Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2010, 11:46   #241
Fien Fluytenzuyger
Gouverneur

Fien Fluytenzuyger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Ik heb het wel gelezen ja, hij kletst uit zijn nek die gast. Zijn boek is vervuild met historische misconcepties en hij is volledig in de war gegaan door zijn blind geloof in de media.

Dat boek is fotokopie van Oosterse dagen, Arabische nachten van Vlaamse filosoof Mark Heirman.
http://www.liberales.be/boeken/heirman

Met een verschil natuurlijk dat de historische data van Heirman meestal juist zijn.
Ik heb nog maar zijn inleiding en de eerste 20 pagina's gelezen, dus ik weerhoud me nog van enige reactie, maar vroeg me af of je me concrete voorbeelden uit zijn boek kan geven, waar hij de bal duidelijk mis slaat?
Fien Fluytenzuyger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 11:51   #242
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fien Fluytenzuyger Bekijk bericht
Ik heb nog maar zijn inleiding en de eerste 20 pagina's gelezen, dus ik weerhoud me nog van enige reactie, maar vroeg me af of je me concrete voorbeelden uit zijn boek kan geven, waar hij de bal duidelijk mis slaat?
Ik zou mijn adem niet inhoude moest ik u zijn
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 14:20   #243
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fien Fluytenzuyger Bekijk bericht
Bon, het is een tijd geleden, maar wat betreft "zijn blind geloof in de media" spreekt eigenlijk voor zich. Hij gaat er vanuit dat moslimextremisme echt is zoals de media dat afbeeldt. Je hoeft alleen maar de argumenten van critici daarover te gaan lezen, over terroristische aanslagen, en vergelijk die maar met officiele verhaaltjes en media propaganda. Onderdrukking en vervolging van islamisten in Tunesië wordt soms met extremisme gerechtvaardigd, maar die Abdelwahab Meddeb merkt er niets van onderdrukking en vervolging van links-democraten in dat zelfde land, ze worden samen met islamisten op dezelfde kam geschoren: extremisme. Waarom heeft een denkende mens niet het recht om de vraag waarom te stellen en vervolgens de intenties van deze schrijver in vraag te stellen?

Zijn historische data worden uit de context geplukt en worden selectief gekozen en ontoepasselijk in zijn kritiek. De opdracht voor jou om er maar één juiste stelling uit te kiezen.

Laatst gewijzigd door porpo : 28 september 2010 om 14:22.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 14:23   #244
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
U zal zich in Saoedi-Arabië vast véél beter thuis voelen.
Dus je bent toch tegen de vrijheid van meningsuiting. Er is een mening, die volgens jou, alleen en alleen maar in SA van toepassing is?

Horribel, zou ik dat noemen.
Oud 28 september 2010, 14:48   #245
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Piero, atheïsme in het denken kent dogma's over alles, wat je moet doen is gewoon wat beetje lezen wat de "militante" atheïsten zeggen.

Wat betreft de rest van uw reactie hier, kan ik daar helaas niet op ingaan want er is kans dat wij het begrip "wil" totaal op verschillende manieren vatten. Je hebt daar overtuigingen van deterministen, indeterministen, compatibilisten, rationalisten foundationalisten .. en noem maar op.

Neem een tijdje en lees het boek The Grand Design van Stephen Hawking en Leonard Mlodinow als basis, zie daar waar ze het begrip theorie tov "wil" wilen plaatsen, dan kunnen wij misschien daarover wat kletsen.
Juist : Atheïsme is ook een geloof inclusief Dogma's. Het is in principe véél moieilijker te bewijzen dat iets "niet" bestaat dan dat iets wèl bestaat.

"Gematigde moslims" vs "Fundamentalistische" is vanzelfsprekend een véél te summiere indeling van één van de religies op deze planeet met zulke grote aantallen volgelingen. Wij weten dat er slechts 5 fundamentele verplichtingen zijn die men moet navolgen om "Moslim" te zijn en er bovendien alle mogelijke achterpoortjes bestaan om te kunnen vaststellen "dat men niet zondigt".

Hypocrisie is menselijk ; bekleed in het kader van een godsdienst iemand met "gezag" en reeds zijn de gevallen van machtsmisbruik daar.

De "Rechtvaardigen" is een goed begrip & gemoralizeer mag..
1 ding is zeker : er is leven voor de dood, laten we er het beste van maken
of is dat een voornemen dat u dreigt te "assimileren" ? dat is zeker mijn bedoeling niet : het opbrengen van een beetje respecct voor een al dan niet fundamentalistische moslim heeft mij nog nooit kwaad gedaan.

er is een verschil tussen fanatisme en fundamentalisme het eerstgenoemde stoelt gewoonlijk op onwetendheid.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 14:49   #246
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus je bent toch tegen de vrijheid van meningsuiting. Er is een mening, die volgens jou, alleen en alleen maar in SA van toepassing is?

