Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juli 2010, 09:09   #241
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Aangezien ik Noord Brabander ben, ben ik eerlijk gezegd geen voorstander van Hollands (Nederlands), tenminste wanneer men daar in Vlaanderen al het Nederlands binnen Nederland mee bedoeld. Als dat laatste het geval is, dan prefereer ik, als Brabander, de term Nederlands Nederlands.
Dat is het nu juist.
Je kan het Nederlander Nederlands op TV binnen de 2 seconden herkennen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 09:10   #242
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Aangezien ik Noord Brabander ben, ben ik eerlijk gezegd geen voorstander van Hollands (Nederlands), tenminste wanneer men daar in Vlaanderen al het Nederlands binnen Nederland mee bedoeld. Als dat laatste het geval is, dan prefereer ik, als Brabander, de term Nederlands Nederlands.
Voor mij gaat het vooral om de naam, en niet om de taal zelf, voor alle duidelijkheid. Het is niet alsof er communicatiemoeilijkheden bestaan tussen Noord-Nederland en het Vlaamse Gewest, maar tóch zijn er mensen die het regionale laten primeren op het groter geheel (wanneer ze het Nederlands naast bijvoorbeeld het Frans plaatsen). Sommigen zijn er als gevolg daarvan oprecht van overtuigd dat het Vlaams een aparte taal zou zijn.
Let wel, ik heb er geen probleem mee als men spreekt over het Vlaams wanneer men het vergelijkt met het Hollands, dat is anders natuurlijk.

Ik vind het al raar dat er in Vlaanderen een particularistische beweging heeft bestaan (en nog steeds bestaat) die van het Vlaams een aparte taal wilde/wil maken. Dat lukte niet zo best, omdat geen enkele Vlaming bereid was een bepaald dialect over te nemen. Dat terwijl het Frans primeerde in Vlaanderen en het dat Nederlands of Vlaams, zo je wil, dreigde te verdringen. Terwijl dat plaatsvond stonden bepaalde Vlamingen te bekvechten om hun apart taaltje, dat in realiteit eigenlijk gewoon een variant van het Nederlands was. Deze gekheid heeft wel wat weg van Donquichotterie, maar heeft wel echt plaatsgevonden.
Verder, ook het tegenwoordige Belgisch Nederlands (formele taal) en ook het Verkavelingsvlaams (spreektaal) en gelijk welke vorm dat geen erg plat dialect is, zijn voor iedere Nederlandstalige sowieso te verstaan. Ik zie enkel nadelen om het voor te stellen als een aparte taal (of men die eigenheid behouden wil of niet).

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 27 juli 2010 om 09:21.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 09:19   #243
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat is het nu juist.
Je kan het Nederlander Nederlands op TV binnen de 2 seconden herkennen.
Dus? Ik hoor ook dat iemand uit Vlaanderen komt, so what? Alsof Duitsers niet kunnen horen uit welke streek een Duitser komt of dat het gaat om Zwitsers of Oostenrijkers.
Hetzelfde geldt voor Britten en Spanjaarden; en Fransen zullen ook wel kunnen horen uit welke streek iemand komt. Kortom dat zegt niet zoveel.
Oud 27 juli 2010, 09:20   #244
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus? Ik hoor ook dat iemand uit Vlaanderen komt, so what? Alsof Duitsers niet kunnen horen uit welke streek een Duitser komt of dat het gaat om Zwitsers of Oostenrijkers.
Hetzelfde geldt voor Britten en Spanjaarden; en Fransen zullen ook wel kunnen horen uit welke streek iemand komt. Kortom dat zegt niet zoveel.
Toch wel.
Nederlanders slagen er ook op die manier in om in de kijker te lopen. Maar dat heeft zo zijn voordelen natuurlijk.
Oud 27 juli 2010, 09:45   #245
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Beter dan dat van de Friezen in Nederland.
Wat een onzin... daarmee krik je je geloofwaardigheid echt niet op.

