Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 februari 2012, 12:35   #241
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Jij stelde dat het individuele altijd ondergeschikt is en moet zijn aan het collectieve, ik reageer daartegen dat dat niet zo is. Easy
Dat is het inzake sociaal overleg WEL, en jij ontkent dat. De basis van het sociaal overleg in ons land is collectief. Aanvullingen zijn individueel.

Laatst gewijzigd door -Jo- : 12 februari 2012 om 12:35.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2012, 12:36   #242
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
En aan welke landen dacht je dan?
Momenteel zijn die zo goed als onbestaande, toch voor zo ver ik weet. Maar Noord-Korea komt op dat vlak wel aardig in de buurt.
Oud 12 februari 2012, 12:41   #243
kameleon
Minister

Standaard

Individualisme ==> neoliberaal model

Ik hoop dat we dan ook eens hartelijk met je mogen lachen als je het als individualist niet maakt ?
Oud 12 februari 2012, 13:02   #244
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Individualisme ==> neoliberaal model

Ik hoop dat we dan ook eens hartelijk met je mogen lachen als je het als individualist niet maakt ?
Een individualist is niet per see iemand die niet samenwerkt om zijn doelen te bereiken. Samenwerking kan zeer vruchtbaar zijn. Alleen verschilt een individualist in visie: hij of zij moet er beter van worden, en niet de gehele maatschappij.

Egoistisch ? Misschien, maar zie het op een andere manier: als mens heb je een verantwoordelijkheid tov jezelf, je familie en misschien je goede vrienden. Vroeger, leefde men in stamverband. Dit waren grote families, in feite. Men leefde in dit verband omdat het het beste was voor het individu.

De dag van vandaag is dat al lang niet meer zo. De maatschappij is een zodanig groot gegeven dat de middenmoot, de grijze massa waar ik over spreek, het beleid bepaalt en de richting uitzet. En dit zal er toe leiden dat voor veel mensen het individueel belang niet meer wordt behartigd. Er zijn er zelfs die slechter worden van het feit dat de schaal zo gigantisch groot is geworden en dat men beslissingen op probeert te dringen. Men heeft letterlijk geen keuze meer over veel dingen in zijn of haar leven.

En daarom heb ik lak aan de maatschappij indien ze streeft naar het behartigen van de middelmaat, de grijze massa.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2012, 13:02   #245
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Dat is het inzake sociaal overleg WEL, en jij ontkent dat. De basis van het sociaal overleg in ons land is collectief. Aanvullingen zijn individueel.
Waarmee je zelf toegeeft dat het individuele niet ondergeschikt is
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2012, 13:02   #246
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Momenteel zijn die zo goed als onbestaande, toch voor zo ver ik weet. Maar Noord-Korea komt op dat vlak wel aardig in de buurt.
QED
Oud 12 februari 2012, 13:05   #247
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel ja Tavekje, waar heb ik beweerd een aanhanger te zijn van het voormalige NS-regime in Duitsland?
Ik heb in antwoord op Another Jack enkel een voorbeeld gegeven van een dergelijk regime zoals hij vroeg, ik heb niet beweerd daar een aanhanger van te zijn.
Ten eerste,

Vervals geen quotes.

Ten tweede,

Spartel spartel....uw track record hier op dit forum levert maar 1 ding op: gij zijt een rechts nationalistje met een grote haat tov maxisme, liberalisme, kapitalisme.....
Oud 12 februari 2012, 13:08   #248
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ziedaar het extremisme in hoogsteigen persoon, waarvoor dank om dit aan de lezers zo duidelijk te maken!

In een deftig land worden dergelijke blijken van asociaal gedrag uiteraard bijgestuurd via internering en heropvoeding.
Allez duw me maar in de bak voor afwijkende mening.

Citaat:

Privé firmas om de taak van politie over te nemen!!! We kunnen onmiddelijk de doden van de straten scheppen met hopen.
Het gebeurt op meer en meer plekken, met succes.
Oud 12 februari 2012, 13:24   #249
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

En daarom heb ik lak aan de maatschappij indien ze streeft naar het behartigen van de middelmaat, de grijze massa.
Het is die grijze massa die met zijn allen ernaar streven om uit die grijze massa te geraken. Rondrijden met een te grote wagen, 3x per jaar op vakantie gaan, een splinternieuw huis met alle energiebesparende maatregelen. Zolang ze maar niet moeten onderdoen voor diezelfde familie of groep mensen waartoe ze behoren. Dat is inderdaad niet meer samenwerken, dat is elkaar plattrappelen.
Oud 12 februari 2012, 14:02   #250
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarmee je zelf toegeeft dat het individuele niet ondergeschikt is

Maar dommerik toch! DE BASIS IS COLLECTIEF! Begrijpend lezen kan je ook al niet.
Oud 12 februari 2012, 14:06   #251
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Ten eerste,

Vervals geen quotes.
Herlees gewoon eens wat ik zei zonder het schuim op de lippen te krijgen. Ik heb gewoon een voorbeeld gegeven in antwoord op die vraag, ik heb nergens gezegd dat ik een aanhanger ben van dat voorbeeld. Te moeilijk voor je?

