Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 maart 2014, 23:24   #241
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Vragen naar het beste boek over een historisch feit lijkt me bijzonder kinderachtig. Er zijn goede boeken en minder goede; geen beste boek.
In mijn bibliografie staat Els Witte met haar standaardwerk De Geschiedenis van België bovenaan als een beter werk over de Belgische Revolutie.
Als je beter weet, zeg het en hou dan op met je treiterige, dwaze vragen.
Wittes werk is helemaal niet "het" standaardwerk over de Belgische Revolutie. U moet dus vaststellen dat uw gedruis zo ledig is als wat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2014, 01:17   #242
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard Mauste en mijn ma.

Citaat:
In mijn bibliografie staat Els Witte met haar standaardwerk De Geschiedenis van België bovenaan als een beter werk over de Belgische Revolutie.
Of kom je met Els Witte af omdat die helemaal bovenaan staat in het zoekresultaat als ge in google de woorden standaardwerk Belgische Revolutie intikt ?
Citaat:
Als je beter weet, zeg het en hou dan op met je treiterige, dwaze vragen.
Het zwaktebod dat eerder overeenkomt met de psychologie van een scholier in plaats van een akademikus.

Maar ach, trek het U niet aan Mauste. Ge kunt niet alles weten; ge hoeft zelfs niet alles te weten.
Begin eerst gewoon rustig, kritisch en aandachtig beschouwend een Wikipediastuk te lezen, in de plaats van daaruit wat lukraak te kopiëren en hier dan wild neer te kwakken, overladen met klichees en platitudes dat het niet mooi meer is. En neem d�*n eens een uitgebeider werk ter hand.

Voor mijn intussen 80-jarig moederke zijn ook alle Vlaamsgezinden, zwarten.
Maar dat mens is maar tot 14 jaar naar school geweest en heeft nog nooit iets anders gelezen dan Dag Allemaal en Het Laatste Nieuws.
Ge moogt tegen de mensen niet zeggen dat ge NVA stemt
, zegt ze, want dan gaan ze denken dat ge ne zwarte zijt.
En ach, ik wil haar dat niet eens kwalijk nemen.
Bij iemand die zich uitgeeft voor een erudiet en docent ligt dat natuurlijk wel eventjes anders. Daar is een kwaadwillige geest aan het werk.

Maar misschien kunt gij eens met haar gaan babbelen op een zondagnamiddag en vertellen dat al die Grootnederlanders geen haar beter zijn, in de plaats van hier intellektueel op uw tenen te staan met moeilijke woorden als hyperbool en aleatoir om uiteindelijk dan toch nog plat op uw bakkes te vallen, waar ge het hebt over Dietsland.
Want dat is nu precies wat ge hier doet, Mauste.
Neen, in alle ernst, mijn ma lijkt mij voorlopig een geschiktere gesprekspartner voor U.

PS Niet onbelangrijk detail:Ze maakt de beste pannekoeken die ik ooit gegeten heb, Mauste. Misschien krijgt ge d' er zelfs een paar mee.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 maart 2014 om 01:42.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2014, 02:14   #243
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Maar ach, trek het U niet aan Mauste. Ge kunt niet alles weten; ge hoeft zelfs niet alles te weten.
Begin eerst gewoon rustig, kritisch en aandachtig beschouwend een Wikipediastuk te lezen, in de plaats van daaruit wat lukraak te kopiëren en hier dan wild neer te kwakken, overladen met klichees en platitudes dat het niet mooi meer is. En neem d�*n eens een uitgebeider werk ter hand.
Zovele jaren geleden schreef ik er al over:

http://forum.politics.be/showpost.ph...36&postcount=3
Oud 4 maart 2014, 14:03   #244
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Waarom, Mauste, is de Grootnederlandse gedachte dan wel een hersenspinsel ?
Omdat grofweg zo'n 1,5 % van de Vlamingen dat streven genegen is.
Leg ons bij gelegenheid eens uit waarom.
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2014, 14:15   #245
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
goed dan, hierbij een vraag:

Ik ben de Grootnederlandse gedachte genegen. Verbindt u mij omwille daarvan aan dergelijke (fascistische/bruine/nazistische) organisaties die u noemde?

ik hoor het graag.
Ik weet niet hoe je dat streven invult. Noch hoe groot je nostalgie is naar vervlogen tijden. Wel heb ik gelezen dat je de donkere bruin/zwarte jaren van de fasciserende grootnederlandse gedachte zeer sterk hebt gebagatelliseerd. Zegt dat iets over je gedachtengoed?
Oud 4 maart 2014, 14:22   #246
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

[quote=Jacob Van Artevelde;7042787]

Of kom je met Els Witte af omdat die helemaal bovenaan staat in het zoekresultaat als ge in google de woorden standaardwerk Belgische Revolutie intikt ?

