Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 september 2021, 08:22   #241
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.613
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Die vod heeft blijkbaar een sterke aantrekkingskracht op rare kwieten met heel vreemde sympathieën...
Men mag zich de vraag stellen waarom er daar leeuwenvlaggen gelegd worden. Wetende dat de familie Conings geen historische band heeft met Vlaanderen. Want die familie was afkomstig uit land van Loon en graafschap Reckheim.
Jurgen werd trouwens geboren op een moment dat van Vlaams gewest nog geen spraken was.
Indoctrinatie via Vlaamse onderwijs?

Wat die geel-zwarte vlag betreft. Waarom hebben de Vlaams-nationalisten zo een probleem met de historisch correcte rode tong? Ze willen dus een duidelijk onderscheid met het historische Vlaanderen. Het zijn zij zelf dus die van de zwartgele vlag een collaboratievlag gemaakt hebben.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2021, 08:44   #242
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 54.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Men mag zich de vraag stellen waarom er daar leeuwenvlaggen gelegd worden. Wetende dat de familie Conings geen historische band heeft met Vlaanderen. Want die familie was afkomstig uit land van Loon en graafschap Reckheim.
Jurgen werd trouwens geboren op een moment dat van Vlaams gewest nog geen spraken was.
Indoctrinatie via Vlaamse onderwijs?

Wat die geel-zwarte vlag betreft. Waarom hebben de Vlaams-nationalisten zo een probleem met de historisch correcte rode tong? Ze willen dus een duidelijk onderscheid met het historische Vlaanderen. Het zijn zij zelf dus die van de zwartgele vlag een collaboratievlag gemaakt hebben.
Op dezelfde manier werd de Belgische vlag ook een collaboratievlag :



Hendrik Vuye, professor Staatsrecht, verwoordde het zo in Knack :

"Het is juist dat die zwarte Vlaamse Leeuw gebruikt geweest is door collaboratiebewegingen, net zoals de Belgische vlag gebruikt geweest is door collaboratiebewegingen", vertelt Vuye aan onze redactie. "De Belgische vlag tooide de uniformen van het Waals Legioen van Léon Degrelle. Dus ook dat is dan een collaboratievlag als je het uitsluitend herleidt tot de periode 1940-1944. Maar die vlaggen zijn natuurlijk veel ouder."
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 6 september 2021 om 09:08.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2021, 08:59   #243
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 31.489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Men mag zich de vraag stellen waarom er daar leeuwenvlaggen gelegd worden. ...
Je ziet dat ze ook in Limburg ,Vlaamsgezind zijn .

Dat moet pijn doen bij de Belgicisten , dit had Jos niet gedacht .

Je moet al eens meer buiten komen Jos

en contact zoeken met Uw medemensen daar.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 6 september 2021 om 09:06.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2021, 09:05   #244
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Die vod heeft blijkbaar een sterke aantrekkingskracht op rare kwieten met heel vreemde sympathieën...

En een vod die tot in onze dagen in het extreem-rechtse water blijft varen blijkbaar. Want we kennen de politieke opvattingen van wijlen Jürgen Konings.

Toch moeilijk voor een zeker Vlaams-nationalisme zich te ontdoen van het extreem-rechtse gedachtengoed. Tot in 2021 toe zoals we kunnen merken. Mensen zoals Dries Van Langenhoven bewijzen dit steeds weer.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2021, 09:12   #245
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 31.489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht

Wat die geel-zwarte vlag betreft. Waarom hebben de Vlaams-nationalisten zo een probleem met de historisch correcte rode tong? .
Dat is een kwestie van de o zo belangrijke symboliek.

De Vlaamse beweging wil volledig los van het onrechtvaardige België dat ons en onze taal steeds stiefmoederlijk behandeld heeft en Brussel volledig verfranst heeft.
Met dat staatsbestel willen wij niets meer mee te maken hebben,
daarom moet dat rood niet in onze vlag ,omdat rood-geel-zwart de Belgische tricolore vertegenwoordigt.

