Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juli 2010, 14:36   #241
cdekeule
Burgemeester

cdekeule's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Common Sense Bekijk bericht
Niet belachelijk beginnen doen, he. Je voorstel-vergelijking-achtig misbaksel raakt kant noch wal.
Beledigen is makkelijker dan argumenteren, hé.

Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes!

Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2010, 14:40   #242
The Common Sense
Parlementslid

The Common Sense's schermafbeelding

Standaard

Heb ik jou dan beledigd?
Oud 5 juli 2010, 14:42   #243
cdekeule
Burgemeester

cdekeule's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb ik jou dan beledigd?
Wel, je zegt dat ik belachelijk doe en dat mijn voorstel een misbaksel is, was dat bedoeld als een compliment? Geen probleem echter, als je het zou argumenteren.

Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes!

Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2010, 14:48   #244
The Common Sense
Parlementslid

Standaard

Allesbehalve een compliment: Jouw voorstel-vergelijking houdt er geen rekening mee dat het Nederlands hier een historisch gegroeide taal is en dat het invoeren (uiteraard kunstmatig, anders moest het niet ingevoerd worden) van het Engels geen enkel voordeel heeft, en dat het eigenlijk praktisch niet haalbaar is.

Ook haal je aan dat het dan maar de nieuwe moedertaal moet worden: en van wie krijgt het kind een moedertaal aangeleerd? Inderdaad: van de ouders/voogden. Nu wil het toeval net dat het merendeel van de Belgische ouders/voogden hun Engels aardig in de buurt komt van de klanken die een kameel tijdens het eten voortbrengt.

Groeten,
The Common Sense
Oud 5 juli 2010, 15:02   #245
Thomas VDB
Partijlid

Thomas VDB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
Wel, je zegt dat ik belachelijk doe en dat mijn voorstel een misbaksel is, was dat bedoeld als een compliment? Geen probleem echter, als je het zou argumenteren.
Voor mij getuigen voorstellen zoals het invoeren van het Engels als officiële taal van enorm veel naïviteit en een zwaar gebrek aan integriteit . Wie is er nu bereid om een groot deel van z'n / haar eigen cultuur op te geven opdat dan iedereen dezelfde taal zou spreken? Heb je landen zoals Hongarije, Denemarken, Noorwegen, enzovoort (kortom, landen met een taal die véél minder verspreid is dan het Nederlands) ooit al ernstig horen overwegen om toch maar door de Engelse golf opgeslokt te worden? Een land als Zweden maakt Engels heel belangrijk in het dagelijkse leven, maar toch blijft de facto Zweeds de enige officiële taal... en zo hoort het ook. Het zijn immers Zweden

Engels is een belangrijke taal om te leren, dat weet intussen het kleinste kind. Maar Engels(talig) WORDEN is hetzelfde als het Franstalige 19de-eeuwse imperialisme, gewoonweg te gek voor woorden! De wereld is goed zoals die nu is: ontelbaar vele talen waarin je je kan verdiepen als het je interesseert. Zoveel culturele verscheidenheid is mooi, en als we allemaal Engels zouden spreken als moedertaal zou dat allemaal verdwenen zijn... neen dank u.

Als we dan toch even gedwongen zijn tot belgicisme: dan maar zo: Belziekske is Belziekske... en hier gelden het Nederlands, Frans en het Duits. Engels heeft hier niks maar dan ook niks te zoeken.

Eén taal voor allen is niets meer dan wishful thinking... en als dat dan al mogelijk gemaakt zou moeten worden, dan toch liefst met een onpartijdige taal: het esperanto.
Thomas VDB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2010, 15:16   #246
The Common Sense
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas VDB Bekijk bericht
Voor mij getuigen voorstellen zoals het invoeren van het Engels als officiële taal van enorm veel naïviteit en een zwaar gebrek aan integriteit . Wie is er nu bereid om een groot deel van z'n / haar eigen cultuur op te geven opdat dan iedereen dezelfde taal zou spreken? Heb je landen zoals Hongarije, Denemarken, Noorwegen, enzovoort (kortom, landen met een taal die véél minder verspreid is dan het Nederlands) ooit al ernstig horen overwegen om toch maar door de Engelse golf opgeslokt te worden? Een land als Zweden maakt Engels heel belangrijk in het dagelijkse leven, maar toch blijft de facto Zweeds de enige officiële taal... en zo hoort het ook. Het zijn immers Zweden

Engels is een belangrijke taal om te leren, dat weet intussen het kleinste kind. Maar Engels(talig) WORDEN is hetzelfde als het Franstalige 19de-eeuwse imperialisme, gewoonweg te gek voor woorden! De wereld is goed zoals die nu is: ontelbaar vele talen waarin je je kan verdiepen als het je interesseert. Zoveel culturele verscheidenheid is mooi, en als we allemaal Engels zouden spreken als moedertaal zou dat allemaal verdwenen zijn... neen dank u.

Als we dan toch even gedwongen zijn tot belgicisme: dan maar zo: Belziekske is Belziekske... en hier gelden het Nederlands, Frans en het Duits. Engels heeft hier niks maar dan ook niks te zoeken.