Zielige man.
Oud 4 maart 2014, 14:23   #247
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN

Eduard Khil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Och ja, van zeveren ga je niet dood. .
maar goed ook, anders had jij wel 100 levens nodig gehad
Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2014, 14:29   #248
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:

Maar misschien is dit eksemplarisch en pesten uw leerlingen u pas écht ?
Of werd ge ook op school gepest ?
Correctie: ik heb geen leerlingen maar jongvolwassen studenten. Ik doceer dus niet aan een school maar aan een Hoger Instituut.
Je kan daar ook eens over beginnen lullen.
Oud 4 maart 2014, 14:40   #249
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wittes werk is helemaal niet "het" standaardwerk over de Belgische Revolutie. U moet dus vaststellen dat uw gedruis zo ledig is als wat.
http://www.bol.com/nl/p/de-construct...1004004724430/

Ik blijf wachten op jouw overweldigende bron...
Misschien moet je je spitsbroeder Van Artevelde nog maar eens ter hulp roepen.
Asinus asinum fricat.
Oud 4 maart 2014, 16:08   #250
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Ik moet echter helaas vaststellen dat gijzelf diegene zijt die hulp nodig heeft.
En dat niet alleen om het Wikiartikel over Dietsland juist te duiden en kritisch te beoordelen en vooral de juiste besluiten eraan vast te knopen. Maar tevens ook om deze pagina aandachtig te lezen en in post # 243 het werk terug te vinden dat Jan bedoelde....

Bovendien betwijfel ik, afgaande op wat ge hier schrijft over de Belgische revolutie, of ge zelfs nog maar de samenvatting van " de Konstruktie van België" gelezen hebt, waarnaar de link in uw bericht verwijst, laat staan het boekwerk zelf.

En ik preciseer daarbij uit uw eigen link:
In 1830 maakt een beperkte groep intellectuelen uit de oppositie - vooral afkomstig uit de middenklasse en de kleine bourgeoisie - handig gebruik van de heersende sociale opstand. .../.... Vooral onder druk van Frankrijk geven de Europese machten groen licht aan de Belgische revolutionairen om een nieuwe natie te construeren.
Dit ligt in de lijn met wat ik beweerde maar niet met:
Citaat:
De Zuidelijke Nederlanden dwongen uiteindelijk hun onafhankelijkheid af.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 maart 2014 om 16:29.
Oud 4 maart 2014, 17:44   #251
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:

Vooral onder druk van Frankrijk geven de Europese machten groen licht aan de Belgische revolutionairen om een nieuwe natie te construeren. [/i]
Dit ligt in de lijn met wat ik beweerde maar niet met:
"De Zuidelijke Nederlanden dwongen uiteindelijk hun onafhankelijkheid af."

Beide citaten zijn helemaal niet contradictorisch als het dat is wat je bedoelt: grootmachten kunnen openlijk of achter de schermen plaatselijke revoluties steunen maar uiteindelijk zijn het de revolutionairen die de klus moeten klaren.
Wat gebeurt er vandaag in Oekraïne? Eenzelfde scenario: sympathie vanwege de Westerse grootmachten v.w.b. het zelfbeschikkingsrecht van de Oekraïners maar op het terrein moeten de Oekraïners zelf hun lot in handen nemen.
Oud 4 maart 2014, 18:27   #252
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
"De Zuidelijke Nederlanden dwongen uiteindelijk hun onafhankelijkheid af."

Beide citaten zijn helemaal niet contradictorisch als het dat is wat je bedoelt: grootmachten kunnen openlijk of achter de schermen plaatselijke revoluties steunen maar uiteindelijk zijn het de revolutionairen die de klus moeten klaren.
Dit bewijst eens te meer dat ge niet zoveel weet over de Belgische Revolutie maar desondanks a priori uw Belgicistisch standpunt wilt doordrukken omdat ge louter gevoelsmatig iets hebt tegen wat ge "separa-nationalisten" noemt.

