Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Discussie gesloten

Discussietools
Oud 18 december 2010, 11:09   #241
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht

Mensen zomaar (obv een erfelijke ziekte) steriliseren, daar zou ik niet voor pleiten. Het verste wat je kan gaan - indien het gaat om wilsbekwame mensen - is denk ik prenatale screening verplichten. Of je kan verplichten tot abortus als het mis is ? ...
Dat je dat zelf nog maar durft voor te stellen als een mogelijke optie.

Gelukkig dat je daar direct achter zei:

Citaat:
Ik vind dat zelf eigenlijk al vrij ver gaan, toch zeker in dit geval.
maar dat je dat zelf nog maar durft voor te stellen.

Maar je snapt niet waarom je als een quasi nazi overkomt?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline  
Oud 18 december 2010, 11:16   #242
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Die kinderen kunnen daar niet aan doen.
In het geval van muco kom je dan in situaties terecht waarin het kind niet behandeld kan worden omdat de ouders het niet kunnen betalen. Wat kan dat kind eraan doen?
In het geval van mentale handicap krijg je dan situaties waarin het kind geen beroep kan doen op de gehandicaptensector als de ouders daar geen geld voor hebben. Opnieuw: wat kan het kind eraan doen?
Als de kinderen dan ook nog niet bepaald gewenst zijn wordt het helemaal een ellende voor de kinderen.
Mijn wieg stond ook niet in Laeken. Wat kan ik daaraan doen en waarom betaalt gij me dan niet wat ik ermee mis?

Citaat:
Ik begrijp ook niet waarom het nodig is om als maatschappij aan die kinderen te vertellen dat ze door de maatschappij niet gewenst zijn.
Want dat is uiteindelijk wat je doet. Iemand in die situatie die geboren wordt met een hazelip zal geen beroep kunnen doen op de sociale zekerheid voor een operatie. Terwijl die persoon daar helemaal niets aan kan doen dat zijn ouders bloedverwanten zijn. Je geeft daarmee duidelijk het signaal dat deze mensen niet welkom zijn in onze maatschappij, terwijl ik toch mag hopen dat je deze wel als welkom beschouwd. Het zijn de cosanguine huwelijken die ongewenst zijn, niet de kinderen die daaruit voortkomen
Het zal me een worst wezen als ze met hun neven en nichten huwen! ZOLANG ZE MAAR GEEN KINDEREN MAKEN.
Jij draait hier de zaken om. Wat heb jij tegen consanguine huwelijken als er per definitie geen kinderen van komen? Hetzelfde bij incest: als broer en zus het zo leuk vinden, wie ben ik om hen tegen te houden? Alleen: géén kinderen!

En natuurlijk zijn het niet de slachtoffers (hun nageslacht) die daaraan schuld hebben. maar waarom moet de maatschappij opdraaien voor de onwil tot redelijkheid en het besef dat de consanguine ouders zelf hun eigen gehandicapten produceren?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 18 december 2010, 11:19   #243
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Onzin, dus.

Het incestverbod is wijd en zijd op sociale/morele gronden 'verboden', zoals het uitschelden van mensen 'verboden' is, of een totale eikel 'verboden' is. Maar daar zijn geen wettelijke beperkingen op.

Snap je het verschil?

Het is onder dat soort 'verboden' dat het incestverbod valt. En daar zit het goed.
Er zijn zeer wettelijke verboden op incest doorheen de geschiedenis?
Oud 18 december 2010, 11:27   #244
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
en w�*�*rom zou dat zijn denk je? Toch wel omdat de offspring een te groot risico op afwijkingen vertoont! Of waarom dacht je dat het was?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 18 december 2010, 11:28   #245
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar niet 'wijd en zijd'.

Ik ken geen enkele samenleving waar het incestverbod wettelijk verboden is, maar niet 'moreel' (je snapt het verschil wel), maar omgekeerd zijn er natuurlijk wel.

Edit: alhoewel ik niet uitsluit dat er zo'n waren.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 18 december 2010 om 11:29.
AdrianHealey is offline  
Oud 18 december 2010, 11:29   #246
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
en w�*�*rom zou dat zijn denk je? Toch wel omdat de offspring een te groot risico op afwijkingen vertoont! Of waarom dacht je dat het was?
Dat zou mij verbazen, eigenlijk. Zouden ze vroeger al zo'n uitgebreide kennis hadden van genetica?
AdrianHealey is offline  
Oud 18 december 2010, 11:31   #247
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zijn de cosanguine huwelijken die ongewenst zijn, niet de kinderen die daaruit voortkomen.
Mee eens. Niets belet echter die ouders nadien te wijzen op hun onverantwoord gedrag. En liefst niet met het pedagogisch vingertje, want dan krijg middenvinger te zien.
Ik vind dan ook dat het aspect schuld wel eens mag overwogen worden.
Rudy is offline  
Oud 18 december 2010, 11:32   #248
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn wieg stond ook niet in Laeken. Wat kan ik daaraan doen en waarom betaalt gij me dan niet wat ik ermee mis?

