Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2008, 23:37   #241
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Tiens, als het om talenkennis gaat, heb ik blijkbaar een andere mening dan de meesten op dit forum.

Meestal gaat het hier om talen die je "nodig" hebt, hetgeen meteen impliceert dat het zinloos is van talen te beheersen die je "niet nodig" hebt.

Méér nog dan het louter nuttige, heb ik talenkennis altijd gezien als iets leuks. Als een culturele verrijking voor jezelf, en als een open venster op de wereld.

Goed, sommigen hebben echt niet veel aanleg voor talen, maar voor wat de anderen betreft, zie ik niet goed in waarom men zich zou beperken tot de beheersing van slechts één of twee talen.

Mij lijkt het bijvoorbeeld toch een minimum dat een Vlaming de taal van de buren spreekt (frans, duits), en dat geldt vanzelfsprekend ook voor een Waal (nederlands, duits), naast hun eigen taal uiteraard, en naast het inmiddels "internationaal" gebruikelijk engels.

Met daaraan toegevoegd, naar eigen keuze en vermogen, nog enkele europese of andere talen.

Blijkbaar zien sommigen hier het aanleren cq. beheersen van andere talen (vooral het frans) als een aanslag op de eigen identiteit.

Ik kan u nochtans verzekeren dat men niet plots een soortement chinees wordt omdat men aan aantal andere talen spreekt of in een anderstalig land woont.

Ikzelf schrijf deze regels in een taal die ik in de praktijk erg weinig kan gebruiken en - volgens de definitie van sommigen hier - niet eens "nodig" heb : mijn dagelijkse omgangstaal is immers het frans (nogal wiedes, ik woon in Frankrijk), en ook beroepshalve heb ik eigenlijk enkel het frans en het engels "nodig", een zeldzaam vleugje spaans, italiaans of duits niet te na gesproken.

Zij die mij kennen zullen echter geen seconde twijfelen aan mijn Vlaams karakter en mijn Vlaamse aard. En mijn oorspronkelijke spreek de Vloms ben ik ook niet zomaar kwijtgespeeld, en z�*l ik ook nooit kwijtspelen, wees gerust.

Kortom : een beetje talenkennis en vooral het open staan voor andere talen dan je moedertaal, is verre van dodelijk. En waar het misschien niet écht nodig is, is het minstens leuk en verrijkend.

Maar goed ; met mijn visie zal ik nooit de meerderheid halen, zeker ?
Ik sluit mij volledig bij u aan, ik versta graag wat er rond mij gezegd word, en antwoord de mensen graag in hun eigen taal. Anders is het als als men mij dat wil verplichten, en mij laat verstaan dat mijn eigen taal geminacht word, en dat het totaal overbodig is om die te leren spreken, of zelfs maar verstaan.
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 23:47   #242
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piraat Bekijk bericht
Frans is vooral practisch als je dikwijls naar Frankrijk gaat, of daar wil wonen Elders heb je dat niet nodig, behalve in de Walen, maar wie gaat daar nu nog naartoe...
Mmmm,...'k Ben niet geheel van deze mening. Ok, als je naar Scandinavië gaat, dan komt ge er met uw Engels. En in Benidorm zal het ook nog wel lukken, daar kan je zelfs met Vlaams terecht. In Rome, als je wat geluk hebt kun je ook misschien iemand aan treffen die enkele woorden Engels kan maar daar stopt het ongeveer. In Spanje spreken ze voornamelijk Castiliaans en Catalaans. In Italië Italiaans en Italiaans en basta cosi. De jeugd kan meestal volmondig Engels als je het hen vraagt maar in werkelijkheid beperkt het zich veelal tot de uitdrukking, OK. Evengoed mag je je parate kennis van het Frans ook thuis laten want in deze landen kom je daar ook geen barst verder mee. In Frankrijk moet ge ook op niet te veel plaatsen hopen dat je met Engels terecht kunt. Zelfde geld voor Wallonië.

Leve het verenigde Europa

Laatst gewijzigd door Garry : 31 augustus 2008 om 23:51.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 23:48   #243
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik sluit mij volledig bij u aan, ik versta graag wat er rond mij gezegd word, en antwoord de mensen graag in hun eigen taal. Anders is het als als men mij dat wil verplichten, en mij laat verstaan dat mijn eigen taal geminacht word, en dat het totaal overbodig is om die te leren spreken, of zelfs maar verstaan.
Slechts de beperkten van geest zullen andermans taal minachten.