De kleuren van Vlaanderen zijn Geel-Zwart en daar hoort Rood niet bij,snappie?
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2021, 09:21   #246
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 74.438
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Men mag zich de vraag stellen waarom er daar leeuwenvlaggen gelegd worden. Wetende dat de familie Conings geen historische band heeft met Vlaanderen. Want die familie was afkomstig uit land van Loon en graafschap Reckheim.
Jurgen werd trouwens geboren op een moment dat van Vlaams gewest nog geen spraken was.
Indoctrinatie via Vlaamse onderwijs?

Wat die geel-zwarte vlag betreft. Waarom hebben de Vlaams-nationalisten zo een probleem met de historisch correcte rode tong? Ze willen dus een duidelijk onderscheid met het historische Vlaanderen. Het zijn zij zelf dus die van de zwartgele vlag een collaboratievlag gemaakt hebben.
Ik denk dat uiteindelijk alles rond het Blok draait : we weten dat hij daar lid van was, dat hij wapentraining heeft gegeven aan een groupuscule rond het Blok, sympathisant van het Vlaams Legioen, hij stond niet voor niets op de OCAD lijst...

Volgens mij speelt onderwijs hierin geen rol, extreem-rechtse sympathieën krijg je daar niet mee. En pseudo geschiedenis om collaborateurs op te hemelen en hun vlaggen te verheerlijken al zeker niet.

Die hele club heeft geen interesse in een Vlaams wapen, een Vlaamse vlag, een Vlaams symbool. Die willen dat Vlaanderen zou aanvaarden dat die vlag me een aangebrand verleden dat zij tot op vandaag verdedigen toch door ieders strot zou geduwd worden.

Dat is -denk ik- het specifieke. In quasi heel west europa is er geen politieke stroming die de collaboratie (die overal voorkwam) achteraf verdedigde. Behalve Vlaanderen...
Wij zijn jammer genoeg de uitzondering.

edit : de ironie is dat diegenen die na de oorlog de geschiedenis probeerden te verdraaien, en de lulkoek over de edele motieven van de collaboratie zijn beginnen cultiveren uiteindelijk zelf verantwoordelijk zijn voor het feit dat de rest v/d maatschappij zich afkeerde van het Geel-zwarte wapen.

Hadden zij niet jarenlang heel die charade aangehouden, dan had men wellicht in 1973 anders gekozen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 6 september 2021 om 09:40.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2021, 09:32   #247
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 99.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De zwarte Leeuwenvlag eert een notoire wapendief en potentiële moordenaar. Deze vlag blijft nog altijd een vuile vod. Tot in onze dagen.
Een vlag eert niets of niemand vermits ze geen persoon is.

En vuile vod, het is de Vlaamse vlag, dus u moet u daarover geen zorgen maken.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2021, 09:38   #248
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 99.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik denk dat uiteindelijk alles rond het Blok draait : we weten dat hij daar lid van was, dat hij wapentraining heeft gegeven aan een groupuscule rond het Blok, sympathisant van het Vlaams Legioen, hij stond niet voor niets op de OCAD lijst...

Volgens mij speelt onderwijs hierin geen rol, extreem-rechtse sympathieën krijg je daar niet mee. En pseudo geschiedenis om collaborateurs op te hemelen en hun vlaggen te verheerlijken al zeker niet.

Die hele club heeft geen interesse in een Vlaams wapen, een Vlaamse vlag, een Vlaams symbool. Die willen dat Vlaanderen zou aanvaarden dat die vlag me een aangebrand verleden dat zij tot op vandaag verdedigen toch door ieders strot zou geduwd worden.

Dat is -denk ik- het specifieke. In quasi heel west europa is er geen politieke stroming die de collaboratie (die overal voorkwam) achteraf verdedigde. Behalve Vlaanderen...
Wij zijn jammer genoeg de uitzondering.
Wij- Vlaanderen, is dan ook het enige volk dat geen amnestie heeft gekregen, daar zijn we dus een uitzondering in. Zij het dan dat de uitzondering in wezen de haatstaat Belgie is.

