Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 april 2022, 14:26   #241
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Jij reageerde meteen met ongepast venijn op een vrij gemoedig gesprek tussen Jacob en ik (met wie ik ondanks onze radicaal verschillende visie nog best goed overweg kan), dat tegen dat moment vooral over mijn eigen ingesteldheid ging. En dat met een zweverig populistisch betoogje.

Uitgaande van goede wil herneem ik de draad van de eerdere discussie die ik voerde (taalquota), waarna je voort gaat met op de man spelen.

Ik pleitte tegen taalquota wegens het praktisch nut van Engels. Jij maakte daar blijkbaar een soort wens van om het Engels hardhandig op te leggen aan de modale Vlaming.

Nu bon, het maakt weinig uit. Je hebt me "te licht bevonden". Fijn, dan kun je mijn berichten van nu af aan negeren. Speel maar zwaarwichtig en intellectueel op een andere man.
Je moet het allemaal niet zo zwaar opvatten. Relativeer, Koenraad. Het is bij jullie (Belgie) toch ook lekker weer??
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2022, 15:08   #242
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Je moet het allemaal niet zo zwaar opvatten.
Stuur dat advies eens door naar de ziedende Nietzsche van een paar uur geleden?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Het is bij jullie (Belgie) toch ook lekker weer??
Geen idee. Ik ben wellicht intellectueel niet capabel genoeg om dat uit te maken. Vraag het best aan iemand anders.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 18 april 2022 om 15:11.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2022, 15:17   #243
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Is dat zo ? Als wij ze overal en altijd blijven bedienen zie tegemoet komen in het Frans klopt dat. De dag de Vlaming even hardnekkig wordt in zijn taalbewustzijn als de Waal nu is is het liedje van goede verstandhouding over.

En om te reizen ben je met Frans niks meer als je Frankrijk even buiten beschouwing laat . Steek de grens over met Spanje of Italië en ze begrijpen geen woord Frans meer laat staan in de niet buurlanden.
Uiteraard, maar ik liet Frankrijk binnen beschouwing.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2022, 21:16   #244
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het minste wat we kunnen eisen is dat Engels evenveel uren onderricht krijgt in het onderwijs als het Frans.
Het zou best kunnen dat veel Vlaamse leerlingen (of hun ouders) kiezen voor Engels als tweede taal. Waarom uiteindelijk niet.
Als ik mij niet vergis is Frans nog steeds tweede taal in het onderwijs in Vlaanderen.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2022, 07:57   #245
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.944
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Het zou best kunnen dat veel Vlaamse leerlingen (of hun ouders) kiezen voor Engels als tweede taal. Waarom uiteindelijk niet.
Als ik mij niet vergis is Frans nog steeds tweede taal in het onderwijs in Vlaanderen.
Ik ben altijd voorstander geweest van overal ter wereld Engels te onderwijzen als tweede taal. Het zou de wereld verbeteren en een pak eenvoudiger maken voor iedereen.
Maar dan hebben we heel heel veel leraars Engels nodig.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2022, 21:36   #246
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik ben altijd voorstander geweest van overal ter wereld Engels te onderwijzen als tweede taal. Het zou de wereld verbeteren en een pak eenvoudiger maken voor iedereen.
Maar dan hebben we heel heel veel leraars Engels nodig.
Zoals Engels nu wordt onderwezen, zelfs als derde taal vind ik prima.
Ik heb er nooit spijt van gehad Frans als tweede taal te hebben geleerd. Best praktisch.
Feit is dat als je zelf goed uit de voeten kan met Frans dat het onbelangrijk is of die Franstalige voldoende Nederlands kent.
Ik heb mij daar altijd boven gezet.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)

Laatst gewijzigd door Rudy : 19 april 2022 om 21:55.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2022, 00:10   #247
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Zoals Engels nu wordt onderwezen, zelfs als derde taal vind ik prima.
Ik heb er nooit spijt van gehad Frans als tweede taal te hebben geleerd. Best praktisch.
Feit is dat als je zelf goed uit de voeten kan met Frans dat het onbelangrijk is of die Franstalige voldoende Nederlands kent.
Ik heb mij daar altijd boven gezet.
Dat laatste is inderdaad waar met betrekking tot Wallonië.
Van belang is welke taalpolitiek ergens gevoerd wordt; maw welk taalstatuut een gemeente heeft, wat de evolutie van de taalgrens is, en hoe die werd verschoven...
Dat de talentelling zijn afgeschaft is iets wat ons kan geruststellen.

