Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 oktober 2007, 06:44   #241
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Zouden ze nog veel "franskiljons" zijn in Gent of Antwerpen?
En mochten er genoeg zijn, wegens de geografische ligging moeilijk om bij Brussel of Wallonië aan te sluiten.
De Rand grenst aan een tweetalig en/of Franstalig gebied.
Veel makkelijker om bij die gebieden aan te sluiten.
Op het terrein merkt men vaak niet dat men van het ene gebied in het andere terechtkomt (ware het niet van de geel-zwarte verf)
Als ik van Moeskroen naar Roubaix rij, zie ik ook niet veel verschil. Alleen zie ik plotseling dat de auto's aan de zijkanten grotendeels een Franse nummerplaat hebben.

Is dat nu een argument in een discussie over het respect voor taalgrenzen of het functioneren van een staat?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 06:55   #242
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daar gaat het juist niet over. De werking van de staat en de opties die men in Zuid en Noord wil nemen om de werking ervan te verbeteren, d�*�*r gaat het over.

Niet over clichés, niet over al dan niet kunnen samenleven (ik kan immers ook met een Fransman, Duitser, Nederlander... "samenleven").

Zelf iets doen, is niet hetzelfde als "terugtrekken". Zelf de handen uit de mouwen steken, is zelf verantwoordelijkheid opnemen en zelf de uitdagingen aangaan omdat men beseft dat dit mogelijk is. Mijn vraag blijft dan altijd: waarom zijn de Franstaligen zo bang voor de eigen verantwoordelijkheid? Zijn ze bang dat ze, wanneer ze de zaken zelf moeten behartigen, het op een jammerlijk fiasco uitloopt? Voelen ze in hun onderbuik misschien dat ze het zelf niet kunnen? Is hun voortdurend "non" aan iedere responsabilisering misschien een latente betekenis van onkunde?

Aan hen de vragen, aan hen de antwoorden!
Voor hen is er al een eerste groot praktisch probleem: er zijn Franstalige Brusselaars en Franstalige Walen.

Het aantal Vlamingen in Brussel is zo klein dat die er zich min of meer bij neergelegd hebben dat bijna alles voor hen door grote broer Vlaams gewest wordt beslist.
Gevolg= bestuurt gemakkelijker.

En de nationale luchthaven ligt in... Vlaanderen (dat is gewoon toeval).
Veel snelwegen en spoorwegen naar Brussel gaan over Vlaams grondgebied = niet leuk om afhankelijk te zijn van goodwill ander "land".

Zee en grootste havens liggen in Vlaanderen (en dat is ook toeval, Vl heeft daar geen verdienste aan).

Het doet me denken aan man en vrouw die getrouwd zijn. Door toeval heeft man een betere betrekking; vrouw besluit in stad werkplaats man te gaan wonen = beter voor zijn carrière; vrouw heeft het in die stad moeilijker om haar carrière uit te bouwen; niet zo erg; man verdient veel geld en zij zorgt voor kinderen.

Man ontmoet in zijn job echter andere vrouw met goede job en gedreven door zijn succes, verlaat hij zijn vrouw en zij blijft met gebakken peren zitten.
Ze denkt: als ik dat geweten had, had ik in het verleden wat meer aan mijzelf gedacht ipv in naam van ons huwelijk een aantal dingen toe te staan.
Bijvoorbeeld - om terug te komen op de politiek- ik dacht dat Antwerpen een haven voor ons beiden was, maar nu loopt mijn man met de beste brokken weg.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 06:58   #243
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als ik van Moeskroen naar Roubaix rij, zie ik ook niet veel verschil. Alleen zie ik plotseling dat de auto's aan de zijkanten grotendeels een Franse nummerplaat hebben.

Is dat nu een argument in een discussie over het respect voor taalgrenzen of het functioneren van een staat?
Het allerbelangrijkste voor een mens, is wonen in een land waar men zijn cultuur en taal hanteert. Enkel een aantal uitzonderingen (zoals ikzelf) gaat in ander "land" wonen.
In Moeskroen en Roubaix = geen probleem = Franstalig.
Maakt weinig uit of je dan in Roub of Moes woont.