Daarom gaan 90% van uw posts over Hitler en de collaboratie. Je spuit haat, inclusief vergassen, in het rond alsof je in 1944 leeft.

Op het einde van de dag, dan blijft die zwarte leeuw de onze, minstens tot dat Belgie kapot is.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2021, 11:04   #249
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wij- Vlaanderen, is dan ook het enige volk dat geen amnestie heeft gekregen, daar zijn we dus een uitzondering in. Zij het dan dat de uitzondering in wezen de haatstaat Belgie is.

Daarom gaan 90% van uw posts over Hitler en de collaboratie. Je spuit haat, inclusief vergassen, in het rond alsof je in 1944 leeft.

Op het einde van de dag, dan blijft die zwarte leeuw de onze, minstens tot dat Belgie kapot is.

Pandareus zegt dikwijls de waarheid. In ieder geval, -en dat zijn feiten- de pikzwarte Vlaamse leeuw blijft wel een vuile vod. Tot in onze tijd (Cfr. Jürgen Konings). Het staat u natuurlijk vrij in bewondering te staan voor een vuile zwarte vod.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 september 2021 om 11:04.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2021, 11:11   #250
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 54.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Pandareus zegt dikwijls de waarheid. In ieder geval, -en dat zijn feiten- de pikzwarte Vlaamse leeuw blijft wel een vuile vod. Tot in onze tijd (Cfr. Jürgen Konings). Het staat u natuurlijk vrij in bewondering te staan voor een vuile zwarte vod.
Neen, dat zijn geen feiten, maar enkel uw hoogstpersoonlijke mening.
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2021, 11:24   #251
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Neen, dat zijn geen feiten, maar enkel uw hoogstpersoonlijke mening.
Kijk, het is nochtans niet moeilijk. Wanneer de plaats waar de extreem-rechtse Konings gestorven is, bezaaid wordt door zijn aanhangers met zwarte Leeuwenvlaggen, dan is het plaatje duidelijk.

En dat plaatje is: de zwarte Leeuwenvlag is en blijft een vuile vod!
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2021, 11:30   #252
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 54.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Kijk, het is nochtans niet moeilijk. Wanneer de plaats waar de extreem-rechtse Konings gestorven is, bezaaid wordt door zijn aanhangers met zwarte Leeuwenvlaggen, dan is het plaatje duidelijk.

En dat plaatje is: de zwarte Leeuwenvlag is en blijft een vuile vod!
zoals ik dus zei, dat is hooguit jouw hoogstpersoonlijke mening, maar ook niet meer dan dat.
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2021, 11:35   #253
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
zoals ik dus zei, dat is hooguit jouw hoogstpersoonlijke mening, maar ook niet meer dan dat.
Het heeft maar weinig met mijn mening of opinie te maken. Feiten zijn feiten.

Een extreem-rechtse eren met zwarte Leeuwenvlaggen bewijst dat dit symbool nog altijd in het extreem-rechtse vaarwater zit bij bepaalde Vlaams-nationalisten. De pikzwarte Leeuw in 2021 blijft dus een stinkende zwarte vod.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 september 2021 om 11:36.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2021, 11:41   #254
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 54.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het heeft maar weinig met mijn mening of opinie te maken. Feiten zijn feiten.

Een extreem-rechtse eren met zwarte Leeuwenvlaggen bewijst dat dit symbool nog altijd in het extreem-rechtse vaarwater zit bij bepaalde Vlaams-nationalisten. De pikzwarte Leeuw in 2021 blijft dus een stinkende zwarte vod.
Neen, gij die uw hoogstpersoonlijke mening voor feiten wil laten doorgaan. En stop nu maar die hoogdravende pretentie.
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2021, 11:53   #255
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Neen, gij die uw hoogstpersoonlijke mening voor feiten wil laten doorgaan. En stop nu maar die hoogdravende pretentie.
Zijn dat dan geen feiten, de zwarte Leeuwenvlaggen op de plaats waar de extreem-rechtse Konings stierf? U ontkent halsstarrig de feiten. Het probleem zit bij u, niet bij mij.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 september 2021 om 11:57.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2021, 12:01   #256
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 54.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zijn dat dan geen feiten, de zwarte Leeuwenvlaggen op de plaats waar de extreem-rechtse Konings stierf? U ontkent halsstarrig de feiten. Het probleem zit bij u, niet bij mij.
en waar wordt de eveneens door collaboratie bezoedelde Belgische vlag allemaal niet voor gebruikt ???
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2021, 12:04   #257
WYSIWYG
Minister-President
 
