Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 november 2011, 14:56   #241
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
neenee, niet "dan nog".
U maakt een opmerking, gelieve ze te onderbouwen.
waarschijnlijk kom nu de opmerking "tis verrijkende koeltoer"
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2011, 15:03   #242
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Da's nogal een vreemde opmerking temeer daar het aangevoerde voorbeeld ( ter ondersteuning ? ) een nogal bizar voorbeeld is van een Vlaams gezin dat dat naar Wallonië trok en zich daar heeft geïntegreerd door de nieuwe taal te gaan spreken.
Dat gezin was tweetalig ( eerder zelfs ééntalig frans zoals het artikel stelt : 'Mijn vrouw is een Française. We spraken Frans' ) komende uit Jeuk dat is vlak aan de taalgrens.

Het geciteerde stukje geeft hier eerder een 'excuus' weer waarom Laurette ( tot voor kort) geen woord Nederlands kende.
En nu verwijt men haar dat haar familie zich "integreerde" op de wijze die de Vlaamse politici eisen van anderen.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2011, 15:06   #243
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Saai geblaat. Werkelijk. Indien men eerlijker was zou filosoof zeggen: „Dat is goed, meer Frans benoorden de taalgrens!” en praha: „Jammer dat men het Nederlands zo stiefmoederlijk behandelt in sommige kringen.”

Laatst gewijzigd door Weyland : 19 november 2011 om 15:06.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2011, 15:19   #244
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
En nu verwijt men haar dat haar familie zich "integreerde" op de wijze die de Vlaamse politici eisen van anderen.
'k denk eerder dat het bemoedigend bedoelt is; meer in de trant van: kijk eens, leer de streektaal en wordt verkozen tot vertegenwoordiger voor uw streek! Dat heet motiveren, niet verwijten.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2011, 15:22   #245
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Juist daarom hebben we een standaardtaal: Nederlands.
Dat is ook zo typisch Vlaams, de standaardtaal als onnatuurlijk behandelen. In welk kouterdorp eigenlijk? Voor mij werd het Standaardnederlands al als natuurlijk aanvaard sinds mijn vroege kindheid. Ik merkte zelfs dat ik mijn ouders soms onderling niet verstond, omdat ze dan meer dialectisch praatten.
Als kind leefde ik ook in de aandoenlijke illusie dat de hele wereld Nederlands sprak. De standaardtaal was 'de universele basistaal'. Toen ik mensen Frans en Engels hoorde praten dacht ik dat het een 'volwassen iets' was waar ik later ook gretig aan mee zou doen als ik 'later groot werd.' Het Duits was voor mij ook een grotemensentaal, maar dan gewoon een dialect van volwassenen dat ik niet verstond. Andere talen hoorde ik pas later.

Laatst gewijzigd door Weyland : 19 november 2011 om 15:26.
Oud 19 november 2011, 16:07   #246
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Saai geblaat. Werkelijk. Indien men eerlijker was zou filosoof zeggen: „Dat is goed, meer Frans benoorden de taalgrens!” en praha: „Jammer dat men het Nederlands zo stiefmoederlijk behandelt in sommige kringen.”
Me dunkt dat 'men' dan gewoon zou zeggen : beter wat saai geblaat dan Weylands totaal op niets slaande opmerking
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2011, 16:15   #247
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is ook zo typisch Vlaams, de standaardtaal als onnatuurlijk behandelen. In welk kouterdorp eigenlijk?
Verzorgd AN spreken wordt in Vlaanderen al gauw geassocieerd bekaktheid, hollandsheid of homofilie.
En dat willen we niet zijn dus wordt er lustig op los geluld in het dialect.
De overheid komt gretig tegemoet aan de dialectcultuur en promoot ze zelfs.
Alles wat de Vlamingen verdeelt moet immers gestimuleerd worden.
Alles wat hen verenigt mag best wat afgeremd worden.
Bon, als de Vlamingen dat zèlf willen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2011, 16:16   #248
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

taal verdeelt niet ; de onwil tot begrijpen verdeelt.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2011, 16:17   #249
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
'k denk eerder dat het bemoedigend bedoelt is; meer in de trant van: kijk eens, leer de streektaal en wordt verkozen tot vertegenwoordiger voor uw streek! Dat heet motiveren, niet verwijten.
Geen flauw idee... dat artikel ( zoals de meeste trouwens ) krijgt een bepaalde toon door de titeltjes.
Titeltjes worden meestal niet gekozen door diegene die zijn verhaal doet.