Het zal me een worst wezen als ze met hun neven en nichten huwen! ZOLANG ZE MAAR GEEN KINDEREN MAKEN.
Jij draait hier de zaken om. Wat heb jij tegen consanguine huwelijken als er per definitie geen kinderen van komen? Hetzelfde bij incest: als broer en zus het zo leuk vinden, wie ben ik om hen tegen te houden? Alleen: géén kinderen!

En natuurlijk zijn het niet de slachtoffers (hun nageslacht) die daaraan schuld hebben. maar waarom moet de maatschappij opdraaien voor de onwil tot redelijkheid en het besef dat de consanguine ouders zelf hun eigen gehandicapten produceren?
Je hoeft daarom die kinderen niet te sanctioneren door hen buiten de SZ te stellen.
Je had evengoed kunnen voorstellen om de ouders toegang te ontzeggen tot de SZ of zo. Maar kies dan iets dat hén, en hen alleen raakt.
Niet iets dat vooral het kind zélf raakt. Dat kind is uiteindelijk al slachtoffer van de onbedachtzaamheid van zijn ouders, ik zie geen reden om het nogmaals te straffen.

Hetzelfde trouwens voor ouders die keer op keer een kind met een handicap op de wereld zetten en maar blijven voortplanten. Als ik dan zo'n kind voor mij krijg dan is mijn eerste gedacht in ieder geval niet: ze zouden je de toegang tot allerlei diensten moeten ontzeggen. Mijn eerste gedacht is dan toch "ocharme" en "zien die ouders dat nu gvd niet in". Maar ieder kind dat op de wereld komt is voor mij alleszins een GEWENST kind. Er moet wel eens een hartig woordje gepraat worden met de ouders (niet dat dat vaak veel uithaalt, maar goed).
Zo'n gezin gezien met een heel klaslokaal vol aan gehandicapte kinderen. Die kinderen werden stuk voor stuk geplaatst omdat de ouders er ook simpelweg niet voor kunnen zorgen. Dan kun je je afvragen wat voor leven die kinderen tegemoet gaan. Maar ze verplicht laten blijven bij hun ouders (een plaatsing kost nogal wat geld en je wil de ouders laten opdraaien voor de zorg) gaat je een klaslokaal aan dode kinderen opleveren. Is dat dan de bedoeling? Of verdienen die kinderen misschien toch wel ietske meer?
Oud 18 december 2010, 11:39   #249
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je had evengoed kunnen voorstellen om de ouders toegang te ontzeggen tot de SZ of zo. Maar kies dan iets dat hén, en hen alleen raakt.
Dit kan enkel via de portemonnee, rekening houdend met de financiële draagkracht van de verwekkers.
Maar inderdaad, wat als een of beide verwekkers minderjarig zijn. Een pak leeft al min of meer op kosten van de staat. En je kan ze moeilijk opsluiten want dat kost een bom geld.
Er is geen sluitende oplossing.
Rudy is offline  
Oud 18 december 2010, 11:39   #250
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Kijk Nynorsk, ik heb een p�*k meer begrip voor mensen die per ongeluk een gehandicapped kind op de wereld hebben gezet en daarvoor hulp en verzorging nodig hebben dan voor mensen die BEWUST het risico lopen om gehandicapte kinderen te produceren.

Als er dan geen plaats is in de opvangcentra zoals nu, dan lijkt het me zeker en vast aangewezen dat kinderen uit de eerste categorie voorrang krijgen op kinderen wiens ouders willens nillens aan inteelt blijven doen, daarbij enkel rekenend op de hulp van Allah. Wel dat allah hen dan ook ter hulp schiet hé, maar dan heeft het gehandicapte kind van mijn vriendin tenminste plaats.

circe is offline  
Oud 18 december 2010, 11:44   #251
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Circe. Wat is uw oplossing dan voor die nakomelingen. Op eigen blaren zitten is geen oplossing want heel wat van die incestueuzen zijn zelfs niet in staat op te draaien, noch financieel of in welk opzicht ook.
Rudy is offline  
Oud 18 december 2010, 11:46   #252
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar niet 'wijd en zijd'.

Ik ken geen enkele samenleving waar het incestverbod wettelijk verboden is, maar niet 'moreel' (je snapt het verschil wel), maar omgekeerd zijn er natuurlijk wel.

Edit: alhoewel ik niet uitsluit dat er zo'n waren.
Definiëer "wijd en zijd"? Je moet natuurlijk wel een rechtsbeginsel en een rechtsgevende macht hebben vooraleer je iets wettelijk kunt verbieden - het lijkt me inderdaad logisch dat vele stammen in Papoea Nieuw-Guinea inderdaad nog nooit van een wettelijk verbod hadden gehoord.

