![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#242 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Leve het verenigde Europa Laatst gewijzigd door Garry : 31 augustus 2008 om 23:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#243 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In Brussel zijn er zo nogal wat, moeten we vaststellen. Sommigen daar minachten zelfs hun eigen oorspronkelijke taal. Tja... Laatst gewijzigd door Hallebarde : 31 augustus 2008 om 23:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#244 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En nu zullen er wel weer een hoop kiekens bij zijn die gaan beweren dat dat komt doordat ze het niet nodig hebben van dat te kunnen. Nodig of niet doet niet terzaken, je doet dat uit respect en daarmee uit. Laatst gewijzigd door Garry : 1 september 2008 om 00:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#245 |
Banneling
|
![]() Allez, aansluitend misschien een kleine anecdote…
Een tijdje geleden kwam een franstalige Brusselse projectontwikkelaar - duidelijk een blaaskaak – hier, nogal diep in Frankrijk, zijn immense plannen uit de doeken doen. Terloops : het zal u niet verbazen dat ik van mijn Franse collega’s en medewerkers niet te onderscheiden ben, en ook mijn Franse nummerplaat, mijn functie, en zelfs mijn wat bekakt klinkende naam kunnen niet doen vermoeden dat er Vlaams vlees in de kuip zit. De man bezong, in zijn beste frans (wij noemen dat hier “du belge”) uitgebreid de internationale uitstraling van « zijn » Bruxelles, benadrukkend – voor zover wij het niet zouden geweten hebben – dat Brussel franstalig is, dat zijn bedrijf daar gevestigd is, dat er een natuurlijke link met Parijs is, dat er in België flamouches zijn, enz…enz… Een minimum aan wellevendheid achterwege latend, sprak hij tussendoor met zijn secretaresse echter nu en dan (slecht) de vloms, ervan overtuigd zijnd dat die Fransen tegenover hem daar geen fluit van zouden begrijpen. Mijn medewerkers hadden mij al een tijdje gniffelend in de gaten, zich afvragend wanneer de hakbijl zou vallen. Ik heb de man gans zijn verhaal laten doen, alle lachwekkende overdrijvingen incluis. Pas op het einde van het onderhoud, net toen hij er een miljoen had op durven wedden dat hij ons had weten te overtuigen, vroeg ik hem (in het frans) of hij de nieuwste “histoire belge” kende. Non, zei de man zelfverzekerd lachend, mais je vous écoute … U kunt zich nooit de plotse bleekheid van ’s mans gezicht inbeelden, toen ik in het nederlands de belgenmop inzette. Halverwege de mop is hij, met op het voorhoofd parelende zweetdruppels opgestaan, en zich in een mengelmoes van slecht nederlands en frans verontschuldigend, is hij – ondersteund door zijn secretaresse – met uitermate stille trom vertrokken. Ongetwijfeld begrijpt hij nu nog altijd niet wat hem d�*�*r, zomaar vanuit het niets, in La Douce France is overkomen. Ik heb er ook nooit iets meer van gehoord. En ja, ik heb een beetje een slecht karakter. Zoals alle Vlamingen, zeker ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#246 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelf heb ik, veel jaren geleden, in Frankrijk in mijn beste frans aan een boerke eens de weg gaan vragen. Na het te hebben uitgelegd vroeg hij mij waar ik vandaan kwam waarop ik hem antwoorde," Van België". Verwonderd keek de man mij aan en sprak," Maar je bent toch geen echte Belg? Dat hoor ik direct." Hij wist klaarblijkelijk, zoals zovele daar, niet dat België voor het grootste deel Nederlandstalig is. Overigens een goed slecht karakter is ook niet slecht he. Doordenkertje. Laatst gewijzigd door Garry : 1 september 2008 om 09:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#247 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
toch vind ik eerder dat de staatsdiensten sowieso naar behoren moeten werken en er geen extra miljoenen moet besteed worden om dat te controleren.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#248 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk ook wel dat Hallebarde zich een beetje mispakt in zijn vrees dat weinigen hem volgen in zijn gedachtengang hierover. Hij heeft overschot van gelijk en ook ik volg hem volledig. Vooral op verlof kan je ontdekken hoe verwend wij zijn met onze talenkennis. Altijd en gedurende alle verloven in Europa werd ik als "tolk" aangesproken (ik vermoed dat mijn kinderen reclame maakten voor hun "meertalige mamma" want ze wisten me altijd te vinden: tolken tussen duitsers en fransen, engelsen en fransen, duiters en engelsen en hollanders, duitsers, engelsen en spanjaarden, noem maar op! - niks zo plezant!). Tot we naar Griekenland gingen: plots zat ik totaal vast! Was me d�*t schrikken zeg! serieus hoor: niks begrijpen wat rondom je gezegd wordt? niks kunnen antwoorden? vragen? handen en voeten duidelijk maken met moeite? pfff was een shock! In Turkije spreken ze tenminste duits of Engels! ![]() ----------- en inderdaad: d�*t is iets heel anders dan dat je verplicht wordt in je eigen land en hoofdstad om je in een vreemde taal uit te drukken omdat ze vinden dat jouw eigen moedertaal te min is. Sorry! in Brussel ben ik steeds ééntalig Nederlands. Aan de kust zeker. En in Brugge of Antwerpen spreek ik enkel andere talen tegen japanners of zo. ![]()
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 1 september 2008 om 10:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#249 |
Parlementslid
|
![]() Te veel geld voor dat stuk antiek.
