Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juli 2009, 13:06   #241
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Genesis.
Waar in de bijbel staat dat de mens 6000 jaar oud is en dat de aarde veel ouder is?
In genesis zie ik hier niets over staan....
Kan u mij de exacte passage geven waar u dit uit afleid?
Oud 3 juli 2009, 13:34   #242
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Waar in de bijbel staat dat de mens 6000 jaar oud is en dat de aarde veel ouder is?
In genesis zie ik hier niets over staan....
Kan u mij de exacte passage geven waar u dit uit afleid?
'ongeveer zesduizend jaar' is de leeftijd van de aarde sinds adam, op voorwaarde dat we een berekeningsmethode volgen die niet door iedereen aanvaard is (ik blijf beleefd in deze):

op basis van de stamboomvermelding van jezus (vrede zij met hem) in het mattheusevangelie kunnen we een lijst maken met de voorvaderen van jezus tot en met abraham. twee plezante details: 1. de lijst toont een stamboom van jozef, hoewel de christenen toch duidelijk volhouden dat jozef niet de vader van jezus is. 2. lucas geeft in 3:23-38 ook een stamboom van jezus op, zij het een totaal verschillende. nu ja, de stamboom volgens matheus wordt dus als uitgangspunt gebruikt.

in oudtestamentische literatuur kan men van elk van de veronderstelde voorvaderen van jezus (vrede zij met hem) ongeveer de leeftijd vinden waarop hun zoon werd geboren. telt men al die leeftijden bij mekaar, dan komt men (binnen een zekere marge) uit aan 4000 jaar tussen adam en jezus. tel daar de twee duizend jaar bij die verliepen tussen de tijd van jezus en vandaag, en je komt op zesduizend jaar uit.

tot nu toe heb ik altijd gemerkt dat zij die deze chronologie letterlijk opvatten, ook de zes scheppingsdagen letterlijk nemen. het is dus de eerste keer dat ik in contact kom met iemand die wel in de zesduizend jaar sinds adam gelooft, maar niet in de veronderstelling dat de aarde maar vijf dagen ouder is dan de eerste mens. dit is voor mij dus ook nieuw.

stel dat we aanvaarden dat we bij bijbelstudie zelf vers per vers mogen beslissen wat we letterlijk en wat we figuurlijk interpreteren (of wat we voor het gemak negeren) dan (en alleen dan) is de gedachte van een jonge mens (6000 jaar) op een oude aarde schriftuurlijk te onderbouwen. we moeten dan wel kiezen om:
  1. de 'scheppingsdagen' in genesis op te vatten als lange perioden (een beetje zoals de day-age creationisten)
  2. de geslachtenlijst in mattheus, met de verschillende leeftijden zoals die overal rond in het oude testament te vinden zijn in de letterlijke zin op te vatten
  3. de geslachtenlijst die door lucas wordt gepresenteerd compleet negeren
in deze postmoderne knip- en plaktijd kan dit natuurlijk op zich geen probleem vormen.

vrede,

redwasp

Laatst gewijzigd door redwasp : 3 juli 2009 om 13:36.
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 13:47   #243
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik denk dat u hier bevooroordeeld bent, mensen zien dat je ook via andere wegen dan monotheisme spiritualiteit kunt beleden, uw waardeoordeel is dit van een die zichzelf als behorend tot het ware geloof ziet?
ik heb nooit beweerd dat ik denk dat ik tot het (enige) ware geloof behoor. ik beweer ook niet dat spiritualiteit alleen binnen monotheïstische tradities gevonden kan worden. ik heb alleen proberen te schetsen dat met het wegvallen van de traditionele religie hier, de mogelijkheid om met spiritualiteit bezig te zijn voor veel mensen min of meer weggevallen is.

Citaat:
Waarom zou die vorm van spiritualiteit minder zijn tegenover monotheistische godsdiensten?
waar beweer ik dat? ik heb het in mijn laatste allinea niet over spiritualiteit, maar over het surrogaat dat onder de naam 'new age' wordt aangeboden door de vrije markt.

in veel gevallen (ik wil niet veralgemenen) is dit een vorm van nep-spiritualiteit. het individu in zijn afgescheidenheid (de individuele consument, eigenlijk) wordt als centrum van die hele new-age gezien. uit heel wat religieuze tradities worden leuk klinkende elementen gehaald, die vooral niet te moeilijk zijn. op basis daarvan wordt het nirvana beloofd, en wel binnen de paar weken.

echte spiritualiteit is niet instant en ook niet gemakkelijk. echte spiritualiteit is een methode om het ego te verslaan en zo zijn ware identiteit als deel van de mensheid in te zien. echte spiritualiteit wordt beleefd in verbondenheid met een gemeenschap, niet in de individualiteit van het consumentisme.

wat vooral belangrijk is: echte spiritualiteit is gratis.

