![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mochten de heren dus werkelijk een echte 'taalunie' beogen, dan wordt het tijd dat deze kornuiten tevens Zuid-Nederlandse woorden gaan opleggen aan de Nederlandse kinderen in de scholen in Nederland. Maar daar halen onze Noord-Nederlanders hun neus voor op. Laatst gewijzigd door system : 12 november 2009 om 16:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#242 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En ik ben niet bang, niet voor homo-hetero- of wat voor niemen; voor niemens eigelijk... ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#243 |
Banneling
|
![]() Het is eigenlijk niet 'niemens'. Het is 'niemes'.
Laatst gewijzigd door system : 12 november 2009 om 17:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#244 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 12 november 2009 om 17:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#245 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 12 november 2009 om 17:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#246 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zal u dus ongetwijfeld plezieren dat ik ze naast jij/je ook gij/ge moet uitleggen, dat ik het niet alleen over 'ham' maar ook over 'hesp' moet hebben, dat ik ze zowel met 'droogkuis' als 'stomerij' het leven zuur moet maken, dat ik ze de subtiele verschillen tussen 'jofel', 'mieters', 'te gek', 'tof', 'keinijg' en 'graaf' moet verduidelijken, enz... Het zal u ongetwijfeld minder plezieren dat de meeste van die jongeren door al die bomen het bos niet meer zien en ontmoedigd geraken, met als uiteindelijk resultaat dat ze nauwelijks enkele maanden nadat ze de school verlieten (doorgaans mèt, soms ook zònder diploma) zich van alles wat ik hen probeerde aan te leren niet veel méér onthouden hebben dan 'iek spréék een béétje de Nedderlaans', en zich vervolgens enthousiast voorbereiden op een toekomst waarin ze hopen ofwel bij de 'chômage' ofwel bij de 'CPAS' aan een carrière te kunnen beginnen. Ik stel het een beetje karikaturaal voor, dat geef ik toe, maar de cliché-opvattingen dat het Nederlands een véél te moeilijke en ingewikkelde taal is om onder de knie te krijgen, en bovendien niet nuttig vanwege 'het feit' dat de Nederlands-taligen 'elkaar toch amper verstaan/begrijpen' omdat ze 'allemaal' een �*nder soort Nederlands gebruiken gaat er jammer genoeg nog altijd als zoete koek in. Ik hou niet op hen er op te wijzen dat de situatie voor het Frans, Engels, Spaans, Duits, Portugees, Arabisch, ... niet echt �*nders is, maar veel zoden brengt dat niet aan de dijk. Wij Nederlands-taligen hebben nu eenmaal de pech dat we met niet veel meer dan 23 miljoen zijn, en ik vind het écht niet leuk/plezant dat sommigen daar liever 16,5 + 6 + 0,5 miljoen van maken. Kunt u daar begrip voor opbrengen? Vriendelijke groet, djimi
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 12 november 2009 om 17:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#247 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 12 november 2009 om 17:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#248 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
'Mijn jongeren' zullen zich wellicht noch in Nederland, noch in Vlaanderen vestigen. Het zou mij ten zeerste verwonderen mochten zij - op enkele schaarse uitzonderingen na - in de toekomst om beroepsredenen nog veel behoefte hebben aan een grondige kennis van het Nederlands. Hen kennende zullen zij er de voorkeur aan geven zich verder in een exclusief Frans-talige wereld 'op te sluiten'. Ik kan daar wel enig begrip voor opbrengen, aangezien ze zwaar beïnvloed zijn door de florerende clichés betreffende de 'racistische' en 'nazistische' Vlamingen. De schrik zit er alleszins goed in. En als ze in 'La Panne' of 'Ostende' of 'Gand' of 'Anvers' aan toerisme doen, blijven ze doorgaans koppig vasthouden aan het 'recht' overal en altijd Frans te gebruiken, "parce que nous sommes quand-même tous des belges". Puik werk werd daar geleverd, daar in la Communauté française de Belgique. Mag ik ù vragen wat u vindt van de 'anomalie' dat Vlaamse jongeren op school "soixante dix-sept" en "quatre-vingt quinze" moeten leren (ik veronderstel nu even dat er wat dat betreft sinds mijn studietijd weinig veranderd is) terwijl zij in Belgique tòch zullen geconfronteerd worden met "septante sept" en "nonante cinq"?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 12 november 2009 om 18:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#249 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Neen, echt , u bedoelt het weliswaar goed, maar heel uw uitleg raakt voor het grootste stuk noch kant noch wal. Laatst gewijzigd door system : 12 november 2009 om 18:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#250 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#251 |
Schepen
|
![]() Hee wah heh'k men a'to gepahkee't?
