Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 januari 2008, 09:56   #241
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Bij mij is het ook een moeilijke keuze tussen de Tiger en Panther hoor. De latere Panther modellen zijn zeker superieur, maar toen liep de oorlog ook al tegen zijn einde terwijl de Tiger al van '42 meedeed
Als men in het begin de productie simpel hadden gehouden met slechts enkele modellen (zoals jij het ook beweerde) dan was de Panzer V een waardige opvolger voor Panzer IV.

Maar de oorlog heeft 6 jaar geduurd en beide Panzers hebben hun plaats verdiend waardoor je eigenlijk niet kan zeggen dat de ene beter was dan de andere.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 10:00   #242
Wautd
Parlementslid
 
Wautd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juli 2006
Locatie: Ankh-Morpork
Berichten: 1.864
Standaard

Fair enough
__________________
“Give a man a fire and he's warm for a day, but set fire to him and he's warm for the rest of his life.” - Terry Pratchett
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 10:03   #243
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Ik vraag me af wat er gebeurd was indien de Duitsers hadden gewonnen?

Puur techniek waren ze superieur.

Zouden we dan nu technisch verder gestaan hebben?

Laatst gewijzigd door Vorenus : 4 januari 2008 om 10:03.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 10:16   #244
Wautd
Parlementslid
 
Wautd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juli 2006
Locatie: Ankh-Morpork
Berichten: 1.864
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Ik vraag me af wat er gebeurd was indien de Duitsers hadden gewonnen?

Puur techniek waren ze superieur.

Zouden we dan nu technisch verder gestaan hebben?
Dat zou ik niet meteen durven zeggen. Tijdens de opvolgende koude oorlog en dankzij de ruimterace zijn er anders ook reusachtige sprongen gemaakt. Van know-how is er door het verlies van Duitsland weinig verloren gegaan hoor. Duitse wetenschappers waren een gegeerd goed door beide zijden.

Mocht Duitsland het tegen de soviets gehaald hebben, dan zou de vraag zijn of de US het bij een koude oorlog gaan houden, of hun nuclear arsenaal willen gebruiken. In het 2de geval zou er weinig vooruitgang geweest zijn vrees ik
__________________
“Give a man a fire and he's warm for a day, but set fire to him and he's warm for the rest of his life.” - Terry Pratchett

Laatst gewijzigd door Wautd : 4 januari 2008 om 10:22.
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 10:25   #245
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules Bekijk bericht
De vernietiging van Bagdad door de troepen van Dzjenghis Khan heeft een impact gehad die heden ten dage nog te voelen is omdat (o.a.) hierdoor de islam als godsdienst in sé veranderd is.
Djenghis Khan was letterlijk de 'verwoesting in levende lijve'. Hij en zijn Mongolen ontzagen niets of niemand. De Hindoes zouden zeggen: Dzenghis Khan was de god(in) Kali in eigen persoon.

Laatst gewijzigd door system : 4 januari 2008 om 10:35.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 11:10   #246
Wautd
Parlementslid
 
Wautd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juli 2006
Locatie: Ankh-Morpork
Berichten: 1.864
Standaard

De plundering van Constantinopel in 1204. De gevolgen waren voelbaar tot eeuwen later
__________________
“Give a man a fire and he's warm for a day, but set fire to him and he's warm for the rest of his life.” - Terry Pratchett
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 13:40   #247
Wautd
Parlementslid
 
Wautd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juli 2006
Locatie: Ankh-Morpork
Berichten: 1.864
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Ben nu de demo aan het downloaden, als het me aanstaat dan koop ik het.

Om nog een voorbeeld van het detail te geven, gisteren gevonden dat je België kunt laten splitsen in Vlaanderen en Wallonië
__________________
“Give a man a fire and he's warm for a day, but set fire to him and he's warm for the rest of his life.” - Terry Pratchett
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 13:46   #248
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Om nog een voorbeeld van het detail te geven, gisteren gevonden dat je België kunt laten splitsen in Vlaanderen en Wallonië
Moeilijk spel, eerst de handleiding opzoeken.