Een Belgicistisch standpunt dat neerkomt op dat de Belgen in die glorierijke revolutie zich hebben vrijgevochten.
De niet zo Belgicistische werkelijkheid is echter dat het Belgische leger tijdens de Tiendaagse Veldtocht werd weggeblazen en het leger van Willem I op het punt stond om de Zuidelijke Nederlanden weer onder zijn gezag te brengen.
Men was reeds in Leuven. De "klus was bijna geklaard" om uw eigen woorden te gebruiken, maar dan wel door Willem I.
Toen Lowie Filip echter zijn leger naar de Belgische grens stuurde, wou Willem het niet tot een oorlog laten kolen met Frankrijk en trok zijn leger terug.
En dat was dan die Willem waarvan men zei dat hij niet zo wijs was.....

Met andere woorden: als het gaat over afdwingen; de revolutionairen van september 1830 hebben helemaal niets afgedwongen. De Belgische onafhankelijkheid werd in augustus 1831 afgedwongen door de Franse koning. Zonder die Franse dreiging werd de Hereniging der Nederlanden hersteld !

Zo zat de vork in de steel, Mauste: misschien toch maar eerst even dat boek van Els Witte lezen en kom dan nog eens een zegje doen over die Belgische schijtrevolutie.

En ja, u kennende gaat ge nu beginnen te zeuren met: ja, maar, hadden die revolutionairen van september '30 er niet geweest dan....enz, enz.
De prijzen worden gegeven aan de meet, Mauste !

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 maart 2014 om 18:41.
Oud 4 maart 2014, 22:11   #253
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Asinus asinum fricat.
Er blijft me niets anders over dan u aan te raden even langs te gaan bij een goede opticien:

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=243
Oud 4 maart 2014, 22:44   #254
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Ach, wat baten kaars en bril als de uil ... aleen maar ziet wat hij graag ziet.

Wat hij bijvoorbeeld zeer graag ziet is dat Grootnederlanders fascisten zijn.
Dat hij van de Grootnederlandse geachte niets weet is daarbij geen enkel beletsel:
Citaat:
Ik weet niet hoe je dat streven invult.
Hij weet dus niet wat voor verenigingen en groeperingen die gedachte uitdragen, behalve natuurlijk het reeds door hem genoemde Voorpost.
D�*t past natuurlik wel in zijn plaatje.

En �* priori gaat hij ervan uit dat het te maken heeft met nostalgie naar de jaren '30 en '40. Natuurlijk niet dat het ook wel eens een toekomst gericht projekt zou zijn:
Citaat:
Noch hoe groot je nostalgie is naar vervlogen tijden.
Maar �* priori stelt hij dat de Grootnederlandse gedachte fasciserend is.
Citaat:
Wel heb ik gelezen dat je de donkere bruin/zwarte jaren van de fasciserende grootnederlandse gedachte zeer sterk hebt gebagatelliseerd.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 maart 2014 om 23:13.
Oud 4 maart 2014, 23:32   #255
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard Hoe is Mauste eigenlijk aan zijn diploma geraakt....?

Met andere woorden, Mauste geeft niet alleen toe dat hij niets afweet van de Grootnederlandse gedachte, hij bewijst dat ook trouwens ten overvloede, maar hij heeft niettemin wel zijn kant-en-klare mening gereed (met één doel voor ogen:in de kontramine gaan met de "separo-nationalisten".)

Nu, iemand die docent is, die heeft toch in de loop van zijn studie enige papers en proefschriften moeten afleveren waarbij het de bedoeling is dat men blijkt geeft van een zekere intellektuele maturiteit te bezitten.

Dat men in staat is van over een onderwerp verschillende bronnen te raadplegen, die te beoordelen, te analyseren en zo tot synthese te komen...

Of dat men in staat is van over een bepaald vakgebied iets zelfstandig en objektief te onderzoeken...

Citaat:
Ik doceer dus niet aan een school maar aan een Hoger Instituut.
Je kan daar ook eens over beginnen lullen.
Wat dus bij deze is gebeurd. U vraagt, ik draai!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 maart 2014 om 23:46.
Oud 5 maart 2014, 08:55   #256
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ach, wat baten kaars en bril als de uil ... aleen maar ziet wat hij graag ziet.