Ik heb alleen maar geschreven dat u zich in SA vast véél beter thuis zult voelen. Dat is alles.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 14:52   #247
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat vrouwen niet met een auto mogen rijden, maar wel met een straaljager mogen vliegen bvb.

dat men geen bijbel in zijn bezit mag hebben (nochtans ook volgens moslims een heilig boek).

& last but not least : dat men er mensen omwille van hun geloof opsluit
(men is er zelfs niet vrij van te denken wat men wil, men moet er zéér voorzichtig denken)

Bovendien geloven Saoedische moslims dat Allah hen alleen maar in Saoedi Arabië kan zien, als de "laést" van het geloof hen te zwaar wordt doen ze een weekendje in de Emiraten, waar volgens hen "alles mag".

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 15:16   #248
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Juist : Atheïsme is ook een geloof inclusief Dogma's. Het is in principe véél moieilijker te bewijzen dat iets "niet" bestaat dan dat iets wèl bestaat.
Het atheïsme kent geen bepaalde centrische referentie, dus het atheisme is in principes atheismes naargelang aantal van atheïsten en je kan nog steeds classificeren in groten groepen want je hebt atheïst wanne-be's die het atheisme begrijpen volgens een bepaalde idool. Als je met dit soort mensen in discussie gaat, dan word je geconfronteerd met dezelfde argumenten van die idolen.

Je hebt een atheïst die God Schepper of God Designer niet ontkent, maar die gelooft er gewoon niet in, en het geloof kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden zowel in abstract filosofie (zoals epistemologie) als in toegepaste filosofie (zoals cognitieve psychologie). Een voorbeeld hiervan is de vrijmetselaar Jean-Paul Van Bendegem in het programma De Wereldverbeteraars van kanaal z waarin hij zei dat hij geloof dat god niet bestaat (ik weet niet wat hij met god bedoelt maar soit), hij weet het niet zei hij, maar hij gelooft het gewoon.

En natuurlijk heb je dogmatici als Richard Dawkins die rond de pot draaien om boekjes te verkopen (waarschijnlijk).
Hij stelt dat de kans dat er geen god schepper bestaat 90% en als hem de vraag wordt gesteld waarom niet 88% dan zegt hij ik weet het niet!! Dus kan ook 49% zijn? Nee, het moet meer dan 50% zijn, .. dus hij weet het niet en nu weet hij dat het meer dan 50% is.. En waarom dan +50%? Ik weet het niet .. Hij heeft, in tegenstelling tot Stephen Unwin met zijn [k_daarna = (k_daarvoor * g) / (k_daarvoor * g + 1 - k_daarna)], op zijn minst geen formule om tot een bepaalde percentage te komen, en toch blijf hij maar verder uit zijn nek babbelen. Een dogmaticus herken je aan de manier hoe hij zijn overtuiging naar voren probeert te brengen.
http://www.youtube.com/watch?v=GlZtEjtlirc

Als ik over dogma's in het atheisme spreek, dan spreek ik in feite meestal van atheismes, en niet één atheïsme omdat je meerdere atheïstische idolen hebt, je hebt veel meer atheïsten maar dit zijn meer wanne-be's.
Citaat:
"Gematigde moslims" vs "Fundamentalistische" is vanzelfsprekend een véél te summiere indeling van één van de religies op deze planeet met zulke grote aantallen volgelingen. Wij weten dat er slechts 5 fundamentele verplichtingen zijn die men moet navolgen om "Moslim" te zijn en er bovendien alle mogelijke achterpoortjes bestaan om te kunnen vaststellen "dat men niet zondigt".
Je kan een persoon niet van het fundamentalisme beschuldigen zonder gebruik te maken van je eigen overtuigingen. Dat is meer subjectief, meen ik.

Laatst gewijzigd door porpo : 28 september 2010 om 15:18.
Oud 28 september 2010, 15:19   #249
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb alleen maar geschreven dat u zich in SA vast véél beter thuis zult voelen. Dat is alles.
Dus er is een bepaalde mening die je veel beter in SA mocht uiten?
Oud 28 september 2010, 15:24   #250
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat vrouwen niet met een auto mogen rijden, maar wel met een straaljager mogen vliegen bvb.
Waarom zoek je niet in de buurt het consulaat van SA om voor hun deur te protesteren?
Oud 28 september 2010, 15:34   #251
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus er is een bepaalde mening die je veel beter in SA mocht uiten?
Ik vermoed dat u het met dergelijke uitspraken (http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=149):

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door porpo

He, suqqa!
Jij bent een meisje, haram moetlaq om hier met mannen en vreemden te komen chit-chatten!
Ga toch naar de keuken wat klaarmaken (een tajin of marmita) voor je mammie en pappie en andere kindjes daar thuis, schonmaak, was, afwas doen en dan een beetje studeren want kennis vergaren is verplicht in de islam, dus vergeet dat niet. Hier heb jij niets te zoeken.

in SA wel tot 'populaire porpo' zult kunnen schoppen.