(T'is een demo over de het Ardennenofensief.)
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 14:31   #249
Wautd
Parlementslid
 
Wautd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juli 2006
Locatie: Ankh-Morpork
Berichten: 1.864
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Moeilijk spel, eerst de handleiding opzoeken.
Das waar. Vorig jaar voor de eerste keer geprobeerd, maar toen geraakte ik er niet in. Dankzij een nogal grappige AAR het spel nog eens opgeraapt en deze keer eerst de tutorial eens geprobeerd. Toen had ik snel de basics beet en gelukkig kun je ook veel zaken automatiseren.

Spijtig dat de demo alleen over het Ardennenoffensief gaat. Ik neem aan dat dingen zoals onderzoek en industrie niet inbegrepen zijn dan?
__________________
“Give a man a fire and he's warm for a day, but set fire to him and he's warm for the rest of his life.” - Terry Pratchett
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 14:33   #250
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Das waar. Vorig jaar voor de eerste keer geprobeerd, maar toen geraakte ik er niet in. Dankzij een nogal grappige AAR het spel nog eens opgeraapt en deze keer eerst de tutorial eens geprobeerd. Toen had ik snel de basics beet en gelukkig kun je ook veel zaken automatiseren.

Spijtig dat de demo alleen over het Ardennenoffensief gaat. Ik neem aan dat dingen zoals onderzoek en industrie niet inbegrepen zijn dan?
Nee, maar ziet er wel goed uit.

CIV III gaat eventjes de kast in, ben van plan om het morgen te gaan kopen (wel doomsday versie)
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 17:41   #251
Wautd
Parlementslid
 
Wautd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juli 2006
Locatie: Ankh-Morpork
Berichten: 1.864
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
ben van plan om het morgen te gaan kopen (wel doomsday versie)
Ik raad u aan zeker eens de modding community te checken. Vele mods met extra scenario's, meer content & events, betere graphics en/of verbeterde AI. Link op dat forum zou je op weg moeten helpen
__________________
“Give a man a fire and he's warm for a day, but set fire to him and he's warm for the rest of his life.” - Terry Pratchett
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 18:20   #252
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 33.193
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
één belangerijke veldslag was de Slag bij Poitiers op 12 juli 732. Indien de Moslims hier hadden gewonnen dan was Europa islamitisch geworden.
Dat is niet zeker.

De moslimlegers hadden net zo goed een eeuw later door Vikings uit de door hen veroverde gebieden verjaagd kunnen zijn, of twee eeuwen later door Engelsen, ...
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE"
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=PGREbC-Q2Do
MAKE RACISTS AFRAID AGAIN
https://www.youtube.com/watch?v=ua-s5ozQjLQ
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 18:27   #253
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 33.193
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Ik kies gewoon dat punt wegens symbolisch voor de scheuring der nederlanden.
Als dat niet gebeurd was, dan was de geschiedenis veel mooier geweest.
Dat is speculatie. Wie kan garanderen dat de Nederlanden niet 2 jaar later door burgeroorlogen uit elkaar zouden zijn gespat, of anders door Engeland onder de voet gelopen?

Dat is nu net het interessante aan geschiedenis : de dingen zijn gebeurd, het enige wat je kan doen is een verklaring zoeken, en eventueel proberen te achterhalen wat nu precies de impact van bepaalde gebeurtenissen was, NIET wat er zou zijn gebeurd als ...


Het is natuurlijk altijd wel leuk om je op het terrein van de retroactieve science-fiction te wagen, maar om dat ècht boeiend te houden, moet je rekening houden met onvoorspelbare factoren.

Een interessant boek dat je als retroactieve SF zou kunnen bestempelen is 'The Difference Engine' van cyberpunk-auteurs William Gibson en Bruce Sterling. Een aanrader.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE"
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=PGREbC-Q2Do
MAKE RACISTS AFRAID AGAIN
https://www.youtube.com/watch?v=ua-s5ozQjLQ
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2008, 13:03   #254
Honoré gepluimd
Provinciaal Statenlid
 
Honoré gepluimd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juni 2007
Berichten: 705
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Laatst het spel Hearts of Iron II ontdekt. Zie het als een soort hypergedetailleerd spelletje Risk waar dingen zoals economie, industrie, onderzoek, politieke geaardheid, militaire doctrines enz... van een land wordt rekening gehouden. Omdat de computergestuurde landen ook hun eigen ding doen krijg je soms leuke voorbeelden van een alternatieve geschiedenis (het spel begint net voor de Spaanse burgeroorlog tot en met de Koude oorlog begin jaren 50).

