![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 |
Parlementslid
|
![]() Ik leef in 2008 en ik ben heel gelukkig met mijn leventje. Ik voel me niet geamputeerd omdat ik mijn staatshoofd niet mag kiezen. Ik voel geen pijn en mijn portemonnee is nog steeds goed gevuld. Ik hou vast aan tradities en hoop dat er vele zijn die nooit verloren zullen gaan. In mijn ogen maakt u zich veel te druk en moet u gewoon even rustig op een matje in een lege kamer gaan zitten en dan gewoon inademen, daarna uitademen...heel rustig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#242 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 4 mei 2008 om 19:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#243 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Jeronimo : 4 mei 2008 om 20:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#244 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#245 |
Parlementslid
|
![]() Whateffaaaa...het is jullie feestje hoor. Ga maar lekker uit je dak. Ik gun het jullie.
ooooranje boooovuh, oraaaanje boooovuh! |
![]() |
![]() |
![]() |
#246 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Fijn he, om eerst iemand de les te lezen en je er dan zelf schuldig aan maken? Wat je óók kunt doen is iemand de les lezen omdat hij zijn taal niet bemindt.. O nee, dat heb je al gedaan. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#247 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#248 | |
|
![]() Citaat:
In Belgie is de monarchie deel van het probleem, misschien �*s de monarchie wel het probleem. In Nederland niet, integendeel. In Nederland staan de Oranjes de democratie niet in de weg. Sterker nog, de Oranjes zijn van het volk en juist niet van de politieke elite. Al jaren en jarenlang hoor je de regenten badinerend mopperen over het klootjesvolk dat maar niet beseft dat een staatshoofd gekozen dient te worden en dat maar achter die Oranjes blijft staan. En hoe meer er gemopperd wordt, hoe populairder de Oranjes worden. De laatste die het serieus probeerde was Thom de Graaf (D66). Hij werd meteen electoraal afgestraft. Het is niet voor niets dat een republikein als Marijnissen (SP) de republiek niet eens meer in het programma heeft staan. Nederland is eigenlijk een republiek en Nederlanders zijn eigenlijk republikeinen. Ik heb het de laatste dagen weer veel gehoord: "Ik ben eigenlijk republikein maar...'' of ''Als Nederland opnieuw uitgevonden moest worden zou het een Republiek moeten zijn maar nu...'' We beseffen heus wel dat een erfelijk staatshoofd niet democratisch is maar zijn bereid dit ''schoonheidsfoutje'' in ons staatsbestel te accepteren. De Oranjes doen het goed, nemen het volk serieus en symboliseren door de eeuwen heen de directe band met de wordingsgeschiedenis van ons land. We zijn echter democraat genoeg om, zodra een meerderheid daarvoor zich aftekent, een republiek in te stellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#249 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In deze discussie haalt u de dingen uit zijn context. Het ging er gewoon over dat iemand zei dat hij republikein was, maar dan van de andere kant stelde dat hij de ene monarchie wilde vervangen door een andere. Dat vind ik niet consekwent. Laatst gewijzigd door system : 5 mei 2008 om 09:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#250 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De hetze die Tom De Graaf uitlokte bewijst dat de monarchie stilaan ter discussie komt. Vroeger had niemand gedurft daarover een discussie te beginnen. Nu is dit niet meer taboe, maar bespreekbaar. Een Nederlander drukt dit treffend uit: Goh, die Joop den Uyl. Had ‘ie eind jaren zeventig er hoogst persoonlijk voor kunnen zorgen dat er een einde kwam aan de monarchie, verstopt ‘ie toch maar een documentje waardoor alles bleef zoals het was. Moeten we gelukkig zijn met zijn actie? Ik begin het me steeds vaker af te vragen. Op één of andere manier kalft mijn oranjegezindheid af bij het idee dat we straks koning Willem-Alexander krijgen. Maar ik heb nog