Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 17 september 2010, 08:56   #241
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Vlaanderen ooit bij NL hoorde (15 jaar)
Staatskundig zijn zij slechts maar sporadisch verbonden geweest.
Cultureel waren er geen verschillen, of toch geen verschillen die groter zijn dan pakweg Turnhout en Oostende.
Het verschil tussen Turnhout en Oostende is vele malen groter dan tussen Turnhout en Tilburg, maar toch zou volgens jou Oostende minder ver van Turnhout staan dan Tilburg, gewoon omdat er een staatsgrens loopt tussen Tilburg en Turnhout, en niet tussen Turnhout en Oostende ?
Larie. Eeuwenlang is de (handels- en culturele) band van Turnhout met Tilburg sterker geweest (en is nog steeds) dan met Oostende.

Laatst gewijzigd door job : 17 september 2010 om 08:57.
job is offline  
Oud 17 september 2010, 09:07   #242
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Eddy, het is vooral jammer dat bij een aantal Vlamingen de anti-Nederlandse frustratie zo groot is dat ze reeds aan het steigeren gaan bij de suggestie dat Nederland en Vlaanderen beter zouden moeten samenwerken. Het is zelfs niet eens nodig dat er zou gesproken worden over "annexatie" om reeds de stekels te zien rechtstaan. Ik heb nog steeds geen rationele verklaring gevonden voor die frustratie. Jij soms wel? Telkens ik in Nederland kom wordt ik er heel vriendelijk onthaald. Er zullen waarschijnlijk wel Nederlanders bestaan die aan Vlamingen de pest hebben. Maar tot op heden heb ik er nog geen ontmoet.
Ik ben al heel veel in Nederland geweest en daar ben ik inderdaad telkens vriendelijk onthaald. Ik heb dan hoegenaamd NIETS tegen Nederlanders, alleen dat hun taal ons wordt opgedrongen, maar ja, daar ga ik mee met de stroom, want ik heb mijn kinderen géén Vlaams geleerd, wel het verschil in woordenschat aangeduid om ze rijker te maken, maar nederlands. Mijn kinderen kunnen in de verste verte geen dialect spreken, al probeert ons Yaribel zo al eens een woordje om te "variëren", maar ze kan het echt niet

Even verklaren: mijn kinderen waren "instant" familie in mijn buitenlands huwelijk inbegrepen en spaanstalig. Ze behoren beiden tot de besten van hun klas. Mijn zoontje zit in de lagere school derde leerjaar, mijn dochter tweede latijnse. Vooral daarom wou ik hun één enkele zuivere taal aanleren die ze nodig hadden in het onderwijs. Blijkbaar was mijn keuze niet de slechtste

Je ziet, zelfs in mijn strijd voor een "aparte" Vlaamse taal, ben ik niet blind voor de realiteit van het dagelijkse leven.

Voor de vriendelijke ontvangst: wel, ook in Wallonië word ik met open armen ontvangen, en diegenen die me kennen, die wéten waarvoor ik sta en begrijpen. We durven elkaar "beledigen" met grappen en grollen over dat onderwerp, en ik weet dat zij die afhankelijkheid van Vlaanderen voelen en er niet echt blij mee zijn, maar vriendschap, hoe klein ook, blijkt sterker dan politieke verschillen. Gewoon omdat we elkaars standpunt willen begrijpen.

Daarom vind ik het zo verwonderlijk dat ik uitgescholden word door medevlamingen dat ik niet Vlaams genoeg zou zijn enzovoort. Ik zal dus nog eens herhalen: extremisten halen zeldfen hun standpunten binnen, maar eerder de meer gematigden.

Ik begrijp dat sommigen het raar vinden dat iemand die zich Vlaming noemt, met een "B" achteraan op de wagen rondrijdt, maar die daarvoor uitschelden vind ik niet kunnen. Het zou inderdaad een sterker statement zijn moesten we op alle vlakken onze vlaamsvoelendheid beter tot uiting laten komen, maar je kan je feitelijke medestanders, in de strijd voor onafhankelijkheid, er toch niet voor vertrappelen, nietwaar? Toch is dat iets wat hier schering en inslag is. Men eist van de politici om één Vlaams front te vormen, maar zelf sluit men hier medestanders uit om belachelijke redenen.

