Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > MP3-moord
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

MP3-moord Onlangs werd een tiener neergestoken in het Brusselse Centraal Station. Daat leidde tot een heleboel verhitte discussies. We groeperen ze in dit subforum.

 
 
Discussietools
Oud 17 april 2006, 17:21   #241
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Juist niet. Je kunt helemaal niet kiezen wat je wel of niet gelooft. Ofwel geloof je het, ofwel geloof je het niet.

Een geloof "aannemen" is jezelf dwingen van iets te geloven wat je eigenlijk niet gelooft.
Geloof neem je weldegelijk vrijwillig aan. Als mensen je iets merkwaardigs vertellen, kan je reageren met "Nou, dat geloof ik niet" of "Wel, ik geloof je". In beide bepaal jij zelf of je al dan niet geloof hecht aan wat die persoon komt te vertellen.

Dit is een totaal vrijwillige daad.

Ook wat je gelooft, behoort tot het vrijwillige. Er zijn mensen die zeggen "ik geloof in God, maar ik geloof niets van wat de Kerk allemaal zegt".

Alleen is de toegang tot een kerkgenootschap het aannemen van een heel pakket. Daarom bestaan er ook geloofsbelijdenissen die je aanneemt en gelooft. Dit instemmen met die geloofsinhoud doe je vrijwillig en niet gebonden.
Jan van den Berghe is nu online  
Oud 17 april 2006, 17:31   #242
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Gevangenissen terug hervormen. Komaf maken met die luxe hotelletjes van de linksen.

Cellen terug naar de normen omzetten tot enkel een kale blok, een bed, een tafeltje en een stoel.
Een schijtemmer en een vast ingebouwde radio die enkel alleen op mag staan op bepaalde uren die bepaald word door een van dienst zijnde Cipier.

Wandelingen nog enkel in een cirkel met een zwarte kap over hun hoofd. Er mag ook niet gepraat worden tijdens de wandeling.

Er wordt ook niet meer gerookt op de cellen dus ook geen vuur in huis en hun eetbestek uit plastiek.

Gevangen laten werken zoals in de USA, wegen aanleggen enz… geen staatsgeld meer naar de gevangen en voor de gevangenen, maar er ze zelf voor laten werken voor de termijn dat ze in opsluiting zitten.

Dan kan het geld dat nu massaal van de belastingbetaler naar de criminelen wordt gedumpt naar onze bejaardentehuizen zodoende deze mensen meer zekerheid hebben voor het lange werkleven dat ze achter de rug hebben.

DAT is in mijn ogen het eerlijkst !!!

En, criminelen zullen dan ook niet meer zo hoog opgaan om in den bak te willen zitten.
Of nog beter:
Stuur bvb Marokkaanse geweldplegers naar de gevangenissen in hun eigen land! De Belgische regering mag zelfs de helft van de kosten betalen die ze hier zouden veroorzaakt hebben, in onze gevangenissen!
De gevangenis in het "moederland" zou blij zijn met de financiële steun, en een paar gevangenen meer in de plaatselijke mesthoop zou niet eens opvallen. De Belgische belastingsbetalers zouden er eveneens goed bij varen. De gevangenissen hier zouden minder overbevolkt zijn.
En het opgepakte gangstertje/moordenaar zou zeker niet onverschillig blijven voor een straf zoals hij die uiteindelijk verdient...
En na het uitzitten van die straf? Komen ze terug hier wat op onze kosten leven, maar bij een tweede beurt: levenslange verbanning uit ons land en de omringende landen die willen meehelpen!
Ik dacht vandaag ergens in een posting gelezen te hebben dat in Duitsland een allochtone krimineel samen met zijn familie gewoon het land wordt uitgezet, zonder complimenten. Klopt dat?
andev is offline  
Oud 17 april 2006, 18:55   #243
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Idd.
Zie maar naar zijn reactie bij de zaak Remmery waar hij fel uithaalde naar rechts.
Rechts die er totaal niets mee te maken had want het heeft er alle schijn van dat het een gewone ''affaire'' was.