Nesilim-Codex

Citaat:
188. If a man have intercourse with his own mother, it is a capital crime, he shall die. If a man have intercourse with a daughter, it is a capital crime, he shall die. If a man have intercourse with a son, it is a capital crime, he shall die.

190. If a man and a woman come willingly, as men and women, and have intercourse, there shall be no punishment. And if a man have intercourse with his stepmother, there shall be no punishment; except if his father is living, it is a capital crime, the son shall die.

195. If a man sleep with the wife of his brother, while his brother is living, it is a capital crime, he shall die. If a man have taken a free woman, then have intercourse also with her daughter, it is a capital crime, he shall die. If he have taken her daughter, then have intercourse with her mother or her sister, it is a capital crime, he shall die.
Daarnaast bestaan er fiks wat voorbeelden van samenlevingen waar incest moreel én wettelijk verboden was, maar het toch in de hoogste éschelons voltrokken werd.

Ik denk voornamelijk aan Egypte (zeker onder de Ptolemeeën) en aan bepaalde Romeinse keizers.

Al moeten we in herinnering houden dat in het Romeinse rijk incest enkel voor de man strafbaar was zolang de vrouw niet overspelig was.
Oud 18 december 2010, 11:47   #253
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zou mij verbazen, eigenlijk. Zouden ze vroeger al zo'n uitgebreide kennis hadden van genetica?
Incest is ongetwijfeld het oudste "taboe" in de vroege mens.

Zelfs "promiscue" dieren als bavianen hebben een uitgerafeld systeem om incest te voorkomen.
Oud 18 december 2010, 11:50   #254
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Incest heeft steeds te maken met misbruik door een volwassene van minderjarigen toevertrouwd aan die volwassene.

Incest wordt verward met inteelt.
Rudy is offline  
Oud 18 december 2010, 11:52   #255
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Incest heeft steeds te maken met misbruik door een volwassene van minderjarigen toevertrouwd aan die volwassene.

Incest wordt verward met inteelt.
Je fantaseert een beetje. Incest is wel degelijk ook de term voor bijvoorbeeld de seksuele relatie tussen een volwassen broer en een volwassen zus.
Oud 18 december 2010, 12:08   #256
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je fantaseert een beetje. Incest is wel degelijk ook de term voor bijvoorbeeld de seksuele relatie tussen een volwassen broer en een volwassen zus.
ik weet niet. Ik denk dat Rudy een beetje gelijk heeft.

inTEELT: zegt het zelf. Broer en zuster die "telen", neef en nicht die "telen"

incest behelst effektief een verschillende machtspositie. (vader + kind, oudere broer + jonger zusjes --- ook wel andersom maar dat valt weinig voor (moeder/zoon of zuster/broertje).

Anderzijds kan men bij huwelijken tussen neven en neven en nichten en nichten niet over inTEELT spreken omdat ze dus niet zullen "telen".

circe is offline  
Oud 18 december 2010, 12:12   #257
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik weet niet. Ik denk dat Rudy een beetje gelijk heeft.

inTEELT: zegt het zelf. Broer en zuster die "telen", neef en nicht die "telen"

incest behelst effektief een verschillende machtspositie. (vader + kind, oudere broer + jonger zusjes --- ook wel andersom maar dat valt weinig voor (moeder/zoon of zuster/broertje).

Anderzijds kan men bij huwelijken tussen neven en neven en nichten en nichten niet over inTEELT spreken omdat ze dus niet zullen "telen".
Telen is gewoon kinderen krijgen. Ik snap je probleem niet. Inteelt is de naam voor een incestueuze relatie met nakomelingen.

Het is allemaal erg simpel hoor.

Laatst gewijzigd door lombas : 18 december 2010 om 12:13.
lombas is offline  
Oud 18 december 2010, 12:19   #258
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inteelt is de naam voor een incestueuze relatie met nakomelingen.

Nu verwar je nakomelingen met bloedverwanten.

Incest kan ook met een adoptiekind; dit is nooit nakomeling en in de meeste gevallen geen bloedverwant

Laatst gewijzigd door Rudy : 18 december 2010 om 12:19.
Rudy is offline  
Oud 18 december 2010, 12:19   #259
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Telen is gewoon kinderen krijgen. Ik snap je probleem niet. Inteelt is de naam voor een incestueuze relatie met nakomelingen.

Neef/nicht huwelijken worden niet beschouwd als incest, maar wèl als inteelt.

Neef/neef huwelijken en nicht/nicht huwelijken zouden standaard moeten toegestaan zijn, ik zie daar geen enkel bezwaar tegen.

circe is offline  
Oud 18 december 2010, 12:28   #260
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Nu verwar je nakomelingen met bloedverwanten.

Incest kan ook met een adoptiekind; dit is nooit nakomeling en in de meeste gevallen geen bloedverwant
Ik denk dat jij gewoon mijn zin niet begrijpt.

"Inteelt is de naam voor een incestueuze relatie met nakomelingen."

En niet

"Inteelt is de naam voor een incestueuze relatie van nakomelingen."

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be