Is onderwijs in de Friese taal verboden, om maar iets te noemen?
Oud 27 juli 2010, 09:48   #246
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat gaat er met het "Vlaams" gebeuren als de Hollandse Kameraden hier binnengemarcheerd zijn ?
1. Er bestaat geen "Vlaams", alleen maar enkele honderden Vlaamse dialecten en een Nederlandse eenheidstaal.

2. Hier komt niemand binnengemarcheerd, de Nederlanders zijn geen franco-extremisten uit de Rand.

3. We vormen een Vlaams-Nederlandse confederatie, en daarbij zal het grootste deel van de Vlaamse intelligentia graag van dienst zijn.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 27 juli 2010 om 09:49.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 09:51   #247
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Ligt het aan mij, aan de keuze die ik maak wanneer ik hier kom lezen, of is het werkelijk zo dat het keer op keer iemand van de linkerzijde is die het moet hebben van scheefgetrokken vergelijkingen? Niet dat die vergelijkingen iemand overtuigen, of toch wel: kennelijk overtuigt de tactiek en wint zo aanhangers: als je je standpunt niet fatsoenlijk wil of kunt verdedigen, dan verleg je het zwaartepunt van de discussie naar iets wat er heel weinig mee te maken heeft en er hooguit een oppervlakkige gelijkenis mee vertoont. Zo wordt tenminste tijdelijk voorkómen dat de feiten zelf waarover het gaat nog enige aandacht krijgen.

Onlangs was hier een slimmerik die de slechtheid van de Zwitserse democratie "bewees" met de genocide in Rwanda. Wat? Hadden de Hutu's de Tutsi's naar Zwitserland gedeporteerd om ze daar te laten afslachten? Nee hoor! Als er directe democratie in Rwanda was geweest, dan waren de Tutsi's per referendum afgeslacht in plaats van zonder referendum; nou ja, zo lees ik dat dan, en om het even: het ging niet over Rwanda.

Hier gaat het al evenmin over Rwanda of Zwitserland, natuurlijk. Maar het gaat ook niet over Friesland, dat met het Fries en met het Nederlands een heel andere band heeft dan Vlaanderen met het Nederlands en het Frans, om vele redenen. En stel dat de Friezen in Nederland massaal naar uitroeiingskampen waren gedeporteerd, dan zou dat geen enkele Belgische wantoestand ook maar een sikkepit rechtvaardigen.

En ik hoor dat al zo lang, die techniek om het ene onrecht met een al dan niet denkbeeldig groter onrecht te rechtvaardigen: het stalinisme werd vroeger altijd verdedigd met het argument dat in het Westen best wel eens een nieuwe Hitler zou kunnen worden verkozen.

Ik geef deze voorbeelden om op iets te wijzen: de oneerlijkheid van solidarnosz hierboven is geen alleenstaand geval, het is een traditie, en misschien wel een bewust gekozen tactiek van, hm, links? Misschien zijn het de marxisten. Misschien is het gewoon typisch voor alle soorten "gelovigen", want de mohammedanen doen het ook. Ik weet niet welk van beide ondertekenaars van dit duivelspact bij de hond geslapen heeft die de vlooien had.
Mooi de vinger opgelegd, Kodo!

Maar volgens mij is het gewoon een combinatie van onwetendheid en oenigheid.
Oud 27 juli 2010, 09:54   #248
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan ik u niet te woord staan misschien ?
Jawel, omdat u hier in het Nederlands schrijft, en niet in het niet-bestaande Vlaams. QED.
Oud 27 juli 2010, 10:03   #249
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik spreek liever over het Vlaams (Nederlands) en het Hollands (Nederlands). Enkel als het is om het te specificeren. Ik heb nogal een dégoût van mensen die over 'Vlaamstaligen' spreken i.p.v. Nederlandstaligen. Tot ik dit forum bezocht had ik geen idee dat er zoveel mensen zijn die aan dat syndroom lijden. Ik vind het bekrompen en getuigen van een kerktorenvisie.
Dat Vlaams en Nederlands verschillende talen zouden zijn is niet alleen lachwekkend (een klein kind ziet dat ze hetzelfde zijn, net zoals Engels en "Amerikaans"). Het is vooral een wapen van de Belgicistische propaganda uit de 19de en 20ste eeuw. De Vlamingen moesten vooral ontnederlandst worden om de Franstalig-Belgische identiteit te kunnen aannemen.