Trouwens zeer opvallend dat we hier niets meer van horen.
Doofpot?
Zoals koning Albert het toen nodig heeft geacht om "het slachtoffer" met zijn aanwezigheid te troosten, zal hij zeker niet ontbreken tijdens de begrafenis van die jongen, of een bezoekje brengen aan de ouders.
Of is dat alleen voorzien als het om een allochtoon gaat?
Het laatste dat ik ergens gelezen heb over de zaak Remmery was dat die allochtone dame (waar ik niets tegen heb, zij had toen ook nergens schuld aan) bijna een jaar op een soort "herstelvakantie" zou zijn in Marocco (of was het Turkije, maakt niets uit...) ... en daar mooi elke maand uitbetaald blijft worden. Dat moet natuurlijk kunnen wanneer zelfs een bende Turken hier maar heel eventjes moet rondlopen om Belgische steuntrekkers te worden voor de rest van hun dagen...
Zullen we daar nog iets van horen, trouwens? Of is het gewoon de zaak wat laten rusten, tot de volgende profiteurs-streken weer op hun eentje het nieuws inpalmen? En het vorige in de doofpot...
andev is offline  
Oud 17 april 2006, 19:03   #244
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Het modernisme dateert (als theologisch verzamelbegrip) van rond 1900. Wat betekent dat u bent blijven steken in een tijd van voor die ouwbolligheid.En inderdaad: zoals u al aangeeft gaat u liever te rade bij fossielen als Athanasius en Willibrordus. Alsof die iets te zeggen hebben over onze 21ste eeuwse samenleving.
...
Ik dacht dat u ook telkens hetzelfde beweerde als het over een zekere Allah gaat, beruchte struikrover uit vorige eeuwen, die ook een "godsdienst" heeft in het leven geroepen?
andev is offline  
Oud 17 april 2006, 19:10   #245
fernand
Europees Commissaris
 
fernand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juli 2002
Locatie: ertvelde/evergem
Berichten: 7.551
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
D�*�*r zeg je het!
Meeheulen met het REGIME.
De kardinaal vergeet ook voor het gemak te vermelden, dat wanneer een autochtoon, die messentrekker een am had gebroken, de autochton wel kan rekenen op een veroordeling van onze autochtone rechters. wie durft nu nog ergens tussen te komen met een rechtspraak a la carte?
fernand is offline  
Oud 17 april 2006, 20:59   #246
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geloof neemt men vrijwillig aan. Hersenspoelig ondergaat men. Misschien een onderscheid dat wat te moeilijk voor u is...
"Geloof neemt men vrijwillig aan"...of is dikwijls een hersenspoeling die kinderen van huis en school uit krijgen

Laatst gewijzigd door filosoof : 17 april 2006 om 21:00.
filosoof is offline  
Oud 17 april 2006, 21:03   #247
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
"Geloof neemt men vrijwillig aan"...of is dikwijls een hersenspoeling die kinderen van huis en school uit krijgen
Me dunkt dat ouders nog altijd een waardenpakket aan hun kinderen mogen proberen door te geven. Daar kan een godsdienstige overtuiging bij horen. Op latere leeftijd is het echter aan het kind uit te maken of het hierin verder mee stapt. Dit is dan ook de betekenis van de zogenaamde "Plechtige Communie" (dat is een populaire term voor dat de Kerk ziet als "hernieuwing van de doopbeloften").
Jan van den Berghe is nu online  
Oud 17 april 2006, 21:42   #248
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, want dat is een van de grootste mythes uit de geschiedenis. Ongelooflijk dat u met die element - dat totaal onwaar is gebleken - nog komt aanzetten.
Zoals u heeft gelezen geef ik zelf al aan dat ''én toch beweegt ze'' een onbewezen anekdote is. De rest is dat echter niet. Het gaat mij om het principe. Niet of iemand echt: ''Ik sta hier, ik kan niet anders'' heeft gezegd. ( Grapje)
Hertog van Gelre is offline  
Oud 17 april 2006, 21:54   #249
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Me dunkt dat ouders nog altijd een waardenpakket aan hun kinderen mogen proberen door te geven. Daar kan een godsdienstige overtuiging bij horen. Op latere leeftijd is het echter aan het kind uit te maken of het hierin verder mee stapt. Dit is dan ook de betekenis van de zogenaamde "Plechtige Communie" (dat is een populaire term voor dat de Kerk ziet als "hernieuwing van de doopbeloften").
Voor zover dat geloven in iets irrationeels weldegelijk een waardepakket is, natuurlijk
Pietje is offline  
Oud 18 april 2006, 03:15   #250
Jo Creten
Schepen
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 425
Standaard

Heb je dan niet gehoord wat de kardinaal zei, dat we deze moord niet op de spits mogen drijven.

Weet je eigenlijk wel wat de betekenis is van een homelie?

Een homelie is een bezinning over ons persoonlijke doen en laten. 'Où étions nous?' zei hij, 'Waar waren wij?' In een homelie kan hij niemand beschuldigen: niet de daders, niet de overheid, niet de individuële burger. Binnen de liturgie kan hij niet oordelen over goed of kwaad, hij kan alleen maar vragen stellen.

Een dag nadat de voorman van het VB zegt: oog om oog, tand om tand, wordt een zinloze moord gepleegd. De daders moeten worden gestraft binnen ons strafrecht!!!