Wat hij bijvoorbeeld zeer graag ziet is dat Grootnederlanders fascisten zijn.
Dat hij van de Grootnederlandse geachte niets weet is daarbij geen enkel beletsel:

Hij weet dus niet wat voor verenigingen en groeperingen die gedachte uitdragen, behalve natuurlijk het reeds door hem genoemde Voorpost.
D�*t past natuurlik wel in zijn plaatje.

En �* priori gaat hij ervan uit dat het te maken heeft met nostalgie naar de jaren '30 en '40. Natuurlijk niet dat het ook wel eens een toekomst gericht projekt zou zijn:

Maar �* priori stelt hij dat de Grootnederlandse gedachte fasciserend is.
Je bent een intellectueel oneerlijke gesprekspartner en verdraait continu mijn woorden om toch maar je grote gelijk te halen.
Geschiedenis interpreteren is altijd subjectief en zeker jouw kijk op de Revolutie waar je, zoals ik vaststel, al lang over uitgepraat bent.
Mag ik je trouwens verzoeken iets beter gestructureerde teksten af te leveren, je gedachten te ordenen, de overtollige ballast weg te knippen, de spellingsregels te eerbiedigen, je tekst te structureren en je citaten wat oordeelkundiger te plaatsen. De leesbaarheid van je bijdragen zou er zeker bij winnen.
En terloops, de manier waarop je je moeder hebt opgevoerd in je zoveelste poging om mij te discrediteren, is onkies, zelf beschamend.
Oud 5 maart 2014, 11:16   #257
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je bent een intellectueel oneerlijke gesprekspartner en verdraait continu mijn woorden om toch maar je grote gelijk te halen.
Neen, neen, ik meen bij wijze van close-reading precies te weten wat er staat. Maar als ik mij vergis, geef dan toch eens eindelijk antwoord op de zes verantwoordingsvragen die ik u stelde om zodoende uw beweringen toe te lichten zodat ze zeker niet verkeerd zouden kunnen geïnterpreteerd worden.

Citaat:
Mag ik je trouwens verzoeken iets beter gestructureerde teksten af te leveren, je gedachten te ordenen, de overtollige ballast weg te knippen, de spellingsregels te eerbiedigen, je tekst te structureren en je citaten wat oordeelkundiger te plaatsen. De leesbaarheid van je bijdragen zou er zeker bij winnen.
IK zit niet in uw klas, mijnheer de docent van mijn kloten.

Mag ik u trouwens verzoeken te respekteren:
- dat ik mijn teksten struktureer zoals ikzelf dat goed acht.
- dat ik mijn gedachten orden op de manier die ik het meeste geschikt acht.
- dat ik kies voor een eerder barokke stijl.
- dat ik kies voor citaten waarvan ikzelf die nodig acht geciteerd te worden.
- en tenslotte, dat ik de vrijheid heb van een ietwat progressieve spelling te hanteren.
Citaat:
De leesbaarheid van je bijdragen zou er zeker bij winnen.
Of is dat te veel inspanning gevraagd en zijt gij daarvoor te lui ?

Maar, dat is natuurlijk allemaal van bijkomstig belang; het belangrijkste is het eerste deel van deze post.
Met andere woorden: Kom eens terzake, Mauste, en speel eens op de bal in de plaats van op de man.
IK had dus graag zes mooi gestruktureerde antwoorden op eveneens zes vragen.

Citaat:
En terloops, de manier waarop je je moeder hebt opgevoerd in je zoveelste poging om mij te discrediteren, is onkies, zelf beschamend.
Aan de reakties van de andere forummers te zien ben ik niet de enige die stelt dat gijzelf diegene zijt die u diskrediteert en zelfs intellektueel diskwalificeert met het volgende:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mauste
In het spoor van de glorierijke voorgangers in de jaren 30 dus...fascisten, nationaal-socialisten, VNV, NSB, Zwart Front, Van Severen. Kortom, een verachtelijke kliek collaborateurs die jouw hersenspinsel grondig hebben geperverteerd.

