Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 november 2008, 18:53   #241
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Daar sluit ik me bij aan.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 18:56   #242
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Vlamingen die in Brussel wonen hebben geen fasiliteiten.

Ze wonen immers in een tweetalig gewest.

Hun "toekomst" is op juridisch vlak grondwettelijk verzekerd. Wat in de praktijk natuurlijk niks wil zeggen ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 19:06   #243
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Vlamingen die in Brussel wonen hebben geen fasiliteiten.

Ze wonen immers in een tweetalig gewest.

Hun "toekomst" is op juridisch vlak grondwettelijk verzekerd. Wat in de praktijk natuurlijk niks wil zeggen ...

Een grondwet is voor discussie en interpretatie vatbaar en zoals u zelf zegt is de feitelijke toepassing van die Grondwet nog eens een ander verhaal.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 13 november 2008 om 19:08.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 19:08   #244
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Komaan laat ons wel wezen. Heel dat gedoe rond Brussel heeft maar één doel en dat is het Vlaams "karakter" van de rand rond Brussel intact te houden en de enigste manier om dat en fond te doen is het aantal anderstaligen in de rand te verminderen/beperken. De enigste manier om dat echter te doen is de taalwetten te verstrengen en harder op te treden tegen inbreuken op die nieuwe wetten in de hoop dat de anderstaligen/Franstaligen het afbollen (of Vlamingen "worden" wat een illusie is). Nu dat is uiteraard een illusie waarmee men misschien het juridisch karakter van de gemeente zuiver kan houden maar niet het feitelijk karakter, zeker niet ten aanzien van expats/allochtonen die zich zowieso geen bal aantrekken van de stammenoorlog in ons land.
Wat die laatste groep betreft kan ik je met de hand op het hart verzekeren dat heel wat allochtonen ('nieuwe Belgen') zich wel degelijk méér dan één bal van die 'stammenoorlog in ons land' aantrekken.
Velen hopen er allezins op ooit als 'nieuwe Vlamingen' aanvaard te worden, maar zijn vooral bang voor (de propaganda van) het Vlaams Belang.

Heel wat allochtonen (en zelfs behoorlijk wat Franstaligen) die zich een beetje informeren over het reilen en zeilen in dit land hebben mij al verklaard maar niet te begrijpen wat de toonaangevende Franstalige politici eigenlijk bezield.

Zij doen alvast heel erg hun best om op een eventuele opsplitsing van België (en inlijving van Brussel bij een onafhankelijk Vlaanderen) voorbereid te zijn: zij leren in groten getale Nederlands, sturen hun kinderen bij voorkeur naar het Nederlandstalig onderwijs hier in Brussel, ...

Het misprijzen voor 'les Belges' dat ik hier vaak mag ervaren, mag je ècht niet onderschatten, net zo min trouwens als de heimelijke (maar vaak ook uitgesproken) bewondering voor 'les Flamands' die zich ondanks een geschiedenis van achterstelling en miskenning hebben weten op te werken tot wat ze nu zijn en er in slagen het (schijn)heilig land der vaad'ren op z'n grondvesten te laten daveren.

Wat mij een beetje bevreemdt, is het feit dat nogal wat moslims mij reeds toevertrouwden dat ze het eigenlijk slechts op één punt behoorlijk moeilijk hebben met het Vlaams Belang (ra ra ra ), maar voor de rest geen seconde zouden aarzelen te stemmen voor die éne partij die de in hun ogen véél te permissieve samenleving & politiek toch een beetje in het gareel zou proberen te houden.

Ik geef je op een blaadje dat vanaf het ogenblik dat Vlaams Belang (partijleiders èn militanten) een andere, meer realistische (minder veralgemenende) en respectvoller (minder schofferende) toon gaat aanslaan tegenover 'dé vreemdelingen' en 'dé islam', de verkiezingsuitslagen in het Brusselse en vèr daarbuiten bijzonder verrassend zullen zijn.

Er zal in bepaalde kringen worden gesproken over 'de moeder aller zwarte zondagen', denk ik wel eens.

Maar bon, voorlopig ziet het er niet naar uit dat dat feestje zal doorgaan. En dat heeft �*lles te maken met dat éne punt waarmee Vlaams Belang zichzelf buitenspel zet.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 13 november 2008 om 19:09.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 19:09   #245
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Daar sluit ik me bij aan.