Citaat:
Spartel spartel....uw track record hier op dit forum levert maar 1 ding op: gij zijt een rechts nationalistje met een grote haat tov maxisme, liberalisme, kapitalisme.....
Wat is maxisme?
Tiens, nu ben ik plots weer "rechts" gezind? In andere draden krijg ik van extremisten van uw genre het etiket "links" te zijn. Wat is het nu eigenlijk?
Dat ik een hartsgrondige afkeer heb van liberalisme en kapitalisme is juist, so?
Oud 12 februari 2012, 14:09   #252
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Allez duw me maar in de bak voor afwijkende mening.
Neen, dat doet men oa in liberaal-democratische en marxistische regimes.
Heropvoedingsinstellingen daarentegen...

Citaat:
Het gebeurt op meer en meer plekken, met succes.
Het is logisch dat in een hyperkapitalistische maatschappij regelingen die op maat gesneden worden van het individu, meer succes hebben. De aard van het beestje is wat het is. Het Atlantische extremisme bepaalt meer en meer het doen en laten, gelukkig broeit er weerstand bij de bevolking.
Oud 12 februari 2012, 14:09   #253
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tussen je gemekker en gejank door zie ik ook nog steeds geen argument van jou waarom ik dat wel zou zijn .
Beetje doorzichtig om het dan maar op het "puberale" karakter te gaan steken.
Ai, een nieuwe flater. Ik heb nl. al vele argumenten gegeven, maar omdat het zondag is en ik duidelijk te doen heb met een verstandelijk beperkt iemand, zal ik deze herhalen en zelfs nog wat uitbreiden.

- je vertrekt nooit zonder je identiteitskaart en rijbewijs, net zoals iedereen
- jij gaat naar de winkel, net zoals iedereen
- soms bestel je eens iets via internet, net zoals iedereen
- je probeert je spaargeld zo goed mogelijk te beleggen, net zoals iedereen
- je hebt hobbies zoals zovelen hobbies hebben, net zoals iedereen
- je drinkt graag een pintje of een wijntje, net zoals iedereen
- een lekker etentje sla je ook niet af, net zoals iedereen
- je vult keurig je belastingsaangifte in, net zoals iedereen
- je betaalt je verzekering, net zoals iedereen
- je kind dat geboren wordt, zul je keurig aangeven bij de burgerlijke stand binnen de 15 dagen, net als iedereen
- als je naar de dokter gaat of het ziekenhuis gaat, neem je keurig je SIS-kaart mee, betaalt je facturen en dient deze achteraf in bij je mutualiteit
of hospitalisatieverzekering, net als iedereen
- diefstal zul je aangeven bij de politie, net zoals iedereen
- als het nodig is ga je netjes naar het stadhuis achter een nieuwe identiteitskaart, net zoals iedereen
- je zet tijdig je vuilniszakken buiten, net zoals iedereen
- je gebruikt net zoals iedereen internet om te communiceren, je te entertainen en om te informeren, net zoals iedereen
- je gaat naar huwelijksfeesten, verjaardagsfeesten of babyborrels en koopt keurig een geschenkje, of stort iets op hun rekening, net zoals iedereen
- je gaat keurig stemmen als men het je vraagt, net zoals iedereen
- je klaagt over het weer en de politiek, net zoals iedereen
- je houdt je aan de regels van de Nederlandse taal wanneer je een tekst schrijft, net zoals iedereen
- je houdt je zoveel mogelijk aan de verkeersregels, al was het maar om boetes te vermijden, net zoals iedereen
- deze lijst loopt door ad infinitum

Kun je nu eventjes aantonen waarom jij en Tavek, desondanks al het bovenstaande, hardnekkig blijven beweren dat jullie toch géén deel uit te maken van de grijze massa ? Dat lijkt me immers een vrij boude bewering, aangezien 99 pct. van wat de zgn. grijze massa doet, julli ook doen...

Dus graag concrete voorbeelden aub.

PS: Antwoorden die aanvaard worden, zijn:

- je bent een clochard en woont onder een brug

- je woont op een eiland, ver weg van de beschaving, waar je in vrede en harmonie leeft met de vogelen des velds

- je bent psychisch gestoord en je hebt 2 x per dag de toestemming om enkele onschuldige berichtjes te plaatsen op dit forum

Als je voldoet aan één van de bovenstaande drie categorieën, neem ik mijn woorden terug.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2012, 14:15   #254
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:

Maar dommerik toch! DE BASIS IS COLLECTIEF! Begrijpend lezen kan je ook al niet.
Waardoor het individuele nog steeds niet ondergeschikt is

Fascistjs die op hun paard zitten, altijd lachen
Oud 12 februari 2012, 14:15   #255
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
QED
En wat is er dan wel bewezen dat moest bewezen worden?
Oud 12 februari 2012, 14:17   #256
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Waardoor het individuele nog steeds niet ondergeschikt is

Fascistjs die op hun paard zitten, altijd lachen

Nogmaals, voor de derde keer (amai zeg, wel zéér traag van begrip):
De basis is collectief, de aanvullingen zijn individueel. Aanvullingen zijn nog altijd ondergeschikt aan de basis me dunkt. Moeilijk hé?
Oud 12 februari 2012, 14:21   #257
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ai, een nieuwe flater. Ik heb nl. al vele argumenten gegeven, maar omdat het zondag is en ik duidelijk te doen heb met een verstandelijk beperkt iemand, zal ik deze herhalen en zelfs nog wat uitbreiden.

