Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 juni 2020, 16:23   #241
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het komt er dus weer op aan dat een ouder blijkbaar geen religieuze waarden mag overdragen. Volgens jullie althans.
Inderdaad. Dat valt onder de categorie fabeltjes en denkbeelden. Niets op tegen zolang het frele kinderzieltje er van gevrijwaard blijft en je als volwassene verkiest om in fabeltjes te geloven. Ik bedoel maar, op een zeker moment onthullen ouders hun kinderen ook dat sinterklaas eigenlijk niet bestaat.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2020, 16:36   #242
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Inderdaad. Dat valt onder de categorie fabeltjes en denkbeelden. Niets op tegen zolang het frele kinderzieltje er van gevrijwaard blijft en je als volwassene verkiest om in fabeltjes te geloven. Ik bedoel maar, op een zeker moment onthullen ouders hun kinderen ook dat sinterklaas eigenlijk niet bestaat.
Hoezo? Wie zal dan wel namens de overheid verklaren wat volgens u tot "de categorie fabeltjes en denkbeelden" behoort?

Bij mijn weten betreedt de overheid dit terrein totaal niet.

U lijkt toch een totalitaire overheid voor te staan die tussenkomt in het levensbeschouwelijk debat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2020, 16:45   #243
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoezo? Wie zal dan wel namens de overheid verklaren wat volgens u tot "de categorie fabeltjes en denkbeelden" behoort?

Bij mijn weten betreedt de overheid dit terrein totaal niet.

U lijkt toch een totalitaire overheid voor te staan die tussenkomt in het levensbeschouwelijk debat.
Totalitair? Integendeel. Kinderen waanideeen opdringen lijkt me eerder totalitair. De overheid zou enkel de keuzevrijheid vh individu vrijwaren. Maar ja, individuele vrijheid en religie gaan ook niet samen he.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2020, 16:47   #244
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Totalitair? Integendeel. Kinderen waanideeen opdringen lijkt me eerder totalitair. De overheid zou enkel de keuzevrijheid vh individu vrijwaren. Maar ja, individuele vrijheid en religie gaan ook niet samen he.
Minderjarigheid? Een juridische gegevenheid die volgens u totaal niet telt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2020, 16:49   #245
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Maar ja, individuele vrijheid en religie gaan ook niet samen he.
Hoezo? Het christendom benadrukt juist de vrije wil van ieder individu. Naar Jezus ons leerde, hebben wij een grote verantwoordelijkheid in de keuzes die we maken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2020, 17:10   #246
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoezo? Het christendom benadrukt juist de vrije wil van ieder individu. Naar Jezus ons leerde, hebben wij een grote verantwoordelijkheid in de keuzes die we maken.
Prima. Dan zou het geen enkel probleem moeten zijn om individuen te laten beslissen op volwassen leeftijd of ze al dan niet tot een religie willen behoren.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2020, 17:12   #247
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Minderjarigheid? Een juridische gegevenheid die volgens u totaal niet telt?
Neen hoor, tijdens minderjarigheid zou je juist beschermd moeten worden tegen opgelegde denkbeelden. Je gaat een minderjarig kind toch ook niet opleggen om lid te worden van een politieke partij? Tenzij je organisaties zoals Hitlerjugend of Bund Deutscher Madel helemaal te gek vindt.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2020, 17:20   #248
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Prima. Dan zou het geen enkel probleem moeten zijn om individuen te laten beslissen op volwassen leeftijd of ze al dan niet tot een religie willen behoren.
Dat is ook geen probleem. Daarom kent de katholieke Kerk bijvoorbeeld de hernieuwing van de doopbeloftes en wordt ervan uitgegaan dat die uit vrije wil gebeurt en met kennis van zaken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2020, 17:22   #249
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Neen hoor, tijdens minderjarigheid zou je juist beschermd moeten worden tegen opgelegde denkbeelden. Je gaat een minderjarig kind toch ook niet opleggen om lid te worden van een politieke partij? Tenzij je organisaties zoals Hitlerjugend of Bund Deutscher Madel helemaal te gek vindt.
Schijnbaar hebt u nog steeds niet door dat we het hebben over minderjarigen die onder het ouderlijk gezag vallen. De actuele wetgeving lijkt me toch wel glashelder te zijn. Daarom vind ik het vreemd dat u verwijst naar een periode toen Duitsland een totalitaire staat was die het ouderlijk gezag juist miskende en de jeugd wel eens verplichtte lid te zijn van een bepaalde staatsorganisatie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2020, 17:33   #250
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Schijnbaar hebt u nog steeds niet door dat we het hebben over minderjarigen die onder het ouderlijk gezag vallen. De actuele wetgeving lijkt me toch wel glashelder te zijn. Daarom vind ik het vreemd dat u verwijst naar een periode toen Duitsland een totalitaire staat was die het ouderlijk gezag juist miskende en de jeugd wel eens verplichtte lid te zijn van een bepaalde staatsorganisatie.
Ik blijf het vreemd vinden dat u het erg moeilijk heeft om individuen de kans te geven tot ze volwassen zijn om te bepalen of ze al dan niet tot een religie willen behoren.

