![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk kan ik u volgen, maar het compleet zelfbedrog daar het tot niets leidt en in se zelfs geen enkele meerwaarde biedt. Als het leven zinloos is, kan er ook geen objectieve maatstaf neergezet worden. Wat voor u moreel hoogstaand is, kan dat voor een ander niet zijn. Iedereen construeert een eigen denkbeeldige werkelijkheid om de leegte van de zinloosheid te vullen, wat er eigenlijk op wijst dat de mens eigenlijk toch een moreel wezen is. En we bijgevolg ervan mogen uitgaan dat er wel een inherente spirituele dimensie van de mens bestaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#242 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#243 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nogmaals. Wat is een denkbeeldige werkelijkheid??? Wie beweert er dat de mens geen moreel wezen is??? Laatst gewijzigd door Another Jack : 12 december 2015 om 16:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#244 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#245 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#246 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#247 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je hebt maw geen godsbeeld nodig om goed te doen. Het kan geen kwaad, denk ik. Maar ik persoonlijk heb dat niet nodig, ik weet dat ik niet mag doden, dat iemand kwetsen niet goed is, dat goed voor iemand anders niet moet beloond worden. Ga ik, omdat ik niet geloof, dan volgens jou niet naar de hemel, ben ik op gebied even slecht als moordenaars of dieven, wel dan is dat zo, geen probleem.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#248 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Objectief is een menselijk leven zinloos. Of men u nu na uw geboorte laat leven of tegen de muur doodslaat, maakt volgens een atheïst eigenlijk geen enkel verschil. Er is geen objectieve waarde vaststelbaar. Enkel een persoonlijk, subjectieve ingevulde die dus niet in se verbonden is met het leven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#249 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#250 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Empathie bij de dieren? Een ziek dier wordt vaak uit de kudde gestoten of wordt overgelaten aan zichzelf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#252 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#253 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Veel atheïsten zijn dan ook niet echt atheïsten, maar in de grond van hun hart gewoon agnosten met een aanwezige hoop dat het eindelijk toch niet eindigt met de lichamelijke dood...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#254 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Veel atheïsten zijn dan ook niet echt atheïsten, maar in de grond van hun hart gewoon agnosten met een aanwezige hoop dat het eindelijk toch niet eindigt met de lichamelijke dood...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Lees anders eens "De Bonobo en de tien geboden" van Frans De Waal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarop is dat "weten" gebaseerd? Waarom zouden er geboden en verboden zijn als er geen enkele zin aan het leven is verbonden? Als met de dood alles eindigt? Er kan geen moraliteit zijn, daar ons leven niet verder gaat dan een hoop lichamelijke processen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#257 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is geen leven na de dood, maar dat maakt het leven zelf niet minder interessant, integendeel zelf.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#258 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Aangezien ik uw premisse niet voor waar aanneem, is de rest ongeldig... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#259 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#260 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Maar ook dan blijven er fundamentele, objectieve verschillen tussen beiden, zoals bij de toetsing aan wetenschappelijke bevindingen. |
|
![]() |
![]() |