![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Uw kiesintentie | |||
CD&V (22,3%) |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
VB (16,5%) |
![]() ![]() ![]() |
26 | 31,33% |
SPA (15,5%) |
![]() ![]() ![]() |
5 | 6,02% |
NVA (14,6%) |
![]() ![]() ![]() |
34 | 40,96% |
O-VLD (14,4%) |
![]() ![]() ![]() |
5 | 6,02% |
Groen! (6,8%) |
![]() ![]() ![]() |
6 | 7,23% |
LDD (6,7%) |
![]() ![]() ![]() |
7 | 8,43% |
Aantal stemmers: 83. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#242 |
Banneling
|
![]() Lathuy bevindt zich in Waals-Brabant (Jodoigne). Toen ook. De man schrijft het zelf.
Laatst gewijzigd door system : 4 oktober 2009 om 17:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#243 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo het u er wèrkelijk om te doen is hen te beklagen, richt u dan tot het "Ministère de l'Enseignement de la Communauté française de Belgique". Ik beperk mij er verder toe enkele fragmentjes uit uw bijdrage in het vet te zetten.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#244 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Waals-Brabant bestaat pas sinds 1995.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#245 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Diegene die schrijft dat hij niet weet waar hij zich al twee dagen bevindt?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#246 |
Banneling
|
![]() Met Waals-Brabant wordt bedoeld het Franstalige gedeelte van Brabant, dus Wallonië. Net zoals de briefschrijver het zegt. Hij schrijft dat hij zich tussen de Walen bevindt. En hij kon het weten. Want hij was er en u niet. U lijkt me vandaag eerder sufferachtig in uw denken. Maar goed, dat zal wel overgaan. Misschien het begin van de Mexicaanse griep.
Laatst gewijzigd door system : 4 oktober 2009 om 18:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#247 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een beetje schrijnend, toch?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#248 |
Banneling
|
![]() Hij zegt het toch. Kunt u dan niet lezen. Zie boven. Hij zegt ook dat hij de hele tijd moet verhuizen. Dat zal wel. Het Belgisch leger is op de terugtocht.
Laatst gewijzigd door system : 4 oktober 2009 om 18:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#249 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heel zeker
![]() |
![]() |
#250 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom negeert u systematisch de vragen die ik u stelde? Zie ook boven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Immers, hij schrijft: Brief gad zoo.......(onleesbaar)..... waar dat wij al dagen ziten dat weet ik niet het is al maal walen waar wij niet kunen. tegen spreken wij ligen al twee dagen in eene school en zoo gaan wij al dagen in de velte ik het nog .../... Dus hij ligt daar niet alleen zoals u schijnt te suggeren in uw medelijden. Gans zijn groep ligt daar vermits hij schijft: het is al maar walen waar wij niet kunen tegen spreken. Dus hij zegt niet: "ik kan er niet tegen spreken", maar "wij' kunnen er niet tegen spreken". Hij ligt dus niet moederziel alleen. Neen, hij ligt in Latuy, in een Waals Brabants dorp met zijn groep die ook Vlamingen zijn en die niet kunnen spreken tegen de omstaanders omdat ze Walen zijn. Laatst gewijzigd door system : 4 oktober 2009 om 18:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#252 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zegt genoeg volgens mij
![]() |
![]() |
#253 |
Banneling
|
![]() Ja ja, na de oorlog hebben ze dat gezegd. Waarschijnlijk propaganda van de activisten, want men vindt niets terug van deze eisen in de brieven van de soldaten. Tenminste niet volgens het onderzoek van De Schaepdrijver.
Laatst gewijzigd door system : 4 oktober 2009 om 19:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#254 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Volgens de tante van de halfbroer van mijn beste vriend zijn verloofde wel.