Citaat:
Religie doet het enkel zeer goed in landen met hoge armoede, waar mensen zelf meester zijn over hun bestaan is minder nood aan geloven, dat zie je wereldwijd...religie houdt mensen dom en arm!
helaas is dat één van de dingen die religie in sommige omstandigheden kan doen. marx zei dat religie (meestal) opium van/voor het volk is, maar in sommige situaties ook zuurstof kan zijn voor de strijd van de onderdrukten. denken we bijvoorbeeld maar aan de bevrijdingstheologie in zuid amerika.

vrede,

redwasp
Oud 3 juli 2009, 14:02   #244
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Waarom schrijft men het dan anders ?
Van mijn schepper verwacht ik toch dat hij zelf weet hoe hij het gedaan heeft.
Van mensen verwacht ik fouten, niet van God, althans van de God zoals jullie hem zien..
Jullie? Ik zie geen God. Het meeste dichtbij wat op God zou kunnen lijken ben ik zelf eventueel. Dus ik zie God als ik in de spiegel kijk.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 14:15   #245
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,

'ongeveer zesduizend jaar' is de leeftijd van de aarde sinds adam, op voorwaarde dat we een berekeningsmethode volgen die niet door iedereen aanvaard is (ik blijf beleefd in deze):

op basis van de stamboomvermelding van jezus (vrede zij met hem) in het mattheusevangelie kunnen we een lijst maken met de voorvaderen van jezus tot en met abraham. twee plezante details: 1. de lijst toont een stamboom van jozef, hoewel de christenen toch duidelijk volhouden dat jozef niet de vader van jezus is. 2. lucas geeft in 3:23-38 ook een stamboom van jezus op, zij het een totaal verschillende. nu ja, de stamboom volgens matheus wordt dus als uitgangspunt gebruikt.

in oudtestamentische literatuur kan men van elk van de veronderstelde voorvaderen van jezus (vrede zij met hem) ongeveer de leeftijd vinden waarop hun zoon werd geboren. telt men al die leeftijden bij mekaar, dan komt men (binnen een zekere marge) uit aan 4000 jaar tussen adam en jezus. tel daar de twee duizend jaar bij die verliepen tussen de tijd van jezus en vandaag, en je komt op zesduizend jaar uit.

tot nu toe heb ik altijd gemerkt dat zij die deze chronologie letterlijk opvatten, ook de zes scheppingsdagen letterlijk nemen. het is dus de eerste keer dat ik in contact kom met iemand die wel in de zesduizend jaar sinds adam gelooft, maar niet in de veronderstelling dat de aarde maar vijf dagen ouder is dan de eerste mens. dit is voor mij dus ook nieuw.

stel dat we aanvaarden dat we bij bijbelstudie zelf vers per vers mogen beslissen wat we letterlijk en wat we figuurlijk interpreteren (of wat we voor het gemak negeren) dan (en alleen dan) is de gedachte van een jonge mens (6000 jaar) op een oude aarde schriftuurlijk te onderbouwen. we moeten dan wel kiezen om:
  1. de 'scheppingsdagen' in genesis op te vatten als lange perioden (een beetje zoals de day-age creationisten)
  2. de geslachtenlijst in mattheus, met de verschillende leeftijden zoals die overal rond in het oude testament te vinden zijn in de letterlijke zin op te vatten
  3. de geslachtenlijst die door lucas wordt gepresenteerd compleet negeren
in deze postmoderne knip- en plaktijd kan dit natuurlijk op zich geen probleem vormen.

vrede,

redwasp

Bedankt voor de uitleg.
Oud 3 juli 2009, 14:31   #246
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

bedank mij niet, bedank die ene die mij schiep.

vrede,

redwasp
Oud 3 juli 2009, 14:48   #247
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,

bedank mij niet, bedank die ene die mij schiep.

vrede,

redwasp
Gebruikt gij drugs ofzo? Altijd zo zweverig...
Oud 3 juli 2009, 18:32   #248
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

nee, 't zal aangeboren zijn vrees ik.

mijn drug is de liefde, het verlangen, de zoete pijn van het eenzaam bij mijn schepper zijn. ik weet dat dit niet zo �* la mode is de dag van vandaag, maar modetrends komen en gaan. de liefde en de extase in gods vreugde blijven altijd bestaan, incha'allah.

vrede,

redwasp
Oud 3 juli 2009, 18:36   #249
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

hier een lijst links naar argumenten die deze van de creationisten weerleggen.

vrede,

redwasp
Oud 3 juli 2009, 18:39   #250
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Nergens. De aarde is maar 6 dagen ouder dan de mens.