Eén taal voor allen is niets meer dan wishful thinking... en als dat dan al mogelijk gemaakt zou moeten worden, dan toch liefst met een onpartijdige taal: het esperanto.

Oud 5 juli 2010, 17:09   #247
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat één TWEEDE taal voor allen meer is dan wishful thinking, maar in de huidige wereld is dat (nog) onmogelijk.

Esperanto vind ik een goede, neutrale taal, maar het kan volgens mij nog neutraler, aangezien Esperanto gebaseerd is op andere talen. Persoonlijk pleit ik dan ook voor een nieuwe kunsttaal die enkel meer overeenkomt met de ene dan met de andere natuurlijke taal daar waar het niet anders kan. Zo moet de woordenschat bijvoorbeeld willekeurig bepaald worden met de onmogelijk neutraal te kiezen klanken.

Ik ga Esperanto echter niet afbreken, aangezien het heel zeker goed bedoeld was. Heb ik de keuze tussen Esperanto als taal die door iedereen beheerst wordt en geen enkele taal, dan zal ik zeker voor Esperanto kiezen. Heb ik de keuze tussen Engels of niets, dan kies ik voor niets. Enkel indien er een keuzemogelijkheid is die nog neutraler is dan Esperanto, zal ik niet voor Esperanto kiezen.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 5 juli 2010 om 17:10.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2010, 17:23   #248
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allesbehalve een compliment: Jouw voorstel-vergelijking houdt er geen rekening mee dat het Nederlands hier een historisch gegroeide taal is en dat het invoeren (uiteraard kunstmatig, anders moest het niet ingevoerd worden) van het Engels geen enkel voordeel heeft, en dat het eigenlijk praktisch niet haalbaar is.

Ook haal je aan dat het dan maar de nieuwe moedertaal moet worden: en van wie krijgt het kind een moedertaal aangeleerd? Inderdaad: van de ouders/voogden. Nu wil het toeval net dat het merendeel van de Belgische ouders/voogden hun Engels aardig in de buurt komt van de klanken die een kameel tijdens het eten voortbrengt.

Groeten,
The Common Sense
Klopt dus meer oefenen is een noodzaak .. daarom is het belangrijker stellen van Engels t.o.v. Frans zo voornaam.
Ik zeg echter niet dat het een moedertaal hoeft te worden, de moedertaal in Vlaanderen is nog steeds Vlaams
Oud 5 juli 2010, 18:42   #249
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... en hier gelden het Nederlands, Frans en het Duits. Engels heeft hier niks maar dan ook niks te zoeken.
Oh?

Volgens mij is op de Vlaamse radio meer dan 95% van de content in het Engels. Op de tv meer dan 85 %.

Met Vlaams belastinggeld. Ook toen de N-VA in de regering zat. En nee, Mangain en Di Rupo hebben het niet verzonnen.

Dus het lijkt me dat de voorstanders van de verdere invoering van het Engels in Vlaanderen gewoon een hard punt hebben.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2010, 19:43   #250
The Common Sense
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Oh?

Volgens mij is op de Vlaamse radio meer dan 95% van de content in het Engels. Op de tv meer dan 85 %.

Met Vlaams belastinggeld. Ook toen de N-VA in de regering zat. En nee, Mangain en Di Rupo hebben het niet verzonnen.

Dus het lijkt me dat de voorstanders van de verdere invoering van het Engels in Vlaanderen gewoon een hard punt hebben.
Op de tv wordt nog altijd ondertiteld, denk ik. Verder worden deze programma's over heel de wereld uitgezonden. Ook de Engelstalige muziek op de radio wordt over heel de wereld uitgezonden.

Dus wat bedoel je nu eigenlijk? Dat elke taalgroep zijn eigen 'holly- of bollywood' moet hebben en dat Vlaamse muzikanten enkel nog in het Vlaams mogen zingen? Of dat heel de wereld het Engels maar als officiële taal moet invoeren?

Met Vlaams belastinggeld.
Oud 5 juli 2010, 19:56   #251
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dus wat bedoel je nu eigenlijk? Dat elke taalgroep zijn eigen 'holly- of bollywood' moet hebben en dat Vlaamse muzikanten enkel nog in het Vlaams mogen zingen? Of dat heel de wereld het Engels maar als officiële taal moet invoeren?

Met Vlaams belastinggeld.
Het 'Vlaamse lied' van Margriet Hermans, Danny Fabry en Will Ferdy als enige alternatief? Ik heb nooit gesnapt waarom men niet kan lenen van de Anglo's, de Duitsers, de Fransen, enz... zónder ze te willen emuleren of zelfs letterlijk te coveren. Vlaanderen profileert zich graag als muziekland, maar daar is gewoon niet van aan. Muzikaal en lyricaal zijn we niets, ook niet in onze Anglo-producties. Vergeleken met Duitsers en Fransen is men hier dan nog abnormaal beschaamd om in eigen taal als uiting van cultuur te gebruiken hetzij in film, hetzij in lyriek. Het doet er niet toe dat Duitsers en Fransen ook soms Engels gebruiken.
Trouwens, onze taal heet Nederlands en er zijn meer mogelijkheden met onze taal dan louter dat schabouwelijke Vlaamse lied.