....dus waarom die toekomst op het spel zetten voor een paar miezerige burgemeesters.
Oud 13 november 2008, 19:14   #246
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
....dus waarom die toekomst op het spel zetten voor een paar miezerige burgemeesters.
niet meer pakken dan de vinger die ik geef he

Burgemeesters die zich in Vlaanderen franstalig opstellen, of in Wallonie nederlandstalig (heel onwaarschijnlijk dus) zijn gewoon bezig met kinderachtige pesterijtjes. Daar wordt niemand beter van.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 19:21   #247
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Wat die laatste groep betreft kan ik je met de hand op het hart verzekeren dat heel wat allochtonen ('nieuwe Belgen') zich wel degelijk méér dan één bal van die 'stammenoorlog in ons land' aantrekken.
Velen hopen er allezins op ooit als 'nieuwe Vlamingen' aanvaard te worden, maar zijn vooral bang voor (de propaganda van) het Vlaams Belang.

Heel wat allochtonen (en zelfs behoorlijk wat Franstaligen) die zich een beetje informeren over het reilen en zeilen in dit land hebben mij al verklaard maar niet te begrijpen wat de toonaangevende Franstalige politici eigenlijk bezield.

Zij doen alvast heel erg hun best om op een eventuele opsplitsing van België (en inlijving van Brussel bij een onafhankelijk Vlaanderen) voorbereid te zijn: zij leren in groten getale Nederlands, sturen hun kinderen bij voorkeur naar het Nederlandstalig onderwijs hier in Brussel, ...

Het misprijzen voor 'les Belges' dat ik hier vaak mag ervaren, mag je ècht niet onderschatten, net zo min trouwens als de heimelijke (maar vaak ook uitgesproken) bewondering voor 'les Flamands' die zich ondanks een geschiedenis van achterstelling en miskenning hebben weten op te werken tot wat ze nu zijn en er in slagen het (schijn)heilig land der vaad'ren op z'n grondvesten te laten daveren.

Wat mij een beetje bevreemdt, is het feit dat nogal wat moslims mij reeds toevertrouwden dat ze het eigenlijk slechts op één punt behoorlijk moeilijk hebben met het Vlaams Belang (ra ra ra ), maar voor de rest geen seconde zouden aarzelen te stemmen voor die éne partij die de in hun ogen véél te permissieve samenleving & politiek toch een beetje in het gareel zou proberen te houden.

Ik geef je op een blaadje dat vanaf het ogenblik dat Vlaams Belang (partijleiders èn militanten) een andere, meer realistische (minder veralgemenende) en respectvoller (minder schofferende) toon gaat aanslaan tegenover 'dé vreemdelingen' en 'dé islam', de verkiezingsuitslagen in het Brusselse en vèr daarbuiten bijzonder verrassend zullen zijn.

Er zal in bepaalde kringen worden gesproken over 'de moeder aller zwarte zondagen', denk ik wel eens.

Maar bon, voorlopig ziet het er niet naar uit dat dat feestje zal doorgaan. En dat heeft �*lles te maken met dat éne punt waarmee Vlaams Belang zichzelf buitenspel zet.

Interesse in de Nederlandse taal en Nederlandstalig onderwijs staat veelal los van hun mening over Vlamingen en hun visie op de toekomst van het land. Idem voor Frans. De enigste Vlaamse partij die stemmen trekt van anderstaligen in Brussel is Vlaams Belang en dat is niet omdat ze symphatiek doen tegen allochtonen.
Oud 13 november 2008, 19:22   #248
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
niet meer pakken dan de vinger die ik geef he

Burgemeesters die zich in Vlaanderen franstalig opstellen, of in Wallonie nederlandstalig (heel onwaarschijnlijk dus) zijn gewoon bezig met kinderachtige pesterijtjes. Daar wordt niemand beter van.

Van heel deze communautaire discussie wordt niemand beter.
Oud 13 november 2008, 19:33   #249
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je gelooft toch zelf niet dat het daar voor Reynders, Maingain, Moureaux e tutti quanti zal stoppen?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 19:41   #250
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Je gelooft toch zelf niet dat het daar voor Reynders, Maingain, Moureaux e tutti quanti zal stoppen?

Maingain is in het verleden al met minder akkoord gegaan om BHV te splitsen en het dossier te begraven. De Franstaligen zijn op zoek naar een voor hen eerbare exit maar de Vlaamse partijen (die over elkaar vallen in straffe taal en onverzettelijkheid rond dit dossier willen hen dit niet geven.)

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 13 november 2008 om 19:44.
Oud 13 november 2008, 20:34   #251
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maingain is in het verleden al met minder akkoord gegaan om BHV te splitsen en het dossier te begraven. De Franstaligen zijn op zoek naar een voor hen eerbare exit maar de Vlaamse partijen (die over elkaar vallen in straffe taal en onverzettelijkheid rond dit dossier willen hen dit niet geven.)
Is het daarom dat Reynders in heel BHV, tot in Kapelle-op-den-Bos en Galmaarden, campagne voert voor een Franstalig vaderland?

http://forum.politics.be/showthread.php?t=99257
Oud 13 november 2008, 22:44   #252
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Interesse in de Nederlandse taal en Nederlandstalig onderwijs staat veelal los van hun mening over Vlamingen en hun visie op de toekomst van het land. Idem voor Frans. De enigste Vlaamse partij die stemmen trekt van anderstaligen in Brussel is Vlaams Belang en dat is niet omdat ze symphatiek doen tegen allochtonen.
Je schijnt te vergeten dat ze door een goede kennis van het Nederlands en via het Nederlands onderwijs ook toegang krijgen tot de Vlaamse cultuur en de èchte doorsnee-Vlaming, en laat ons eerlijk wezen: dat is niet bepaald de boeman die een bepaald deel van de door de meeste allochtonen verachte 'Belgische elite' ervan probeert te maken.

