Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 november 2011, 12:25   #241
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
als ik het goed begrijp zijn dus enkel de Vlamingen tweetalig in het Brusselse gewest. Want als het "vertalen" van een tekst hetzelfde betekent als "ik kan hem door Google halen", dan ben ik toch wel minstens vijftigtalig.

Als de Vlamingen (allemaal in één keer dus) op verlof zijn, dan zijn de diensten van de Brusselse burgemeester dus ééntalig Frans? interessant.
Maar u begrijpt het dus niet goed. De tijd dat de Vlamingen tweetalig waren, is nu wel voorbij. Ik meen zelfs de mogen stellen dat er straks meer Walen zullen zijn die Nederlands kunnen spreken dan Vlamingen Frans. Want de kennis van het Nederlands bij de Walen neemt zienderogen toe en de kennis van het Frans bij de Vlamingen neemt zienderogen af.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 november 2011 om 12:29.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2011, 12:38   #242
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
als ik het goed begrijp zijn dus enkel de Vlamingen tweetalig in het Brusselse gewest. Want als het "vertalen" van een tekst hetzelfde betekent als "ik kan hem door Google halen", dan ben ik toch wel minstens vijftigtalig.

Als de Vlamingen (allemaal in één keer dus) op verlof zijn, dan zijn de diensten van de Brusselse burgemeester dus ééntalig Frans? interessant.
die tekst hoef je echt niet door een Nederlandstalige te laten controleren.

Als ik die voor mijn neus krijg ter controle gaat ie linea recta terug met een pinnige opmerking er gratis bij.

afdeling communicatie....wat een schande. Jullie Vlamingen worden letterlijk uitgelachen door dit soort mensen en jullie staan er bij en kijken er naar.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2011, 12:40   #243
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

even uw tekst verbetert:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik meen zelfs de mogen stellen dat er straks meer Walen zullen zijn die Google kunnen gebruiken dan Vlamingen. Want de kennis van het Google bij de Walen neemt zienderogen toe en de kennis van Google bij de Vlamingen neemt zienderogen af.
niemand maakt me wijs dat die tekst door een mens is vertaald.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2011, 13:00   #244
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
even uw tekst verbetert:

niemand maakt me wijs dat die tekst door een mens is vertaald.
U moet mijn teksten niet verbeteren. Dat is voor niks goed. En ik zou het ook maar niet meer doen, want anders ga ik ook eens beginnen met uw teksten te 'verbeteren'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 november 2011 om 13:00.
Oud 9 november 2011, 13:01   #245
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Wanneer krijgen we nu een nationaal referendum over het behoud van het federalisme? Of is het plebs hier te min?
Er zou beter een referendum worden gehouden over het invullen van artikel 35 van de huidige grendelgrondwet en het consequent invoeren van het confederalisme. Uit opiniepeilingen (vraag me nu niet welke, ik weet het niet meer) is gebleken dat daarvoor in Vlaanderen een duidelijke meerderheid is. Maar ja, zoals met zoveel wenselijke en nuttige hervormingen in deze koekoeksstaat zal er een andere voorkeur uit de bus komen bij de francofonen. Het zal toch een keer tot een forcing moeten komen hoor. De Vlamingen zullen niet eeuwig het hoofd deemoedig buigen en "dan maar niet" prevelen.
Oud 9 november 2011, 13:05   #246
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar u begrijpt het dus niet goed. De tijd dat de Vlamingen tweetalig waren, is nu wel voorbij. Ik meen zelfs de mogen stellen dat er straks meer Walen zullen zijn die Nederlands kunnen spreken dan Vlamingen Frans. Want de kennis van het Nederlands bij de Walen neemt zienderogen toe en de kennis van het Frans bij de Vlamingen neemt zienderogen af.
Die conclusie trekt u veel te vlug en steeds maar opnieuw, in volle overtuiging dat uw intelligentie superieur is. Wat helemaal niet zo is.
Oud 9 november 2011, 13:05   #247
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dit wordt door elk internationaal onderzoek geloochenstraft.
Oud 9 november 2011, 13:16   #248
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
waarom kunnen ze dan geen nederlandse tekst publiceren als de vlamingen op congé zijn? als die franstaligen dan toch zo goed Nederlands kunnen zou dat toch geen enkel verschil mogen uitmaken?

zouden ze ook geen franstalige tekst kunnen publiceren als de franstaligen op congé zijn?

