Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Enquete
Ik verwerp hem 52 74,29%
Hij is mijn premier en in steun hem 18 25,71%
Aantal stemmers: 70. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 januari 2012, 19:00   #241
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
ja, Nederland heeft een beleefde premier
en toen?
En toen lazen we dat Rutte vol lof sprak over Di rupo's Nederlands.
Oud 30 januari 2012, 19:15   #242
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
u liegt
de Nederlandse kranten boorden hem in de grond ("brabbeltaaltje")
Citaat:
'Nederlands van premier is goed'
Nederland ontvangt regelmatig de Belgische regeringsleiders. Aangezien dat de voorbije decennia steevast een Vlaming was, verliepen de gesprekken altijd open en hartelijk. Met Di Rupo als eerste Franstalige premier is dat niet anders, verzekerde Rutte.

'Of de premier nu Nederlandstalig of Franstalig is, maakt voor ons niet uit. Het Nederlands van de premier is goed. Het gesprek verliep overigens volledig in het Nederlands', zei Rutte achteraf. (Al werd Di Rupo voor alle zekerheid op de Nederlandse tv toch maar ondertiteld.)

De Nederlandse regeringsleider had ook lof voor het Belgisch regeerakkoord.

Na het bezoek zette Di Rupo koers richting Luxemburg. Daar bezoekt hij premier Jean-Claude Juncker. Volgende week maandag staat een belangrijk gesprek met de Duitse bondskanselier Angela Merkel op het programma
De leugenaar hier bent u (weer eens).

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 januari 2012 om 19:20.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 19:17   #243
Crazy B
Vreemdeling

Crazy B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kasumi Bekijk bericht
Kan deze logebroeder u bekoren?
Wat heeft iemands religie te maken met zijn politieke capaciteiten?
Oud 30 januari 2012, 19:18   #244
born2bewild
Banneling

Standaard

ik heb al geschreven dat Nederland een beleefde premier heeft. Bespaar uzelf dus wat dat betreft de moeite.
geef dan nu de link waar we kunnen vernemen dat de Nederlanders enthousiast waren over het broebeltaaltje

Laatst gewijzigd door born2bewild : 30 januari 2012 om 19:20.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 19:22   #245
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Neen, het is de Franse Revolutie die ons een seculiere cultuur heeft opgedrongen. En de geestelijke voorloper hiervan was de Verlichting.
Het zijn allemaal etappes in eenzelfde vervalproces geweest.

De Franse Revolutie was trouwens niet "Frans". De Verlichting werd in Frankrijk "la mode anglaise" of "spinozisme" (naar de Joodse filosoof Baruch Spinoza) genoemd. De Franse Verlichtingsfilosofen aapten dus buitenlandse modes na. Zie hierover het recente boek van Jonathan Israel, Radical Enlightenment (de man kan geen twee woorden over de Verlichting uitspreken zonder het over de Joden-emancipatie te hebben).

De Joden-emancipatie was trouwens veeleer het gevolg van de macht en rijkdom die de Joden hadden verworven na de Dertigjarige Oorlog dan van eender welke intrinsieke kwaliteiten van hun kant.

De Franse Revolutie was in wezen een poging van de Franse burgerij om het Engelse parlementarisme van de Glorieuze Revolutie (1688) in Frankrijk in te voeren. Een premature opstoot van politiek liberalisme die later werd gecounterd door de radicalen (jacobijnen en sans-culotten) en nog later door Napoleon die een protofascistisch regime aan de macht bracht.

Wat dat laatste betreft, is het ook veelzeggend dat Lenin Robespierre eerde en Hitler en Mussolini Napoleon Bonaparte.

Het was ook een sociale revolutie, waarbij de aanstokers konden profiteren van het feit dat Frankrijk zich tot zijn nek in de schulden had gestoken door de vele oorlogen die het (vooral met Engeland) had gevoerd. Grote staatsschuld, naast mislukte experimenten met papiergeld (cf. John Law), leidde tot grote belastingdruk, wat uiteindelijk de strik om de hals van de monarchie en het Ancien Régime zou worden.