Als ge al moet beginnen in den trend dat Vlamingen zich goed integreerden en een welbepaald voorbeeld uitpikt waar dat onmiddellijk gevolgd wordt door dat het wel 'bijzondere omstandigheden' ( eigen aan dit gezien dus ) waren dat maakte dat ze geen woord Nederlands meer spraken
Oud 19 november 2011, 16:26   #250
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is ook zo typisch Vlaams, de standaardtaal als onnatuurlijk behandelen. In welk kouterdorp eigenlijk? Voor mij werd het Standaardnederlands al als natuurlijk aanvaard sinds mijn vroege kindheid. Ik merkte zelfs dat ik mijn ouders soms onderling niet verstond, omdat ze dan meer dialectisch praatten.
Als kind leefde ik ook in de aandoenlijke illusie dat de hele wereld Nederlands sprak. De standaardtaal was 'de universele basistaal'. Toen ik mensen Frans en Engels hoorde praten dacht ik dat het een 'volwassen iets' was waar ik later ook gretig aan mee zou doen als ik 'later groot werd.' Het Duits was voor mij ook een grotemensentaal, maar dan gewoon een dialect van volwassenen dat ik niet verstond. Andere talen hoorde ik pas later.
De standaardtaal is evenwel 'onnatuurlijk' ... daar hoeft geen tekening bij.
Het is een kunstmatig in elkaar gestoken en is de gestandaardiseerde variant van 'het Nederlands' die de autoriteiten en media hanteren en je van kinds af werd ingelepeld in 't school.

Het is dus niet verwonderlijk ( zeker in dien tijd : remember ABN -> AN ) dat je dat standaard Nederlands hebt ervaren als dé enige natuurlijke Nederlandse taal.

Komt daarenboven nog het simpele feit dat afhankelijk van regio het plaatselijke dialect soms veel dichter stond bij die standaard.
Oud 19 november 2011, 18:00   #251
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Waarom kunnen Franstaligen en alle anderstaligen die naar Vlaanderen komen zich niet integreren en hun kinderen in onze taal opvoeden?
Zou jij (willen) integreren in een taal waarvan de sprekers zelf er zo ostentatief niet van houden?
Kijk naar de eigen media, die vooral in een andere taal zijn. Kijk naar de manier waarop veel eigenvolkers hun eigen taal verkrachten. Kijk naar de eigen leiders die 't Frans ook belangrijker vinden. Kijk naar 't feit dat veel mensen (jij oa) niet eens weten hoe hun taal heet.

Als je geen respect hebt voor de eigen taal, verwacht dat dan aub ook van een ander niet.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 19 november 2011 om 18:04.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2011, 20:57   #252
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Me dunkt dat 'men' dan gewoon zou zeggen : beter wat saai geblaat dan Weylands totaal op niets slaande opmerking
U voelt zich snel beledigd en dat terwijl ik eigenlijk pleitte voor rechtlijnigheid en minder rond de pot gedraai zoals op P.be etteloze draden gevuld worden. Het mag, maar het voelt nogal vies aan (eigenlijk gaf ik geen kritiek aan u hoor).

Laatst gewijzigd door Weyland : 19 november 2011 om 21:02.
Oud 19 november 2011, 21:00   #253
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De standaardtaal is evenwel 'onnatuurlijk' ... daar hoeft geen tekening bij.
Het is een kunstmatig in elkaar gestoken en is de gestandaardiseerde variant van 'het Nederlands' die de autoriteiten en media hanteren en je van kinds af werd ingelepeld in 't school.

Het is dus niet verwonderlijk ( zeker in dien tijd : remember ABN -> AN ) dat je dat standaard Nederlands hebt ervaren als dé enige natuurlijke Nederlandse taal.

Komt daarenboven nog het simpele feit dat afhankelijk van regio het plaatselijke dialect soms veel dichter stond bij die standaard.
Standaardtaal kwam als vanzelfsprekend over bij mij. Ik besef ook dat het een opgepoetste vorm is van een cultuurgebied. Daarover zijn we het eens. Dit geldt voor iedere standaardtaal.
Die evidentie van een standaardtaal is iets wat een onderwerp van discussie lijkt in onze contreien. Ik mag dat jammer vinden, ja. Ik heb nooit de standaardtaal ervaren als een 'werktuig' waarin je een handigheid dient te verwerven (na veel vallen en opstaan). Ze is véél meer voor me.