In Brussel zijn er zo nogal wat, moeten we vaststellen.

Sommigen daar minachten zelfs hun eigen oorspronkelijke taal. Tja...

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 31 augustus 2008 om 23:55.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 00:22   #244
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En tussen de Wallen zitten er duidelijk nogal wat van dat soort. Als ze na dat ze al 30 jaar hier aan de kust op een camping zitten nog altijd niet "Goede dag", kunnen zeggen. En dat is geen uitzondering he, het is eerder een uitzondering als er een tussen zit die het wel kan, of doet.

En nu zullen er wel weer een hoop kiekens bij zijn die gaan beweren dat dat komt doordat ze het niet nodig hebben van dat te kunnen. Nodig of niet doet niet terzaken, je doet dat uit respect en daarmee uit.

Laatst gewijzigd door Garry : 1 september 2008 om 00:25.
Oud 1 september 2008, 01:10   #245
Hallebarde
Banneling

Standaard

Allez, aansluitend misschien een kleine anecdote…

Een tijdje geleden kwam een franstalige Brusselse projectontwikkelaar - duidelijk een blaaskaak – hier, nogal diep in Frankrijk, zijn immense plannen uit de doeken doen.

Terloops : het zal u niet verbazen dat ik van mijn Franse collega’s en medewerkers niet te onderscheiden ben, en ook mijn Franse nummerplaat, mijn functie, en zelfs mijn wat bekakt klinkende naam kunnen niet doen vermoeden dat er Vlaams vlees in de kuip zit.

De man bezong, in zijn beste frans (wij noemen dat hier “du belge”) uitgebreid de internationale uitstraling van « zijn » Bruxelles, benadrukkend – voor zover wij het niet zouden geweten hebben – dat Brussel franstalig is, dat zijn bedrijf daar gevestigd is, dat er een natuurlijke link met Parijs is, dat er in België flamouches zijn, enz…enz…

Een minimum aan wellevendheid achterwege latend, sprak hij tussendoor met zijn secretaresse echter nu en dan (slecht) de vloms, ervan overtuigd zijnd dat die Fransen tegenover hem daar geen fluit van zouden begrijpen.

Mijn medewerkers hadden mij al een tijdje gniffelend in de gaten, zich afvragend wanneer de hakbijl zou vallen.

Ik heb de man gans zijn verhaal laten doen, alle lachwekkende overdrijvingen incluis. Pas op het einde van het onderhoud, net toen hij er een miljoen had op durven wedden dat hij ons had weten te overtuigen, vroeg ik hem (in het frans) of hij de nieuwste “histoire belge” kende.

Non, zei de man zelfverzekerd lachend, mais je vous écoute …

U kunt zich nooit de plotse bleekheid van ’s mans gezicht inbeelden, toen ik in het nederlands de belgenmop inzette.

Halverwege de mop is hij, met op het voorhoofd parelende zweetdruppels opgestaan, en zich in een mengelmoes van slecht nederlands en frans verontschuldigend, is hij – ondersteund door zijn secretaresse – met uitermate stille trom vertrokken.

Ongetwijfeld begrijpt hij nu nog altijd niet wat hem d�*�*r, zomaar vanuit het niets, in La Douce France is overkomen. Ik heb er ook nooit iets meer van gehoord.

En ja, ik heb een beetje een slecht karakter. Zoals alle Vlamingen, zeker ?
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 08:55   #246
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allez, aansluitend misschien een kleine anecdote…

Een tijdje geleden kwam een franstalige Brusselse projectontwikkelaar - duidelijk een blaaskaak – hier, nogal diep in Frankrijk, zijn immense plannen uit de doeken doen.

Terloops : het zal u niet verbazen dat ik van mijn Franse collega’s en medewerkers niet te onderscheiden ben, en ook mijn Franse nummerplaat, mijn functie, en zelfs mijn wat bekakt klinkende naam kunnen niet doen vermoeden dat er Vlaams vlees in de kuip zit.