Heeft het te maken met het bijgeloof dat ongedoopte kinderzieltjes die vroegtijdig overlijden in de Hel terecht komen?

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 13 juni 2020 om 17:33.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2020, 18:59   #251
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ik blijf het vreemd vinden dat u het erg moeilijk heeft om individuen de kans te geven tot ze volwassen zijn om te bepalen of ze al dan niet tot een religie willen behoren.
Waarom is dat vreemd? Als u als ouders bepaalde waarden, inzichten, opvattingen... waardevol en essentieel vindt in een mensenleven, om welke reden zou je je kinderen die dan onthouden? Het omgekeerde is juist vreemd.

Net alsof iemand die bijvoorbeeld pacifisme of ecologie heel belangrijke waarden vindt, daar in alle talen over zou zwijgen bij zijn kinderen. Dat zou heel onlogisch zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2020, 19:05   #252
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 21.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom is dat vreemd? Als u als ouders bepaalde waarden, inzichten, opvattingen... waardevol en essentieel vindt in een mensenleven, om welke reden zou je je kinderen die dan onthouden? Het omgekeerde is juist vreemd.

Net alsof iemand die bijvoorbeeld pacifisme of ecologie heel belangrijke waarden vindt, daar in alle talen over zou zwijgen bij zijn kinderen. Dat zou heel onlogisch zijn.
Ik vind het verkieslijker om onder andere op school te leren welke zingevingskaders er bestaan, vanuit buitenperspectief. Lessen waarin religie aan bod kan komen, naast de filosofie die mij terloops gezegd veel meer leert over het leven.

Complementair daaraan kan de staat niet verhinderen dat ouders thuis het verhaal doen van één enkele waarheid, maar dan heeft men tenminste al dank zij de staat een bredere blik meegekregen.

Het verzet van sommigen tegen de invoering van dergelijke cursus doet me vermoeden dat kinderen opvoeden tot zelfstandig denkende wezens niet het oogmerk is van de meeste gelovigen.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2020, 19:10   #253
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Ik vind het verkieslijker om onder andere op school te leren welke zingevingskaders er bestaan, vanuit buitenperspectief. Lessen waarin religie aan bod kan komen, naast de filosofie die mij terloops gezegd veel meer leert over het leven.
Ik zie geen enkele tegenstelling tussen dat leerproces op school en het vormingsproces in het huisgezin.

Mijn christen-zijn heeft me nooit belet om iets meer te willen over andere levensbeschouwingen. Ik ben zelfs kind aan huis in een moslimfamilie (Ahmadiyyastrekking).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2020, 19:11   #254
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Complementair daaraan kan de staat niet verhinderen dat ouders thuis het verhaal doen van één enkele waarheid, maar dan heeft men tenminste al dank zij de staat een bredere blik meegekregen.
Kijk om u heen: het aanbod is enorm. Strikt genomen is de overheid niet noodzakelijk om mensen de mogelijkheid te bieden met andere levensbeschouwingen kennis te maken. Mijn kinderen hoefden geen les in de islam of andere christelijke levensbeschouwingen te krijgen, om tot het besef te komen dat er meer te koop in deze wereld. De levensbeschouwelijke pluraliteit is in onze tijd en in onze streken nu eenmaal enorm.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2020, 19:12   #255
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Het verzet van sommigen tegen de invoering van dergelijke cursus doet me vermoeden dat kinderen opvoeden tot zelfstandig denkende wezens niet het oogmerk is van de meeste gelovigen.
Waar ziet u dat verzet? Ik ben helemaal niet tegen zo'n cursus. Wel ben ik tegen een vermindering van het uren godsdienst in een confessioneel gebonden school.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2020, 22:25   #256
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom is dat vreemd? Als u als ouders bepaalde waarden, inzichten, opvattingen... waardevol en essentieel vindt in een mensenleven, om welke reden zou je je kinderen die dan onthouden? Het omgekeerde is juist vreemd.