Het is minder kunstmatig dan je denkt, tenzij beschaving 'kunstmatig' is natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Weyland : 19 november 2011 om 21:03.
Oud 19 november 2011, 21:26   #254
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U voelt zich snel beledigd
bah.. helemaal niet...
Ik wou je er gewoon op wijzen dat die opmerking op niets sloeg

Ik ( en voor zover ik weet ook filosoof ) heb helemaal niets geuit in die zin.
Het enige wat ik kwam op te merken was dat ik het nogal een bizar voorbeeld vond van Marie om dan ergens te gaan aantonen dat Vlamingen zich zeer goed zouden integreren ... en waarom niet : derhalve Walen dan zeer slecht

Citaat:
en dat terwijl ik eigenlijk pleitte voor rechtlijnigheid en minder rond de pot gedraai zoals op P.be etteloze draden gevuld worden. Het mag, maar het voelt nogal vies aan (eigenlijk gaf ik geen kritiek aan u hoor).
Daar treed ik je dan wel ergens in bij maar dan had ge die specifieke nicks misschien niet mogen vermelden... want dat is nu ook niet meteen rechtlijnig.

Dus wie weet... misschien voelde ik me toch ergens beledigd of op z'n minst té persoonlijk aangesproken.
Oud 19 november 2011, 21:43   #255
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Standaardtaal kwam als vanzelfsprekend over bij mij. Ik besef ook dat het een opgepoetste vorm is van een cultuurgebied. Daarover zijn we het eens. Dit geldt voor iedere standaardtaal.
klopt... okay

Citaat:
Die evidentie van een standaardtaal is iets wat een onderwerp van discussie lijkt in onze contreien. Ik mag dat jammer vinden, ja.
Dat mag je zeker

Citaat:
Ik heb nooit de standaardtaal ervaren als een 'werktuig' waarin je een handigheid dient te verwerven (na veel vallen en opstaan). Ze is véél meer voor me.
Hier idem dito

Citaat:
Het is minder kunstmatig dan je denkt, tenzij beschaving 'kunstmatig' is natuurlijk.
Ik geef je dit : Ze is minder kunstmatig in die zin dat ze misschien noodzakelijk werd naarmate de moderne communicatiemiddelen en vervoersmiddelen met een verpletterende snelheid de laatste uiteinde met elkander verbond.
Ze is in principe een zoveelste uitloper van de Nederlandse spelling die reeds in 1863 werd opgesteld en vervolgens pas in 1946 een wettelijke basis vormde met het spellingbesluit.

Laatst gewijzigd door praha : 19 november 2011 om 21:43.
Oud 19 november 2011, 21:51   #256
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik had eigenlijk een totaal ander wereldbeeld als kind: ik wist ergens al dat er andere talen waren, maar wanneer ik op de radio of op tv bijvoorbeeld een zanger of zangeres in het Engels bezig hoorde of zag, ging ik er automatisch van uit dat die mensen ook daadwerkelijk uit Engeland of Amerika kwamen. Groot was dan ook mijn verbazing dat sommige van die mensen gewoon Vlamingen of Nederlanders waren en gewoon Nederlands praatten buiten hun muzikale activiteiten.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2011, 01:32   #257
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Verzorgd AN spreken wordt in Vlaanderen al gauw geassocieerd bekaktheid, hollandsheid of homofilie.
En dat willen we niet zijn dus wordt er lustig op los geluld in het dialect.
De overheid komt gretig tegemoet aan de dialectcultuur en promoot ze zelfs.
Alles wat de Vlamingen verdeelt moet immers gestimuleerd worden.
Alles wat hen verenigt mag best wat afgeremd worden.
Bon, als de Vlamingen dat zèlf willen.
Bare.
Hoe verdeelder ons men kan houden hoe liever het men inderdaad heeft. Bijkomende spijtige is dat we het niet doorhebben en meegeven naar volgende generaties. De cyclische cirkel draaiende houdend maar vergeten welke rommel en onheil deze met zich meesleurt ondertussen.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2011, 01:45   #258
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Zou jij (willen) integreren in een taal waarvan de sprekers zelf er zo ostentatief niet van houden?
Kijk naar de eigen media, die vooral in een andere taal zijn. Kijk naar de manier waarop veel eigenvolkers hun eigen taal verkrachten. Kijk naar de eigen leiders die 't Frans ook belangrijker vinden. Kijk naar 't feit dat veel mensen (jij oa) niet eens weten hoe hun taal heet.

