Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Minder dan de helft van de Belgen voelt zich nog Belg, en U?
Ik voel mij alleen maar Belg 11 8,33%
Ik voel mij eerst Belg, dan Vlaming (of andere regio) 13 9,85%
Ik voel mij eerst Vlaming (of andere), dan Belg 26 19,70%
Ik voel mij totaal geen Belg 82 62,12%
Aantal stemmers: 132. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 3 november 2010, 00:16   #241
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Vroeger bestond er een argwaan jegens openheid naar Wallonië 'uit schrik' dat het een 'Belgengevoel' zou opwekken waar de realiteit bij wijkt (één met een onderdanige houding). Dat is bekrompen, toegegeven, maar volgens mij is een angstreflex als deze de reden voor die desinteresse in Franstalig België.

Herinnert u nog de draad op dit forum over Vlaamse scholieren die gingen logeren in een Waals gezin ? Dat kwam op onze televisie (zelf niet gezien) en die scholieren concludeerden dat 'Walen vriendelijke mensen kunnen zijn'. Meteen deed men het op dit forum af als zijnde 'Belgicistische propaganda'. Misschien was het dat ook, maar het toont toch aan hoe bekrompen men toen nog was en hoe blind voor die realiteit.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 3 november 2010 om 00:26.
Scarabaeida is offline  
Oud 3 november 2010, 00:17   #242
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Als dat echt waar is, moet het dan veranderen en moeten ze veel meer naar cafés en restaurants gaan. Zo simpel is het!
Waarom? Om de economie helpen aan te zwengelen?
Anders kab die fossiele kust-bourgeoisie misschien beter in hun villa blijven tot ze er bij inschieten. Dan kan er misschien iemand komen wonen die wel de taal van wil spreken van het gebied waar die woont.
poekieJ is offline  
Oud 3 november 2010, 00:48   #243
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Vroeger bestond er een argwaan jegens openheid naar Wallonië 'uit schrik' dat het een 'Belgengevoel' zou opwekken waar de realiteit bij wijkt (één met een onderdanige houding). Dat is bekrompen, toegegeven, maar volgens mij is een angstreflex als deze de reden voor die desinteresse in Franstalig België.

Herinnert u nog de draad op dit forum over Vlaamse scholieren die gingen logeren in een Waals gezin ? Dat kwam op onze televisie (zelf niet gezien) en die scholieren concludeerden dat 'Walen vriendelijke mensen kunnen zijn'. Meteen deed men het op dit forum af als zijnde 'Belgicistische propaganda'. Misschien was het dat ook, maar het toont toch aan hoe bekrompen men toen nog was en hoe blind voor die realiteit.
Ik herinner me dat niet maar de conclusie toont duidelijk dat een zekere Vlaanderen echt bekrompen is. Ze heeft niets anders dan clichés over de andere gemeenschap.
Everytime is offline  
Oud 3 november 2010, 00:54   #244
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming Bekijk bericht
Ja maar wat met de argumentatie van gelijke rechten? Vind je het niet grof dat Waalse stemmen proportioneel meer waard zijn dan Vlaamse stemmen? Ik vindt het zielig dat julie jezelf blijkbaar niet eens democratisch vertegenwoordigd willen zien in dit land, deert het julie echt niks?
Eén man één stem. Benodigdheden:

1° Eén kieskring i.p.v. meerdere, zodat IEDEREEN kan kiezen op wie die wilt.
2° De mogelijkheid bieden om een tweede, derde, ... keuze aan te geven, zodat je zelf kan kiezen wie de plaats vervangt van je eerste voorkeur wanneer die geen zetel heeft.
3° De stem van een politicus in het parlement evenredig maken aan het aantal stemmen i.p.v. evenveel 'stemkracht' te geven aan alle verkozen politici, ongeacht hun aantal stemmen. Het is de stem van het volk die gelijk moet zijn, niet de stem van de volksvertegenwoordigers.
4° De mogelijkheid geven om de stem te splitsen, zodat ook zij die voor de helft voor de ene partij zijn en voor de helft voor de andere hun eigen stem kunnen uitbrengen en niet verplicht worden om hun stem aan te passen aan de opgelegde regels.

Er zijn nog vele kleine puntjes te bedenken die allemaal samen met de vier reeds opgesomde puntjes een zo gelijk als mogelijke stem geven aan iedereen.