Daarom zal ik nogmaals besluiten met een boodschap aan die kortzichtigen: wordt volwassen!
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 17 september 2010, 09:09   #243
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Staatskundig zijn zij slechts maar sporadisch verbonden geweest.
Cultureel waren er geen verschillen, of toch geen verschillen die groter zijn dan pakweg Turnhout en Oostende.
Het verschil tussen Turnhout en Oostende is vele malen groter dan tussen Turnhout en Tilburg, maar toch zou volgens jou Oostende minder ver van Turnhout staan dan Tilburg, gewoon omdat er een staatsgrens loopt tussen Tilburg en Turnhout, en niet tussen Turnhout en Oostende ?
Larie. Eeuwenlang is de (handels- en culturele) band van Turnhout met Tilburg sterker geweest (en is nog steeds) dan met Oostende.
Zoals ik al zei: steek gewoon de grens over en zonder ook maar iemand aan te spreken weet je al dat je in een ander land, een andere cultuur bent beland. DIE grens zie ik NERGENS in Vlaanderen. Snap je?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 17 september 2010, 09:12   #244
EddyBal

Standaard

Citaat:
Ja mijn beste! Dat voorstel moet je maar eens overal rondtoeteren. En vooral bij onze francofoontjes gaan vertellen "que les flamands rêvent de devenir des allemands." Je zult hun clichés en vooroordelen nog wat versterken.

Kijk eens Eddy, je moet geen angst koesteren. Vlaanderen wordt nooit door Nederland geannexeerd. Dat wensen de Nederlanders ook niet. Maar jij zult niet kunnen beletten dat Vlaanderen en Nederland in de toekomst veel meer naar elkaar zullen toegroeien. Als ook dát voor jou een ondraaglijke gedachte is zul je er toch maar best aan wennen.
Waarom toch denk je dat dat voor mij een ondraaglijke gedachte is? Ik vind dat prima. Er zouden geen remmen moeten zijn tussen gelijk welke volkeren, maar wederzijds respect voor het eventueel anders zijn. Samenwerken vind ik PRIMA, één staat vormen: neen.
EddyBal is offline  
Oud 17 september 2010, 09:13   #245
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals ik al zei: steek gewoon de grens over en zonder ook maar iemand aan te spreken weet je al dat je in een ander land, een andere cultuur bent beland. DIE grens zie ik NERGENS in Vlaanderen. Snap je?
Neen, dat snap ik helemaal niet. Ik zie écht niet wat jij ziet. Ik zie géén of amper verschil. Of niet meer verschil dan ik zie tussen Bachte de Kupe en het Maasland.
Oud 17 september 2010, 09:16   #246
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
welk 'Vlaanderen'? het huidige Vlaanderen of het vroegere graafschap Vlaanderen?
Newsflash: hoewel bvb antwerpen tot "brabant" behoorde, werden de inwoners geen brabanders, maar vooral VLAMINGEN genoemd.
EddyBal is offline  
Oud 17 september 2010, 09:17   #247
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben al heel veel in Nederland geweest en daar ben ik inderdaad telkens vriendelijk onthaald. Ik heb dan hoegenaamd NIETS tegen Nederlanders, alleen dat hun taal ons wordt opgedrongen, maar ja, daar ga ik mee met de stroom, want ik heb mijn kinderen géén Vlaams geleerd, wel het verschil in woordenschat aangeduid om ze rijker te maken, maar nederlands. Mijn kinderen kunnen in de verste verte geen dialect spreken, al probeert ons Yaribel zo al eens een woordje om te "variëren", maar ze kan het echt niet

Even verklaren: mijn kinderen waren "instant" familie in mijn buitenlands huwelijk inbegrepen en spaanstalig. Ze behoren beiden tot de besten van hun klas. Mijn zoontje zit in de lagere school derde leerjaar, mijn dochter tweede latijnse. Vooral daarom wou ik hun één enkele zuivere taal aanleren die ze nodig hadden in het onderwijs. Blijkbaar was mijn keuze niet de slechtste

Je ziet, zelfs in mijn strijd voor een "aparte" Vlaamse taal, ben ik niet blind voor de realiteit van het dagelijkse leven.

Voor de vriendelijke ontvangst: wel, ook in Wallonië word ik met open armen ontvangen, en diegenen die me kennen, die wéten waarvoor ik sta en begrijpen. We durven elkaar "beledigen" met grappen en grollen over dat onderwerp, en ik weet dat zij die afhankelijkheid van Vlaanderen voelen en er niet echt blij mee zijn, maar vriendschap, hoe klein ook, blijkt sterker dan politieke verschillen. Gewoon omdat we elkaars standpunt willen begrijpen.

Daarom vind ik het zo verwonderlijk dat ik uitgescholden word door medevlamingen dat ik niet Vlaams genoeg zou zijn enzovoort. Ik zal dus nog eens herhalen: extremisten halen zeldfen hun standpunten binnen, maar eerder de meer gematigden.

