Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 augustus 2010, 18:11   #241
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Wat denken jullie hiervan, en mocht de informatie juist zijn, heeft Israel gelijk?
Israël heeft gelijk als het het regime van Iran bekritiseert op tal van vlakken. Zeker wat mensenrechten betreft is en blijft Iran een steen des aanstoots. Of het nu gaat om het ophangen van homo's, het stenigen van overspelige vrouwen of het executeren van politieke tegenstanders, zulke dingen zijn onaanvaardbaar.

Maar daarover gaat het Israël niet. Ze hebben op het vlak van mensenrechten zelf een slecht blazoen en moeten derhalve niet te hoog van de toren blazen.

Wat betreft de nucleaire ambities van Iran heeft Israël ongelijk. Een rapport van alle 16 geheime diensten van de VS stelt klaar en duidelijk dat Iran haar kernwapenprogramma in 2003 heeft stop gezet en dat er niets op wijst dat ze er opnieuw aan begonnen zijn.
Tot dezelfde vaststelling komt het IAEA: Iran is een beetje halstarrig maar werkt mee aan de controles en niets wijst op verduistering van nucleaire grondstoffen, de aanmaak van een wapen of het bestaan van geheime installaties.

Dat is wat het IAEA en de 16 geheime diensten van de VS zeggen. Daarbij komt de officiële stelling van de Iraanse regering en de uitspraken en fatwa's van de Ayatollah's die de productie, het bezit en gebruik van kernwapens afwijzen en in tegenspraak met islam zien.

Dat alles zijn argumenten genoeg om ervan uit te gaan dat er in Iran geen kernwapenprogramma die naam waardig bestaat. Het lijkt me dus niet e reden waarom Israël Iran wil bombarderen. Het heeft daarvoor andere, niet uitgesproken motieven.

Maar Israël heeft geen enkel recht Iran te beschuldigen zich niet aan het NPT te houden, aangezien Israël dat verdrag niet eens ondertekend heeft en alles erop wijst (en zowat iedereen het daarover eens is, dat Israël het enige land in het Midden-Oosten is dat over nucleaire wapens beschikt.

Ik vermoed - en analysten schrijven dat ook - dat Israël saen met de VS de absolute hegemonie in de regio zoeken. Met Jordanië en egypte hebben ze geen problemen zolang de dictators en koningshuizen daar stevi in het zadel zitten. Irak, hun belangrijkste tegenstrever is naar de middeleeuwen gebombardeerd zodat Syrië er relatief geïsolleerd staat. Syrië is ook geen wereldmacht.

Iran stoort omdat het de legitieme eisen van de Palestijnen steunt en hen tevens financiert en bewapent. In Gaza via Hamas, in het Zuiden van Libanon via Hezbollah. Volgens mij ligt daar de belangrijkste reden voor Israël om Iran uit te willen schakelen.

Want dat is het punt: men schrijft dat het zal gaan om precisiebombardementen, maar men mag me uitleggen hoe men een werkende nucleaire reactor of een volop functionerend nucleair laboratorium of andere installaties waar zich nucleaire isotopen bevinden met een precisiebombardement kan uitschakelen zonder dat een hele regio en vele mensen door de fall-out zullen aangetast worden. Een dergelijke aanval is geen aanval op een politiek, op een bewapeningsprogramma of op een beleid maar zonder meer op het Iraanse volk.

De gevolgen daarvan zijn niet te voorzien, niet in het minst voor Israël zef. Zoals hier al werd aangehaald, zal de haat tegenover Israël en daaruit volgend het antisemitisme alleen maar toe nemen. Kan dat de bedoeling zijn?
Men kan er van uitgaan dat zowel de Palestijnen als Libanezen, Syrië en tal van organisaties en individuen tegen Israël (en ev. de VS) wraak zullen willen nemen. In en rond Israël maar ook op andere plaatsen waar men meent de belangen van Israël of gewoon Joden te kunnen treffen. De wereld zal er dus een pak onveiliger op geworden zijn. Kan dat de bedoeling zijn?