Mijn eerste spel was (natuurlijk) met België, maar in plaats van de WOII af te wachten (het spel begint iets voor de Spaanse burgeroorlog), zorgde dat ik goede vriendjes werd met Nazi Duitsland. Bij het uitbreken van de oorlog kan ik dankzij de Duitsers het Franse invasieleger afslaan, Frankrijk valt nog sneller dan historisch en ik creëer Groot België door het neutrale Nederland en Luxemburg te annexeren
Later maakt mijn bescheiden legertje van 10 divisies nog een verschil bij de verovering van het Krimeaans schiereiland en in het begin van 1942 helpen ze zelfs Stalingrad in te nemen en met Moskou verloren ziet het er voor de Soviets ziet het eind 1943 er niet goed uit. En terwijl mijn legertje weken ver in het Midden Oosten zit te klooien staan ineens de Amerikanen voor de deur na een driedubbele invasie in Frankrijk (waarvan 2 geslaagd). Kort daarna was het voor mij al game over
Ik speel "hearts of Iron" al jaren.
Het is met mijlen voorsprong het meest realistische oorlogsspel.
Bovendien is het nog vrij leerrijk.
Het spel zelf vergt wel enige inspanning eer je er een beetje mee overweg kan, heel wat anders dan die belachelijke pif-poef-paf-kinderspelletjes waarmee 95% van de gamers zich bezighouden !
Honoré gepluimd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2008, 13:12   #255
Honoré gepluimd
Provinciaal Statenlid
 
Honoré gepluimd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juni 2007
Berichten: 705
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Ben nu de demo aan het downloaden, als het me aanstaat dan koop ik het.

En nu verder met CIV3, Vlaanderen rulez.
Leuk detail in "hearts of Iron" kun je ook de door jou veroverde gebieden een eigen bestuur geven voorbeeld Vlanderen een regering met figuren als Jef françois en Staf De Clerq... en in Wallonië kan een Degrelle dan weer jouw zaakjes waarnemen.
Honoré gepluimd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2008, 13:16   #256
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Honoré gepluimd Bekijk bericht
Ik speel "hearts of Iron" al jaren.
Het is met mijlen voorsprong het meest realistische oorlogsspel.
Bovendien is het nog vrij leerrijk.
Het spel zelf vergt wel enige inspanning eer je er een beetje mee overweg kan, heel wat anders dan die belachelijke pif-poef-paf-kinderspelletjes waarmee 95% van de gamers zich bezighouden !
Ik wou het vandaag kopen maar ze hadden het niet.

Volgende week is een paar winkels bezoeken. (koop niet graag online)

Bw kinderspellekes.

Ik speel graag ook wel eens af en toe iets anders.

Spijtig dat er niet meer games zoals Civ en HOI worden gemaakt.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2008, 14:23   #257
Honoré gepluimd
Provinciaal Statenlid
 
Honoré gepluimd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juni 2007
Berichten: 705
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Ik wou het vandaag kopen maar ze hadden het niet.

Volgende week is een paar winkels bezoeken. (koop niet graag online)

.
Normaal gezien zullen ze dat nergens in voorraad hebben, best in een PC-winkel zelf bestellen.
Honoré gepluimd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2008, 14:47   #258
Honoré gepluimd
Provinciaal Statenlid
 
Honoré gepluimd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juni 2007
Berichten: 705
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het is waarschijnlijk vooral de naam van die plaats,en de schrikwekkende omstandigheden, die deze slag zo "beroemd" gemaakt hebben.Probleem was dat dit,militair gezien,NIET het kantelpunt was.De Duitsers verloren een betrekkelijk klein leger,en dan nog niet eens hun beste...Hun verliezen in het algemeen waren totdantoe al veel zwaarder geweest!!