Laatst gewijzigd door straatrue : 25 oktober 2007 om 06:58.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 10:36   #244
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Voor hen is er al een eerste groot praktisch probleem: er zijn Franstalige Brusselaars en Franstalige Walen.
Er is geen enkel wettelijk probleem, en daar draait het om: voor de wet zijn we allen Belgen. Ook voor de kieswet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 10:37   #245
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Het allerbelangrijkste voor een mens, is wonen in een land waar men zijn cultuur en taal hanteert. Enkel een aantal uitzonderingen (zoals ikzelf) gaat in ander "land" wonen.
In Moeskroen en Roubaix = geen probleem = Franstalig.
Maakt weinig uit of je dan in Roub of Moes woont.
Naast de zaak. Als volgens u dat het criterium is, haal ik het voorbeeld aan van Menen waar op een bepaalde plaats de ene kant van de straat Menen is en de andere kant Frankrijk. U ziet dat echter ook maar nauwelijks.

Wat heeft dat echter met staatkunde, kieswetgeving en taalwet te maken?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 10:38   #246
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Het aantal Vlamingen in Brussel is zo klein dat die er zich min of meer bij neergelegd hebben dat bijna alles voor hen door grote broer Vlaams gewest wordt beslist.
Gevolg= bestuurt gemakkelijker.
Wat bestuurt gemakkelijker? Wat wordt beslist in het Vlaams Gewest dat door het Brussels Gewest moet worden gevolgd?

Ik denk dat u gewoon niet meer weet waarover u schrijft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 10:40   #247
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
En de nationale luchthaven ligt in... Vlaanderen (dat is gewoon toeval).
Veel snelwegen en spoorwegen naar Brussel gaan over Vlaams grondgebied = niet leuk om afhankelijk te zijn van goodwill ander "land".

Zee en grootste havens liggen in Vlaanderen (en dat is ook toeval, Vl heeft daar geen verdienste aan).

Het doet me denken aan man en vrouw die getrouwd zijn. Door toeval heeft man een betere betrekking; vrouw besluit in stad werkplaats man te gaan wonen = beter voor zijn carrière; vrouw heeft het in die stad moeilijker om haar carrière uit te bouwen; niet zo erg; man verdient veel geld en zij zorgt voor kinderen.

Man ontmoet in zijn job echter andere vrouw met goede job en gedreven door zijn succes, verlaat hij zijn vrouw en zij blijft met gebakken peren zitten.
Ze denkt: als ik dat geweten had, had ik in het verleden wat meer aan mijzelf gedacht ipv in naam van ons huwelijk een aantal dingen toe te staan.
Bijvoorbeeld - om terug te komen op de politiek- ik dacht dat Antwerpen een haven voor ons beiden was, maar nu loopt mijn man met de beste brokken weg.
Wat heeft dit eigenlijk allemaal te maken met het bediscussieerde onderwerp? Gaat Wallonië misschien in Durby een haven uitbouwen? Gaat Brussel op zijn grondgebied een luchthaven uit de grond stampen?

En beseft u eigenlijk wel dat u in de 21e eeuw leeft waar de aanwezigheid van havens, luchthavens, infrastructuur... in een ander land geen belemmering meer is voor de uitbouw van het eigen land. Of moet Luxemburg misschien uitgegraven worden en ergens in de Noordzee gedropt worden?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 10:46   #248
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Bijvoorbeeld - om terug te komen op de politiek- ik dacht dat Antwerpen een haven voor ons beiden was, maar nu loopt mijn man met de beste brokken weg.
De oude Belgicistische droom: ils nous ont volé la Flandre...

M'n beste, als dit ik lees, word ik zo wanhopig en begin ik te vrezen dat we elkaar nooit zullen begrijpen. Zelfs niet een eeuw na de scheiding.

Misschien ligt hier de kiem van een bewustwording: beseft u dat de Vlamingen de Belgische staat niet gewild hebben maar er met grof geweld in meegesleurd zijn?

Ziet u waarom zo'n Historische Waarheidscommissie misschien nuttig kan zijn?