Ik zweer je dat ze in groten getale op het Vlaams Belang zullen stemmen op het ogenblik dat het Vlaams Belang zijn 'islamofobie' achter zich weet te laten en er een goed geïntegreerde moslim in de partijleiding wordt opgenomen, om daadwerkelijk te tonen dat het Vlaams Belang niét gedoemd is om in het verdomhoekje waar ze zichzelf in werkten te blijven zitten kniezen.

Dat zal leeuwenmoed vereisen, zowel van het Vlaams Belang als van de goed geïntegreerde moslim, maar ik zou tegen beide partijen in kwestie willen zeggen: wie niet waagt, niet wint.

Oud 13 november 2008, 23:07   #253
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mooi. Wat is de meest eerbare exit in een land dat er prat op gaat 'drietalig' te zijn, en graag pochte met de bewondering die het 'in het buitenland' oogstte vanwege de bewonderenswaardig geweldloze manier waarop het een 'etnisch conflict' wist op te lossen (toch tot voor kort)?

Wat zou er in een in-een-grijs-verleden-model-staat-geweest-zijnde rechtsstaat eerbaarder kunnen zijn dan de Grondwet en de arresten van Raden van State en Arbitragehoven en beslissingen van parlementaire meerderheden zonder veel gekerm en gekrijs te aanvaarden?

Wat zou er méér kunnen getuigen van een eerbare kosmopolitische houding dan het pleiten voor een versnelde integratie in het gewest waar iemand zich vestigt, o.a. door middel van het aanleren èn gebruiken van de plaatselijke officiële taal, en te streven naar een volwaardige tweetaligheid van het hoofdstedelijk gewest van het heilig land der vaad'ren waarvan zij ooit droomden?

Wat zou er voor zo'n verstokte FDF-er eerbaarder kunnen zijn dan het liefdevol in zijn armen sluiten van zijn niet-Franstalige landgenoten en hen te verwelkomen als evenwaardige medeburgers, en blij te zijn met de kans dat hij van zo'n fijn volkske deel kan uitmaken, als hij maar een klein 'efforke' doet?

Kan je je de paniek bij de rabiate anti-franskiljons al voorstellen mocht dhr. Maingain daadwerkelijk dié exit kiezen?

Oud 13 november 2008, 23:46   #254
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Moest Maingain dat doen zou hij per definitie niet langer franskiljon zijn maar Flamand Francophone.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2008, 08:30   #255
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Het Busselse BNP is meer dan het dubbele dan het Vlaamse. Juist door de huidige verdeelsleutel die rekening houdt met parameters als inwoners en oppervlakte maar niet met de dichtheid (aantal inw./km2) is Brussel qua dotaties erg benadeeld.
Als er rekening gehouden wordt zowel met opp als inwoneraantal , dan houdt dat automatisch bevolkingsdichtheid in,hoor.
Nu, dat dubbele Brusselse bnp heeft alles vandoen met het hoofdstedelijk gegeven vh Brussels gewest. Neem dat weg , dan is Brussel zelfs geen reus meer met lemen voeten , maar een dwerg met lemen voeten,
geen waterhoofd, maar een leeg hoofd.
Oud 14 november 2008, 08:37   #256
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De toekomst van de Franstalige minderheid in de rand is verbonden met de toekomst van de Nederlandstalige minderheid in Brussel.
Het standpunt vd Franstalige Haute Bourgeoisie treed jij perfect bij.
Is dergelijke houding typisch voor of ingebakken bij linkse zelfhaters en nestbevuilers?
Oud 14 november 2008, 12:27   #257
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Het standpunt vd Franstalige Haute Bourgeoisie treed jij perfect bij.
Is dergelijke houding typisch voor of ingebakken bij linkse zelfhaters en nestbevuilers?
Dit is gewoon de realiteit en heeft niets met zelfhaat te maken, integendeel. In tegenstelling tot blijkbaar een meerderheid in Vlaanderen vind ik de toekomst van Brussel en het lot van de Brusselaars en met name Nederlandstalige belangrijker dan de vraag of Franstaligen al dan niet iedere keer naar het gemeentehuis moeten gaan om een vertaling te vragen voor hun Nederlandstalige brieven etc....