Citaat:
Of geloven jullie eerder in de 'zachte' aanpak van de wereld tegen Iran vandaag?
Wat we vandaag zien is geen 'aanpak van de wereld tegen Iran' maar van een deel van de wereld, met name de VS en Europa. Rusland en China denken een heel pak genuanceerder en vooral Afrika en Latijns-Amerika volgen bepaald niet die optiek. Het is dus niet 'de wereld tegen Iran' maar het Westen tegen Iran.

Overigens sta ik nog altijd versteld over het feit dat mensen vandaag bereid zijn de VS-politici in hun analyse en argumenten te geloven aangezien het precies dezelfde spinning en leugens zijn zoals we die bij Irak hebben mogen meemaken. Men zou denken 'een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen' maar hier zitten klaarblijkelijk toch wat ezels die daar klakkeloos en zonder kritische zin en nadenken in meegaan. Daar ta ik een beetje van versteld, eerlijk gezegd. Ik had gehoopt dat mensen hun ogen zouden opengaan na de barrage van leugens met betrekking tot Irak en dat de propagandamachines vanuit de VS en Israël wat spaak zou lopen. Niet dus.

Citaat:
Denken jullie dat de wereld het risico moet nemen om Iran een nucleaire macht te laten worden wegens het standpunt "ieder hetzelfde recht"?
Als men tegenstander is van nucleaire wapens - zoals ik dat ben - zou men moeten beginnen met de bestaande nucleaire machten en wapens af te bouwen. Dat zou een helder engagement zijn waaruit men hoop zou kunnen putten. Maar de loutere vaststelling dat de VS, Israël, Rusland, Frankrijk, China dat niet doen, bewijst dat ze geen problemen hebben met de productie van nucleaire wapens, de opslag ervan en dus het eventuele gebruik ervan.
Ze hebben alleen een probleem als specifieke landen dat ook willen. Daar zit niets ethisch in, het is machtspolitiek.

Tot slot: als men het regime in Iran onwelvallig is, zoals ik dat ben, dan doet men er goed aan de bevolking geen externe vijand aan te bieden maar juist de verdeeldheid binnen Iran te vergroten door het steunen van die groepen, partijen en personen die aansluiten bij onze visie op politiek, mensenrechten en buitenlands beleid.
Een bombardement op Iran zal het gehele volk inclusief de oppositie verenigen en het hele land nog meer in de armen van godsdienstwaanzinnigen duwen.

Is dat misschien de bedoeling?

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2010, 20:42   #242
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

@ MvA

Met hier en daar een nuance denk ik er ook zo over. Hoewel ik de invloed van Israel op de besluitvorming Iran aan te vallen niet bijzonder hoog acht. Israël zoekt geen hegemonie, dat doen de VS overheid in samenwerking met de financiële conglomeraten van de VS Joden.
De VS dwingt Europa het spel mee te spelen omdat bij gebreke daarvan zowel banken als verzekeraars het geheel kunnen schudden. Oorzaak: het verleden toen alles in de VS goud leek en hun wereldwijde bedrog nog niet was ontdekt.
Banken durven Iraans lc's niet meer aan te pakken noch te confirmeren. Om maar een zeer simpel voorbeeld te noemen.
De dwang en chantage die de VS uitvoeren op de EU is in dat opzicht onvoorstelbaar.

Dus nee, het is niet zozeer Israël die hegemonie zoekt, het is de VS. Om duidelijke geopolitieke redenen.
Europa verlaat stukje bij beetje het Amerikaanse schip en de VS hoeven er niet op te rekenen (m.u.v. GB misschien) dat de EU zich nog voor het VS karretje laat spannen. Tant mieux dus - in dat opzicht.
Israël werkt mee aan ieder VS plan omdat het zwaard van Damocles boven hun hoofd hangt. Bij het niet voldoen aan VS eisen is het einde verhaal voor Israël en vlucht elke Israëli die nog dollars heeft naar de VS.
Oud 14 augustus 2010, 21:00   #243
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

atmosphere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
ten eerste heeft Saddam WMD gehad en gebruikt daar moet roodbaard dus over zwijgen met zijn leugens
ten tweede heeft blix en zijn onderzoekers nooit de volledige vrijheid gehad om naar productie faciliteiten te zoeken
ten derde tuurlijk had de VS deze redenen niet moeten gebruiken evenals die over banden met AQ gewoon de echte reden dat men het Saddamregime wou omverwerpen (waar ik volledig achter stond) volstond!