Veel blablabla om te verdoezelen dat je hersenspinsel doet denken aan de Grootnederlandsche gedachte en het Grootdietse rijk waarvan we allemaal de morele ravage gezien hebben in WO II. Die smet is onuitwisbaar en kleeft aan de geschiedenis van de beweging, tot je grote ergernis natuurlijk.
Maar goed, we kijken uit naar uw antwoorden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 maart 2014 om 11:45.
Oud 5 maart 2014, 11:50   #258
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Asinus asinum fricat.
Wil je bronnen om in het hoofd van Groot-Nederlanders te kijken? Even een handje toesteken om je blikveld wat te verruimen met een overigens beperkte lijst studies en meningen, kwestie van een wat evenwichtiger beeld te vormen:

Wil je bronnen om in het hoofd van Groot-Nederlanders te kijken? Even een handje toesteken om je blikveld wat te verruimen met een beperkte lijst studies en meningen:

1. Asaert, Gustaaf (2004): 1585. De val van Antwerpen en de uittocht van Vlamingen en Brabanders; Lannoo,Tielt; ISBN 9789020955293.
2. Balthasar, Herman (2011): Het geheugen van Nederland in Gent; Academia Press, Gent; ISBN 9789017345.
3. Berg, Joop van den & Via, Jacob (2013): 'De eerste honderdvijftig jaar. Parlementaire geschiedenis van Nederland, 1796 - 1946; Bert Bakker, Amsterdam; ISBN 9789035128477.
4. Bijsterveld, Sophie & Steenvoorde, Richard (2013): 200 jaar Koninkrijk: Religie, staat en samenleving; Wolf Legal Publishers, Oisterwijk; ISBN 9789462400665.
5. Bouveroux, Jos (2011): De barst in België; Van Halewijck, Leuven; ISBN 9789461310590.
6. Briels, Jan (1985): Zuid-Nederlanders in de republiek (1572-1630); Danthe, Sint-Niklaas; ISBN 9064670625.
7. Bruin, Renger de & Onnekink, David (2013): De Vrede van Utrecht (1713); Verloren, Hilversum; ISBN 9789087043124.
8. Cauwelaert, Rik van (2012): Ils nous ont pris la Flandre; Pelckmans, Kapellen; ISBN 9789028968325.
9. Centrum voor Parlementaire Geschiedenis (2013): De Republiek van Oranje, 1813-2013; Boom, Amsterdam; ISBN 9789089531292.
10. Couwenberg, Wim (1998): Nederland en de toekomst van Vlaanderen; Kok Agora/Pelckmans; Kampen/Kapellen; ISBN 9028925422/9039107483.
11. Cruyningen, Arnout van (2013): De Kroon op Oranje; Omniboek, Utrecht; ISBN 9789059779273.
12. Demelenne, Claude (2009): Pour ou contre la Belgique française; Le Cherche Midi, Parijs; ISBN 9782749114033.
13. Detavernier, Jo (2012): Mijn Amerika. Vlamingen en Nederlanders over hun Verenigde Staten; Pelckmans, Kapellen; ISBN 9789028967496.
14. Eycken, Michel van der (2012): Oranje-Nassau, prinsFilips- Willem en Diest; Vrienden van de Sint-Sulpitiuskerk, Diest
15. Falter, Rolf (2005): 1830. De scheiding van Nederland, België en Luxemburg. Centraal Boekhuis; ISBN 9789020958362.
16. Falter, Rolf (2012): België, een geschiedenis zonder land; De Bezige Bij, Antwerpen; ISBN 9789085423447.
17. Gendebien, Paul-Henri (2006): Belgique, le dernier quart d’heure?; Labor, Charleroi (in vereffening); ISBN 9782804022655.
18. Gendebien, Paul-Henri (2011): La raison et le cœur. Oui �* la France. Un "plan B" pour la Wallonie et Bruxelles; Mols, Waver; ISBN 9782874021329.
19. Gendebien, Paul-Henri (2002): Le choix de la France: un avenir pour la Wallonie et Bruxelles; Luc Pire, Brussel; ISBN 9782874151170.
20. Gendebien, Paul-Henri (2008): Wallons et Bruxellois avec la France! Cortext, Marcinelle; ISBN 9782874300462.
21. Gheude, Jules (2007): L'incurable mal belge: sous le scalpel de François Perin; Mols, Waver; ISBN 9782874020902.
22. Gheude, Jules (2009): Quand les Wallons s'éveilleront... Mols, Waver; ISBN 9782874021213.
23. Gheude, Jules (2010): Le petit guide de l'après-Belgique; Mols, Waver; ISBN 9782874021282.
24. Gheude, Jules (2013): Lettre �* un ami Français; Mon Petit Editeur, Parijs; ISBN 9782342008883.
25. Gheude, Jules (2011): On l'appelait Belgique; Mon Petit Editeur,Parijs; ISBN 9782748365412.
26. Grijzenhout, Frans; Sas, Niek van & Velema, Wyger: Het Bataafse experiment; Vantilt, Nijmegen; ISBN 9789460041327.
27. Gurp, Gerard van (2013): Reformatie in Brabant. Protestanten en katholieken in de Meierij van ’s Hertogenbosch, 1523-1634; Verloren, Hilversum; ISBN 9789087043568.
28. Huijbrechts, Jan (2007): Trouw aan Oranje: Antwerpen 1830-1832; Egmont, Brussel; ISBN 9789078898054.
29. Hulspas, Marcel (2012): Reuzen van de Lage Landen; Nieuw Amsterdam, Amsterdam: ISBN 9789046813171.
30. Istendaal, Geert van (2011): Het Belgisch labyrint; Atlas Contact, Amsterdam; ISBN 9789029522489.