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 14 november 2008 om 12:29.
Oud 14 november 2008, 12:35   #258
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Mooi. Wat is de meest eerbare exit in een land dat er prat op gaat 'drietalig' te zijn, en graag pochte met de bewondering die het 'in het buitenland' oogstte vanwege de bewonderenswaardig geweldloze manier waarop het een 'etnisch conflict' wist op te lossen (toch tot voor kort)?

Wat zou er in een in-een-grijs-verleden-model-staat-geweest-zijnde rechtsstaat eerbaarder kunnen zijn dan de Grondwet en de arresten van Raden van State en Arbitragehoven en beslissingen van parlementaire meerderheden zonder veel gekerm en gekrijs te aanvaarden?

Wat zou er méér kunnen getuigen van een eerbare kosmopolitische houding dan het pleiten voor een versnelde integratie in het gewest waar iemand zich vestigt, o.a. door middel van het aanleren èn gebruiken van de plaatselijke officiële taal, en te streven naar een volwaardige tweetaligheid van het hoofdstedelijk gewest van het heilig land der vaad'ren waarvan zij ooit droomden?

Wat zou er voor zo'n verstokte FDF-er eerbaarder kunnen zijn dan het liefdevol in zijn armen sluiten van zijn niet-Franstalige landgenoten en hen te verwelkomen als evenwaardige medeburgers, en blij te zijn met de kans dat hij van zo'n fijn volkske deel kan uitmaken, als hij maar een klein 'efforke' doet?

Kan je je de paniek bij de rabiate anti-franskiljons al voorstellen mocht dhr. Maingain daadwerkelijk dié exit kiezen?

Tja moest het allemaal zo simpel zijn waar een minderheid zich moet neerleggen met de wil van een meerderheid en zich maar moet aanpassen aan de meerderheid van een regio/streek/land waar ie woont dan zou er wereldwijd geen enkel etnisch/religieus/politiek of communautair conflict zijn. De realiteit -die men in Vlaanderen niet wil aanvaarden- is duidelijk anders.
Oud 14 november 2008, 12:52   #259
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja moest het allemaal zo simpel zijn waar een minderheid zich moet neerleggen met de wil van een meerderheid en zich maar moet aanpassen aan de meerderheid van een regio/streek/land waar ie woont dan zou er wereldwijd geen enkel etnisch/religieus/politiek of communautair conflict zijn. De realiteit -die men in Vlaanderen niet wil aanvaarden- is duidelijk anders.
Het ontgaat je klaarblijkelijk dat de mechanismen waar jij hier kritiek op hebt vastgelegd zijn in de Belgische Grondwet?
Oud 14 november 2008, 13:00   #260
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja in stammenoorlogen is het altijde schuld van een ander. In het huidig conflict is dit niet anders. Sommige Franstaligen beschuldigen de Vlamingen dat ze Vlaanderen willen zuiveren van anderstalige elementen en sommige Vlamingen beschuldigen de Franstaligen van "imperialisme". Wat mij betreft ligt de waarheid in het midden en de vraag wiens schuld het is is vragen wat eerst kwam de kip of het ei.
Neen, neen, neen. Doe om te beginnen alstublieft niet alsof je overal boven staat. Je hebt hier zeer consequent de kant gekozen van de franstalige argumenten, en als je gevraagd wordt om dat te motiveren sta je ineens overal boven en is het allemaal primitief geruzie waar je je niet mee bezig wil houden.

Verder is het een HELE HELE GROTE persoonlijke ergernis van mij als wetenschappelijk opgeleid persoon wanneer mensen automatisch de waarheid in het midden willen leggen bij elk meningsverschil. De wereld is geen convexe schijf omdat er klojos zijn die hem plat willen noemen, ze is rond. Evolutie is niet een klein beetje waar, en de Holocaust is niet half gebeurd. Voor het ene zijn er wel degelijk aantoonbare bewijzen, voor het andere niet, integendeel.

Als jij kant B verdedigt, wel geef dan ook de argumenten. Ik stel dat taalkundige agressie en uitbreidingsdrang (ofte jouw imperialisme) in dit land enkel van de Franstaligen is gekomen. Als jij zegt dat Vlamingen precies even schuldig zijn, hoor ik graag waarom.

Als jij het Franstalige argument dat Vlaanderen haar grondgebied wil "zuiveren van anderstalige elementen" (jouw woorden) bijstaat, dan hoor ik graag waarom. De waarheid is dat je niet één voorbeeld zal kunnen geven van rechten die systematisch geschonden zijn (hoegenaamd een contrast met de Franstalige gewesten), en dat Vlaanderen bij uitstek de eerste plaats bekleedt in de begeleiding en integratie van immigranten en anderstaligen.

Als je toch geen argumenten kan geven dan stel ik voor dat je ook je mening navenant herziet.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be