![]() |
![]() |
#250 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Komt een Fransman hier op verlof spreken wij Frans. Gaan wij naar daar op verlof spreken wij Frans. Idem voor de Engelsen en Amerikanen. Gaan we naar Italien of Spanje doen we moeite om Italiaans of Spaans te spreken en komen Italianen en Spanjaarden naar hier op verlof, mogen we weer moeite doen om ze te woord te staan in hun taal. Waarmee zijn wij nu mee verwend? Ook daarom dat we opgezadeld zitten met een koningin die geen drie woorden Vlaams spreekt. Die mag zeggen dat ze verwend is. Laatst gewijzigd door Garry : 1 september 2008 om 11:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Met al de andere franstaligen sprak ik gewoon frans. Dat kwam mij in die tijd helemaal normaal voor dat die geen woord Vlaams verstonden. Ik heb daar nooit bij stil gestaan op het moment zelf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#252 |
Europees Commissaris
|
![]() Tiens, ik wist niet dat onze F16 piloot (in werkelijkheid is hij niet eens bekwaam een heli te besturen) reeds de rol van Albert overgenomen had. Ik wou dat dit waar was. Beter argument om dit apenland en de hieraan verbonden Lakense profiteursbende op te blazen bestaat gewoonweg niet!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#253 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Misschien, ik ben van mening dat je nooit talen genoeg kent.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#254 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar geef toe: het is toch wel een gemak! Beter dan bij de apotheker te moeten staan en zeggen: "pipi aiaia" om te duiden dat men een nierbekkenontsteking heeft. of denken dat de Parijzenaars hun "Eifelturm" niet weten staan, omdat ze dat woord nu eenmaal niet begrijpen.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 1 september 2008 om 16:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#257 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#258 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Wat ik wel graag doe soms, is doen alsof ik er niks van versta. De mensen hebben dan de neiging om zich wat meer te laten gaan . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#259 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb ooit in Italië eens redelijk luidop tegen mijn zoon een domme opmerking gemaakt over een Italiaanse dame die haar kroost trachtte tot de orde te roepen. Ik ga hier niet herhalen wat ik uitkraamde in het Nederlands maar het was niet fraai. Ik ging er vanuit dat ze er toch geen sodemieter van ging begrijpen.Later bleek die dame eigenlijk een Engelse te zijn die in Italië met een Italiaan gehuwd was en daar woonde maar die met haar ouders in haar jeugd naar Nederland was gaan wonen en in Nederland school had gelopen. Sindsdien ben ik toch wat voorzichtiger met mijn uitspraken. Later zijn we nog goed bevriend geraakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#260 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ik zei het u al "wat baten kaars en bril als kizzy niet ziene wil"?
Citaat:
2. De nadruk van mijn antwoord lag niet op de Y (waar DuYm zijn nick vandaan komt interesseert me bitter weinig) maar op de D. D met hoofdletter wat wijst op een naam. 3. Uw (zelf uitgevonden) regel is zodanig labiel dat ik er mij zelf niet ga mee bezig houden (ik denk aan http://woordenlijst.org/zoek/?q=lam&w=w of http://woordenlijst.org/zoek/?q=kam&w=w en dergelijken , ham, dam, kom,...). Wat ik daarentegen wel weet is dat we niet spreken van WIMPJE maar van Wimmetje en dat we evenwel Willem'tje mogen gebruiken als Willempje (eigenlijk de meeste namen ![]() 4. Een typisch "west vlaamse fout" ik vraag me wel af wat dat zou zijn... Ik dacht dat flaminganten de eigenheid van dialecten voorstonden? 5. Ik geloof alvast in u als u dat een troost kan zijn. Ik geloof dat u ergens (eenmaal u uw kalmte heeft teruggevonden) wel een toffe meid KUNT zijn. Maar u zal alvast eerst moeten leren om beleefd te blijven want dat is toch een grote fout... Citaat:
Citaat:
![]() het ga je goed en alle anderen ook...
![]() |
![]() |