Ik vind het normaal dat miljoenen Vlamingen daarin meegestapt zijn, gezien de abominabele staat waarin we ons toen bevonden. Dat sommige Belgicisten dat wapen hier nu nog steeds gebruiken, toont alleen maar aan dat ze wanhopig zijn en geen echte argumenten meer hebben om hun separatistisch staatje overeind te houden. Ze grijpen mutatis mutandis terug naar hun 19de eeuws basisconcept: la Belgique sera latine ou ne sera pas.

Dat meelijkwekkende achterhoedegevecht speelt zich al jaren af op dit forum. Ik denk dat ik het voortaan ga negeren wegens hopeloos anachronistisch. Als we er geen aandacht meer aan besteden, bestaat het ook niet meer.
Oud 27 juli 2010, 10:07   #250
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Mooi de vinger opgelegd, Kodo!

Maar volgens mij is het gewoon een combinatie van onwetendheid en oenigheid.
Nope, ik ben ook behoorlijk links, maar probeer me wel in te houden qua idiote vergelijkingen
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 10:11   #251
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat Vlaams en Nederlands verschillende talen zouden zijn is niet alleen lachwekkend (een klein kind ziet dat ze hetzelfde zijn, net zoals Engels en "Amerikaans"). Het is vooral een wapen van de Belgicistische propaganda uit de 19de en 20ste eeuw. De Vlamingen moesten vooral ontnederlandst worden om de Franstalig-Belgische identiteit te kunnen aannemen.

Ik vind het normaal dat miljoenen Vlamingen daarin meegestapt zijn, gezien de abominabele staat waarin we ons toen bevonden. Dat sommige Belgicisten dat wapen hier nu nog steeds gebruiken, toont alleen maar aan dat ze wanhopig zijn en geen echte argumenten meer hebben om hun separatistisch staatje overeind te houden. Ze grijpen mutatis mutandis terug naar hun 19de eeuws basisconcept: la Belgique sera latine ou ne sera pas.

Dat meelijkwekkende achterhoedegevecht speelt zich al jaren af op dit forum. Ik denk dat ik het voortaan ga negeren wegens hopeloos anachronistisch. Als we er geen aandacht meer aan besteden, bestaat het ook niet meer.
Doet mij er trouwens aan herinneren dat ikzelf als kind nooit enige moeite gehad heb om de woensdagnamiddag de kinderprogramma's op de Nederlandse TV te volgen. Wat niet echt vanzelfsprekend zou moeten zijn als ze in Nederland daadwerkelijk een andere taal dan hier zouden spreken. En ach, die paar typische Noord-Nederlandse uitdrukkingen, na een paar keer begreep je gewoon perfect wat ze bedoelden.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 10:14   #252
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Het zijn fenomenen als deze die aan de 'domme Belg' mede zijn reputatie schonken.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 27 juli 2010 om 10:21.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 10:27   #253
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. Er bestaat geen "Vlaams", alleen maar enkele honderden Vlaamse dialecten en een Nederlandse eenheidstaal.

2. Hier komt niemand binnengemarcheerd, de Nederlanders zijn geen franco-extremisten uit de Rand.

3. We vormen een Vlaams-Nederlandse confederatie, en daarbij zal het grootste deel van de Vlaamse intelligentia graag van dienst zijn.
Jaja, alsof de territoriumdrift zou zijn afgenomen.
Oud 27 juli 2010, 10:43   #254
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Donnons �* Bruxelles sa vraie dimension!"

