![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#242 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door harriechristus : 23 maart 2010 om 09:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#243 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#244 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nou: wat zeg je ervan? Citaat:
Laatst gewijzigd door harriechristus : 23 maart 2010 om 09:44. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#245 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#246 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#247 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() afzien betekent hier: afstand doen van....heeft natuurlijk niks van doen met je nagels, die zeer doen... oh oh oh......wat moet ik met zo'n volk...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#248 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben zelf de steen die ik zie.
Ik zou het met een ander voorbeeld nog duidelijker kunnen maken, namelijk als ik zeg: ik ben zelf de steen die ik zie, dan wil dat nog niet zeggen dat die steen als zodanig een bewust persoon is. Want die steen blijft een dood ding zonder bewustzijn. Tenzij ik het helemaal omdraai en zeg: ik ben zelf die steen, die van zichzelf bewust is door middel van mij. Dwz die steen gebruikt mijn ogen om zichzelf te zien. Ook Jung heeft het ergens zo gezegd: ben ik nu een mens die deze steen voelt of ben ik eigenlijk die steen zelf, die zichzelf ervaart door middel van mij?* Zo kun je ook in het algemeen zeggen: de natuur is van zichzelf bewust door middel van de mens die er naar kijkt. Het bewustzijn is hier dus een gereflecteerd bewustzijn, namelijk door middel van. Zo kan ik ook niet onmiddellijk zien, maar door middel van mijn ogen. En zo kan God als oneindig niet onmiddellijk van zichzelf bewust zijn, maar alleen door middel van de mens die het oneindige denkt. God heeft de mens nodig om tot zelfbewustzijn te kunnen komen. God heeft de mens daarom ook niet voor niets geschapen. *Jung - Herinneringen, dromen en gedachten - blz. 28: "Ben ik degene die op die steen zit; of ben ik de steen, waar hij op zit?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#249 |
Lokaal Raadslid
|
![]() /
Laatst gewijzigd door Sam M. : 23 maart 2010 om 20:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#250 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omdraaiing van subject en object.
Het punt is dus hier om subject en object om te draaien. God als objectieve persoon buiten ons, dus als de ander, is eigenlijk subjectieve persoon als het eigene en ons kleine ikje is juist de tweede en ondergeschikte persoon als object. Wat we ook uitdrukken als we zeggen dat we ons zelf moeten beheersen, met name als we ons onderwerpen aan een hogere macht. Ik ben dus in de eerste plaats God zelf als oneindig en pas in de tweede plaats Harrie als tweede en ondergeschikte persoon en als middel tot zelfbewustzijn God te zijn. Die omdraaiing speelt een heel grote rol in de wetenschap en de filosofie. En dat is ook het wezen van de dialectiek, namelijk de omdraaiing, dwz om de dingen anders, omgekeerd of omgedraaid te zien. Want de ene ziet het zo en de ander ziet het precies tegengesteld. Ook de visie van Einstein berust daarop, want normaal beschouwden de wetenschappers het heelal als grondslag van de natuurwetten, maar de relativiteitsleer zegt dan: nee, de mens zelf als subject is de grondslag. Iedereen is middelpunt van zijn eigen heelal. (Die omdraai van Einstein is eigenlijk een negatieve terugdraai, waarbij de mens weer in zijn Ik terugkeert.) En denk ook maar aan het feit dat men vroeger dacht dat de zon om de aarde draaide en toen tot de ontdekking kwam dat het precies andersom was: de aarde draait om de zon. Ook de ontdekking van mijn atoomtheorie berust op een omdraaiing, want de microkosmos is geen lagere wereld, maar een hogere wereld en de evolutie uit het niets berust eigenlijk op een omgekeerde emanatie uit het oneindig hogere in de microkosmos. Hoe was ik echter aan die omdraaiing gekomen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#251 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ga een boek schrijven, Harry. Misschien wordt het wel de Bijbel van de komende millennia.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#252 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#253 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#254 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oké, ik heb het nog eens teruggelezen en had het blijkbaar verkeerd begrepen.
Nee: ik heb geen behoefte om af te zien van mijn geloof dat ik het nog tijdens mijn leven mee zal maken dat ik wordt begrepen. Dat werkt ook prettiger om met dat geloof te leven. Mocht het niet uitkomen dan heb ik daar verder ook geen last van, want dan ben ik dood. Zo goed? |
![]() |
![]() |
![]() |
#255 |
Banneling
|
![]() Wanneer begint ge met kruistochten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het zelfbewustzijn van de Geest.
Bij Hegel had ik gelezen: ons bewustzijn van de Geest is het zelfbewustzijn van de Geest. Dwz: God wordt van zichzelf bewust in ons. God als zodanig heeft nog geen bewustzijn, is slechts abstracte logica als grondslag van het bestaan en pas als de mens wordt God een bewust wezen. De mens is dus de werkelijke verschijning van God als denkend wezen. Ik zeg het nu allemaal even in mijn eigen woorden, want Hegel zegt het allemaal veel moeilijker en dat wil ik de lezer en ook mezelf besparen. Ons bewustzijn van de Geest is het zelfbewustzijn van de Geest. Ik dacht dat ik die woorden zo letterlijk in het voorwoord van de Phänomenologie had gelezen, maar bleek er niet zo in te staan, dus misschien heb ik het ergens anders gelezen of had ik de woorden van Hegel voor mezelf reeds vereenvoudigd en verduidelijkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#257 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben niet zo agressief, maar hoe mijn eventuele aanhangers later zullen reageren, dat weet ik niet.
Misschien komt er wel een derde wereldoorlog tussen de aanhangers en de tegenstanders van harriechristus. Maar wat mijn eigen persoon betreft ben ik pacifist, dus het hoeft van mij niet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#258 |
Banneling
|
![]() Ok, dan heb ik voorlopig nog geen interesse
|
![]() |
![]() |
![]() |
#259 | |