De wetenschappelijke en bijbelse berekening dat het allemaal ongeveer 6000 jaar is is als volgt opgebouwd:

Abraham leefde 2000 jaar voor Christus, dus = 4000 jaar geleden. Dat twijvelt niemand (ook niet wetenschappers). Er is bovendien een genealogische lijst van Abraham (die helemaal terug gaat naar Adam) en die duurt 2000 jaar.

Kortom 4000 + 2000 = 6000

Dit bijbelse rekensommetje is in overeenkomst met nagenoeg alle aanwijzingen in (de wetenschappelijke studie van) de natuur:
Evidence for a Young World

1. Galaxies wind themselves up too fast.

2. Too few supernova remnants.

3. Comets disintegrate too quickly.

4. Not enough mud on the sea floor.

5. Not enough sodium in the sea.

6. The earth's magnetic field is decaying too fast.

7. Many strata are too tightly bent.

8. Biological material decays too fast.

9. Fossil radioactivity shortens geologic "ages" to a few years.

10. Too much helium in minerals.

11. Too much carbon 14 in deep geologic strata.

12. Not enough Stone Age skeletons.

13. Agriculture is too recent.

etc... etc
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 18:41   #251
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht

De wetenschappelijke en bijbelse berekening dat het allemaal ongeveer 6000 jaar is is als volgt opgebouwd:

Abraham leefde 2000 jaar voor Christus, dus = 4000 jaar geleden. Dat twijvelt niemand (ook niet wetenschappers). Er is bovendien een genealogische lijst van Abraham (die helemaal terug gaat naar Adam) en die duurt 2000 jaar.

Dit bijbelse rekensommetje is in overeenkomst met nagenoeg alle aanwijzingen in (de wetenschappelijke studie van) de natuur:

etc... etc
Nu nog de bron, en het wordt weer gieren...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 18:46   #252
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Jullie? Ik zie geen God. Het meeste dichtbij wat op God zou kunnen lijken ben ik zelf eventueel. Dus ik zie God als ik in de spiegel kijk.
Jullie is iedereen behalve mezelf en ieder van jullie geeft zijn eigen invulling.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 18:47   #253
Bertie
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Nu nog de bron, en het wordt weer gieren...
Bullshit (je appeleert op het authoriteitsargument)
Oud 3 juli 2009, 18:48   #254
Arouet
Burgemeester

Standaard

Die heb ik allemaal al weerlegt gezien. Met dank aan de site van Talkorigins die reeds vele prijzen heeft gewonnen.
Arouet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 18:49   #255
Bertie
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Jullie is iedereen behalve mezelf en ieder van jullie geeft zijn eigen invulling.
Feiten zijn feiten - er valt niets in te vullen.
Oud 3 juli 2009, 18:49   #256
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Bullshit (je appeleert op het authoriteitsargument)
Waarom geef je nu gewoon geen bron?
Oud 3 juli 2009, 18:50   #257
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

etc... etc
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carl Sagan
How is it that hardly any major religion has looked at science and concluded, “This is better than we thought! The Universe is much bigger than our prophets said, grander, more subtle, more elegant. God must be even greater than we dreamed!”? Instead they say, “No, no, no! My god is a little god, and I want him to stay that way.”
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 18:51   #258
Bertie
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arouet Bekijk bericht
Die heb ik allemaal al weerlegt gezien. Met dank aan de site van Talkorigins die reeds vele prijzen heeft gewonnen.
Talkorigins is een forum (heeft geen milimeter meer authoriteit dan, noem maar wat, politics.be
Oud 3 juli 2009, 18:53   #259
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Talkorigins is een forum (heeft geen milimeter meer authoriteit dan, noem maar wat, politics.be
Je kan dus evengoed mij vertrouwen?
Oud 3 juli 2009, 18:56   #260
Bertie
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Je kan dus evengoed mij vertrouwen?
Of evenmin
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be