Ik begrijp dat sommigen het raar vinden dat iemand die zich Vlaming noemt, met een "B" achteraan op de wagen rondrijdt, maar die daarvoor uitschelden vind ik niet kunnen. Het zou inderdaad een sterker statement zijn moesten we op alle vlakken onze vlaamsvoelendheid beter tot uiting laten komen, maar je kan je feitelijke medestanders, in de strijd voor onafhankelijkheid, er toch niet voor vertrappelen, nietwaar? Toch is dat iets wat hier schering en inslag is. Men eist van de politici om één Vlaams front te vormen, maar zelf sluit men hier medestanders uit om belachelijke redenen.

Daarom zal ik nogmaals besluiten met een boodschap aan die kortzichtigen: wordt volwassen!
Ik heb nog niet gemerkt dat er op dit forum mensen te vinden zijn die jou als "niet Vlaams genoeg" bestempelen. Het gaat erom dat wij als Vlamingen de zaken toch wel een beetje ruimer moeten zien. En, wat mij betreft, dat "ruimer" is wat meer noordelijk. Wij zijn nu eenmaal een deel van de Nederlanden. Het is dan ook niet ongewoon ernaar te streven dat de banden met Nederland worden aangehaald. En dat kan gerust zonder dat daar "annexatie" moet aan te pas komen.
Oud 17 september 2010, 09:17   #248
EddyBal

Standaard

Citaat:
Neen, dat snap ik helemaal niet. Ik zie écht niet wat jij ziet. Ik zie géén of amper verschil. Of niet meer verschil dan ik zie tussen Bachte de Kupe en het Maasland.
Bouwstijl gaat aan jou helemaal voorbij als cultuuruiting????
EddyBal is offline  
Oud 17 september 2010, 09:20   #249
EddyBal

Standaard

Citaat:
Ik heb nog niet gemerkt dat er op dit forum mensen te vinden zijn die jou als "niet Vlaams genoeg" bestempelen. Het gaat erom dat wij als Vlamingen de zaken toch wel een beetje ruimer moeten zien. En, wat mij betreft, dat "ruimer" is wat meer noordelijk. Wij zijn nu eenmaal een deel van de Nederlanden. Het is dan ook niet ongewoon ernaar te streven dat de banden met Nederland worden aangehaald. En dat kan gerust zonder dat daar "annexatie" moet aan te pas komen.
Ik vrees dat je niet genoeg leest op dit forum dan. Er zijn hier verscheidene die me vergelijken met system of me een belgicist noemen. Puur politiek racisme.
EddyBal is offline  
Oud 17 september 2010, 09:26   #250
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bouwstijl gaat aan jou helemaal voorbij als cultuuruiting????
Cultuur is bij mij wel eventjes meer dan alleen maar bouwstijl.
Enkel de bouwstijl aanduiden als cultuurkenmerk is onvoldoende voor mij om die staatsgrens als iets 'absoluuts' te beschouwen.
Ik kijk echt wel voorbij die bouwstijl...
Trouwens in (sommige delen van) NL bestaat er ook 'lelijke' lintbebouwing.

Of heb je ooit geflanneerd op de markt in Bergen op Zoom of in Leuven of in Tilburg of Oudenaarde ? Of de Hasseltse binnenstad en Venlo ? Je merkt amper een verschil.
Oud 17 september 2010, 09:30   #251
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
1. Het zijn leerlingen van het secundair onderwijs, hé, Pericles. Waarom zie ik er zo moe uit, denk je?

2. Voor de meesten is het Frans niet de moedertaal, maar wel de lingua franca, én de taal waarin ze onderwijs 'genieten'.

Het spreken van het Frans valt wel mee (al zijn er wel 'accenten' te horen), maar schrijven is nog een ander paar mouwen.
Kort samengevat : hopeloze gevallen.
Pericles is offline  
Oud 17 september 2010, 09:48   #252
EddyBal

Standaard

Citaat:
Cultuur is bij mij wel eventjes meer dan alleen maar bouwstijl.
Enkel de bouwstijl aanduiden als cultuurkenmerk is onvoldoende voor mij om die staatsgrens als iets 'absoluuts' te beschouwen.
Ik kijk echt wel voorbij die bouwstijl...
Trouwens in (sommige delen van) NL bestaat er ook 'lelijke' lintbebouwing.

Of heb je ooit geflanneerd op de markt in Bergen op Zoom of in Leuven of in Tilburg of Oudenaarde ? Of de Hasseltse binnenstad en Venlo ? Je merkt amper een verschil.
Mag ik je er op wijzen dat sommige delen die nu Nederland zijn, ooit aan ons toebehoorden? Raad eens waar de D in DMS voor staat, jaja, dat chemisch bedrijf in wat nu Nederland is...