meer moeite met het idee dat Beatrix straks geen koningin meer is. Wat heeft dit met een verstopt document van Den Uyl te maken? Helemaal niets. Ik wil alleen maar gewag maken van mijn twijfel omtrent het instituut monarchie. Want zeg nou zelf, afgezien van Beatrix (geen kwaad woord van mijn zijde), een corrupte familie met banden met (voormalige) dictaturen en onderwereldfiguren, dat kán toch geen koninklijke familie zijn? Maar zonder morren: Leve de Koningin! Een toemaatje: Den Haag - "Niet het Wilhelmus maar André Hazes doet het oranje hart van de Nederlander sneller kloppen. Uit onderzoek van de Staatsloterij blijkt dat Hazes' voetbalhit 'Wij houden van Oranje' bij meer mensen het oranjegevoel oproept dan het volkslied. Bijna de helft van de Nederlanders komt spontaan in oranje sferen als de meezinger van de overleden volkszanger door de boxen schalt. Het Wilhelmus moet het doen met een tweede plaats, vlak voor de klassieker 'Oranje Boven', die het vooral goed onder de ouderen. " Maar bij Hazes heeft Oranje nog maar weinig te maken met de monarchie maar wel met voetbal. Laatst gewijzigd door system : 5 mei 2008 om 08:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | |
|
![]() Citaat:
Maw , mijn republikeinse gevoelens zet ik even opzij , beschouw ik als een detail, als dat een hereniging tn VL en NL zou bemoeilijken. En dan wees die poster, waarover jij het had (jOOst) op de republikeinse winst die gemaakt kon worden door de vervanging van een koningshuis met wel politieke invloed , zoals het Belgische , door het louter protocollaire Nederlandse. Ook in principes heb je een rangorde.
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 5 mei 2008 om 09:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#252 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#253 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
'Overal ben ik een republikein, behalve in Nederland'. Neen, zo'n stelling kan ik niet begrijpen. Tenzij dat het een mosselachtige stelling is van een weinig principiële would-be republikein. D�*n kan ik deze stelling wel begrijpen. Laatst gewijzigd door system : 5 mei 2008 om 09:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#254 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#255 |
|
![]() Vervang dan Nederland door België, dan krijg je een uitspraak die door heel wat (linkse) Belgicistische politici gehanteerd wordt.
![]() |
#256 |
Banneling
|
![]() [quote]Er zijn hoegenaamd geen goede voorwaarden die hoe dan ook gelinkt kunnen worden aan eender welke monarchie.
Laatst gewijzigd door system : 5 mei 2008 om 10:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#257 | ||
|
![]() [quote=system;3404232]
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#258 | |
Banneling
|
![]() [quote=Hertog van Gelre;3404264]
Citaat:
-die zelf mateloos rijk zijn en zich voortdurend verrijken. -die geen enkele recht hebben op deze privilegies. -die wij met onze zuurverdiende centen moeten onderhouden. -die volstrekt overbodig en nutteloos zijn. Overigens, het is niet omdat de meerderheid dit wenst dat dit goed is. De meerderheid stond ook achter Hitler na zijn overwinning op Polen en Frankrijk. Maar daarom had deze Duitse meerderheid nog niet gelijk. Wel is het zo, dat indien men de spelregels van de democratie correct speelt, dat men natuurlijk de wens van de meerderheid moet aanvaarden, voorzover natuurlijk fundamentele principes inzake mensenrechten en zo niet geschonden worden. Maar dat is hier niet ter sprake. Laatst gewijzigd door system : 5 mei 2008 om 10:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#259 | |
|
![]() [quote=system;3404280]
Citaat:
Uw kritiek op jOOSt is onterecht, misplaatst en hypocriet. Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 5 mei 2008 om 10:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#260 |
Banneling
|
![]() [quote=Hertog van Gelre;3404287]Dat hij dan niet zegt dat hij 'overal republikein is, behalve in Nederland'. Wat een wartaal.
Laatst gewijzigd door system : 5 mei 2008 om 10:41. |
![]() |
![]() |