31. Janssens, Guy & Steyaert, Kris (2008): Het onderwijs van het Nederlands in de Waalse provincies en Luxemburg onder Willem I; VUBPress, Brussel; ISBN 9789054874560.
Javeau, Claude (2009): La France, Doit-Elle Annexer La Wallonie?; Larousse, Parijs: ISBN 9782035845245.
32. Jochems J. & Maas, A. (2013): De Peutingerkaart en de Lage Landen; Papieren Tijger; Breda ISBN 9789067282918.
33. Jong-Slagman, Janneke de (2013): Hofpredikers in de negentiende eeuw - een carrière bij de koning; Verloren, Hilversum; ISBN 9789087043728.
34. Josson, Maurits (1930): De Belgische omwenteling van 1830; Lannoo, Tielt; http://www.dbnl.org/tekst/joss002belg01_01/
35. Judo, Frank & Perre, Stijn van de (2007): De prijs van de scheiding. Het uiteenvallen van het Koninkrijk der Nederlanden 1830-1839; Pelckmans, Kapellen; ISBN 9789028944312.
36. Koch, Jeroen; Meulen, Dik van der & Zanten, Jeroen van (2013): Set Koningsbiografieën - Willem I, Willem II en Willem III; Boom, Amsterdam; ISBN 9789089531377.
Kossmann, E.H. (2000): De Lage Landen 1780/1980 Twee eeuwen Nederland en België (2 delen); Agon, Amsterdam; ISBN 9789051570430/9789051571518.
37. Laanen, Ien van; Rek, Wilma de & Wagendorp, Bert (2011): Encyclopedie der Nederlanden; Atlas, Amsterdam; ISBN 9789045019369.
38. Liebaut, Hilaire (2013): Het Orangisme in het Waasland en in het bijzonder in de steden Lokeren en Sint-Niklaas; Provincie Oost-Vlaanderen, Gent.
39. Mathijsen, Marita & Weijermars, Janneke (2012): De Bildingsroman van het Verenigd Koninkrijk; Algemeen Nederlands Verbond, Den Haag; ISBN 9789080525504.
40. Overmeire, Karim van (2005): Het verloren vaderland; Egmont, Brussel; ISBN 9789080991033.
41. Peeters, Kris (2013): Naar een model voor de Lage Landen; Ad Donker, Rotterdam; ISBN 9789061006794.
42. Pieters, Kees (2012): Het westen vijfmaal failliet en de doorstart van Nederland en Vlaanderen; Mijnbestseller, Rotterdam; ISBN 9789461933690.
43. Préaux, Céline (2011): La fin de la Flandre Belge?; Avant-propos, Waterlo; ISBN 9782930627175.
44. Ronvaux, Marc (2013): Français, Wallons, Manuel de survie; Martagon, Wierde; ISBN 9782930760001.
45. Rover, Frits (2000): Dan Liever De Lucht In!: Jan Van Speijk En De Belgische Opstand;(Verloren Verleden); Verloren,Hilversum; ISBN 9789065504531
46. Schepper, Hugo de (2013): Belgium dat is Nederlandt; Papieren Tijger, Breda ISBN 9789067282857.
47. Slijkerman, Diederick (2013): Wonderjaren; Bert Bakker, Amsterdam; ISBN 9789035737998
48. Smits, A. (1983): Scheuring in de Nederlanden I-II; UGA, Heule; ISBN 9789067681016.
49. Smits, A. (1999): Scheuring in de Nederlanden III; UGA, Heule; ISBN 9789067682306.
50. Smits, A. (1999): Scheuring in de Nederlanden IV; UGA, Heule; ISBN 9789067682292
51. Smyter, Gerd de (2013): Belg in de boardroom; Academia Service, Den Haag; ISBN 9789462200081.
52. Stein, Robert (2014): De hertog en zijn staten; Verloren, Hilversum; ISBN 9789087043889.
53. Swennen, René (1980): Belgique requiem; Julliard,Parijs; ISBN 9782260002055.
54. Tamse, Coen & Witte, Els (1992): Staats- en Natievorming in Willem I's Koninkrijk (1815-1830); VUBPress & Bosch & Keuning, Brussel/Utrecht'; ISBN 9054870036/9024649641.
55. Terlouw, Jan (2012): Hoed u voor mensen die iets zeker weten; Lemniscaat, Rotterdam; ISBN 9789047704126.
56. Thayse, Claude (2011): Les Wallons un Peuple, un avenir?; TheBookEdition, Rijsel; ISBN 9782805201325.
57. Uitterhoeve, Wilfried (2010): Koning, keizer, admiraal. 1810 - De ondergang van het Koninkrijk Holland; Vantilt, Nijmegen; ISBN 9789460040450.
58. Velthoven, Paul van (2012): Franstaligen tegen Vlamingen. Hoe België als natie mislukte; Aspekt, Soesterberg; ISBN 9789461531704.
59. Vermeersch, Arthur J. (1970): Vereniging en revolutie. De Nederlanden 1814-1830; Fibula-Van Dishoeck; Bussum; Tweedehandshandel.
60. Vuye, Hendrik (2012): De maat van de monarchie; Pelckmans, Kapellen; ISBN 9789028970151.
61. Weiermars, Janneke (2012): Stiefbroeders. Zuid-Nederlandse letteren en natievorming onder Willem I 1814-1834; Verloren, Hilversum; ISBN 9789087043100.
62. Witte, Els (2006): De constructie van België; Lannoo, Tielt; ISBN 9789020966787.
63. Witte, Els (2012): De Belgische revolutionairen van 1830 en de constructie van de natiestaat; Algemeen Nederlands Verbond, Den Haag; ISBN 9789080525566.
64. Witte, Els (2014): Het verloren koninkrijk; WPG De Bezige Bij, Antwerpen; ISBN 9789085425502.
65. Zwijgers, Tineke & Koppenberg, Dorien (2013): In het spoor van de Oranjes; Unieboek Het Spectrum, Houten; ISBN 9789000308187.