Laatst gewijzigd door Kortaf : 25 oktober 2007 om 10:51.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 11:30   #249
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daar gaat het toch niet over. Dat is weer eens de zoveelste nepargumentatie.
Yep, je kan immers talrijke tegenvoorbeelden geven, en dat gaat over bedrijven die "iets" groter zijn dan een restaurant met 20 tafels, of een overgesponsord TV-bedrijfke. De communautaire twisten en wafelijzers bij (ex-)VW Vorst, Belgacom, etc. zijn legendarisch...
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 20:55   #250
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
De oude Belgicistische droom: ils nous ont volé la Flandre...

M'n beste, als dit ik lees, word ik zo wanhopig en begin ik te vrezen dat we elkaar nooit zullen begrijpen. Zelfs niet een eeuw na de scheiding.

Misschien ligt hier de kiem van een bewustwording: beseft u dat de Vlamingen de Belgische staat niet gewild hebben maar er met grof geweld in meegesleurd zijn?

Ziet u waarom zo'n Historische Waarheidscommissie misschien nuttig kan zijn?
Je moet mij niet begrijpen; ik hoor elke dag de mening van Franstaligen en die vertolk ik. Ik denk dat wat ik schrijf voor (meer dan) 90% overeenkomt met hoe Franstaligen denken.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 20:56   #251
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Of moet Luxemburg misschien uitgegraven worden en ergens in de Noordzee gedropt worden?
Niet elk land kan een fiscaal paradijs voor sjoemelaars worden zoals lux, Zwitserl en Monaco.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 20:58   #252
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Je moet mij niet begrijpen; ik hoor elke dag de mening van Franstaligen en die vertolk ik. Ik denk dat wat ik schrijf voor (meer dan) 90% overeenkomt met hoe Franstaligen denken.
Ik heb je anders nog nooit de mening van de Quebecanen horen vortolken. Ik denk dus dat jij maar een zeer select deel van de Franstaligen vertegenwoordigt.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 20:58   #253
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Niet elk land kan een fiscaal paradijs voor sjoemelaars worden zoals lux, Zwitserl en Monaco.
...of België.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 21:07   #254
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik heb je anders nog nooit de mening van de Quebecanen horen vortolken. Ik denk dus dat jij maar een zeer select deel van de Franstaligen vertegenwoordigt.
ik hoor/lees wat FR-Belgen denken.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 21:11   #255
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
ik hoor/lees wat FR-Belgen denken.
Walen of Franstalige Brusselaars?
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 21:15   #256
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Walen of Franstalige Brusselaars?
Op TV zie je alle FR-Be

zelf Wl

Dochter studeert al een tijd in Brux, ook genoeg info via haar en haar vrienden.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 21:20   #257
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Je moet mij niet begrijpen
Ik had het vanzelfsprekend niet over u, maar over Vlamingen en Franstaligen.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 20:00   #258
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid
 
Pier den Drol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 januari 2005
Berichten: 610
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De uitzondering bevestigt de regel.
Feit is dat de BRT bekend staat als een links bolwerk.

Als het een rechts instituut was zou jij er trouwens niet de verdediging voor op je nemen.
Een petitie door de linkse media:

http://www.gopetition.co.uk/online/14623.html

Komt van www.vlaanderen-flanders.org.uk
__________________
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Pier den Drol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 21:14   #259
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Ik heb gewerkt voor twee redelijk bekende Vlaamse programmamakers.
Als je even doorvraagt, eventueel onder het genot van een biertje, komt de hun echte mening omtrent Belgie naar boven.
Probleem is wel dat ze in hun dagelijks werk de schijn moeten ophouden.
Verder heb Goedele zich ook eens zeer negatief over B horen uitlaten, ik denk alleen niet dat ze begreep wat ze precies zei.
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 22:31   #260
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pier den Drol Bekijk bericht
Vreemde petitie... Ze aanzien "rechts" en "Vlaams" als synoniemen, en ook "links", "Waals" en "Belgisch". Maar verder zijn ze tegen het hokjesdenken en tegen de cliché's van de media.
Wat een rare kwasten...
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be