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 11:18   #255
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is de territoriale kleptomanie van de Franstaligen al genezen?
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 11:58   #256
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch wel.
Nederlanders slagen er ook op die manier in om in de kijker te lopen. Maar dat heeft zo zijn voordelen natuurlijk.
Dus, door de manier waarop ze hun Nederlands spreken "lopen ze in de kijker". Bij wie als ik vragen mag? In elk geval niet bij andere, Nederlandsonkundige, Europeanen. Want dat het Nederlands dan wordt gesproken door een Nederlander of door een Vlaming, voor hen is het allemaal "Dutch". Als Nederlanders omwille van hun Nederlands al in de kijker zouden lopen, dan is het veeleer bij taalgenoten, met name Vlamingen. En hoe je daar dan tegen aankijkt hangt volledig af van je persoonlijke ingesteldheid tegenover Nederlanders. Bij pipo's zoals Henri1 of system wordt dat natuurlijk bekeken door een Belgicistische bril. Dan mag je de gedachte aan een correcte en hoffelijke benadering wel vergeten.

Laatst gewijzigd door quercus : 27 juli 2010 om 11:59.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 12:07   #257
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Doet mij er trouwens aan herinneren dat ikzelf als kind nooit enige moeite gehad heb om de woensdagnamiddag de kinderprogramma's op de Nederlandse TV te volgen. Wat niet echt vanzelfsprekend zou moeten zijn als ze in Nederland daadwerkelijk een andere taal dan hier zouden spreken. En ach, die paar typische Noord-Nederlandse uitdrukkingen, na een paar keer begreep je gewoon perfect wat ze bedoelden.
Idem hier voor series als bijvoorbeeld Merlina en Liegebeest. En toen ik ging studeren kwam ik erachter dat naar 'de Belg' kijken echt niet alleen hier in Zeeuws-Vlaanderen gedaan werd. Getuige o.a. mijn huisgenote uit de Achterhoek die spontaan de tune van Plons met bijbehorend accent begon te zingen toen we het erover hadden...

Laatst gewijzigd door Weezer : 27 juli 2010 om 12:08.
Weezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 12:20   #258
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Idem hier voor series als bijvoorbeeld Merlina en Liegebeest. En toen ik ging studeren kwam ik erachter dat naar 'de Belg' kijken echt niet alleen hier in Zeeuws-Vlaanderen gedaan werd. Getuige o.a. mijn huisgenote uit de Achterhoek die spontaan de tune van Plons met bijbehorend accent begon te zingen toen we het erover hadden...
'Ren Je Rot', 'Klassewerk', 'De Fillem Van Ome Willem', 'Stuif Es In', 'Peppie En Kokkie'... waar is de tijd naartoe...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 12:20   #259
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar kan ik helemaal inkomen Zwartengeel. Dat Belgicistisch "Vlaams-andere-taal" argument is zo gekleurd als wat. Jij bent ongetwijfeld een héél stuk jonger dan ik ben. Ik kan een voorbeeldje aanhalen uit de jaren vijftig, toen ik een tiener was. Mijn ouders waren geboren en getogen West-Vlamingen. Het waren brave harde werkers met een geringe scholingsgraad. Zij kenden geen behoorlijk Nederlands, alleen West-Vlaams. De enige media van betekenis in die tijd waren de krant en de radio. Welnu, mijn ouders luisterden heel graag naar Nederlandse zenders. Mijn vader was bijvoorbeeld gek op een toen héél populaire radio-show "De Bonte Dinsdagavondtrein" waarin o.m. Wim Sonneveld toen regelmatig optrad als "de orgelman". Voor hen was dat helemaal niet een uitzending in een ontoegankelijke taal, integendeel mijn vader genoot zienderogen van grappen die in dat programma verteld werden.

Laatst gewijzigd door quercus : 27 juli 2010 om 12:21.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 14:18   #260
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idd
Ja zuster, neen zuster. op Nederland.
Maar ook een muziekprogramma op Duitsland, zaterdagnamiddag waar 'der ULLE' steeds sketches opvoerde. ik ken de naam niet meer.
En vele andere.

Laatst gewijzigd door pajoske : 27 juli 2010 om 14:21.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be