![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#242 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zoals in alle talen heb je in het Nederlandse taalgebied meerdere dialecten oa het Limburgs. Of die al dan niet bij Luik of bij Nederland of wat dan ook hoorden verandert daar niets aan. In heel Europa zijn de grenzen uiteraard bepaald door de huidige staten. Goed dat je me dat duidelijk maakt, want d�*t wist ik echt niet. Dankjawel.
![]() |
![]() |
![]() |
#243 | |
|
![]() Citaat:
http://www.ethnologue.com/show_family.asp?subid=1200-16 Limburgs: Indo-European, Germanic, West, High German, German, Middle German, West Middle German, Rhenisch Franconian Vlaams: Indo-European, Germanic, West, Low Saxon-Low Franconian, Low Franconian Nederlands: Indo-European, Germanic, West, Low Saxon-Low Franconian, Low Franconian Nota:The variety of Dutch (not Vlaams [vls]) spoken in Belgium is only slightly different from the variety spoken in the Netherlands. Zie je het verschil? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#244 | |
|
![]() Citaat:
De winnaars van de Librisprijs èn de Arkoprijs (van de voornaamste Nederlandse litteratuur verenigingen) waren de laatste jaren geen Nederlanders maar overwegend Vlamingen! Dus toch wel zelfde taal! Dit maar om te herhalen dat 'Vlaams' taalkundig zinloos is. In België wordt met 'Vlaams' bedoeld het Nederlands dat in België gesproken wordt. De Staatsgrens tussen vlaanderen loopt door de dialecten heen: WestVlaams dialect wordt ook geproken over de grens met NL, Brabants (VL Brabant en Antwerpen) en over de grens in Nederlands brabant en ook Limburgs zoals vroeger reeds gezegd. natuurlijk vertoont limburgs meer invloeden van het duits, maar limburgs is een Nederlands dialecten geen taal op zich. Maar als jij graag denkt dat Limburgs een taal is op zich dan doe je maar;
www . Luc Broes . be Laatst gewijzigd door luc broes : 12 mei 2011 om 22:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#245 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar waar het om draait is eigenlijk dat de beweringen van flaminganten zoals jij dat Vlaanderen (het gewest zoals het vandaag in de grondwet begrensd wordt) al eeuwenlang een eenheid vormt op gebied van taal, cultuur en bestuur gewoon flagrante leugens zijn. Zoals hierboven aangetoond al niet op taalgebied. Zoals iedereen die iet of wat op de hoogte is van het verleden ook niet op gebied van gezamenlijk bestuur. En op gebied van cultuur (vb Maaslandse kunst) is er ook al verschil. Maar eigenlijk neem ik je dat niet kwalijk. Deze vertekende geschiedenis (lees: leugens) worden ons al jaren ingelepeld via onderwijs en media. Je mag me natuurlijk altijd trachten te bewijzen dat mijn standpunt fout is. Toon mij maar eens een kaartje van voor de staatshervorming van einde verleden eeuw waar Vlaanderen een eenheid vormde. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#246 | |
|
![]() Citaat:
Beste, dat beweren flaminganten zoals ik helemaal niet, van waar haal je het? Er is trouwens geen enkel volk in Europa of de wereld dat al eeuwenlang een eenheid vormt op gebied van taal, cultuur en bestuur
![]() |
![]() |
![]() |
#247 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#248 | |
|
![]() Citaat:
De carnavalsuitzendingen op TV vanuit Keulen kunnen wij ook goed volgen. Jammer genoeg moet de streektaal daar ook inboeten ten voordele van standaard Duits. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#249 | |
|
![]() Citaat:
naar mijn mening is 'Vlaams' een Belgisch woord verwijzend naar de nederlandstaligen in België en dus taalkundig gezien zinloos. 'West-Vlaams' is taalkundig wel zinvol want dat verwijst naar de westvlaamse dialecten. Limburgse dialecten (vooral die nabij de Duitse grens) zijn soms bijna evenveel Duits als Nederlands. Vermits er geen natuurlijke grens (stroom of bergketen) is dat niet te verwonderen en daarover moeten we ons niet verbazen of ongerust maken. Dus waar de lijn tussen Duits en Nederlands getrokken wordt is vrij subjectief. Iets gelijkaardig zal over heel de wereld het geval zijn. dat is dus wat 'flaminganten als ik' denken. een beetje serrieus blijven graag hé ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#250 |
|
![]() [???
www . Luc Broes . be Laatst gewijzigd door luc broes : 13 mei 2011 om 08:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | |
|
![]() Citaat:
dan geef ik de echte mening van 'flaminganten zoals ik' En dan blijkt dat we ongeveer hetzelfde denken en zeggen. Is dat geen mooi einde van een discussie!