Helaas, ik ken geen partij die deze dingen net als mij wilt verwezenlijken. Geen enkele partij is voorstander van een gelijke stem voor iedereen, ook geen N-VA en ook geen Vlaams Belang. Omdat ik vaak afwijkende ideeën heb, zou je kunnen zeggen dat mijn stem kleiner is dan die van de andere Belgen, zowel Nederlandstaligen als Franstaligen. Een niet onbelangrijk puntje om iedereen een gelijke stem te geven is het afschaffen van alle partijen en mensen de keuze geven uit politici en niet uit politieke partijen, zodat er meer keuzes zijn.

Citaat:
Niet iedere Vlaams nationalist haat de Walen: die NVA-er die een pak slaag kreeg van de walen zei nochtans dat hij Walen een leuk volk vindt en dat hij Wallonië een prachtig gebied vindt, daarom dat hij er nog vele malen terug zal komen om te wandelen (ondanks het pak slaag dat hij kreeg op basis van zijn politieke voorkeur).

Ikzelf heb ook niks tegen walen en wallonië: integendeel zelfs.
Ik zei dan ook sommige Vlaams-egoïstisch-nationalisten. Jij daarentegen zegt nu dat de Walen een pak slaag gaven. Precies alsof er 3,5 miljoen mensen op Peumans vlogen.

Citaat:
Het gaat mij erom dat iedere burger het recht heeft om zichzelf evenwaardig vertegenwoordigd te zien. Als er in België 60% vlamingen en 40% walen zijn, dan zou het democratisch zijn als er ook 60% Vlaamse politici zouden zijn en 40% waalse politici die België vertegenwoordigen.
Je kan niet EN voorstander zijn van een gelijke stem voor iedereen EN voorstander zijn van pariteiten, he, tenzij je ook de eerste drie puntjes invoert die ik bij benodigdheden voor één man één stem kort beschreven heb. Als je iedereen een gelijke stem wilt geven, dan moet een Vlaming ook op een Waal kunnen stemmen en vice versa zonder dat zijn stem dan minder waard wordt.

Citaat:
Een echte Belg (in het huidige België) heeft dus het schijt aan de democratie. Wat nog eens bevestigd zou worden met een premier die niet eens in staat is de taal van 60% van de bevolking van zijn land te spreken ... lang leve België ... En mocht je het niet doorhebben, dit gaat over België in 2010!!!
Als je iedereen een gelijke stem wilt geven, dan moet je ook toestaan dat mensen op iemand stemmen die niet alle landstalen vloeiend spreekt en dan moet je ook toestaan dat die premier kan worden. Je moet dan zelfs toestaan dat mensen stemmen op mensen die gelinkt zijn met drugschandalen e.d. Sommige mensen mogen zo maar uit een parlement gezet worden zonder verkiezingen uitwijzen dat ze niet meer evenveel stemmen zouden halen, in 2010!!! Die discussie is echter al in een andere draad gevoerd.

Het nut en het democratische gehalte van het hebben van premiers en ministers ontgaat me wel een beetje. Alles zou moeten gestemd worden door een parlement en niemand zou met enkel de eigen goedkeuring politieke beslissingen mogen maken.

Citaat:
Nog een vraagje: Moeten Vlamingen boeten voor de incompetentie van Waalse en Brusselse politici? Moeten Vlamingen blijven betalen om een falend economisch beleid in stand te houden? Walen zouden niet boeten, de Waalse politici moeten een verantwoordelijk economisch beleid voeren. Als de walen politici verkiezen die daar niet in staat toe zijn, dan ja: dan kiezen ze zelf voor de consequenties.
Federale bevoegdheden dienen door iedereen betaald te worden. Hopelijk zijn we het daar al over eens.

Wat betreft regionale niveaus vind ik het eigenlijk ook niet juist om een Waal die eenzelfde bruto inkomen heeft als een Vlaming meer belastingen te laten betalen, gewoon omdat de andere Walen gemiddeld minder verdienen dan de andere Vlamingen. Als de deelstaten evenveel uitgeven per inwoner, dan vind ik dat je mensen met eenzelfde inkomen hetzelfde moet belasten, dus dat het geld uit een federale pot komt. Stel echter dat de ene deelstaat door slecht bestuur meer moet uitgeven per inwoner om hetzelfde te bereiken. Dan vind ik dat die extra uitgaven door de inwoners van de deelstaat die meer uitgeeft betaald moet worden.

Ik ben dus voor fiscale autonomie, maar enkel voor dat deel dat de ene deelstaat meer uitgeeft dan de andere. Volledige fiscale autonomie 'responsabiliseert' voor uitgaven die niet gedaan worden. Datzelfde kan gelden voor een percentage fiscale autonomie, omdat dat geen rekening houdt met de werkelijke uitgaven.