Maar het brandpunt van onze aandacht zou moeten gaan naar daar waar de twee officiële talen op een strijdplaats staan omdat ze in konkurrentie met mekaar komen. En dan fokussen we natuurlijk op Brussel.
Elk jaar kijk ik dan ook in september met argusogen uit naar de publikatie van de cijfers over de evolutie van het leerlingenaantal in het NL-onderwijs te Brussel, en de verhouding daarvan tot het F-onderwijs.
En het is natuurlijk bitter vast te stellen de Vlaamse gemeenschap vaandelvlucht pleegt door veel kinderen te weigeren en ze in de armen van het F-onderwijs te duwt.

https://forum.politics.be/showthread.php?t=173954
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 april 2022 om 00:36.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2022, 07:59   #248
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.944
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Zoals Engels nu wordt onderwezen, zelfs als derde taal vind ik prima.
Ik heb er nooit spijt van gehad Frans als tweede taal te hebben geleerd. Best praktisch.
Feit is dat als je zelf goed uit de voeten kan met Frans dat het onbelangrijk is of die Franstalige voldoende Nederlands kent.
Ik heb mij daar altijd boven gezet.
Als je in Brussel woont is dat anders. Ik ken eigenlijk geen mensen in de wereld die in hun eigen hoofdstad niet kunnen praten in hun eigen taal noch begrepen worden zie niet zelden worden genegeerd.
Veel van mijn buitenlandse vrienden kunnen het helemaal niet vatten.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2022, 10:05   #249
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.662
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Zoals Engels nu wordt onderwezen, zelfs als derde taal vind ik prima.
Ik heb er nooit spijt van gehad Frans als tweede taal te hebben geleerd. Best praktisch.
Feit is dat als je zelf goed uit de voeten kan met Frans dat het onbelangrijk is of die Franstalige voldoende Nederlands kent.
Ik heb mij daar altijd boven gezet.
ja, van dat soort onderdanigheid houden de franstaligen wel.
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2022, 18:28   #250
Patrick M
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 14 januari 2021
Berichten: 764
Standaard

2 taligheid?
Er wordt een groep vergeten en dat zijn diegene die in België wonen en Duits spreken.
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2022, 20:42   #251
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
ja, van dat soort onderdanigheid houden de franstaligen wel.
Je spreekt van decennia geleden toen Vlamingen nog in Wallonië gingen werken.
De tijden zijn ondertussen veranderd. Vlaanderen staat economisch sterker.
In de jaren 80 heb ik een viertal jaren in Wallonië gewoond, gedomicilieerd zelfs. Ja, er liepen toen Walen rond die veronderstellen dat een Vlaming tweetalig is.
Wij Vlamingen hebben de fout gemaakt door Frans te spreken als er ook maar één Franstalige in het gezelschap was, omdat we dit beschouwden als een vorm van beleefdheid, niet zozeer uit onderdanigheid.
Echter, mijn ervaring met de jaren is dat dit niet steeds wordt geapprecieerd. Het zou de eerste Waal niet zijn die mij vraagt Nederlands te praten.
Ja, er zijn Walen die geen letter Nederlands begrijpen, zoals er nog altijd Vlamingen zijn die geen letter Frans begrijpen. Wie echter taalkundig is wilt ook dat dit wordt geapprecieerd.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2022, 22:12   #252
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.554
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Is dat zo ? Als wij ze overal en altijd blijven bedienen zie tegemoet komen in het Frans klopt dat. De dag de Vlaming even hardnekkig wordt in zijn taalbewustzijn als de Waal nu is is het liedje van goede verstandhouding over.

En om te reizen ben je met Frans niks meer als je Frankrijk even buiten beschouwing laat . Steek de grens over met Spanje of Italië en ze begrijpen geen woord Frans meer laat staan in de niet buurlanden.
Toch vreemd dat ik in de Spaanse les redelijk wat begreep dank zij mijn (beperkte) kennis van de Franse taal. M.a.w. ge zijt aan het zeveren.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2022, 22:38   #253
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.944
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Toch vreemd dat ik in de Spaanse les redelijk wat begreep dank zij mijn (beperkte) kennis van de Franse taal. M.a.w. ge zijt aan het zeveren.
Dus een beetje begrijpen is voor U hetzelfde als een taal beheersen ?

Natuurlijk. Bourvil en De Funès in gedachte begrijpt een Fransman ook wel hier en daar een woordje Duits en omgekeerd.