- je vertrekt nooit zonder je identiteitskaart en rijbewijs, net zoals iedereen
- jij gaat naar de winkel, net zoals iedereen
- soms bestel je eens iets via internet, net zoals iedereen
- je probeert je spaargeld zo goed mogelijk te beleggen, net zoals iedereen
- je hebt hobbies zoals zovelen hobbies hebben, net zoals iedereen
- je drinkt graag een pintje of een wijntje, net zoals iedereen
- een lekker etentje sla je ook niet af, net zoals iedereen
- je vult keurig je belastingsaangifte in, net zoals iedereen
- je betaalt je verzekering, net zoals iedereen
- je kind dat geboren wordt, zul je keurig aangeven bij de burgerlijke stand binnen de 15 dagen, net als iedereen
- als je naar de dokter gaat of het ziekenhuis gaat, neem je keurig je SIS-kaart mee, betaalt je facturen en dient deze achteraf in bij je mutualiteit
of hospitalisatieverzekering, net als iedereen
- diefstal zul je aangeven bij de politie, net zoals iedereen
- als het nodig is ga je netjes naar het stadhuis achter een nieuwe identiteitskaart, net zoals iedereen
- je zet tijdig je vuilniszakken buiten, net zoals iedereen
- je gebruikt net zoals iedereen internet om te communiceren, je te entertainen en om te informeren, net zoals iedereen
- je gaat naar huwelijksfeesten, verjaardagsfeesten of babyborrels en koopt keurig een geschenkje, of stort iets op hun rekening, net zoals iedereen
- je gaat keurig stemmen als men het je vraagt, net zoals iedereen
- je klaagt over het weer en de politiek, net zoals iedereen
- je houdt je aan de regels van de Nederlandse taal wanneer je een tekst schrijft, net zoals iedereen
- je houdt je zoveel mogelijk aan de verkeersregels, al was het maar om boetes te vermijden, net zoals iedereen
- deze lijst loopt door ad infinitum
Aha, nu beginnen we ergens heen te gaan
Gemeenschappen en maatschappijen worden dus gebaseerd op basis van uiterlijkheden zoals je hierboven beschrijft? Jouw maatschappij is dus de wereldbevolking, uitgezonderd wat primitieve stammen?

Citaat:
Kun je nu eventjes aantonen waarom jij en Tavek, desondanks al het bovenstaande, hardnekkig blijven beweren dat jullie toch géén deel uit te maken van de grijze massa ? Dat lijkt me immers een vrij boude bewering, aangezien 99 pct. van wat de zgn. grijze massa doet, julli ook doen...
Easy, al ga je dan wel een moeilijke denkoefening moeten doen, die een beetje out of the box thinking vereist. Tavek kan gerust voor zichzelf spreken, maar het zou me verbazen als ie er een andere visie op nahoudt. Jouw definitie van "grijze massa' zoals hierboven beschreven, is niet de definitie die wij daaraan geven.

Dat had ik je trouwens al eerder gezegd, dat je naast je doelpubliek heen aan het praten was

Citaat:
Dus graag concrete voorbeelden aub.

PS: Antwoorden die aanvaard worden, zijn:

- je bent een clochard en woont onder een brug

- je woont op een eiland, ver weg van de beschaving, waar je in vrede en harmonie leeft met de vogelen des velds

- je bent psychisch gestoord en je hebt 2 x per dag de toestemming om enkele onschuldige berichtjes te plaatsen op dit forum

Als je voldoet aan één van de bovenstaande drie categorieën, neem ik mijn woorden terug.
Kijk, daar is het peuter-gebral terug
Oud 12 februari 2012, 14:22   #258
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niets, maar QED klinkt goed.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2012, 14:23   #259
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:

Nogmaals, voor de derde keer (amai zeg, wel zéér traag van begrip):
De basis is collectief, de aanvullingen zijn individueel. Aanvullingen zijn nog altijd ondergeschikt aan de basis me dunkt. Moeilijk hé?
Nope, dat zijn ze niet Moesten ze dat wel zijn, dan zou je individueel nooit dingen kunnen verkrijgen die een veelvoud van het collectieve zijn. Moeilijk eh

Het collectieve gaat niet voor op het individuele, hoe hard dat jij dat ook wel zou willen.
Oud 12 februari 2012, 14:25   #260
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Welke type regimes jij aanhangt (je weet wel, dat type regime waarvan je Tavek wil overtuigen dat het enkel maar een voorbeeldje was dat je wou geven).

Noord-Korea is inderdaad een mooi voorbeeld.

Aandoenlijk toch, zo'n reich-aanhanger
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be