![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
jij behoort tot de sekse van mannen, de populatie van blanken, de ondersoort van homo sapiens sapiens, de soort van homo sapiens, de genus Homo, de familie van grote mensapen, de superfamilie van mensachtigen, de infraorde van smalneusapen, de orde van primaten, de klasse van zoogdieren... Jij bent dus wel een smalneusaap hé. En jij kunt ook tellen
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com Laatst gewijzigd door Deepeco : 20 januari 2012 om 00:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#242 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik spreek wel van soorten, net zoals ik spreek van orden enzo. Kijk naar mijn vorige post, daar staat "soort van homo sapiens" in het rijtje, dus ik spreek er wel van.
![]() |
![]() |
#243 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat de soortgrens niet moreel relevant is, daar gelden dan de adjectieven voor, die ik eerder heb moeten gebruiken ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#244 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() welke adjectieven?
![]() |
#245 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#246 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() je bedoelt dat zeggen dat de soortgrens niet moreel relevant is outlandish enzo is?
![]() |
#247 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#248 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() en dat zeg je zonder er vijf argumenten voor te geven?
![]() |
#249 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ikbengeenaapnuomdatikvroegereenaapwas ikwilnietneukenmetmijnzeugwantkinderenkanikdaartoc hnietmeemaken dierenhebbenwelarmenenbenensomsmaarikhebgeenstaart engeenvinnen ikhebmoreelenethiekengewetenenslechtsenkeledierenh ebbenmoraal Laatst gewijzigd door eno2 : 20 januari 2012 om 11:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#250 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() mentaal gehandicapten ook niet
Citaat:
Citaat:
en mag je dan dierenwelzijnswetten voor die zeug afschaffen? en je kunt geen kinderen maken met onvruchtbare personen, dus mag je die opeten? Past het echt in je ethiek om iemand basisrechten te geven afhankelijk van of je met dat wezen wilt/kunt neuken of niet? Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#251 | ||||
Banneling
|
![]() [quote]I resent that
Je zou anders piepen als je een gehandicapt kind had Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dieren lachen niet Ik denk dat ze met jou ferm zouden lachen, zowel de gehandicapten als de dieren, als die laatste ook konden lachen. Laatst gewijzigd door eno2 : 20 januari 2012 om 20:22. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#252 | |||||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Rationeel gedrag is een persoonlijke ervaring. Als ervaringsdeskundige weet ik dat mijn vrouw altijd rationeler denkt dan ikzelf, zegt ze. Ik vind dit van mezelf ook, zeg ik. ![]() Normale mensen zetten zich af tegen mensen die hun het veganisme opdringen. Jij gaat dat tegenspreken met geleerde, en consistente en ethische en morele waarden en woorden die ik als boerke niet begrijp. Niet snap. Dus jij verliest. Of je wil of niet : 'k zal NOOIT met jou akkoord gaan over je manier hoe je wil dat ik het veganisme beleef. Noch minder hoe je het aan andere mensen wil opdringen. Je zal voor altijd mijn gedoodverfde tegenstrever (vijand) zijn in deze materie. Alhoewel , en ik geef dat ruiterlijk toe, dat ik een groot respect heb voor jou op de manier waarop je, zonder enige agressie ooit, je forumtegenstrevers behandelt. Alhoewel ik ook hier een restrictie maak : op de manier van waarop je vanuit de hoogte, zonder enige agressie, op je forumtegenstrevers neerkijkt. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ik wil bewijzen dat kinderen, die altijd de waarheid zeggen wel een onderscheid maken tussen een rond stukje appel en een vierkant stukje appel. Het is een wereld van verschil omdat de perceptie van de voeding ook de smaak en het genot van het eten bepaalt. Ook volwassenen die op een bourgondische manier genieten van hun eten maken daar een onderscheid. Alhoewel het chemisch dezelfde substantie is bepaalt de vorm en de presentatie van het eten ook de gewaarwording en het genot van de smaak. Voorbeeld : je drinkt een lekkere pils in de gegroefde plastieken beker, met nog een randje tandpasta van gisteren, waarin je 's morgens je tanden gepoetst hebt. Of je geniet van je pils geserveerd in een heerlijk gekoeld kristalhelder glas, met fonkelende druppeltjes aan de buitenkant, waar de heerlijke lentelichtstralen de kleur van het lekker bier een sprankelende kleur geeft. Citaat:
Uiteraard neem je je verwachtingen mee als je van lekker eten of drinken wil genieten. Dat is niet allen bij voeding. Vrouwen die prikkelend gekleed zijn komen toch veel meer sexy over dan dat een vrouw je onmiddellijk overstelpt met haar volle (technische) naaktheid. Het "ontdekken" , letterlijk en figuurlijk, behoort toch ook tot het genot? Dat wil je jezelf toch niet ontnemen? Zo ook bij voeding. De verwachtingen kunnen inderdaad een illusie zijn. Maar de ontdekking van een heerlijke maaltijd, met allerlei kleuren, presentatievormen, geuren, ingrediënten en de combinaties ervan kunnen soms tegenvallen maar veelal tot een hoger genot leiden. Voeding is meer als chemie en al die consistente geleerde woorden van jou. ![]() ('k Zal de vergelijking met vrouwen voor mezelf houden ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Citaat:
Ten eerste ben ik geen vleeseter. Ik catalogiseer mij met de normale eters. Ten tweede : mijn smaakpapillen vertellen me heel snel of ik nagemaakt karton of echt vlees aan het eten ben. Let wel : als mijn verwachting gericht is op het eten van een cervela in een doodgewone frituur op een zijbaan van de autostrade dan geniet ik van de kartonachtige smaak van die cervela. Zo ook zal ik aan dat veggieworstje een waardebepaling geven. Die hoeft niet negatief te zijn hoor. Maar een veggieworstje is een veggieworstje en een lekker bloedworst (van die zwarte) is een lekker bloedworst. Waarom een van de twee uitsluiten ? (Please : niet antwoorden met ethische consistentie of zo hé. Ik wil horen: Is het lekker of niet? ![]() (Kijk : jij vindt dat we vegan MOETEN worden, ik WIL dat je toegeeft dat je een bloedworst lekker vindt. ![]() ![]() Citaat:
![]() Wil je nu, stante pede, het misprijzende woordje "vleeseters" uit je taalgebruik bannen. Je zal er meer sympathie mee winnen voor je uiteindelijke doel dan dat je er nu antipathie mee oogst. Zodat je doel meer en meer tegenstand krijgt. Stijn : plantaadige boter is een vloek. ![]() Margarine is slecht voor de aders i.v.m. aderverkalking. Dit product komt nooit in mijn huis. Onder gelijk welke commerciële benaming die me een beter cholesterol beloofd. Dat vliegt allemaal buiten hier. Maar: Je hebt hier wel een steek laten vallen in je , vegan, voordeel. Als je lekker aardappelpuree wil maken kan je dat zonder extra vet/olie maar het smaakt wel lekkerder met plantaardige olie. Arachide, zonnebloem of soyaolie zijn allemaal mogelijk. Zelfs met olijfolie, die ondanks zijn sterkere smaak en een beetje te groen kleurend effect, toch een extra toets geeft aan een lekker puree. Voor de kenners. ![]() Had je zoiets aangeprezen i.p.v. een botervervanger ![]() Je had , zonder enige opmerking van mijnentwege, mogen verzwijgen dat een lekkere puree met sojaolie beter past bij vleesgerechten, een puree met zonnebloemolie geschikter is voor visgerechten. En dat een aardappelpuree met olijfolie een sublieme toets kan geven als je het serveert met scampi's. Sorry, dat laatste was een anti-vegan grapje. ![]() Citaat:
Kom hier a.u.b. niet af met diep mentaal gehandicapte kinderen of zo waarbij je me de vraag stelt of ik die ik dan ook zou mogen opeten volgens je theorie om je gelijk te bewijzen hé. Ik ben een normale mens, geen vleeseter, en ik denk er niet over na of mijn voeding diepgaande consistentie heeft in een ethisch verantwoorde morele wereld. (Oops : 'k ben al bang van je reply.... ) Ik wil gewoon goed eten zodat ik er elke dag weer tegenaan kan om mijn belastingen te betalen. Het ietsje dat ik overhoud eet ik dan lekker op. Met boter, met vlees en met vis. Ten slotte: Stijn. Als je werkelijk de wereld wil verbeteren, in jouw optiek wel te verstaan, doe dat dan met mate. Als je elke dag één gewone eter tot vegetariër kunt brengen dan win je toch. Na 365 dagen heb je er 365. Als je per jaar 365 mensen kan overtuigen om geen antibiotisch, hormonaal en met water opgepompt vlees te eten. In het voordeel van de eigen gezondheid van jouw "vleeseters" dan bereik je toch hetzelfde doel. Uiteindelijk. Het is een andere weg. Maar veel begrijpelijk voor de normale eters. ![]() Als je vind dat iedereen op slag vegan moet worden dan verlies je altijd. En je terminologie is alleen begrijpbaar voor intellectuelen. Niet voor een doodgewone laagvlieger. Laatst gewijzigd door Biggles : 20 januari 2012 om 21:05. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#253 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Je doet hier net hetzelfde als Deepeco: woordspel. Citaat:
Ik noteer j e gekke insinuatie dat vegetariërs geen normale mensen zouden zijn. Iedereen die een volwaardig dieet eet, is normaal. Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 20 januari 2012 om 21:46. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#254 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() [quote=eno2;5945567]
Citaat:
Ik ben peter van een mentaal gehandicapt weeskind, en mijn zus werkt in instelling voor mentaal gehandicapten. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#255 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() If accepted Citaat:
Discussieer toch onder wetenschappers over zulke zaken als indeling van soorten en soortgrenzen. Voor de dialoog tussen alleseters en veganisten is het indifferent. Citaat:
Citaat:
Met mensenrechten bedoel je bv dierenrechten Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 20 januari 2012 om 22:13. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | ||||||||||||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Een ander voorbeeld: je houdt je rechterhand in warm water en je linker in koud. Daarna grijp je met beide handen een lauwe fles vast. Volgens de ene hand voelt die warm aan, volgens de andere koud. Ga je nu zeggen dat die fles tegelijk twee temperaturen heeft? Dat is in strijd met de thermodynamica. Of ga je het simpel houden en zeggen dat je niet zomaar op je zintuigen kan vertrouwen? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Met vleeseter bedoel ik gewoon een persoon die vlees eet. Tegengestelde van vegetarier dus. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het genotsargument is gewoon niet krachtig genoeg om ernstige rechtenschendingen te rechtvaardigen. Pas nu gewoon deze regel consistent toe. Is het genot van vrijen belangrijker dan het leed van een verkrachting? Citaat:
nu een heel simpele: waarom denk je dat ik zo sterk mijn best doe om op zoek te gaan naar dat ene argument om terug vlees te mogen eten? Waarom die 12000 euro uitloven? Ik heb al met duizend mensen erover gepraat, van veetelers tot academisch filosofen, op zoek naar dat ene argument. En nog nooit gevonden. Enkel drogredenen (150) die ik met meerdere tegenargumenten kan weerleggen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat vind jij het ergst: geslacht en opgegeten worden of niet meer kunnen genieten van vlees? Citaat:
Als een leeuw geen dierenwelzijnswetten moet respecteren, dan mogen we die afschaffen? Als jij een dier mag opeten, mag een dier dan jou ook opeten? En mag jij wel kippen en koeien eten terwijl dat nu net geen predatoren zijn? Om een dierenethiek consistent te maken; een oplossing van het zogenaamde predatieprobleem: http://stijnbruers.wordpress.com/201...ransplantatie/ En er is nog een andere oplossing, gebaseerd op onzekerheidsaversie en de mogelijke ecologisch schadelijke neveneffecten van het uitroeien van predatoren. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#257 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() goei vraag; hangt er maar van af hoe jij of anderen dat argument gebruiken. Het heeft te maken met veganisme in de zin dat veganisme volgt uit het consistent maken van onze ethiek, en dat dat met die mentaal gehandicapten een inconsistentie is in onze huidige ethiek.
Citaat:
Citaat:
Of anders geformuleerd: het zullen de mentaal gehandicapten zijn die de dieren zullen bevrijden. Denk daar maar eens over na ![]()
![]() |
![]() |
#258 | |||
Banneling
|
![]() kweenie maar jouw gedachtenkronkels gaan er bij mij voor de een of andere reden niet in, wellicht omdat ik er allergisch voor ben.
Citaat:
Waarom zijn gehandicapten in jouw of onze ethiek een inconsistentie? Citaat:
Je schuift minstens tien andere punten die tot veganisme leiden opzij ten gunste van jouw (professionele?) obsessie met ethiek. Die ethiek schijnt gebaseerd te zijn op het doorbreken van de soortgrens, zodat we niet tegen andere dieren mogen discrimineren door ze te consumeren. Maar wat hebben de mensenrechten ermee te maken? Citaat:
Dat is maar een eerste vraag 1 en 2 lijken me te botsen Hoe de gehandicapten de dieren kunnen bevrijden zie ik zo niet volgen uit hetgeen wat je tot hier toe stelt Als ze al behulpzaam zouden kunnen zijn in de richting van non-consumptie van dieren, zal het niet aan de opheffing van de soortgrenzen liggen. Maar aan het met compassie behandelen van zwakkere gevoelige levensvormen, van welke soort gevoelig leven dan ook. Laatst gewijzigd door eno2 : 20 januari 2012 om 23:28. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#259 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#260 |