![]() |
![]() |
![]() |
#252 |
Banneling
|
![]() In feite hadden we de Duitstalige gemeenschap dus net zo goed bij vlaanderen kunnen nemen ipv bij het Waalse Gewest.
Wat voor oenen waren die Vlaamse politiekers in feite? |
![]() |
![]() |
![]() |
#253 | |
|
![]() Citaat:
maar geografisch?
![]() |
![]() |
![]() |
#254 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat er geen natuurlijke grens is klopt niet. Ten eerste heb je de Maas die nu een grens vormt maar in het verleden vooral een bindmiddel was met de Duitse gebieden(enorme belangrijke als handelsweg) even als de druk gebruikte handelswegen/heirbanen, o.a. naar Keulen. Maar de echte natuurlijke grens was het Kempisch plateau. Vandaar dat er een merkelijk verschil is in taal en volksaard tussen een Maaslander en een Limburger van uit de Kempen. Vandaar ook dat grote delen van de Maaskant in het verleden totaal geen bestuurlijke band hadden met land van Loon maar wel met Duitse gebieden. Veel van onze grootouders gingen in het verleden nog Oostwaarts in Keulen werken (of zuidelijk naar Luik), niet westwaarts naar Vlaanderen. Als we akkoord zijn dat streek/volkstaal geleidelijk overgaan. Moet je met mij akkoord zijn dat je op basis van taal geen lands/volks of bestuursgrenzen kan trekken. Laat nu net dat een van mijn punten van kritiek zijn op al dat Vlaams onafhankelijk gedoe. Laat het nu net de Vlamingen zijn die bestuursgrenzen willen trekken op basis van een streektaal en bestuur in het verleden: Brussel. (In een andere topic wordt zelfs te kennen gegeven dat die 1.000.000 Franstalige inwoners van Brussel zomaar de wil van de Vlamingen zouden moeten ondergaan) Terwijl ze op basis van diezelfde reden ganse gebieden van het huidige gewest zouden moeten afstaan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | |
|
![]() Citaat:
Die oenen wilden verdelen om te heersen. De verdeling van gewest is niet gebeurd op basis van de bevolking en het verleden, maar op politieke berekning. Met de opgelegde fusies van gemeenten was dat ook zo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | |
|
![]() Citaat:
Maar in (ongeveer) heel de wereld is taal de overwegende factor om landsgrenzen te bepalen. Dat zijn dus zeker niet alleen 'de flaminganten'. Trouwens de grenzen van vlaanderen liggen vast. Ook de taalgrens! Vooreerst er zijn geen 1.000.000 franstalige inwoners in Brussel. Er is een zeer grote groep Marokkanen, Turken, Oost-Europeanen en Euro-beambten. Maar velen kennen inderdaad Frans. (Lees eens in DM online waarin gister een artikel verwees naar een studie van VUB over Brussel. dan zulje inzien dat we hiet discussiëren over het geslacht der engelen!) En die moeten helemaal niet 'de wil van de Vlamingen ondergaan'. Maar Brussel is de hoofdstad van Europa, van België en van Vlaanderen. en Brussel wil daarvoor veel geld krijgen oa van Vlaanderen. Het zou dus verkeerd zijn dat alleen Brusselaars over Brussel beslissen. Ik dacht dat Brussel beslag wil leggen op Vlaamse gemeenten (weeral!) en niet omgekeerd zoals jij zegt. inwijkelingen moeten zich aanpassen aan het gastland, ook al zijn het Franstalige inwijkelingen in Vlaanderen (zoals vlamingen deden in wallonië) Of mogen Turkse & Marokkaanse wijken aansluiting bekomen met hun moederland?
www . Luc Broes . be Laatst gewijzigd door luc broes : 13 mei 2011 om 09:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#257 | |
|
![]() Citaat:
Ge spreekt uzelf voortdurend tegen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#258 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 13 mei 2011 om 16:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#259 |
|
![]() Niet abnormaal als je weet dat men elkaar dagelijks ontmoette op de grote gezamenlijke transportbaan: de maas. Vandaar dat vrijwel alle inwoners van beide oevers van de Maas voorouders hebben uit gemeenten die nu in verschillende landen liggen. En dus ook een gemeenschappelijk volksaard en taal hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#260 | |
|
![]() Citaat:
![]() |