Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 mei 2011, 20:19   #241
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Hoe kun je nu zoiets zeggen? Neem je jezelf wel serieus.

Beide regimes hebben mensen op de brandstapel gesmeten. De protestanten zijn alzeker geen heilige onschuldigen. Rome heeft weinig tot niets te maken met vroege Spaanse inquisitie.

De prinsenvlag is een vodje van vandalistische protestanten die tegen de eenheid van de Nederlanden waren, en vanwege het overdreven geweld van de hertog van Alva, zich op z'n minst even bloeddorstig gingen opstellen.

Mjah, als joden-slaaf neem je waarschijnlijk nog steeds 'oog om oog en tand om tand' veel te letterlijk.
De Inquisitie is een inherent deel van het het Vaticaan. Altijd geweest. Het bestaat overigens nog steeds, maar niet meer onder die historisch beladen naam. Nu heet het de "Congregatie voor het Geloof".

De protestanten waren absoluut voorstander van de eenheid van de Nederlanden, maar niet onder het geloofsmonopolie van de Roomse kerk.

Voor de joden en het judaïsme heb ik bewondering en respect. Dat maakt van iemand nog geen "jodenslaaf". Dan ben jij net zogoed een "papenslaafje".
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2011, 20:30   #242
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De Inquisitie is een inherent deel van het het Vaticaan. Altijd geweest. Het bestaat overigens nog steeds, maar niet meer onder die historisch beladen naam. Nu heet het de "Congregatie voor het Geloof".
Nee, Kwerkie, de inquisitie is opgericht door het Spaanse koningspaar, en toen de paus hen bekritiseerde, werd zelfs hij beschuldigd van omgekocht te zijn door joden. Later is de inquisitie hervormd, en heeft ook elders ingang gevonden. Daarna pas is er een Roomse inquisitie gekomen.

Mjah, zulke dingen passen niet in het plaatje, hé?

Citaat:
De protestanten waren absoluut voorstander van de eenheid van de Nederlanden, maar niet onder het geloofsmonopolie van de Roomse kerk.
Het moest onder het geloofsmonopolie van de calvinisten, die op z'n minst even bloeddorstig waren, en ook nog eens (in de eerste periode) cultuurbarbaren waren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Voor de joden en het judaïsme heb ik bewondering en respect. Dat maakt van iemand nog geen "jodenslaaf". Dan ben jij net zogoed een "papenslaafje".
Ookal heb ik gemengde gevoelens bij en een aantal bezwaren rond de huidige paus?
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2011, 21:44   #243
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Nee, Kwerkie, de inquisitie is opgericht door het Spaanse koningspaar, en toen de paus hen bekritiseerde, werd zelfs hij beschuldigd van omgekocht te zijn door joden. Later is de inquisitie hervormd, en heeft ook elders ingang gevonden. Daarna pas is er een Roomse inquisitie gekomen.

Mjah, zulke dingen passen niet in het plaatje, hé?

Het moest onder het geloofsmonopolie van de calvinisten, die op z'n minst even bloeddorstig waren, en ook nog eens (in de eerste periode) cultuurbarbaren waren.

Ookal heb ik gemengde gevoelens bij en een aantal bezwaren rond de huidige paus?
Eén voorbeeldje maar hoezeer de Inquisitie een instrument was van de Roomse oppressie. In Palermo kun je het Palazzo Steri bezoeken. Het gebouw is nu een deel van de universiteit van Palermo. Tot 1782(!!!) werden daar mensen, verdacht van "ketterij" opgesloten, verhoord en gefolterd in naam van God. Ik heb de cellen met eigen ogen gezien. Op de muren kon je nog boodschappen lezen die de gevangenen er in hadden gekrast. Eéntje was: "Ho sempre taciuto" (Ik heb altijd gezwegen).
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2011, 21:50   #244
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Eén voorbeeldje maar hoezeer de Inquisitie een instrument was van de Roomse oppressie. In Palermo kun je het Palazzo Steri bezoeken. Het gebouw is nu een deel van de universiteit van Palermo. Tot 1782(!!!) werden daar mensen, verdacht van "ketterij" opgesloten, verhoord en gefolterd in naam van God. Ik heb de cellen met eigen ogen gezien. Op de muren kon je nog boodschappen lezen die de gevangenen er in hadden gekrast. Eéntje was: "Ho sempre taciuto" (Ik heb altijd gezwegen).
Niet dat ik niet kan geloven dat er zulke wandaden gebeurde, maar een bron is toch handig. Het gevangennemen en verhoren, daar is tot op zekere hoogte niets mis mee. Allez, hangt af van hoe zwaar hun ketterij is.

Laatst gewijzigd door Albrecht : 17 mei 2011 om 21:51.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2011, 17:34   #245
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Niet dat ik niet kan geloven dat er zulke wandaden gebeurde, maar een bron is toch handig. Het gevangennemen en verhoren, daar is tot op zekere hoogte niets mis mee. Allez, hangt af van hoe zwaar hun ketterij is.
Ha zo! Dus als ze door Rome verdacht werden van "zware ketterij" dan waren die gruwelijke dingen gepermitteerd? In naam van wie of wat? Het is niet omdat zij meenden als enigen "het ware geloof" te verkondigen dat ze anderen, die het er niet mee eens waren, dan mochten folteren.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2011, 18:52   #246
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ha zo! Dus als ze door Rome verdacht werden van "zware ketterij" dan waren die gruwelijke dingen gepermitteerd? In naam van wie of wat? Het is niet omdat zij meenden als enigen "het ware geloof" te verkondigen dat ze anderen, die het er niet mee eens waren, dan mochten folteren.
Opsluiten en verhoren, zo gruwelijk is dat nu ook weer niet.

Ik keur het folteren niet goed, Quercus, leer eens deftig lezen.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2011, 20:52   #247
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Opsluiten en verhoren, zo gruwelijk is dat nu ook weer niet.

Ik keur het folteren niet goed, Quercus, leer eens deftig lezen.
Bon, dus iemand opsluiten omdat hij/zij de religie op een andere manier wou belijden is volgens jou gerechtvaardigd? Da's mooi, da's héél mooi!
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2011, 21:01   #248
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Bon, dus iemand opsluiten omdat hij/zij de religie op een andere manier wou belijden is volgens jou gerechtvaardigd? Da's mooi, da's héél mooi!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Allez, hangt af van hoe zwaar hun ketterij is.
Het CGKR wilt al celstraf voor een flauwe hitlermop. Dus ja...
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be