Als je geen respect hebt voor de eigen taal, verwacht dat dan aub ook van een ander niet.
Dat is de grootste BS reden die je maar ook kan verzinnen.
Of het nu een dialect is of een standaardtaal maar je leert de taal van waar je woont.
Als ik naar Amerika verhuis of naar Noorwegen, Griekenland, Rusland om daar een "beter" leven op te bouwen dan leer ik godverdomme die taal omdat ik in feite geen andere keuze zou mogen hebben; om met die mensen daar te kunnen converseren, te werken en te leven kortweg.

En alles anders zijn vaak laffe en zinloze uitvluchten of excuses. Onbereidheid om te integreren. En dat zou dan weer voldoende moeten zijn om geen recht te hebben op bepaalde voordelen die een land met een bepaalde standaardtaal bv geeft.

Laat me het nog eens duidelijk stellen: wie trouwens bv hier geboren wordt moet als moedertaal het Nederlands hebben en geen andere taal. Anders moet je maar geboren en getogen worden in het "echte" moederland! Als je dan toch uw afkomst zo belangrijk vind.

Trouwens nog iets; ik hoor nog veel te veel mensen van buitenlandse afkomst die ondanks hier geboren te zijn zeer slecht Nederlands praten. De oorzaak is duidelijk lijkt mij.

En "Ik nu betalen die dingen" of "Jij zetten die auto verder" is goed voor eerste paar jaar hier maar nadien mag het beetje vlotter gaan toch?
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2011, 11:52   #259
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Ik heb een oudtante in Amerika. Denkt u dat één van haar kleinkinderen Nederlands spreekt? Zelfs haar kinderen zijn het verleerd.
Ik vind het heel begrijpelijk als een net naar hier geëmigreerd paar onder elkaar en met mogelijke landgenoten hier hun moedertaal spreekt. Maar ik hoop dat ze het verstand hebben om zo spoedig mogelijk Nederlands te leren zodat ze hun plan kunnen trekken op het werk, in de winkel enzovoort.
Als zij dan kinderen krijgen, kan ik er ook inkomen dat die kinderen nog de taal van de ouders leren, maar dan hoop ik weer op het gezond verstand van de ouders te kunnen rekenen om hun kinderen onze taal ook bij te brengen zodat zij zich hier geen vreemden moeten voelen al zijn ze hier geboren.
Als die kinderen dan ook kinderen krijgen en ze blijven de kinderen in de taal van de grootouders opvoeden, dan vrees ik dat er iets mis is en dat er helemaal geen sprake is van zich willen aanpassen aan het land waarin zij wonen. Geen probleem als die nieuwe generatie besluit om de taal van hun grootouders te leren zoals wij Duits, Spaans of wat dan ook leren en bij hun grootouders gaan oefenen. Maar als zij die taal voorrang blijven geven op het Nederlands ...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Marie, ook een beetje eerlijk blijven. Indien jij met je gezin zou emigreren, zou je met je gezinsleden aan de ontbijttafel en in de tram om samen te gaan shoppen toch Nederlands spreken.

Dat doet niets af van integratie.
U hebt duidelijk niet al mijn posts gelezen.
Oud 20 november 2011, 11:55   #260
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Da's nogal een vreemde opmerking temeer daar het aangevoerde voorbeeld ( ter ondersteuning ? ) een nogal bizar voorbeeld is van een Vlaams gezin dat dat naar Wallonië trok en zich daar heeft geïntegreerd door de nieuwe taal te gaan spreken.
Dat gezin was tweetalig ( eerder zelfs ééntalig frans zoals het artikel stelt : 'Mijn vrouw is een Française. We spraken Frans' ) komende uit Jeuk dat is vlak aan de taalgrens.

Het geciteerde stukje geeft hier eerder een 'excuus' weer waarom Laurette ( tot voor kort ) geen woord Nederlands kende.
Ik durf wedden dat als de situatie omgekeerd was (Franstalige man huwt Vlaamstalige vrouw en komt in Vlaanderen wonen) het Frans ook de voertaal zou blijven in dat gezin.
Dus ik herhaal mijn vraag : waarom doen Vlamingen hun best om volledig te integreren in Wallonië en vinden vele Franstaligen en anderstaligen dat niet nodig?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be