Er zijn veel eerlijkere alternatieven naast een volledige onafhankelijkheid. Ik heb niets tegen mensen die meer autonomie willen, eigenlijk ben ik zelf voorstander van een grote mate aan autonomie, zelfs een grotere mate aan autonomie dan de meeste Vlaams-nationalisten nastreven, maar ik heb wel iets tegen autonomie op een asociale manier.
Robinus V is offline  
Oud 3 november 2010, 00:56   #245
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Waarom? Om de economie helpen aan te zwengelen?
Anders kab die fossiele kust-bourgeoisie misschien beter in hun villa blijven tot ze er bij inschieten. Dan kan er misschien iemand komen wonen die wel de taal van wil spreken van het gebied waar die woont.
Omdat het moet! En hebt u het niet graag dat uw buren in het restaurant Franstalig zijn, vrij aan u om van restaurant te veranderen!
Everytime is offline  
Oud 3 november 2010, 00:56   #246
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik herinner me dat niet maar de conclusie toont duidelijk dat een zekere Vlaanderen echt bekrompen is. Ze heeft niets anders dan clichés over de andere gemeenschap.
Ook ik antwoordde erin: http://forum.politics.be/showthread.php?t=120550&page=2
Eigenlijk grappig hoe stemmingen veranderen.

Nu, de reportage was wel dom naar wat ik lees. Het punt is: enkel bij een gesloten 'dorpsmentaliteit' zou een gewone studiereis als propaganda verkocht durven worden met een banale „Walen zijn ook gewone mensen.“ Alsof dat geen evidentie is, zelfs voor iemand die niet gelooft in België.

Alleen vind ik het shockerend dat de draad juist meer dan een jaar oud is. Ik dacht dat we minstens drie jaar terug in de tijd gegaan zouden moeten zijn voor zulke mentaliteit.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 3 november 2010 om 01:09.
Scarabaeida is offline  
Oud 3 november 2010, 01:10   #247
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Nu, de reportage was wel dom naar wat ik lees. Het punt is: enkel bij een gesloten 'dorpsmentaliteit' zou een gewone studiereis als propaganda verkocht kunnen worden met een banale „Walen zijn ook gewone mensen.“ Alsof dat geen evidentie is, zelfs voor iemand die niet gelooft in België.

Alleen vind ik het shockerend dat de draad juist meer dan een jaar oud is. Ik dacht dat we minstens drie jaar terug in de tijd gegaan zouden moeten zijn voor zulke mentaliteit.
In België is niets meer verbazend. Hoeveel keer heb ik niet in Vlaanderen "Bwah! Het Frans, wat een lelijke taal!" gehoord en hoeveel keer hebben we niet dan opzettelijk in het Frans met die Vlamingen gesproken! Ze waren er natuurlijk niet blij mee maar dat was ook enkel en alleen HUN probleem, niet het ONZE!
Everytime is offline  
Oud 3 november 2010, 08:11   #248
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is toch echt spijtig, hé, dat die bekrompenheid en die clichés over de andere gemeenschap enkel in Vlaanderen bestaan?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 3 november 2010, 08:33   #249
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Nu, de reportage was wel dom naar wat ik lees. Het punt is: enkel bij een gesloten 'dorpsmentaliteit' zou een gewone studiereis als propaganda verkocht durven worden met een banale „Walen zijn ook gewone mensen.“ Alsof dat geen evidentie is, zelfs voor iemand die niet gelooft in België.

Allemaal goed en wel, maar mijn vraag van destijds staat nog steeds open: weten ze in Franstalig België ondertussen ook al dat Vlamingen ook maar gewone mensen zijn?

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 3 november 2010 om 08:34.
Zwartengeel is offline  
Oud 3 november 2010, 10:04   #250
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Allemaal goed en wel, maar mijn vraag van destijds staat nog steeds open: weten ze in Franstalig België ondertussen ook al dat Vlamingen ook maar gewone mensen zijn?
als je dagelijks Le Soir en La Libre leest, en zeker dan de fora van die kranten, weet je dat alle Vlamingen racisten, fascisten, separatisten en neo-nazi's zijn.
Oud 3 november 2010, 16:34   #251
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Natuurlijk weten ze dat.
Everytime is offline  
Oud 3 november 2010, 16:35   #252
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk weten ze dat.
dan zou ik als ik jou was le soir en la libre is lezen.
wat jouw taalgenoten allemaal zeggen over de Vlamingen (volgens het CGKR is dat allemaal maar 'ludiek').
Shadowke is offline  
Oud 3 november 2010, 16:36   #253
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
als je dagelijks Le Soir en La Libre leest, en zeker dan de fora van die kranten, weet je dat alle Vlamingen racisten, fascisten, separatisten en neo-nazi's zijn.
Die fora zijn niet representatief van de hele Franstalige bevolking. De meeste Franstalige Belgen letten niet op uw brol op
Everytime is offline  
Oud 3 november 2010, 16:49   #254
Shadowke