Van eindeloos groter belang voor de "grote Patriottische Oorlog" van de SovjetUnie waren de gebeurtenissen in juli/augustus van 1943 rondom Koersk.Daar speelde zich wekenlang de grootste veldslag uit de menselijke geschiedenis af op een grondgebied ter grootte van belgie,met inzet van meer dan 2 miljoen man....Vooral de tankgevechten- en artilleriebarrages waren ongeevenaard.En het waren de Duitsers die bepaald hadden daar te willen vechten!

De Duitsers hebben,volgens eigen cijfers in die omgeving een monsterlijke 500000 man aan doden,gewonden en krijgsgevangenen verloren en hektares aan rollend- en vliegend materieel.De Sovjets vermoedelijk zelfs een veelvoud ervan.Maar de Sovjets hebben daar,in die weken van juli en augustus,permanent het overwicht behaald op het Oostelijk front.Totdantoe bepaalden de Duitsers waar er gevochten ging worden.Daarna ontvingen zij de klappen....
Ik ga echt niet overal op reageren maar de hierbovenstaande tekst is zo'n groteske onzin dat een reactie plicht is.

Stalingrad brak wel degelijk de rug van het Duitse leger, en niet alleen van het Duitse leger maar het was ook een drama voor bijvoorbeeld bondgenoot Roemenië.
5 legers van de As werden er compleet vernietigd : nagenoeg het gehele 6de Duitse leger,een groot deel van het 4de Duitse tankleger, 5 van de 7 divisies van het 3de Roemeense leger,heel het Roemeense 4de leger, en het Italiaanse 8ste leger.
32 divisies waren uiteengeslagen en 16 hadden meer dan de helft van hun manschappen verloren. De hoeveelheden verloren materiaal was genoeg om 75 divisies mee uit te rusten o.a. 3500 stuks gepantserd materiaal en 12.000 kanonnen.

Het aantal verliezen van de As aan doden, gewonden,vermisten en krijgsgevangen gaat boven het miljoen !!!
Het vaak vermelde cijfer "91.000" slaat enkel en alleen op het aantal gecapituleerde restanten van het 310.000 man sterke 6de leger.


Je info over Koersk is ook foutief, bij deze slag verloren de Duitsers geen 500.000 man, dit cijfer slaat op het totaal aantal verliezen dat men leed bij de daaropvolgende Russische offensieven toen Koersk reeds afgebroken was.
Koersk was trouwens een dwaasheid; Guderian heeft nog alles gedaan om het offensief niet te laten doorgaan, omdat hij begreep dat Duitsland in 1943 enkel nog kon verdedigen.
De pantsers wou hij gebruiken voor een mobiele defensie.
Na Koersk konden de Duitsers de verloren pantsers niet vervangen en moest men overgaan tot een dunbemande statische defensie die machteloos was tegen de Russische pletwals.
Later heeft Hitler zijn dwaze beslissing nog toegegeven aan Guderian.
Honoré gepluimd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 23:06   #259
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

De slag bij Leuthen (1757), een grootse overwinning van Frederik de Grote, waarin de basis werd gelegd voor Pruisen als wereldmacht en de uiteindelijke oprichting van de Duitse staat.

Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 23:14   #260
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Honoré gepluimd Bekijk bericht
Ik speel "hearts of Iron" al jaren.
Het is met mijlen voorsprong het meest realistische oorlogsspel.
Bovendien is het nog vrij leerrijk.
Het spel zelf vergt wel enige inspanning eer je er een beetje mee overweg kan, heel wat anders dan die belachelijke pif-poef-paf-kinderspelletjes waarmee 95% van de gamers zich bezighouden !
Volledig mee eens. Persoonlijk heb ik de later uitgekomen "Hoi II-Doomsday"-versie", en ik speel het nog regelmatig. Nog een aanrader is "Victoria, an Empire underneath the sun" van dezelfde makers als Hearts of Iron. Victoria speelt zich af in de 19e eeuw - begin 20e eeuw, en wat interessant is, is dat je op het einde van het spel (1935) uw saved game kunt overzetten naar Hearts of Iron. Zodoende kan ik mijn Pruisische superstaat nu met behulp van tanks, vliegkampschepen en jachtbommenwerpers de rest van de wereld laten overnemen
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be