![]() |
#255 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die Vlamingen behoorden met z'n allen tot de Nederlands-talige meerderheid van het land. Het is dus eerder logisch dat die mensen onvoldoende het Frans machtig zijn om met de zich van die taal bedienende minderheid te kunnen communiceren. Anderzijds weten we nu allebei dat dat Waals-Brabantse dorp niet erg ver van de taalgrens vandaan lag, en toch spreekt daar blijkbaar niemand voldoende Nederlands om die Vlamingen die zich daar door omstandigheden bevinden uit te kunnen leggen w�*�*r ze zich nu eigenlijk bevinden. Mijn vraag was: is dat niet schrijnend? Of was dat toen misschien de 'mode' geen Nederlands/Vlaams - de moedertaal van de meerderheid van de bevolking! - te kennen, en (hier komt een andere vraag waarop ik nog geen antwoord kreeg) kende de 'mythe' van de Nederlands-onkundige 'belges' misschien d�*�*rom zo'n groot succes?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 4 oktober 2009 om 19:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Met andere woorden: u zoekt spijkers op laag water. U probeert het onderwerp te verleggen. En dit omdat u de brief niet goed hebt gelezen, hem niet begrepen hebt noch gecontroleerd hebt over welk soort brief het ging en er zo maar wat op los kletste. Ja, en dan zit u er natuurlijk grandioos naast. Laatst gewijzigd door system : 4 oktober 2009 om 20:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#257 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is bij mijn weten dicht genoeg bij de taalgrens (niet veel meer dan vijf kilometer) om van een 'grensstreek' te mogen spreken. Maar ook in die grensstreek is er blijkbaar niemand gevonden om de soldaten in het Nederlands/Vlaams te woord te staan. Niet dat dat mij verwondert, hoor. Het was inderdaad niet schrijnend, het was de mode. Dat is het hier in Bruxelles nog steeds een beetje. En dat heet hier niet voor niks 'région bilingue', hé, de voorkeurs-biotoop van de verdraagzame kosmopolieten die 'wij Belgen' met z'n allen zijn. ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 4 oktober 2009 om 20:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#258 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 4 oktober 2009 om 20:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#259 |
Banneling
|
![]() Juist, maar uw tante is een kletskous en geen wetenschappelijk onderzoekster.
Laatst gewijzigd door system : 4 oktober 2009 om 20:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#260 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Resten ons nog volgende vragen: heeft mevrouw De Schaepdrijver �*lle ooit door Vlaamse frontsoldaten geschreven brieven gelezen? We herinneren ons nog uit een door u geciteerde bron dat haar boek geschreven werd 'vanuit een Belgisch perspectief'. Is het 'onbetamelijk' - 'not done', dus - te vragen of mevrouw De Schaepdrijver niet toch een 'selectie' van de door haar onderzochte en in haar boek opgenomen brieven doorvoerde? En laten we ook eens naar dat front kijken. Voor zover ik weet lag dat front tussen pakweg oktober 1914 en juni 1918 (in België dan toch) volledig in de provincie West-Vlaanderen. Gelukkig konden de Vlaamse soldaten van het Armée Belge dan tenminste aan de plaatselijke bevolking vragen w�*�*r ze zich nu precies bevonden, en konden ze er wellicht ook nog wel wat uitgebreidere conversaties mee voeren. Zijn er ook brieven van Waalse soldaten onderzocht? En wat met de brieven van de officieren? Schreven de officieren ook brieven naar huis? Zo ja, deden ze dat in het Nederlands? Zo ja, dan mogen we er ongetwijfeld van uitgaan dat die officieren de hun toevertrouwde soldaten in geval van nood ook in het Nederlands te woord konden staan. Maar stel nu dat die officieren doorgaans Frans-talig waren, wat toch net iets aannemelijker lijkt als we rekening houden met de geplogenheden in het toenmalige Belgique. Ik bedoel maar, hoeveel 'gewone mensen' werden destijds in de rangen van die officieren opgenomen? Nu we al weten dat het zelfs in een grensstreek blijkbaar niet gemakkelijk was mensen te vinden die het Nederlands beheersten, zouden die Frans-talige officieren in staat geweest zijn hun Nederlands-onkundige landgenoten het goede voorbeeld te geven? Zouden die Frans-talige officeren soms lessen Nederlands gekregen hebben in de Académie Militaire? En zouden die Frans-talige officieren die lessen ook voldoende aandachtig hebben gevolgd, of zouden ze, zoals dat in het Enseignement de la Communauté française de Belgique nog steeds al te vaak gebeurt, voor het vak 'néerlandais' ook met belabberde resultaten gedelibereerd zijn geweest? Of zouden ze van de nood een deugd hebben gemaakt, en in de dorpen en gehuchten van West-Vlaanderen geleerd hebben zich uit te drukken in de moedertaal van de meerderheid van de bevolking van het toenmalige Belgique, en alleszins ook de moedertaal van de meerderheid van de gewone soldaten aan het front? U bent de historicus, ik ben slechts een leergierige, maar ook wel een beetje lastige want niet zo gemakkelijk tevreden te stellen leerling.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 4 oktober 2009 om 21:21. |
|
![]() |
![]() |