Voorafgaand aan de Franse Revolutie had de desintegratie van de Europese beschaving ook al op verschillende andere terreinen plaatsgevonden. De twee belangrijkste: politiek gezien, het feit dat het Heilig Roomse Rijk uitgeteld was na 1648; spiritueel en intellectueel, het einde van de scholastiek (en daarmee de continuïteit tussen het klassieke en het katholieke Europa). De opkomst van het rationalisme en het protestantisme heeft Europa op beide terreinen de doodsteek gegeven.

Tot slot: ook niet onbelangrijk was de verdrijving van de Joden (Marranos) uit Spanje na de Reconquista (1492). Tijdens de calvinistische dictatuur van Cromwell werden velen van hen in Engeland verwelkomd (nadat ze drie eeuwen lang van het grondgebied verbannen waren geweest). Anderen, zoals de voorouders van "onze" Spinoza, gingen naar Nederland, waar ze godsdienstvrijheid genoten (iets wat katholieken in de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden niét hadden).

Zo is, in een notendop uitgelegd, Europa van een Grieks-Romeinse en nadien een Rooms-Germaanse beschaving in de huidige "Joods-calvinistische" beschaving veranderd.

Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 30 januari 2012 om 19:49.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 19:22   #246
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik heb al geschreven dat Nederland een beleefde premier heeft.
geef dan nu de link waar we kunnen vernemen dat de Nederlanders enthousiast waren over het broebeltaaltje
U schreef dat de Nederlandse kranten Elio door de grond boorden van kritiek nav zn slecht Nederlands. Ik heb je een link gegeven waar het tegengestelde beweerd werd. Misschien kunt u me even helpen en vertellen waar Nederlanders Elio door de grond boren vanwege zn slecht NL.
Oud 30 januari 2012, 19:23   #247
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik heb al geschreven dat Nederland een beleefde premier heeft. Bespaar uzelf dus wat dat betreft de moeite.
Ik beschouw de Nederlandse premier hier als de vertegenwoordiger van de Nederlanders.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 19:24   #248
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Crazy B Bekijk bericht
Wat heeft iemands religie te maken met zijn politieke capaciteiten?
In de mate dat de loge in staat is onbekwame mensen als zetbazen op belangrijke postjes te plaatsen heeft dat er alles mee te maken.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 19:26   #249
Crazy B
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
In de mate dat de loge in staat is onbekwame mensen als zetbazen op belangrijke postjes te plaatsen heeft dat er alles mee te maken.
Politicus zijnde komt meneer Di Rupo mij erg bekwaam over. Ik heb de formatie van ver gevolgd (letterlijk en figuurlijk) en het leek mij dat die man al zijn tegenstanders vlot naar huis heeft gespeeld. En bijna niemand van die tegenstanders lijkt dat door te hebben.

Ik weet natuurlijk niet of hij ook talent heeft als beleidsman.

Laatst gewijzigd door Crazy B : 30 januari 2012 om 19:26.
Crazy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 19:28   #250
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
De Loge is duidelijk een trapje te hoog voor jou, dat is duidelijk.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 19:30   #251
Crazy B
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
De Loge is duidelijk een trapje te hoog voor jou, dat is duidelijk.
Ik denk dat de vrijzinnige religie in België ongeveer even veel invloed heeft als de katholieke, en op dezelfde gebieden.
Oud 30 januari 2012, 19:31   #252
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de vrijzinnige religie in België ongeveer even veel invloed heeft als de katholieke, en op dezelfde gebieden.
er is niks religieus aan de Loge.
Oud 30 januari 2012, 19:34   #253
Crazy B
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
er is niks religieus aan de Loge.
De vrijzinnigheid is een religie als elke andere, met rituelen en dogma's. Ikzelf heb nooit van zulke brainwashing moeten weten. Ik hang dan ook geen enkele religie aan. Mij valt wel op dat vele vrijzinnigen, of mensen die ménen dat ze vrijzinnig zijn, koste wat het kost willen bewijzen dat hun geloof géén religie is. Ah nee, want religie is voor niet-verlichten.