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 9 november 2011 om 13:16.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2011, 13:23   #249
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Wat ook leuk is, is om de zogenaamde "Nederlandse" tekst via diezelfde google eens terug in het Frans te vertalen. Ik denk dat de meesten onder ons tot grote verbazing van het Oosten, dit beter zullen begrijpen dan de "nederlandse" tekst:

dit was de vertaling van het pamflet van de Burgemeester de Bruxelles:

'Sinds 1994, de Stad Brussel is om te investeren in stedelijke vernieuwing wijken onveilig. Met dit wijkcontract Bloemenhof als de 14de ontwerp, de Stad is de Brusselse gemeente met de meeste wijkcontracten op zijn naam staan.'

en Français klinkt dat blijkbaar als:
«Depuis 1994, la Ville est d'investir dans le renouvellement urbain des quartiers dangereux. Ce contrat de quartier Bloemenhof que le projet de 14e, la Ville de la municipalité de Bruxelles avec la plupart des contrats de quartier �* son nom. "
Oud 9 november 2011, 13:39   #250
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij hebben veel Vlamingen in dienst, maar die waren tijdens de herfstvakantie allemaal met vakantie.
Dat zegt veel over het belang dat Vlamingen in Brussel hechten aan een goede dienstverlening voor hun Vlaamse medeburgers. Dat is van levensbelang, daar moeten regeringen over vallen. Behalve als die Vlamingen op vakantie willen gaan dan is het niet meer zo belangrijk dat de vlaamse burger in Nederlands bediend worden.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2011, 13:47   #251
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat zegt veel over het belang dat Vlamingen in Brussel hechten aan een goede dienstverlening voor hun Vlaamse medeburgers. Dat is van levensbelang, daar moeten regeringen over vallen. Behalve als die Vlamingen op vakantie willen gaan dan is het niet meer zo belangrijk dat de vlaamse burger in Nederlands bediend worden.
Dus in Brussel werken de Vlamingen enkel voor de Vlamingen en werken de Franstaligen enkel voor de Franstaligen? Waarom moeten de Vlamingen dan tweetalig zijn?

Franstaligen zijn dus volgens jou per definitie nooit tweetalig ook niet als ze in een tweetalig Gewest werken. Zouden Vlamingen dan ook dubbel betaald worden?
Oud 9 november 2011, 14:26   #252
pajoske

Standaard

Citaat:
Dus in Brussel werken de Vlamingen enkel voor de Vlamingen en werken de Franstaligen enkel voor de Franstaligen? Waarom moeten de Vlamingen dan tweetalig zijn?

Franstaligen zijn dus volgens jou per definitie nooit tweetalig ook niet als ze in een tweetalig Gewest werken. Zouden Vlamingen dan ook dubbel betaald worden?
Adem eens diep in en herlees mijn tekst eens rustig. Geef dan pas commentaar.
Tip: eisen tweetalige Franstaligen om in het Nederlands bediend te worden in Brussel?

Laatst gewijzigd door pajoske : 9 november 2011 om 14:27.
Oud 9 november 2011, 14:36   #253
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Adem eens diep in en herlees mijn tekst eens rustig. Geef dan pas commentaar.
Tip: eisen tweetalige Franstaligen om in het Nederlands bediend te worden in Brussel?
Ik denk het niet hé. Waarom zouden ze?

En wat denk jij: eisen tweetalige Nederlandstaligen om in het Frans bediend te worden in Brussel? toch ook niet?

Maar blijkbaar weet je niet goed waarover het hier gaat: als de vlamingen op verlof zijn kunnen de franstaligen blijkbaar geen tekst vertalen naar het nederlands. Daaruit besluit ik dat er op het kabinet van de burgemeester geen tweetalige franstaligen zitten.

Kunt ge volgen?

En dan gaan we het even over het verschil tussen "klant" en "ambtenaar" hebben:

een klant kan in het tweetalige Brussel eisen dat men in het Frans dan wel in het Nederlands wordt bediend (ik bedoel een klant bij het openbaar bestuur, een winkel moet zelf maar weten wat ze willen: spreken ze geen Nederlands dan ga ik naar een andere winkel. Moet ik echter bij de dienst bevolking zijn, dan heb ik geen keuze).

De ambtenaar moet verplicht tweetalig zijn, zodat hij/zij elke klant kan bedienen in de twee talen naar keuze;

Dus ook een franstalige zou tweetalig moeten zijn en dus ook het nederlands machtig en niet zomaar een googeltje doen.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 9 november 2011 om 14:41.
Oud 9 november 2011, 14:40   #254
pajoske

Standaard

Citaat:
Daaruit besluit ik dat er op het kabinet van de burgemeester geen tweetalige franstaligen zitten.

Kunt ge volgen?
Of die waren ook met verlof.
Oud 9 november 2011, 14:42   #255
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Of die waren ook met verlof.
't is goed jongen.

als zowel de franstaligen als de nederlandstaligen met verlof waren, dan waren het de kabouterkes. En die zouden ook tweetalig moeten zijn.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 9 november 2011 om 14:43.
Oud 9 november 2011, 14:45   #256
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlamingen moeten in Brussel steeds in het Nederlands kunnen bediend worden, óók door Franstalige ambtenaren. Brussel wil hoofdstad zijn van La Belgique? Dan is het hun verdomde plicht dat elke ambtenaar goed Nederlands kent. Nederlands is de voornaamste taal in deze staat. Hoeveel Nederlandstaligen in Brussel wonen doet er niet toe.
Oud 9 november 2011, 16:32   #257
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Vlamingen moeten in Brussel steeds in het Nederlands kunnen bediend worden, óók door Franstalige ambtenaren. Brussel wil hoofdstad zijn van La Belgique? Dan is het hun verdomde plicht dat elke ambtenaar goed Nederlands kent. Nederlands is de voornaamste taal in deze staat. Hoeveel Nederlandstaligen in Brussel wonen doet er niet toe.
Daar ben ik het volledig mee eens.
Oud 9 november 2011, 16:54   #258
pajoske