De man bezong, in zijn beste frans (wij noemen dat hier “du belge”) uitgebreid de internationale uitstraling van « zijn » Bruxelles, benadrukkend – voor zover wij het niet zouden geweten hebben – dat Brussel franstalig is, dat zijn bedrijf daar gevestigd is, dat er een natuurlijke link met Parijs is, dat er in België flamouches zijn, enz…enz…

Een minimum aan wellevendheid achterwege latend, sprak hij tussendoor met zijn secretaresse echter nu en dan (slecht) de vloms, ervan overtuigd zijnd dat die Fransen tegenover hem daar geen fluit van zouden begrijpen.

Mijn medewerkers hadden mij al een tijdje gniffelend in de gaten, zich afvragend wanneer de hakbijl zou vallen.

Ik heb de man gans zijn verhaal laten doen, alle lachwekkende overdrijvingen incluis. Pas op het einde van het onderhoud, net toen hij er een miljoen had op durven wedden dat hij ons had weten te overtuigen, vroeg ik hem (in het frans) of hij de nieuwste “histoire belge” kende.

Non, zei de man zelfverzekerd lachend, mais je vous écoute …

U kunt zich nooit de plotse bleekheid van ’s mans gezicht inbeelden, toen ik in het nederlands de belgenmop inzette.

Halverwege de mop is hij, met op het voorhoofd parelende zweetdruppels opgestaan, en zich in een mengelmoes van slecht nederlands en frans verontschuldigend, is hij – ondersteund door zijn secretaresse – met uitermate stille trom vertrokken.

Ongetwijfeld begrijpt hij nu nog altijd niet wat hem d�*�*r, zomaar vanuit het niets, in La Douce France is overkomen. Ik heb er ook nooit iets meer van gehoord.

En ja, ik heb een beetje een slecht karakter. Zoals alle Vlamingen, zeker ?
Nen Brusselaar he. Ze zijn gewoon van van een muggepiske een brandspuit te maken. Zie maar naar manneke pis. Als ge er naar op zoek gaat moet ge goed opletten dat ge er niet eerst een keer of vier voorbij gelopen zijt zonder het gezien te hebben. Ik vind het wel een tof verhaal.

Zelf heb ik, veel jaren geleden, in Frankrijk in mijn beste frans aan een boerke eens de weg gaan vragen. Na het te hebben uitgelegd vroeg hij mij waar ik vandaan kwam waarop ik hem antwoorde," Van België". Verwonderd keek de man mij aan en sprak," Maar je bent toch geen echte Belg? Dat hoor ik direct."

Hij wist klaarblijkelijk, zoals zovele daar, niet dat België voor het grootste deel Nederlandstalig is.

Overigens een goed slecht karakter is ook niet slecht he. Doordenkertje.

Laatst gewijzigd door Garry : 1 september 2008 om 09:03.
Oud 1 september 2008, 10:36   #247
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Bon, na 200 posts van vooral onzin en vuilbekkerij is ons toch nog deze waarheid aan het licht gekomen:

De diensten van H.M.K.Fabiola controleren of allerlei sociale diensten hun werk naar behoren doen, en grijpt in waar nodig.

Vaak zijn Haar diensten het enige lichtpuntje in de duistere tunnel voor de zwakkeren in onze samenleving.

En in tegenstelling tot wat Jantje zegt krijgt Zij Haar dotatie's niet omwille voor Haar vrijwilligerswerk, neen, die dotatie is er sowieso, echter: zij gebruikt Haar dotatie's juist om de zwakkeren te helpen in hun ellende.
Dat is héél mooi, en dit is toch zó weinig geweten. Maar zoals het een echte Hoogadelijke Dame betaamd blijft Zij eenvoudig en laat zich nooit roemen op Haar weldaden. Stil, eenvoudig en steeds op de achtergrond: Noblesse oblige!!
ik krijg er verdorie een krop van in de keel!

toch vind ik eerder dat de staatsdiensten sowieso naar behoren moeten werken en er geen extra miljoenen moet besteed worden om dat te controleren.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 10:44   #248
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik denk ook wel dat Hallebarde zich een beetje mispakt in zijn vrees dat weinigen hem volgen in zijn gedachtengang hierover.

Hij heeft overschot van gelijk en ook ik volg hem volledig.

Vooral op verlof kan je ontdekken hoe verwend wij zijn met onze talenkennis. Altijd en gedurende alle verloven in Europa werd ik als "tolk" aangesproken (ik vermoed dat mijn kinderen reclame maakten voor hun "meertalige mamma" want ze wisten me altijd te vinden: tolken tussen duitsers en fransen, engelsen en fransen, duiters en engelsen en hollanders, duitsers, engelsen en spanjaarden, noem maar op! - niks zo plezant!).