Hier wordt u er - volkomen terecht - op z'n minst op de vingers voor getikt.

Wat mij betreft mag het gerust nog wat méér zijn.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 28 september 2010 om 15:35.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 15:44   #252
suqar_7loe

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zoek je niet in de buurt het consulaat van SA om voor hun deur te protesteren?
Dat zou niet veel uithalen, jammer genoeg.
Oud 28 september 2010, 15:47   #253
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Hier wordt u er - volkomen terecht - op z'n minst op de vingers voor getikt.

Wat mij betreft mag het gerust nog wat méér zijn.
100 zweepslagen (warmt zijn spieren al op)
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 15:54   #254
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
in SA wel tot 'populaire porpo' zult kunnen schoppen.
Helaas lees ik geen echt antwoord op mijn vraag.
Ben je tegen vrijheid van meningsuiting of splits jij deze vrijheid in lagen, je bent voor bepaalde lagen en tegen de andere?
Oud 28 september 2010, 15:56   #255
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Helaas lees ik geen echt antwoord op mijn vraag.
Ben je tegen vrijheid van meningsuiting of splits jij deze vrijheid in lagen, je bent voor bepaalde lagen en tegen de andere?
alleen tegen de jouwe
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 15:58   #256
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Dat zou niet veel uithalen, jammer genoeg.
Wie weet? Misschien krijgt hij tenminste een antwoord want zelf ben ik nog nooit in SA geweest. Het is wel milieuvriendelijk indien de vrouwen daar geen auto's mogen rijden. Dat mogen ze van mij nog uitbreiden, mannen die een auto niet noodzakelijk nodig hebben, mogen dat ook niet. LOL!
Oud 28 september 2010, 15:59   #257
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Wie weet? Misschien krijgt hij tenminste een antwoord want zelf ben ik nog nooit in SA geweest. Het is wel milieuvriendelijk indien de vrouwen daar geen auto's mogen rijden. Dat mogen ze van mij nog uitbreiden, mannen die een auto niet noodzakelijk nodig hebben, mogen dat ook niet. LOL!
Dream on, porpo. Leven zonder een auto is geen leven naar mijn bescheiden mening. Een auto schaf je aan uit noodzaak (in mijn geval toch).

Maar je hebt wel gelijk als je zegt dat het milieuvriendelijk is.

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 28 september 2010 om 16:00.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 16:08   #258
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dream on, porpo. Leven zonder een auto is geen leven naar mijn bescheiden mening. Een auto schaf je aan uit noodzaak (in mijn geval toch).

Maar je hebt wel gelijk als je zegt dat het milieuvriendelijk is.
Jawel, het is milieuvriendelijk. Er is altijd voet, tram, bus ..
Volgens bepaalde geleerden in SA (niet allemaal natuurlijk) is het ook ethisch-vriendelijk want een vrouw alleen in de auto opent een deur naar de fitna, veel vrijheid voor de vrouwen is niet goed, is de boodschap.

Laatst gewijzigd door porpo : 28 september 2010 om 16:08.
Oud 28 september 2010, 16:13   #259
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Jawel, het is milieuvriendelijk. Er is altijd voet, tram, bus ..
Volgens bepaalde geleerden in SA (niet allemaal natuurlijk) is het ook ethisch-vriendelijk want een vrouw alleen in de auto opent een deur naar de fitna, veel vrijheid voor de vrouwen is niet goed, is de boodschap.
Jup, dat weet ik. Godzijdank dat ik niet in SA leef, kzou me nogal mogen aanpassen aan hun manier van leven.

Nouja het is te zien wat u 'vrijheid' noemt hé. Een vrouw die met de auto rijdt, moet toch kunnen, niet?

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 28 september 2010 om 16:15.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 16:22   #260
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jup, dat weet ik. Godzijdank dat ik niet in SA leef, kzou me nogal mogen aanpassen aan hun manier van leven.
Als je daar moet verblijven dan komt het wel in orde, hoor.
Ik vind dat ook een extreme interpretatie van "het voorkomen van fitna", maar ja die mannen zijn super jaloers op hun vrouwen.

Ik ben zelf niet akkoord met het opleggen van dit soort maatregelen, maar als er echt een maatschappelijke orde in grote schaal aan te pas komt, dan is dat hun vrijheid.

Natuurlijke voertuigen mogen ze wel
http://www.youtube.com/watch?v=Zq3K1kq8WIA

Laatst gewijzigd door porpo : 28 september 2010 om 16:23.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be