Welke echte reden ?
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2010, 01:29   #244
AAA
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik hoop dat Iran Israël even hard zal aanpakken als het Irak heeft aangepakt destijds: geen duimbreed toegeven. In ieder geval, als Israël en de VS Iran binnen vallen en daarmee een wereldoorlog in gang willen steken, lijkt me gepaste tegenactie gepast in heel de wereld, ook hier in Vlaanderen. Het wordt tijd dat de oorlogsmachine een halt wordt toegestopt, met alle middelen noodzakelijk.
En om de woorden van enkele conservatieve Amerikaanse patriotten te gebruiken: anyone who wants to lead us to war, pack up your bags and show us how it's done.
U stelt zich duidelijk op als een verrader van de westerse samenlevingsvormen. Wat mij betreft dient u veroordeeld te worden tot landverraad en samenwerking met de vijand....
AAA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2010, 01:37   #245
AAA
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
ah ja, de staatsgreep tegen Allende was uiteraard om de bevolking te helpen.
Ben ik even blij dat die platvloerse rode hond uit de weg werd geruimd. Chili heeft zich onder Pinochet ontwikkeld tot 1 van de meest welvarende landen van Zuid-Amerika.
AAA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2010, 01:41   #246
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AAA Bekijk bericht
U stelt zich duidelijk op als een verrader van de westerse samenlevingsvormen. Wat mij betreft dient u veroordeeld te worden tot landverraad en samenwerking met de vijand....
Of een enkel ticket richting Noord-Korea.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2010, 01:44   #247
styllo_ben
Minister-President

styllo_ben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik vrees dat je hier verkeerd zit.

Er is ook nog een forum van ons leger, misschien ga je je daar meer op je plaats voelen.

Hier zijn wij allemaal vredelievende en ruimdenkende mensen. (niet helemaal maar toch)

Als je de militarist wilt uithangen en wilt pronken met wapentuig in je avatar, verwijs ik je naar

www.defensieforum.be

Laatst gewijzigd door styllo_ben : 15 augustus 2010 om 01:44.
styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2010, 01:45   #248
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Of een enkel ticket richting Noord-Korea.
heb jij de uwe al geboekt naar Iran trouwens

Oud 15 augustus 2010, 01:46   #249
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht
heb jij de uwe al geboekt naar Iran trouwens

Waarom zou ik naar daar moeten? Geen enkele interesse om in dat land te gaan wonen. Geef mij maar de USA of West-Europa of een ander Westers, kapitalistisch land.
Oud 15 augustus 2010, 01:49   #250
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waarom zou ik naar daar moeten? Geen enkele interesse om in dat land te gaan wonen. Geef mij maar de USA of West-Europa of een ander Westers, kapitalistisch land.
jij vond het zo nodig dat Israel of de VS Iran zouden aanvallen. Geef jij eens het goede voorbeeld...

zo vanachter je computer zitten memmen is wel gemakkelijk hé
Oud 15 augustus 2010, 01:50   #251
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Israël heeft gelijk als het het regime van Iran bekritiseert op tal van vlakken. Zeker wat mensenrechten betreft is en blijft Iran een steen des aanstoots. Of het nu gaat om het ophangen van homo's, het stenigen van overspelige vrouwen of het executeren van politieke tegenstanders, zulke dingen zijn onaanvaardbaar.

Maar daarover gaat het Israël niet. Ze hebben op het vlak van mensenrechten zelf een slecht blazoen en moeten derhalve niet te hoog van de toren blazen.
Bij wie/wat hebben ze dan een slecht blazoen? In Israël worden er geen mensen opgehangen o.w.v. hun seksuele voorkeur, noch worden er mensen doodgestenigd o.w.v. een barbaarse wet. Je krijgt in Israël ook niet voor de minste prul zweepslagen.
Oud 15 augustus 2010, 06:45   #252
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Bij wie/wat hebben ze dan een slecht blazoen?
Bon, het heeft geen zin de feiten te ontkennen, Savatage, ook Israël neemt een loopje met de mensenrechten en maakt zich schuldig aan mishandelingen en schendingen allerhande.
Ook als je Israël meent te moeten steunen, is het zinloos en idioot om dat te ontkennen. Het kan toch niet de bedoeling zijn om dat soort dingen te steunen, om dat soort Israël te promoten?