Tot we naar Griekenland gingen: plots zat ik totaal vast! Was me d�*t schrikken zeg! serieus hoor: niks begrijpen wat rondom je gezegd wordt? niks kunnen antwoorden? vragen? handen en voeten duidelijk maken met moeite? pfff was een shock!

In Turkije spreken ze tenminste duits of Engels!

-----------

en inderdaad: d�*t is iets heel anders dan dat je verplicht wordt in je eigen land en hoofdstad om je in een vreemde taal uit te drukken omdat ze vinden dat jouw eigen moedertaal te min is.
Sorry! in Brussel ben ik steeds ééntalig Nederlands. Aan de kust zeker. En in Brugge of Antwerpen spreek ik enkel andere talen tegen japanners of zo.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 1 september 2008 om 10:48.
Oud 1 september 2008, 10:46   #249
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

Te veel geld voor dat stuk antiek.
Oud 1 september 2008, 11:19   #250
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik denk ook wel dat Hallebarde zich een beetje mispakt in zijn vrees dat weinigen hem volgen in zijn gedachtengang hierover.

Hij heeft overschot van gelijk en ook ik volg hem volledig.

Vooral op verlof kan je ontdekken hoe verwend wij zijn met onze talenkennis. Altijd en gedurende alle verloven in Europa werd ik als "tolk" aangesproken (ik vermoed dat mijn kinderen reclame maakten voor hun "meertalige mamma" want ze wisten me altijd te vinden: tolken tussen duitsers en fransen, engelsen en fransen, duiters en engelsen en hollanders, duitsers, engelsen en spanjaarden, noem maar op! - niks zo plezant!).

Tot we naar Griekenland gingen: plots zat ik totaal vast! Was me d�*t schrikken zeg! serieus hoor: niks begrijpen wat rondom je gezegd wordt? niks kunnen antwoorden? vragen? handen en voeten duidelijk maken met moeite? pfff was een shock!

In Turkije spreken ze tenminste duits of Engels!

-----------

en inderdaad: d�*t is iets heel anders dan dat je verplicht wordt in je eigen land en hoofdstad om je in een vreemde taal uit te drukken omdat ze vinden dat jouw eigen moedertaal te min is.
Sorry! in Brussel ben ik steeds ééntalig Nederlands. Aan de kust zeker. En in Brugge of Antwerpen spreek ik enkel andere talen tegen japanners of zo.
Wij zijn op verlof niet verwend door onze talenkennis. Daar waar wij op verlof gaan, daar zijn ze verwend met onze talenkennis. Zeer lang geleden, ik denk dat ik amper 14 was, vroeg iemand mij de weg in het Engels. Na dat ik hem te woord had gestaan zij de man, " toch gemakkelijk als je zo goed vreemde talen spreekt" waarop ik hem promt heb geantwoord, "Dat is niet gemakkelijk voor ons maar voor jullie".

Komt een Fransman hier op verlof spreken wij Frans. Gaan wij naar daar op verlof spreken wij Frans. Idem voor de Engelsen en Amerikanen.

Gaan we naar Italien of Spanje doen we moeite om Italiaans of Spaans te spreken en komen Italianen en Spanjaarden naar hier op verlof, mogen we weer moeite doen om ze te woord te staan in hun taal. Waarmee zijn wij nu mee verwend?

Ook daarom dat we opgezadeld zitten met een koningin die geen drie woorden Vlaams spreekt. Die mag zeggen dat ze verwend is.