Net alsof iemand die bijvoorbeeld pacifisme of ecologie heel belangrijke waarden vindt, daar in alle talen over zou zwijgen bij zijn kinderen. Dat zou heel onlogisch zijn.
Je kunt je kinderen er over inlichten of het bespreken. Maar dat is iets anders dan formele stappen zetten die het lidmaatschap ve een bepaalde club bevestigen. Ik vind godsdienstvrijheid een belangrijke zaak en derhalve een aangelegenheid waarover je als volwassene dient te beslissen. Het opleggen aan kinderen om gedoopt te worden of een hoofddoek te dragen miskent die individuele vrijheid.

Je kunt bv als ouder je kinderen iets bijbrengen over dierenrechten. Dat neemt niet weg dat je daarom je kinderen niet hoeft op te leggen dat ze vegetarisch moeten eten of deelnemen aan protestacties of petities ondertekenen.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2020, 22:43   #257
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Je kunt je kinderen er over inlichten of het bespreken. Maar dat is iets anders dan formele stappen zetten die het lidmaatschap ve een bepaalde club bevestigen. Ik vind godsdienstvrijheid een belangrijke zaak en derhalve een aangelegenheid waarover je als volwassene dient te beslissen. Het opleggen aan kinderen om gedoopt te worden of een hoofddoek te dragen miskent die individuele vrijheid.

Je kunt bv als ouder je kinderen iets bijbrengen over dierenrechten. Dat neemt niet weg dat je daarom je kinderen niet hoeft op te leggen dat ze vegetarisch moeten eten of deelnemen aan protestacties of petities ondertekenen.
Wie als ouder het ecologisch gedachtegoed genegen is, hoort volgens u geen enkele poging te ondernemen opdat de eigen kinderen bijvoorbeeld netjes sorteren, zo weinig mogelijk verpakte voedingsmiddelen kopen...

De vraag werd al eerder gesteld, maar een antwoord is nooit gekomen. Daarom nog eens: welke vrijheid is er niet meer als iemand in zijn kindertijd gedoopt werd?

Geen enkele van onze kinderen wordt trouwens gedwongen om naar de kerk te gaan. Toch zullen we morgen met het hele gezin die richting uitgaan. Om welke reden is dat laakbaar?

't Lijkt er schijnbaar op dat u niet wil dat kinderen ook al een besluit nemen over geloofszaken. U schijnt ervan uit te gaan dat een kind slechts door dwang in een bepaalde religieuze omgeving blijft, maar daarmee toont u toch aan dat u weinig tot geen gelovige gezinnen kent.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2020, 01:00   #258
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wie als ouder het ecologisch gedachtegoed genegen is, hoort volgens u geen enkele poging te ondernemen opdat de eigen kinderen bijvoorbeeld netjes sorteren, zo weinig mogelijk verpakte voedingsmiddelen kopen...

De vraag werd al eerder gesteld, maar een antwoord is nooit gekomen. Daarom nog eens: welke vrijheid is er niet meer als iemand in zijn kindertijd gedoopt werd?

Geen enkele van onze kinderen wordt trouwens gedwongen om naar de kerk te gaan. Toch zullen we morgen met het hele gezin die richting uitgaan. Om welke reden is dat laakbaar?

't Lijkt er schijnbaar op dat u niet wil dat kinderen ook al een besluit nemen over geloofszaken. U schijnt ervan uit te gaan dat een kind slechts door dwang in een bepaalde religieuze omgeving blijft, maar daarmee toont u toch aan dat u weinig tot geen gelovige gezinnen kent.
We blijven maar in cirkels draaien he? Ik kaats het balletje terug ... als de doop dan toch zo van weinig tel is waarom kan het dan niet wachten tot de volwassenheid? Of moeten die kinderzieltjes van zeer jongsaf aan geoogst worden?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2020, 02:28   #259
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
We blijven maar in cirkels draaien he? Ik kaats het balletje terug ... als de doop dan toch zo van weinig tel is waarom kan het dan niet wachten tot de volwassenheid? Of moeten die kinderzieltjes van zeer jongsaf aan geoogst worden?
2
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2020, 12:04   #260
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Die pil is niet verkrijgbaar omdat de overheid de verkoop van dergelijke producten verbiedt.

Dwang.
Dat is totale onzin, maar dat u dit persoonlijk zo ziet, dat zelfs wat niet verkrijgbaar is dwang zou zijn, zegt wel iets over de sterkte van uw argumenten.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be