Is dat genoeg? Er zijn er nog, hoor: hoog tijd voor een update. Als je dat allemaal achter de kiezen hebt mag je je vinger opsteken en kan je iets zinnigs vertellen over Grootnederlanders

En dan heb ik het nog niet gehad over de ekonomie die begint in te zien dat samengaan meer opbrengt dan apart voortsukkelen, van kleine bedrijven tot de havenbedrijven uit de Delta toe.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2014, 13:16   #259
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet niet hoe je dat streven invult. Noch hoe groot je nostalgie is naar vervlogen tijden. Wel heb ik gelezen dat je de donkere bruin/zwarte jaren van de fasciserende grootnederlandse gedachte zeer sterk hebt gebagatelliseerd. Zegt dat iets over je gedachtengoed?
Toe maar, u hebt dat gelezen...

Ik ben onder de indruk van uw capaciteit om te lezen wat u wilt lezen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2014, 16:59   #260
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Toe maar, u hebt dat gelezen...

Ik ben onder de indruk van uw capaciteit om te lezen wat u wilt lezen.
Je schreef het volgende:
"Dat de Grootnederlandse gedachte is gekaapt door een groepering die ten tijde van WOII niet al te fris was, zegt niets over de Grootnederlandse gedachte."
Groepering? Een massale fasciserende kliek die openlijk met de vijand meeheulde.
Niet al te fris? Een fascistische ideologie aankleven!
Dat schreef je zwart op wit.
Scripta manent.
Voor wie zich verder wil verdiepen in het ontstaan van de grootdietsche gedachte kan bij het Dinaso, die de belichaming was van het Vlaamse fascisme en antisemitisme, interessante informatie garen. Die partij was als eerste de grootdietse gedachte bijzonder genegen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be