Standaard

Citaat:
Vlamingen moeten in Brussel steeds in het Nederlands kunnen bediend worden,
Akkoord als ej eht hebt over contact met de overheid.
Citaat:
óók door Franstalige ambtenaren.
Ik zou niet weten waarom. Als onmiddellijk een collega je kan verder helpen in Nederlands.
Citaat:
Brussel wil hoofdstad zijn van La Belgique? Dan is het hun verdomde plicht dat elke ambtenaar goed Nederlands kent. Nederlands is de voornaamste taal in deze staat. Hoeveel Nederlandstaligen in Brussel wonen doet er niet toe.
Vanuit het standpunt van hoofdstad moet elke ambtenaar dan perfect Drietalig zijn. Hoeveel Nederlandstalige ambtenaren in Brussel beheersen voldoende de Duitse taal om hun landgenoten perfect te bedienen?

Blijft de vraag waarom er niet één Nederlandstalige aanwezig was als het toch zo belangrijk is om door een Nederlandstalige ambtenaar te worden bediend. Zij werden toch niet allemaal verplicht om verlof te nemen.
Oud 9 november 2011, 17:01   #259
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Akkoord als ej eht hebt over contact met de overheid.
De taalwetten gaan altijd over het contact met de overheid. Winkels mogen de taal hanteren die ze willen: chinees, kantonees, swahili of urdu. het is dan aan de klant te beslissen of ze in die winkel willen geholpen worden.
Officiele zaken zoals contracten moeten dan weer wel de taalwetten volgen, zo ook het personeelsbeleid in de privéfirma's.

Citaat:
Ik zou niet weten waarom. Als onmiddellijk een collega je kan verder helpen in Nederlands.
Waarom zou ik de job van mijn nederlandsonkundige collega erbij moeten nemen? word ik dan dubbel betaald?

Citaat:
Vanuit het standpunt van hoofdstad moet elke ambtenaar dan perfect Drietalig zijn. Hoeveel Nederlandstalige ambtenaren in Brussel beheersen voldoende de Duitse taal om hun landgenoten perfect te bedienen?
Het Brussels hoofdstedelijk Gewest is TWEEtalig, niet drietalig. Voor Duits moet men in het Duitstalige gebied zijn, en dat valt onder het Waalse Gewest.

Citaat:
Blijft de vraag waarom er niet één Nederlandstalige aanwezig was als het toch zo belangrijk is om door een Nederlandstalige ambtenaar te worden bediend. Zij werden toch niet allemaal verplicht om verlof te nemen.
U begrijpt het nog steeds niet. IEDEREEN moet tweetalig zijn. Dan hoeft het niet uit te maken of de ambtenaar nu in het Frans droomt of in het Spaans, zolang hij/zij me maar in het Nederlands kan te woord staan, zoals de taalwet het vereist.
Oud 9 november 2011, 17:49   #260
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De tijd dat de Vlamingen tweetalig waren, is nu wel voorbij. Ik meen zelfs de mogen stellen dat er straks meer Walen zullen zijn die Nederlands kunnen spreken dan Vlamingen Frans. Want de kennis van het Nederlands bij de Walen neemt zienderogen toe en de kennis van het Frans bij de Vlamingen neemt zienderogen af.
Er zullen niet meer Franstaligen zijn die NL spreken dan omgekeerd. Kwalitatief heb je echter volkomen gelijk. Het Nederlands van de honderdduizenden Franstaligen in en rond Brussel die in het NL hun school hebben gelopen kun je niet vergelijken met het abominabele vakantiefrans van de Vlaam.

Citaat:
U begrijpt het nog steeds niet. IEDEREEN moet tweetalig zijn.
Wel nee. Waarom?

Citaat:
Nederlands is de voornaamste taal in deze staat.
Dat zou het misschien moeten zijn. De realiteit is anders (dank je wel klootjesvolk): Er zijn veel meer mensen die Frans spreken in Belgie dan Nederlands.

Belgie is een Franstalig land waarin ook Nederlands- (of was het Vlaams-?) taligen wonen.

Citaat:
Hier hebben jullie weer eens een mooi staaltje van het totaal gebrek aan respect dat "Bruxelles" vertoont t.a.v. de belangrijkste taal in deze staat....
Gebrek aan respect voor het Nederlands?

Vlaamse radio > 90% Engels
Vlaamse tv > 85% Engels
Eigenvolk > 50 % ondertiteld.
Regeringsonderhandelingen > Frans (op Vlaams verzoek)

Tot dat deze vier puntjes zijn 'weggewerkt' heeft Vlaanderen Brussel niets te leren over 'respect'.

Sterker, gezeur over een tekstje , dat net zo goed van een dialectburpende provinciaal afkomstig kan zijn, is kabouterpraat.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 9 november 2011 om 17:52.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be