En ja, natuurlijk is er meer dan bouwstijl, maar het is al een eerste gegeven dat dadelijk opvalt.

Laatst gewijzigd door EddyBal : 17 september 2010 om 09:49.
EddyBal is offline  
Oud 17 september 2010, 10:08   #253
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mag ik je er op wijzen dat sommige delen die nu Nederland zijn, ooit aan ons toebehoorden?
Welke delen hebben 'ons' ooit toebehoord ?

Citaat:
Raad eens waar de D in DMS voor staat, jaja, dat chemisch bedrijf in wat nu Nederland is...
Sorry, ik ken DMS niet. En Google maakt me ook niet veel wijzer.

Citaat:
En ja, natuurlijk is er meer dan bouwstijl, maar het is al een eerste gegeven dat dadelijk opvalt.
Ik haalde net Oudenaarde, Leuven, Bergen op Zoom aan. Hier zie je -in de binnenstad- bouwstijlen die elkaars kopie zouden kunnen zijn. Hier zie ik enkel gelijkenis, geen verschillen.
Oud 17 september 2010, 10:32   #254
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mag ik je er op wijzen dat sommige delen die nu Nederland zijn, ooit aan ons toebehoorden? Raad eens waar de D in DMS voor staat, jaja, dat chemisch bedrijf in wat nu Nederland is...

je kunt ons dolende zielen wellicht even uit de tunnel leiden, want het wordt tijd dat ons de schellen van de ogen vallen.
Hollander is offline  
Oud 17 september 2010, 11:37   #255
roodhaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Vandaag op TV, niet meer dan 20 % van de Nederlanders willen Vlaanderen aangesloten zien bij Nederland. Verder vinden ze dat Vlaanderen moet tot een overeenkomst komen met Wallonië.

Ten eerste; Gelukkig maar dat er zo veel zijn die opnieuw aansluiten bij Nederland niet zien zitten. Hiervoor moet ik ze bedanken.

Ten tweede; Waar moeien die pummels zich mee. Voor die armzalige vijftien jaar in de geschiedenis dat we onder hun bewind hebben gezeten, denken ze dat ze daarom nu nog altijd in een dominerende positie zitten om ons de les te spellen? Om ons te kunnen commanderen wat ons te doen staat? Met hun ziekelijke bemoeizucht. Dat ze zich maar gaan bemoeien in hun kolonies.
dik gelijk. juist die 20 % zit wel op de fora om toch maar de Vlamingen te paaien.
olland kan ferm den boom in.
.
roodhaar is offline  
Oud 17 september 2010, 11:39   #256
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Kort samengevat : hopeloze gevallen.
nu trapt ge djimi onnodig op zijn ziel, vrees ik ...
Anna List is offline  
Oud 17 september 2010, 11:42   #257
EddyBal

Standaard

Citaat:
Welke delen hebben 'ons' ooit toebehoord ?

Sorry, ik ken DMS niet. En Google maakt me ook niet veel wijzer.

Ik haalde net Oudenaarde, Leuven, Bergen op Zoom aan. Hier zie je -in de binnenstad- bouwstijlen die elkaars kopie zouden kunnen zijn. Hier zie ik enkel gelijkenis, geen verschillen.
Sorry, DSM, is anders uit mijn klavier gekomen dan ik bedoelde .

En dat stuk limburg... en dat stuk Zeeuws Vlaanderen was vroeger van "ons" en behoorde NIET tot Nederland, of vond je het heel gewoon dat een stuk Nederland Vlaanderen heet?

Laatst gewijzigd door EddyBal : 17 september 2010 om 11:44.
EddyBal is offline  
Oud 17 september 2010, 11:51   #258
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

En dat stuk limburg... en dat stuk Zeeuws Vlaanderen was vroeger van "ons" en behoorde NIET tot Nederland, of vond je het heel gewoon dat een stuk Nederland Vlaanderen heet?
net zoals een stuk Nederland Brabant heet
Anna List is offline  
Oud 17 september 2010, 11:57   #259
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zeeuws-Vlaanderen is niet van ons 'afgepakt', maar 'bevrijd' van Spanje. Leer je geschiedenis.

Het enige stuk Vlaanderen dat we écht kwijt zijn en ons effectief 'afgepakt' is, ligt in Frankrijk.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 17 september 2010 om 11:59.
Zwartengeel is offline  
Oud 17 september 2010, 11:58   #260
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
net zoals een stuk Nederland Brabant heet
en er inderdaad dezelfde stijlen zijn in terug te vinden in de overgebleven gebouwen.
EddyBal is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be