Geregistreerd: 21 mei 2021
Berichten: 4.769
Standaard

'Belgisch-nationalistkes' verzieken voortdurend topics

Daarom deze tussenkomst

Dit gebeurde nog niet zolang geleden onder deze vod






Dit was niet 80 jaar geleden. Dit zelfs geen stille wake bij een plaats waar een overledene stierf of begraven ligt.
De schuldigen zijn zelfs nauwelijks of niet gestraft. Als men een vlag wil linken aan feiten die er niets mee te maken hebben waarom die vlag er zo uitziet dan is men in dit topic totaal naast de kwestie bezig en poogt men zijn eigen verlies in de discussie te verdrinken door zaken erbij te sleuren die slechts van heel ver aan het eigenlijke topic gelinkt worden.
Ik weet dat ik dat nu ook doe omdat wat ik aanhaal ook niks met het uitzicht de Belgische vod op zich te maken heeft, maar ik wil hiermee accentueren dat Belgisch-nationalisten het uitgangspunt van dit topic aan het verkloten is omdat ze in de discussie dienaangaande de duimen moet leggen en ze hun gelijk niet halen.
Ik heb om dat te illustreren hier dan ook een 'Belgisch-nationalistke' gedaan, zijnde totaal van de openingspost afwijken omdat men over het eigenlijke topic in het verliezende kamp terechtkomt.
Een 'Belgisch-nationalistke' is dan ook iets typisch Belgisch-nationalistisch.

Citaat:

Schendingen van de mensenrechten
Midden 1993 onthult de Britse mensenrechtenorganisatie African Rights in een eerste rapport dat para's van verschillende nationaliteiten zich er aan schendingen van de mensenrechten bezondigd hebben. Niet alleen Belgen worden met de vinger gewezen, maar ook Canadezen, Italianen en Pakistani. In eerste instantie verdedigt toenmalig minister van Landsverdediging Leo Delcroix de paracommando's. Eind augustus van dat jaar getuigen enkele para's echter op -toen nog- BRTN-radio (in "Aktueel" en "Piazza") over wantoestanden tegenover de Somaliërs. Het gaat dan over het werpen met voedsel "om te raken", maar ook over het toedienen van elektrische schokken en zelfs het doodslaan en neerschieten van Somaliërs.
In december 1994 verschijnen er 8 para's voor de Krijgsraad in 5 dossiers. Zij komen er uiteindelijk vanaf met lichte straffen. Volgens de raad zijn de rules of engagement, gebaseerd op het principe van de individuele en collectieve wettige zelfverdediging, correct nageleefd.
Maar het beeld dat op ieders netvlies gebrand blijft, is dat van twee para's die een Somalische jongen boven een vuur houden. Ook zij worden vrijgesproken door de Krijgsraad. De media krijgen het verwijt een hetze te hebben ontketend. "Als deze feiten zich hadden voorgedaan in België, zouden ze zwaar bestraft worden", reageert Johan Leman van het Centrum voor Racismebestrijding, dat zich burgerlijke partij stelde. "Ik heb het erg moeilijk met de vaststelling dat een kind boven een vuur houden door de Krijgsraad als een spelletje wordt omschreven.
__________________
Citaat:
België geïllustreerd Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2021, 12:11   #258
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG Bekijk bericht
'Belgisch-nationalistkes' verzieken voortdurend topics