Enkele dagen na deze zinloze daad wijst de voorman van de katholieke kerk in België inderdaad niet met zijn vinger naar één dader, maar stelt hij een reflecterende vraag naar de zin of zinloosheid van onze daden.

Hij kan enkel een oproep doen om na te denken over ons eigen gedrag en onze verantwoordelijkheid.

Zo en niet anders moet je een homelie verstaan.
Jo Creten is offline  
Oud 18 april 2006, 05:52   #251
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter
 
Dave Brocatus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Voor zover dat geloven in iets irrationeels weldegelijk een waardepakket is, natuurlijk
Geloven dat je God moet liefhebben met gans je hart, is inderdaad irrationeel.
Geloven dat je je naaste moet beminnen als jezelf, is inderdaad irrationeel.
Geloven dat onderdrukte mensen onze aandacht verdienen, is inderdaad irrationeel.
Geloven dat we steeds vergeving kunnen krijgen voor onze fouten, is inderdaad irrationeel.
...

Toch kan je leven heel wat rijker worden door in dat irrationele waardenpakket te geloven.
__________________
Spiritus vivificat
Dave Brocatus is offline  
Oud 18 april 2006, 06:09   #252
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Zoals u heeft gelezen geef ik zelf al aan dat ''én toch beweegt ze'' een onbewezen anekdote is. De rest is dat echter niet. Het gaat mij om het principe. Niet of iemand echt: ''Ik sta hier, ik kan niet anders'' heeft gezegd. ( Grapje)
't Is geen onbewezen anekdote. 't Is een mythe, later uitgevonden.

Over welk principe heeft u het?
Jan van den Berghe is nu online  
Oud 18 april 2006, 06:11   #253
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jo Creten Bekijk bericht
Een dag nadat de voorman van het VB zegt: oog om oog, tand om tand, wordt een zinloze moord gepleegd. De daders moeten worden gestraft binnen ons strafrecht!!!
Natuurlijk. Wat is daar verkeerd om? Natuurlijk moeten de daders gestraft worden, zoals je zelf aangeeft, volgens onze wetten. Wat is het probleem?
Jan van den Berghe is nu online  
Oud 18 april 2006, 06:16   #254
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Geloven dat je God moet liefhebben met gans je hart, is inderdaad irrationeel.
Geloven dat je je naaste moet beminnen als jezelf, is inderdaad irrationeel.
Geloven dat onderdrukte mensen onze aandacht verdienen, is inderdaad irrationeel.
Geloven dat we steeds vergeving kunnen krijgen voor onze fouten, is inderdaad irrationeel.
...

Toch kan je leven heel wat rijker worden door in dat irrationele waardenpakket te geloven.
... Nu nog daadwerkelijk uitvoeren en de wereld zou een pakje beter draaien...maar dat is inderdaad irrationeel.
__________________
cookie@vws is offline  
Oud 18 april 2006, 06:18   #255
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jo Creten Bekijk bericht
Een dag nadat de voorman van het VB zegt: oog om oog, tand om tand, wordt een zinloze moord gepleegd.
Proficiat, en passant een sneer naar een partij van 1 op 4 Vlamingen.
Citaat:
Enkele dagen na deze zinloze daad wijst de voorman van de katholieke kerk in België inderdaad niet met zijn vinger naar één dader, maar stelt hij een reflecterende vraag naar de zin of zinloosheid van onze daden.

Hij kan enkel een oproep doen om na te denken over ons eigen gedrag en onze verantwoordelijkheid.
Nestbevuiling.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline  
Oud 18 april 2006, 06:22   #256
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Nestbevuiling.
Er is trouwens geen reden waarom in de eerste plaats nagedacht zou moeten worden over "ons" (wiens is dat dan???) gedrag. Niet "wij" hebben immers die misdaad gepleegd. Niet "wij" zijn de hangjongeren die al veel eerder dan vandaag in de Brusselse metro en stations een rondje pesten van autochtonen en meer van dat fraais beoefenen.
Jan van den Berghe is nu online  
Oud 18 april 2006, 07:16   #257
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jo Creten Bekijk bericht
Binnen de liturgie kan hij niet oordelen over goed of kwaad, hij kan alleen maar vragen stellen.
Dat geldt blijkbaar niet voor stemmen voor de Volksunie, of voor - ik zeg maar wat - racistische meningen?