Laatst gewijzigd door Garry : 1 september 2008 om 11:32.
Oud 1 september 2008, 11:26   #251
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik heb in Brussel gewoond toen ik jong was en had daar redelijk veel franstalige kennissen. De enige familie franstaligen die het Nederlands machtig waren , waren in feite...Schotten. De kinderen waren wel in België geboren, maar daar het rijke mensen waren hadden ze hun kinderen in franstalige privé-scholen gezet. Ze zagen echter wel het nut in om Nederlands te leren, zowel ouders als kinderen.
Met al de andere franstaligen sprak ik gewoon frans. Dat kwam mij in die tijd helemaal normaal voor dat die geen woord Vlaams verstonden. Ik heb daar nooit bij stil gestaan op het moment zelf.
Oud 1 september 2008, 11:30   #252
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En hoe hoger je op de ladder kruip, hoe minder Vlaams van u verwacht word te kennen. Om dan bij de koning terecht te komen, dewelke doodserieus verklaart voor de TV dat zijn vrouw bevallen is van "een vrouwtje".
Tiens, ik wist niet dat onze F16 piloot (in werkelijkheid is hij niet eens bekwaam een heli te besturen) reeds de rol van Albert overgenomen had. Ik wou dat dit waar was. Beter argument om dit apenland en de hieraan verbonden Lakense profiteursbende op te blazen bestaat gewoonweg niet!
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 11:38   #253
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar goed ; met mijn visie zal ik nooit de meerderheid halen, zeker ?
Misschien, ik ben van mening dat je nooit talen genoeg kent.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 12:16   #254
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Misschien, ik ben van mening dat je nooit talen genoeg kent.
Ja, ..als ge ze allemaal wil leren heb je vast nog wel een tijdje werk.
Oud 1 september 2008, 12:21   #255
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Tiens, ik wist niet dat onze F16 piloot (in werkelijkheid is hij niet eens bekwaam een heli te besturen) reeds de rol van Albert overgenomen had. Ik wou dat dit waar was. Beter argument om dit apenland en de hieraan verbonden Lakense profiteursbende op te blazen bestaat gewoonweg niet!
Dat is ook normaal want ik denk dat een heli iets moeilijker is om te besturen. Als je uit een vliegtuigcockpit komt en je stapt in een heli met het idee dat het je wel zal lukken kan je toch maar best eerst een kamer gaan bestellen in een goed hospitaal.
Oud 1 september 2008, 16:59   #256
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Wij zijn op verlof niet verwend door onze talenkennis. Daar waar wij op verlof gaan, daar zijn ze verwend met onze talenkennis. Zeer lang geleden, ik denk dat ik amper 14 was, vroeg iemand mij de weg in het Engels. Na dat ik hem te woord had gestaan zij de man, " toch gemakkelijk als je zo goed vreemde talen spreekt" waarop ik hem promt heb geantwoord, "Dat is niet gemakkelijk voor ons maar voor jullie".

Komt een Fransman hier op verlof spreken wij Frans. Gaan wij naar daar op verlof spreken wij Frans. Idem voor de Engelsen en Amerikanen.

Gaan we naar Italien of Spanje doen we moeite om Italiaans of Spaans te spreken en komen Italianen en Spanjaarden naar hier op verlof, mogen we weer moeite doen om ze te woord te staan in hun taal. Waarmee zijn wij nu mee verwend?

Ook daarom dat we opgezadeld zitten met een koningin die geen drie woorden Vlaams spreekt. Die mag zeggen dat ze verwend is.
jaja ik weet wat je bedoelt. we hebben effektief de inspanningen moeten doen om die verschillende talen te leren.

Maar geef toe: het is toch wel een gemak!
Beter dan bij de apotheker te moeten staan en zeggen: "pipi aiaia" om te duiden dat men een nierbekkenontsteking heeft.

of denken dat de Parijzenaars hun "Eifelturm" niet weten staan, omdat ze dat woord nu eenmaal niet begrijpen.

Laatst gewijzigd door circe : 1 september 2008 om 16:59.
Oud 1 september 2008, 17:05   #257
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
jaja ik weet wat je bedoelt. we hebben effektief de inspanningen moeten doen om die verschillende talen te leren.

Maar geef toe: het is toch wel een gemak!
Beter dan bij de apotheker te moeten staan en zeggen: "pipi aiaia" om te duiden dat men een nierbekkenontsteking heeft.

of denken dat de Parijzenaars hun "Eifelturm" niet weten staan, omdat ze dat woord nu eenmaal niet begrijpen.
Ik ontken niet dat we er bepaalde voordelen uit putten, t'zou maar erg zijn moest dat niet het geval zijn maar de uitdrukking van verwend te zijn hierdoor vind ik toch echt ongepast.
Oud 1 september 2008, 17:14   #258
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ik ontken niet dat we er bepaalde voordelen uit putten, t'zou maar erg zijn moest dat niet het geval zijn maar de uitdrukking van verwend te zijn hierdoor vind ik toch echt ongepast.
Ja, mischien zijn wij gewoon intelligenter, hé of anders minder lui, of nieuwsgieriger.
Wat ik wel graag doe soms, is doen alsof ik er niks van versta. De mensen hebben dan de neiging om zich wat meer te laten gaan .
Oud 1 september 2008, 20:40   #259
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, mischien zijn wij gewoon intelligenter, hé of anders minder lui, of nieuwsgieriger.
Wat ik wel graag doe soms, is doen alsof ik er niks van versta. De mensen hebben dan de neiging om zich wat meer te laten gaan .
Soms heeft het ook minder aangename kanten.