Laatst gewijzigd door Crazy B : 30 januari 2012 om 19:34.
Oud 30 januari 2012, 19:55   #254
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vrijzinnigheid is een religie als elke andere, met rituelen en dogma's. Ikzelf heb nooit van zulke brainwashing moeten weten. Ik hang dan ook geen enkele religie aan. Mij valt wel op dat vele vrijzinnigen, of mensen die ménen dat ze vrijzinnig zijn, koste wat het kost willen bewijzen dat hun geloof géén religie is. Ah nee, want religie is voor niet-verlichten.
zever in pakskes. Btw, over welke dogma's heb je het ??
Oud 30 januari 2012, 19:57   #255
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
natuurlijk niet, vrijzinnigheid is geen religie. Je mag er voor zijn of er tegen maar het wezenskenmerk zelf van vrijzinnigheid is toch dat het godsbeeld afgewezen is ?
Je kunt altijd van mening verschillen over de waarde van deze of gene opinie, maar om atheisme gelijk te stellen met een religie, dat is volgens mij totaal fout.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 19:58   #256
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
natuurlijk niet, vrijzinnigheid is geen religie. Je mag er voor zijn of er tegen maar het wezenskenmerk zelf van vrijzinnigheid is toch dat het godsbeeld afgewezen is ?
Je kunt altijd van mening verschillen over de waarde van deze of gene opinie, maar om atheisme gelijk te stellen met een religie, dat is volgens mij totaal fout.
²
Oud 30 januari 2012, 20:01   #257
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Onwaarschijnlijk gelul.
Waarschijnlijk is filosofie dan uw beroep, want filosofen zijn de enigen die zich nog met filosofie bezig houden.

Voor de rest is de rol van de filosofie in het westerse denken uitgespeeld. Zeg maar dank u daarvoor aan de Verlichtingsfilosofen.

De barbarij van de moderne pseudowetenschap en de techniek (beide dienstmaagden van de industrie en de economische kartels) is wat ons in dit postmoderne, postfilosofische tijdperk te wachten staat.

Indien er niets verandert uiteraard. Aan ons de keuze.

Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 30 januari 2012 om 20:03.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 20:04   #258
Crazy B
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
zever in pakskes. Btw, over welke dogma's heb je het ??
Weet jij eigenlijk wat vrijmetselarij is? Ik stel voor dat je er eens wat informatie over opzoekt die niet afkomstig is van wat je hier en daar hebt horen zeggen. Reguliere loges (echte vrijmetselaars, m.a.w.) zijn zo spiritueel als het maar kan. Het is geen schande een religie aan te hangen. Het is wel belachelijk jezelf wijs te maken dat je de enige grote waarheid kent, maar dat dat toch niet religieus of spiritueel geïnspireerd is. Enfin, beweren dat je de grote waarheid kent is al belachelijk op zich, natuurlijk. Ik stel me voor dat jij een atheïst bent die wel de klok van de vrijmetselarij heeft horen luiden, maar geen idee heeft waar de klepel hangt.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet antivrijmetselarij, net zo min als ik antichristendom, anti-islam of anti-churchoftheflyingspaghettimonster ben. Ik ken de waarheid niet en ik beweer ook niet die te kennen. Ik weet niet wat de mens als goed en kwaad moet beschouwen en ik weet niet wat er met ons gebeurt als we die geheime regels breken. Christenen, moslims, Joden, Hindoes, vrijmetselaars en al de rest weten dat allemaal wel. Of je nu in God, Allah, Jehova, de mens of de Opperbouwmeester des Heelals gelooft, religieus ben je.

Je hebt trouwens wel mooie argumenten. 'Zever in pakskes', dat heb ik nog nooit gehoord. Ik sta met mijn mond vol tanden. Nu ja, in debat treden met religieuzen eindigt vaak zo.

Laatst gewijzigd door Crazy B : 30 januari 2012 om 20:09.
Oud 30 januari 2012, 20:10   #259
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weet jij eigenlijk wat vrijmetselarij is?
Redelijk, ja. Mijn vader (zaliger) was twintig jaar logebroeder.

Laatst gewijzigd door Pietje : 30 januari 2012 om 20:11.
Oud 30 januari 2012, 20:12   #260
Crazy B
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Redelijk, ja. Mijn vader (zaliger) was twintig jaar lid.
Mijn vader zaliger was gedurende 35 jaar orthopedisch chirurg. Maar ik ga geen knieprothese plaatsen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be