Standaard

Citaat:
Die fora zijn niet representatief van de hele Franstalige bevolking. De meeste Franstalige Belgen letten niet op uw brol op
maar le soir en la libre zijn wel de meest gelezen dagbladen in Franstalig België ...
Shadowke is offline  
Oud 3 november 2010, 17:15   #255
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
maar le soir en la libre zijn wel de meest gelezen dagbladen in Franstalig België ...
Op die fora zit maar een beperkt publiek he. Je moet trouwens Everytime daar niet meer op attent maken. Dat was hier al besproken. Die vind dat ook maar zozolala
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.

Laatst gewijzigd door EddyBal : 3 november 2010 om 17:18.
EddyBal is offline  
Oud 3 november 2010, 17:21   #256
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Op die fora zit maar een beperkt publiek he. Je moet trouwens Everytime daar niet meer op attent maken. Dat was hier al besproken. Die vind dat ook maar zozolala
hij mss wel, maar er zijn er veel die geloven wat ze daar schrijven.
Shadowke is offline  
Oud 3 november 2010, 17:28   #257
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
hij mss wel, maar er zijn er veel die geloven wat ze daar schrijven.
Veel 'slechte' Franstaligen, weinig 'slechte' Franstaligen, maakt niet uit. Stop eens met haat zaaien en begin eens met discussies te voeren.

Geloof jij zelf niet wat jij schrijft?
Robinus V is offline  
Oud 3 november 2010, 17:31   #258
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Veel 'slechte' Franstaligen, weinig 'slechte' Franstaligen, maakt niet uit. Stop eens met haat zaaien en begin eens met discussies te voeren.

Geloof jij zelf niet wat jij schrijft?
waar zit ik haat te zaaien?
ik heb niets tegen franstaligen an sich, wel tegen hun extremisten.

gelieve zelf te stoppen met haat te zaaien en beginnen te discussiëren. dank u.
Shadowke is offline  
Oud 3 november 2010, 22:26   #259
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Bij ons is het ONDENKBAAR dat in de pers opgeroepen wordt om een Waalse partij en al haar leden op een boot te zetten en te doen zinken in de oceaan of dat Waalse politieke tegenstanders in een krant door een psychiater afgeschilderd worden als geestelijk gestoord. Wanneer ik jullie pers lees en de talenkennis der Franstaligen bestudeer, kan ik enkel constateren dat de Vlamingen opener en minder op zichzelf gericht zijn dan jullie. Wie van ons is het ook alweer die alle films, die niet in de eigen taal zijn, overtapt in plaats van ondertitelt?
respublica is offline  
Oud 3 november 2010, 22:33   #260
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Wellicht, maar de Franstalige journalistiek spreekt meer over Vlaanderen en soms ook in positieve zin, toegegeven vaak ook ophitsend negatief (Waalse wispelturigheid). Onze journalistiek heeft het vooral over de kerktoren m.i.v. Woestijnvisgrollen en algemeen nieuws uiteraard achterna gehold op de internationale pers. Als er een doorbraak is in onze federale politiek is het vaak wachten geblazen op de webstekken van de Franstalige kranten, want die zijn er altijd het snelst in iets erover te berichten. Ook het enige weekblad van formaat bij ons dat nog ietwat deftig is, m.n. Knack lijkt Le Vif vaker achterna te hollen dan andersom.

Het klopt dat het percentage aan ééntaligheid schrikbarend hoog is in Franstalig België, zeker bij de volkse massa. Bij de ongeschoolde volkschmensch is het soms zelfs een taboe om meer talen te kennen (« Pour qui donc te prend-tu ? ») Het klopt ook dat de modale mens in geheel België bekend staat om zijn bekrompen visie (ook die in Wallonië). Wel is het zo dat ondanks alles onze pers geslotener is. Jammer, maar het is een onwelgevallige waarheid die nog niet erkend wordt.

De 'domme Belg' is een realiteit, zowel in Vlaanderen als in Wallonië, op een kleine minderheid na. Volksverheffing is nodig. Het helpt al te erkennen dat dit probleem zich voordoet, zonder je verheven te voelen boven de rest.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 3 november 2010 om 22:43.
Scarabaeida is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be