Waor is mien koe geblieven?
Veel beloven en weinig geven doet een zot in vreugde leven / Een kinderhand is gauw gevuld. Laatst gewijzigd door Hertog Joost : 12 november 2009 om 18:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#252 |
Europees Commissaris
|
![]() Het ironische van deze discussie is dat bijna alle Zwitserduitsers een Duits dialect spreken dat minstens zo veel verschilt als het Hoogduits en het Nederlands. Toch wil geen enkele Zwitserduitser een Zwitserduitse taal. Het Nederlands in Vlaanderen en Nederland verschilt nauwelijks. Er bestaan enkel een paar verschillende woorden en een ander accent.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#253 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
1)Wij streven allen naar een uniform Nederlands. 2)Wij worden geconfronteerd met taalvarianten tussen het Noorden en het Zuiden. 3)Wij moeten dus proberen deze twee taalvarianten te verzoenen met mekaar en zodanig dat iedereen mekaar kan verstaan. 4)Dit kunnen we door ofwel te zeggen: het Noord-Nederlands wordt de standaard of 5)Het Zuid-Nederlands wordt de standaard. 6)We kunnen ook maken dat de woorden van beide talen worden erkend als zijnde de standaard. 7) Dat gebeurde lange tijd niet, want het Noord-Nederlands gold vaak als dé standaard, terwijl het Zuid-Nederlands of het Vlaams stiefmoederlijk werd behandeld én door de Taalunie én door het gerenommeerd verklarend woordenboek der Nederlandse taal: de van Dale. 8)Besluit: laat ons het taaleigen van elke taalvariant erkennen als behorende tot het Algemeen Beschaafd Nederlands. En laat ons dus afstappen van deze aprioristische en weinig lovenswaardige houding, vaak gehuldigd door zogenaamde 'grootnederlanders' en de Nederlanders zelf natuurlijk, om 'droogkuis' (*) af te doen als onvolmaakt Nederlands en 'stomerij' als 'volwaardig ' Nederlands. (*) de termen 'droogkuis' en 'stomerij' worden hier gehanteerd als symboolvoorbeelden natuurlijk. Laatst gewijzigd door system : 12 november 2009 om 19:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#254 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U kunt nu desgewenst, volkomen conform de bevindingen van uw professor, beginnen vloeken, System. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 12 november 2009 om 19:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Hoeveel mensen weten wat een quadrupeler is?
Veel beloven en weinig geven doet een zot in vreugde leven / Een kinderhand is gauw gevuld. Laatst gewijzigd door Hertog Joost : 12 november 2009 om 19:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#257 |
Banneling
|
![]() Dan zijn we het eens. Eindelijk. Probeert u nu uw geestesgenoten nog te overtuigen. Want daar begin ik niet meer aan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#258 |
Schepen
|
![]() Ach ze zijn van je gewend dat je alsmaar de verschillen tussen noord-nederland en zuid-nederland uitvergroot om het perspectief op toenadering te torpederen. Misschien zijn ze wat in de war.
Veel beloven en weinig geven doet een zot in vreugde leven / Een kinderhand is gauw gevuld. Laatst gewijzigd door Hertog Joost : 12 november 2009 om 19:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#259 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#260 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Daar sluit ik me volledig bij aan.