Maar er is een verschil tussen hier en daar iets begrijpen en waar ik het over had zijnde een taal beheersen.

Ik had het dan ook over het feit dat je met Frans niet(meer) ver komt in de wereld en dit in tegenstelling tot het Engels.


Wat betreft Spanje ;
Engels is toch de tweede meest gesproken taal in het land met 27% van de Spanjaarden die aangeven dat ze het wel spreken. Het Engels wordt gevolgd door het Frans met 9%, Duits met 1,7% en het Portugees met 1,2%.

https://spanjeineennotendop.eu/spanj...n-tweede-taal/

Alvorens te beginnen zeveren over Spaans begrijpen had u er beter aan gedaan eerst eens te lezen wat ik schreef.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 20 april 2022 om 22:52.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2022, 23:18   #254
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.662
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dus een beetje begrijpen is voor U hetzelfde als een taal beheersen ?

Natuurlijk. Bourvil en De Funès in gedachte begrijpt een Fransman ook wel hier en daar een woordje Duits en omgekeerd.

Maar er is een verschil tussen hier en daar iets begrijpen en waar ik het over had zijnde een taal beheersen.

Ik had het dan ook over het feit dat je met Frans niet(meer) ver komt in de wereld en dit in tegenstelling tot het Engels.


Wat betreft Spanje ;
Engels is toch de tweede meest gesproken taal in het land met 27% van de Spanjaarden die aangeven dat ze het wel spreken. Het Engels wordt gevolgd door het Frans met 9%, Duits met 1,7% en het Portugees met 1,2%.

https://spanjeineennotendop.eu/spanj...n-tweede-taal/

Alvorens te beginnen zeveren over Spaans begrijpen had u er beter aan gedaan eerst eens te lezen wat ik schreef.
https://www.youtube.com/watch?v=A4T1KarVe9E&t=48s
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2022, 08:49   #255
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Toch vreemd dat ik in de Spaanse les redelijk wat begreep dank zij mijn (beperkte) kennis van de Franse taal. M.a.w. ge zijt aan het zeveren.
Wat Fred vertelt is nochtans juist. Steek de Spaanse grens over en ze verstaan daar geen letter Frans. Of het van niet kunnen of niet willen is laat ik in het midden.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2022, 11:59   #256
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.944
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Wat Fred vertelt is nochtans juist. Steek de Spaanse grens over en ze verstaan daar geen letter Frans. Of het van niet kunnen of niet willen is laat ik in het midden.
Buiten Vlamingen zijn er niet veel anderen die wat moeite doen om een andere taal te spreken of te begrijpen.

Engelstaligen helemaal niet. Het is dan wel een wereldtaal maar soms heb ik toch moeite om een Ier of een Schot te verstaan.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 21 april 2022 om 12:03.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2022, 12:00   #257
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.944
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Hilarisch ....zoiets maken ze niet meer
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2022, 14:01   #258
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Toch vreemd dat ik in de Spaanse les redelijk wat begreep dank zij mijn (beperkte) kennis van de Franse taal. M.a.w. ge zijt aan het zeveren.
Ik heb een gelijkaardige ervaring wat het Italiaans betreft, wat uiteindelijk logisch is vermits Spaans, Italiaans, Portugees, Roemeens enz. allemaal afgeleid zijn uit het Latijn. Soms was er in de Italiaanse woordenschat zelfs een verband met het Engels bv. het Italiaanse werkwoord “rimanere” en het Engelse “to remain”, terwijl het oude Franse werkwoord “remaindre” bijna niet meer gebruikt wordt.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2022, 14:04   #259
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Wat Fred vertelt is nochtans juist. Steek de Spaanse grens over en ze verstaan daar geen letter Frans. Of het van niet kunnen of niet willen is laat ik in het midden.
Het zal veeleer liggen aan de overtuiging bij de Spanjaarden dat hun taal véél meer een wereldtaal is dan het Frans. En ze hebben gelijk.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2022, 18:41   #260
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.611
Standaard

Het Italiaans heeft vooral veel gemeen met het Frans, lexicografische parallellen. Een goede taal om samen met het Frans te leren. Al heeft het Italiaans eigenaardigheiden, zoals 'Lei' als beleefdheidsvorm i.p.v. 'voi'. De woordvolgorde ook, voegwoorden staan soms op de tweede positie in een zin. Dat heeft het Tsjechisch gek genoeg ook.

Laatst gewijzigd door Weyland : 21 april 2022 om 18:43.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be