Daarom deze tussenkomst

Dit gebeurde nog niet zolang geleden onder deze vod






Dit was niet 80 jaar geleden. Dit zelfs geen stille wake bij een plaats waar een overledene stierf of begraven ligt.
De schuldigen zijn zelfs nauwelijks of niet gestraft. Als men een vlag wil linken aan feiten die er niets mee te maken hebben waarom die vlag er zo uitziet dan is men in dit topic totaal naast de kwestie bezig en poogt men zijn eigen verlies in de discussie te verdrinken door zaken erbij te sleuren die slechts van heel ver aan het eigenlijke topic gelinkt worden.
Ik weet dat ik dat nu ook doe omdat wat ik aanhaal ook niks met het uitzicht de Belgische vod op zich te maken heeft, maar ik wil hiermee accentueren dat Belgisch-nationalisten het uitgangspunt van dit topic aan het verkloten is omdat ze in de discussie dienaangaande de duimen moet leggen en ze hun gelijk niet halen.
Ik heb om dat te illustreren hier dan ook een 'Belgisch-nationalistke' gedaan, zijnde totaal van de openingspost afwijken omdat men over het eigenlijke topic in het verliezende kamp terechtkomt.
Een 'Belgisch-nationalistke' is dan ook iets typisch Belgisch-nationalistisch.
Maar dat werd hier dan ook streng afgekeurd. In Vlaams-nationalistische middens hoor ik maar weinig afkeur voor Oostfronters. En zeker niet van uw kant. Dat is het verschil.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 september 2021 om 12:12.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2021, 12:12   #259
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.613
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dat is een kwestie van de o zo belangrijke symboliek.

De Vlaamse beweging wil volledig los van het onrechtvaardige België dat ons en onze taal steeds stiefmoederlijk behandeld heeft en Brussel volledig verfranst heeft.
Met dat staatsbestel willen wij niets meer mee te maken hebben,
daarom moet dat rood niet in onze vlag ,omdat rood-geel-zwart de Belgische tricolore vertegenwoordigt.

De kleuren van Vlaanderen zijn Geel-Zwart en daar hoort Rood niet bij,snappie?
Gij schrijft dus dat de zwarte leeuwenvlag de enige vlag van de Vlaamse beweging is. Dat ga ik niet ontkennen. Een groot deel van de Vlaamse beweging (niet iedereen) is in de oorlog overgegaan tot collaboratie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de zwarte vlag aan volksverraad gelinkt wordt.*
Het feit dat vele nakomelingen van die collaborateurs zich verenigd hebben in politieke partijen VB/NV-A en zij die zwarte vlag als symbool zien geeft die vlag zijn symboliek die ze vandaag de dag heeft (en vroeger niet).
Als die politici schrijven dat ze uit een "Vlaams nest" komen kan je er donder op zeggen dat hun (voor-)ouders gecollaboreerd hebben. Ik weet van sommige "NV-A"-aanhangers op dit forum ook uit welk Vlaams nest ze komen. Kennis van (famillie-)verleden doet je veel zaken begrijpen die vandaag gebeuren of gezegd en geschreven worden.

De vlag met rode tong is de vlag zoals afgebeeld in het standaardwerk "wapenboek Gelre" dat is ook de vlag die met een overweldigende meerderheid verkozen werd als symbool voor de Vlaamse gemeenschap en het latere Vlaamse gewest.
Ge moet wel een héél dikke nek hebben om Vlaanderen gelijk te stellen met de Vlaamse beweging.

*edit: in de jaren 70 reed ik ook rond met een zwarte leeuwenvlag op mijn nummerbord van de wagen. Nu zou ik dat nooit meer doen. EN me diep schamen als dat daar zou op kleven. Gij en uw trawanten hebt van die vlag een symbool gemaakt waar ik nooit me gelinkt wil worden.

Laatst gewijzigd door pajoske : 6 september 2021 om 12:17.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2021, 12:13   #260
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.613
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar dat werd hier dan ook streng afgekeurd. In Vlaams-nationalistische middens hoor ik maar weinig afkeur voor Oostfronters. En zeker niet van uw kant. Dat is het verschil
.

Dat is de kern.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be