Ik heb ooit in Italië eens redelijk luidop tegen mijn zoon een domme opmerking gemaakt over een Italiaanse dame die haar kroost trachtte tot de orde te roepen. Ik ga hier niet herhalen wat ik uitkraamde in het Nederlands maar het was niet fraai. Ik ging er vanuit dat ze er toch geen sodemieter van ging begrijpen.Later bleek die dame eigenlijk een Engelse te zijn die in Italië met een Italiaan gehuwd was en daar woonde maar die met haar ouders in haar jeugd naar Nederland was gaan wonen en in Nederland school had gelopen.

Sindsdien ben ik toch wat voorzichtiger met mijn uitspraken. Later zijn we nog goed bevriend geraakt.
Oud 2 september 2008, 13:29   #260
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kizzy Bekijk bericht
Maar het maakt u wel uit hoe een ander schrijft.
ik zei het u al "wat baten kaars en bril als kizzy niet ziene wil"?
Citaat:
Trouwens, het is Nederlands en wat duymtje betreft: u maakt een typisch West-vlaamse fout. Uw 'verantwoording' dat het over duym (met ypsilon) ging, heeft totaal geen waarde. Het is de eind-m die u er toe verplicht het verkleinwoord -pje te vormen. Duym is trouwens gewoon de oude schrijfwijze van duim..
De rest van de fouten laat ik vanaf hier maar zo: ik heb nog belangrijker dingen te doen dan de dorpsidioot bijlessen Nederlands via een forum te geven. Ik heb niet de gewoonte mij in te spannen voor een zaak waarin ik niet geloof. En in U geloof ik niet, aldus...
1. Ik ging niet meer posten op het forum (heb geen tijd/goesting meer) maar deze post van u is zo ongelooflijk onbeleefd en arrogant (en dan heb ik het niet enkel over dat 'dorpsidioot gedoe') en ik gebruik het driehoekje nooit dat ik toch vlug even reageer (maar daarna ben ik weer weg)... Je zal merken dat ik mij niet verlaag tot uw niveau door ook een scheldtirade te beginnen ik heb namelijk een opvoeding gehad.
2. De nadruk van mijn antwoord lag niet op de Y (waar DuYm zijn nick vandaan komt interesseert me bitter weinig) maar op de D. D met hoofdletter wat wijst op een naam.
3. Uw (zelf uitgevonden) regel is zodanig labiel dat ik er mij zelf niet ga mee bezig houden (ik denk aan http://woordenlijst.org/zoek/?q=lam&w=w of http://woordenlijst.org/zoek/?q=kam&w=w en dergelijken , ham, dam, kom,...). Wat ik daarentegen wel weet is dat we niet spreken van WIMPJE maar van Wimmetje en dat we evenwel Willem'tje mogen gebruiken als Willempje (eigenlijk de meeste namen die eindigen op m denk aan Miriam, Liam,...). Met andere woorden was het gebruik van Duymtje niet helemaal fout (behalve als u hier harde (taalkundige)bewijzen tegen heeft en dan geef ik deze fout graag toe maar dat veranderd niks aan de zaak...).
4. Een typisch "west vlaamse fout" ik vraag me wel af wat dat zou zijn... Ik dacht dat flaminganten de eigenheid van dialecten voorstonden?
5. Ik geloof alvast in u als u dat een troost kan zijn. Ik geloof dat u ergens (eenmaal u uw kalmte heeft teruggevonden) wel een toffe meid KUNT zijn. Maar u zal alvast eerst moeten leren om beleefd te blijven want dat is toch een grote fout...
Citaat:
Van horen zeggen, dus. Even kijken wat u in post 154 nog schreef:

2 maten, 2 gewichten...
meiske ik zou u aanraden om toch eens te leren lezen ik zal mezelf citeren:
Citaat:
ik ken ook mensen die met hem op school zaten maar het argument is nul de botten waard.

het ga je goed en alle anderen ook...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be