Slechts enkele voorbeelden uit de losse pols:

- Israël executeert mensen zoder vorm van proces. Overal en op elk moment het hen zo uitkomt.
- Israëlische soldaten breken armen en benen van Palestijnse jongeren. Dat is gedocumenteerd.
- Diezelfde soldaten gebruiken Palestijnen als menselijk schild. Ook dat is uitvoerig gedocumenteerd, nog pas in het Goldstone-rapport maar ook al eerder. Hoewel het Hooggerechtshof dat expliciet verbiedt, blijft die praktijk bestaan.
- Israël straft collectief de bevolking van Gaza omwille van hun (democratisch gekozen) politieke leiders en de initiatieven van enkele kleinere groepen zoals het afschieten van raketten. Collectieve straffen zijn verboden door de Conventie van Genève en worden gerekend als 'oorlogsmisdaad' en 'misdaad tegen de mensheid'.
- Israël sluit ongeveer 10.000 Palestijnse gevangenen op waaronder het grootste deel zonder vorm van proces. Daaronder veel vrouwen en kinderen. Vaak gaat het om familieleden van mensen die gezocht worden en die zelf nergens van beschuldigd worden. Een soort gijzeling dus. Dat is een schending van mensenrechten.
- Los daarvan: Operatie Cast Lead en de oorlog in Libanon bulken van de incidenten die je niet anders kan omschrijven dan schendingen van mensenrechten en oorlogsrecht.

Als je dat nodig vindt, zal ik elke beschuldiging die ik hier uit, staven met enkele voorbeelden, dat is niet zo moeilijk.

Wat ik echter niet begrijp is dat je, als je Israël meent te moeten steunen (als Westerse voorhoede, als dam tegen het islamisme, als voorpost van democratische normen en waarden of wat ook) je je ogen zou sluiten voor de fouten die ook Israël duidelijk maakt en die ten overvloede gedocumenteerd werden.
Welke zin heeft het je wereldbeeld te vormen door het sluiten van je ogen? Alsof je geen (waardevolle) principes zou kunnen verdedigen zonder blind te zijn voor de realiteit en de fouten langs beide kanten van het conflict.

Oud 15 augustus 2010, 10:59   #253
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Welke echte reden ?
dat je dat nog durft vragen, het verwerpelijke regime van dictator Saddam natuurlijk
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2010, 11:06   #254
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben ik even blij dat die platvloerse rode hond uit de weg werd geruimd. Chili heeft zich onder Pinochet ontwikkeld tot 1 van de meest welvarende landen van Zuid-Amerika.
En dat er daarbij enkele duizenden mensen vluchtten, vermoord of gemarteld werden, dat nemen we er dan maar bij?
Oud 15 augustus 2010, 11:16   #255
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos Bekijk bericht
En dat er daarbij enkele duizenden mensen vluchtten, vermoord of gemarteld werden, dat nemen we er dan maar bij?

It's the economy, stupid ...

Oud 15 augustus 2010, 11:56   #256
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat doen we met een Zionist als jij?
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2010, 11:56   #257
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de Westerse samenlevingsvormen door u gedicteerd zouden worden zal ik ze met plezier verraden, want aan uw debiele lafheid heb ik echt lak. Gelukkig worden ze niet door u gedicteerd.
Geef trouwens eens het goede voorbeeld en ga zelf voor die westerse samenlevingsvormen vechten in Iran. Of ben je toch maar een
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2010, 11:56   #258
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De westerse samenlevingsvormen zijn duidelijk ook niet aan u besteed eh.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2010, 11:57   #259
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Kan je iemand veroordelen tot landverraad en samenwerking met de vijand? Misschien worden we daar door het huidige beleid wel allemaal tot veroordeeld.

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 15 augustus 2010 om 11:57.
Oud 15 augustus 2010, 12:41   #260
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

atmosphere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
dat je dat nog durft vragen, het verwerpelijke regime van dictator Saddam natuurlijk

En waarom wilden de Amerikanen dat regime weg hebben ?
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be