Dit = niet goed! Maar niet het enige alternatief voor dat Engels! En ja, ook wat van 'den Ollanger' komt behoort tot ook onze cultuur.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 5 juli 2010 om 19:58.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2010, 21:15   #252
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

Ergens begin jaren 90 heeft de regering het eens beslist dat scholen niet langer vanaf het 1ste, maar vanaf het 5de moesten Frans geven.

Ik kom uit zo'n generatie. Ik zou feitelijk veel liever Frans gehad hebben vanaf het 1ste, dan zou ik het beter kunnen.

De opvoeding van de kinderen mag niet gaan om politiek touwgetrek, maar om hun toekomst, die van de kinderen. En daarin is Frans spreken een troef, het is de 2de meest gesproken taal ter wereld. Het gaat niet enkel om Wallonië

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2010, 21:18   #253
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Als Vlaanderen één troef heeft, dan is het wel de meertaligheid. Dat is iets dat de moeite loont om te bewaren.
Zonder dat zijn we de zoveelste op zichzelf geplooide regio. Voor een groot land zoals Frankrijk kan dat werken, voor een kleine regio niet.

Trouwens hoe je het ook draait of keert, Frans blijft belangrijk in België en in Europa. Bovendien vormt Frans een goede basis voor bv. Spaans mee te leren.
Het is niet omdat Wallonië de zaken slecht aanpakt op het gebied van taalonderwijs dat we met hen mee de put in moeten springen.
Frans is absoluut niet meer belangrijk in Europa.
Engels lijkt mij, internationaal gezien, een veel betere keuze.
In tijden van communicatie is een soort wereldtaal, in dit geval het Engels, de keuze.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2010, 21:19   #254
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nexer Bekijk bericht
Ergens begin jaren 90 heeft de regering het eens beslist dat scholen niet langer vanaf het 1ste, maar vanaf het 5de moesten Frans geven.

Ik kom uit zo'n generatie. Ik zou feitelijk veel liever Frans gehad hebben vanaf het 1ste, dan zou ik het beter kunnen.

De opvoeding van de kinderen mag niet gaan om politiek touwgetrek, maar om hun toekomst, die van de kinderen. En daarin is Frans spreken een troef, het is de 2de meest gesproken taal ter wereld. Het gaat niet enkel om Wallonië
Waarom leer je ze dan niet de méést gesproken taal ter wereld ?
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2010, 09:21   #255
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Frans is absoluut niet meer belangrijk in Europa.
Engels lijkt mij, internationaal gezien, een veel betere keuze.
In tijden van communicatie is een soort wereldtaal, in dit geval het Engels, de keuze.
het is niet of of; maar en en:
als VL is het kennen van FR en EN allebei interessant en nuttig.

Voor de meeste mensen is het een kleine moeite om 2 extra talen te leren.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2010, 09:34   #256
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
het is niet of of; maar en en:
als VL is het kennen van FR en EN allebei interessant en nuttig.

Voor de meeste mensen is het een kleine moeite om 2 extra talen te leren.
voor de meeste Franstaligen is dit nochtans een groot probleem, hoe komt dat azert ? allemaal gehoorgestoord ? is het niet kunnen, of niet willen ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2010, 10:04   #257
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Groeten,
The Common Sense
Klopt niet helemaal.
Mijn moedertaal is de Limburgse streektaal die erg verschilt van het AN. Vele van mijn leeftijd genoten in dezelfde situatie hebben er voor gekozen hun kinderen in het AN, of wat daarvoor moet doorgaan , op te voeden omdat ze dachten dat dit voor de toekomst van hun kinderen voordeliger zou zijn.
Als de volgende generatie dat in het Engels zou doen doe je toch hetzelfde: een andere moedertaal kiezen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 6 juli 2010 om 10:05.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2010, 10:07   #258
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
voor de meeste Franstaligen is dit nochtans een groot probleem, hoe komt dat azert ? allemaal gehoorgestoord ? is het niet kunnen, of niet willen ?
Soms is het niet kunnen. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat mensen die niet in de Limburgse streektaal opgevoed zijn veel meer moeite hebben om die taal achteraf te leren. Gewoon omdat een aantal specifieke kenmerken in andere, ons omringende talen, niet voorkomen en dus niet geoefend worden. Het is véél moeilijker om dit op latere leeftijd nog aan te leren.

Laatst gewijzigd door pajoske : 6 juli 2010 om 10:08.
Oud 6 juli 2010, 10:23   #259
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Soms is het niet kunnen. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat mensen die niet in de Limburgse streektaal opgevoed zijn veel meer moeite hebben om die taal achteraf te leren. Gewoon omdat een aantal specifieke kenmerken in andere, ons omringende talen, niet voorkomen en dus niet geoefend worden. Het is véél moeilijker om dit op latere leeftijd nog aan te leren.
moeilijk gaat ook, als de wil er is.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2010, 14:29   #260
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
moeilijk gaat ook, als de wil er is.
De Vlamingen die die moeite doen kan ik op één hand tellen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be