Laatst gewijzigd door baarle : 18 april 2006 om 07:18.
baarle is offline  
Oud 18 april 2006, 08:05   #258
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jo Creten Bekijk bericht
Heb je dan niet gehoord wat de kardinaal zei, dat we deze moord niet op de spits mogen drijven.
Weet je eigenlijk wel wat de betekenis is van een homelie?
Een homelie is een bezinning over ons persoonlijke doen en laten. 'Où étions nous?' zei hij, 'Waar waren wij?' In een homelie kan hij niemand beschuldigen: niet de daders, niet de overheid, niet de individuële burger. Binnen de liturgie kan hij niet oordelen over goed of kwaad, hij kan alleen maar vragen stellen.
Een dag nadat de voorman van het VB zegt: oog om oog, tand om tand, wordt een zinloze moord gepleegd. De daders moeten worden gestraft binnen ons strafrecht!!!
Enkele dagen na deze zinloze daad wijst de voorman van de katholieke kerk in België inderdaad niet met zijn vinger naar één dader, maar stelt hij een reflecterende vraag naar de zin of zinloosheid van onze daden.
Hij kan enkel een oproep doen om na te denken over ons eigen gedrag en onze verantwoordelijkheid.
Zo en niet anders moet je een homelie verstaan.
Het VB zegt niet oog om oog tand om tand.
Het VB wil wel dar er een einde komt aan de straffeloosheid.
Sommige juweliers werden tot 3 maal toe in een korte periode overvallen. en dan moglijk nog zelf veroodeeld om wille van 'buitensporig geweld. sommigen moesten zelfs de daders vergoeden voor hun 'beroepsonkosten.
Als de overheid niet in staat is en te kort schiet in zijn plicht, moet de onschuldige juwelier dan daarvoor opdraaien. Zijn zaak is zijn middel ven bestaan. Mag hij dat niet even goed beschermen als zijn eigen persoon?
Valse beschuldigingen en verdraaien van de feiten zijn zeker niet de manier om een homelie te verstaan
luc broes is offline  
Oud 18 april 2006, 17:25   #259
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
't Is geen onbewezen anekdote. 't Is een mythe, later uitgevonden.

Over welk principe heeft u het?
Het principe dat geen mens onfeilbaar is. Ook niet de hoogste gezagsdrager van de kerk, al is er aan alle voorwaarden voldaan.

Verder reageerde ik natuurlijk op uw post dat de (katholieke) kerk zich nooit schuldig heeft gemaakt aan moord met een beroep op de Bijbel of Jezus.
U weet dat dit niet waar is. Uw argument dat individuele geestelijken of machthebbers hieraan schuldig zijn (en niet de kerk) snijdt geen hout. Die individuele geestelijken z�*jn de kerk in de ogen van de bevolking. Een 'meneer Pastoor' heeft al macht over mensen, laat staan een bisschop, een kardinaal of DE bisschop van Rome.

Begrijp me goed, ik ben geen 'papenhater'. Verre van dat. Protestanten hebben zich ook hieraan schuldig gemaakt. Maar dat is juist wat ik beweer: Alle geloven/gelovigen hebben van tijd tot tijd geroofd, geplunderd en gemoord met een beroep op hun heilige schrift, profeet of God.
In de islam is dat niet anders. Het enige verschil is dat de moslims géén leider hebben. Dus wat de 'individuele geestelijken' fout konden doen in de katholieke of protestantse kerk geldt evenzeer voor de islamitische geestelijken zonder dat dit het gehele geloof zou moeten besmetten.

U zegt dat als je de profeet Mohammed vergelijkt met Jezus de één een ander , agressiever voorbeeld is dan de ander. Als je het beperkt tot deze twee personen, inderdaad. Niet voor niets wordt de islam wel een 'godsdienst van veroveraars' genoemd in tegenstelling tot de 'godsdienst van de verdrukten', het Christendom. Maar u zult toch zeker niet ontkennen dat voor een slecht verstaander het Oude Testament toch ook voldoende bron voor inspiratie zal geven. Het bloed spat je om de oren.

Gelukkig heeft het Christendom een verlichting doorgemaakt en beseffen wij dat alle teksten in de Bijbel in het licht van de tijd moeten worden gezien. Per slot van rekening is het verhaal van Jezus (in de Bijbel) gebaseerd op vier ooggetuigeverslagen. Die kunnen onderling verschillen en zijn dus niet letterlijk te intepreteren. Die stromingen zijn er ook in de islam maar worden op dit moment minder gehoord omdat een losgeslagen sjeik alle aandacht opeist.

De Kardinaal, tot slot, heeft wijze woorden gesproken. Het is juist de taak van de kerk om afstand te nemen van de waan van de dag en op te roepen tot bezinning. Laat de politiek en de juridische instanties zich bemoeien met opsporing en vervolging. Van een kerkelijke gezagsdrager mag je verwachten dat hij een stapje terug doet en met compassie zijn oordeel uitspreekt.
Hertog van Gelre is offline  
Oud 18 april 2006, 23:30   #260
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

En dat heeft ie gedaan.
Hertog van Gelre is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be