![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() waarschijnlijk kom nu de opmerking "tis verrijkende koeltoer"
sus antigoon ![]() sociale en politieke voordelen, maar van onze roots doen we geen afstand, dit zou verraad zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil, enkel nodig voor het één en ander te bekomen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#242 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#243 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Saai geblaat. Werkelijk. Indien men eerlijker was zou filosoof zeggen: „Dat is goed, meer Frans benoorden de taalgrens!” en praha: „Jammer dat men het Nederlands zo stiefmoederlijk behandelt in sommige kringen.”
Laatst gewijzigd door Weyland : 19 november 2011 om 15:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#244 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() 'k denk eerder dat het bemoedigend bedoelt is; meer in de trant van: kijk eens, leer de streektaal en wordt verkozen tot vertegenwoordiger voor uw streek! Dat heet motiveren, niet verwijten.
![]() |
#245 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat is ook zo typisch Vlaams, de standaardtaal als onnatuurlijk behandelen. In welk kouterdorp eigenlijk? Voor mij werd het Standaardnederlands al als natuurlijk aanvaard sinds mijn vroege kindheid. Ik merkte zelfs dat ik mijn ouders soms onderling niet verstond, omdat ze dan meer dialectisch praatten.
Als kind leefde ik ook in de aandoenlijke illusie dat de hele wereld Nederlands sprak. De standaardtaal was 'de universele basistaal'. Toen ik mensen Frans en Engels hoorde praten dacht ik dat het een 'volwassen iets' was waar ik later ook gretig aan mee zou doen als ik 'later groot werd.' Het Duits was voor mij ook een grotemensentaal, maar dan gewoon een dialect van volwassenen dat ik niet verstond. Andere talen hoorde ik pas later. Laatst gewijzigd door Weyland : 19 november 2011 om 15:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#246 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Me dunkt dat 'men' dan gewoon zou zeggen : beter wat saai geblaat dan Weylands totaal op niets slaande opmerking
|
![]() |
![]() |
![]() |
#247 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En dat willen we niet zijn dus wordt er lustig op los geluld in het dialect. De overheid komt gretig tegemoet aan de dialectcultuur en promoot ze zelfs. Alles wat de Vlamingen verdeelt moet immers gestimuleerd worden. Alles wat hen verenigt mag best wat afgeremd worden. Bon, als de Vlamingen dat zèlf willen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#248 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() taal verdeelt niet ; de onwil tot begrijpen verdeelt.
![]() |
#249 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Titeltjes worden meestal niet gekozen door diegene die zijn verhaal doet. Als ge al moet beginnen in den trend dat Vlamingen zich goed integreerden en een welbepaald voorbeeld uitpikt waar dat onmiddellijk gevolgd wordt door dat het wel 'bijzondere omstandigheden' ( eigen aan dit gezien dus ) waren dat maakte dat ze geen woord Nederlands meer spraken |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#250 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is een kunstmatig in elkaar gestoken en is de gestandaardiseerde variant van 'het Nederlands' die de autoriteiten en media hanteren en je van kinds af werd ingelepeld in 't school. Het is dus niet verwonderlijk ( zeker in dien tijd : remember ABN -> AN ) dat je dat standaard Nederlands hebt ervaren als dé enige natuurlijke Nederlandse taal. Komt daarenboven nog het simpele feit dat afhankelijk van regio het plaatselijke dialect soms veel dichter stond bij die standaard. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk naar de eigen media, die vooral in een andere taal zijn. Kijk naar de manier waarop veel eigenvolkers hun eigen taal verkrachten. Kijk naar de eigen leiders die 't Frans ook belangrijker vinden. Kijk naar 't feit dat veel mensen (jij oa) niet eens weten hoe hun taal heet. Als je geen respect hebt voor de eigen taal, verwacht dat dan aub ook van een ander niet. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 19 november 2011 om 18:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#252 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() U voelt zich snel beledigd en dat terwijl ik eigenlijk pleitte voor rechtlijnigheid en minder rond de pot gedraai zoals op P.be etteloze draden gevuld worden. Het mag, maar het voelt nogal vies aan (eigenlijk gaf ik geen kritiek aan u hoor).
Laatst gewijzigd door Weyland : 19 november 2011 om 21:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#253 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Die evidentie van een standaardtaal is iets wat een onderwerp van discussie lijkt in onze contreien. Ik mag dat jammer vinden, ja. Ik heb nooit de standaardtaal ervaren als een 'werktuig' waarin je een handigheid dient te verwerven (na veel vallen en opstaan). Ze is véél meer voor me. Het is minder kunstmatig dan je denkt, tenzij beschaving 'kunstmatig' is natuurlijk. Laatst gewijzigd door Weyland : 19 november 2011 om 21:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#254 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() bah.. helemaal niet...
Ik wou je er gewoon op wijzen dat die opmerking op niets sloeg Ik ( en voor zover ik weet ook filosoof ) heb helemaal niets geuit in die zin. Het enige wat ik kwam op te merken was dat ik het nogal een bizar voorbeeld vond van Marie om dan ergens te gaan aantonen dat Vlamingen zich zeer goed zouden integreren ... en waarom niet : derhalve Walen dan zeer slecht Citaat:
Dus wie weet... misschien voelde ik me toch ergens beledigd of op z'n minst té persoonlijk aangesproken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ze is in principe een zoveelste uitloper van de Nederlandse spelling die reeds in 1863 werd opgesteld en vervolgens pas in 1946 een wettelijke basis vormde met het spellingbesluit. Laatst gewijzigd door praha : 19 november 2011 om 21:43. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#257 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Hoe verdeelder ons men kan houden hoe liever het men inderdaad heeft. Bijkomende spijtige is dat we het niet doorhebben en meegeven naar volgende generaties. De cyclische cirkel draaiende houdend maar vergeten welke rommel en onheil deze met zich meesleurt ondertussen.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#258 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Of het nu een dialect is of een standaardtaal maar je leert de taal van waar je woont. Als ik naar Amerika verhuis of naar Noorwegen, Griekenland, Rusland om daar een "beter" leven op te bouwen dan leer ik godverdomme die taal omdat ik in feite geen andere keuze zou mogen hebben; om met die mensen daar te kunnen converseren, te werken en te leven kortweg. En alles anders zijn vaak laffe en zinloze uitvluchten of excuses. Onbereidheid om te integreren. En dat zou dan weer voldoende moeten zijn om geen recht te hebben op bepaalde voordelen die een land met een bepaalde standaardtaal bv geeft. Laat me het nog eens duidelijk stellen: wie trouwens bv hier geboren wordt moet als moedertaal het Nederlands hebben en geen andere taal. Anders moet je maar geboren en getogen worden in het "echte" moederland! Als je dan toch uw afkomst zo belangrijk vind. Trouwens nog iets; ik hoor nog veel te veel mensen van buitenlandse afkomst die ondanks hier geboren te zijn zeer slecht Nederlands praten. De oorzaak is duidelijk lijkt mij. En "Ik nu betalen die dingen" of "Jij zetten die auto verder" is goed voor eerste paar jaar hier maar nadien mag het beetje vlotter gaan toch?
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#259 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#260 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus ik herhaal mijn vraag : waarom doen Vlamingen hun best om volledig te integreren in Wallonië en vinden vele Franstaligen en anderstaligen dat niet nodig?
![]() |