Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 7 oktober 2022, 08:34   #241
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ja dat is eigenlijk niet breed genoeg he, voor mekaar te kruisen, zeker met zo een speedpedelec ding, met verplichte spiegel etc...

toen ik hoorde dat ik zo een spiegel moest laten plaatsen en eigenijk op de baan moest rijden heb ik gezegd, zet hem dan maar in 25 per uur.
Ja dat is nogal smal om als er tegenliggers zijn 45 per uur te rijden. En wat er ook is: veel van de fietsers vinden het beneden hun waardigheid om een beetje meer rechts te gaan rijden. De andere moet maar opzij gaan…
Oud 7 oktober 2022, 08:37   #242
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Vroeger was er veel heisa over klasse B brommers die over de fietspaden scheurden en daarmee andere fietsers in gevaar brengen.

Nu heb je tal van speed pedelecs die dezelfde snelheden halen, veel sneller optrekken en je stil voorbij vlammen, langs links of rechts - uiteraard zonder te bellen. Dat geeft hen blijkbaar een kick of ze hebben daar plezier in. Dit is tot het eens misloopt natuurlijk.

Los daarvan is ook de fietsinfrastructuur meestal niet aangepast aan die speed pedelecs zoals hier; te smal, twee richtingen, een bocht en dan ook nog eens donker. Accident waiting to happen.

Speed pedelecs zouden in veel gevallen beter op de weg rijden aan 50 km/h.
Ik ben me al een paar keren rot geschrokken zo op een wandel/fietspad als wandelaar als er eentje aan 45 per uur op 20 cm me voorbij stormt. Ik kijk nochtans regelmatig achter mij, maar met 45 per uur zijn ze heel rap bij u.
Oud 7 oktober 2022, 08:41   #243
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Dat van die infrastructuur die moet aangepast worden is een half verkeerd argument. Je kan net zo goed zeggen dat oude binnensteden moeten platgegooid worden omdat die smalle straten niet aangepast zijn aan het autoverkeer. Dat hebben ze in de Brusselse Noordwijk decennia geleden gedaan.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2022, 08:56   #244
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik ben me al een paar keren rot geschrokken zo op een wandel/fietspad als wandelaar als er eentje aan 45 per uur op 20 cm me voorbij stormt. Ik kijk nochtans regelmatig achter mij, maar met 45 per uur zijn ze heel rap bij u.
Wandelaars en normale fietsers op een smalle strook door elkaar mengen zonder enige waarschuwing van aanstormende dodelijk snelle speedpedelecs - het gaat echt de goede kant op.

Een constant belsignaal zou verplicht moeten worden.
Oud 7 oktober 2022, 09:23   #245
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Wandelaars en normale fietsers op een smalle strook door elkaar mengen zonder enige waarschuwing van aanstormende dodelijk snelle speedpedelecs - het gaat echt de goede kant op.

Ik ben geen voorstander van een constant belsignaal. Dat werkt op de zenuwen. Dan toch liever een constant lichtsignaal.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2022, 09:27   #246
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja dat is nogal smal om als er tegenliggers zijn 45 per uur te rijden. En wat er ook is: veel van de fietsers vinden het beneden hun waardigheid om een beetje meer rechts te gaan rijden. De andere moet maar opzij gaan…
45 per uur op een fietspad, mag dat wel ?
Kijk, als iedereen de wegcode, de verkeersregels respecteert, dan gebeuren er geen ongelukken, tenzij uit verstrooidheid.
Oud 7 oktober 2022, 09:27   #247
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik ben geen voorstander van een constant belsignaal. Dat werkt op de zenuwen. Dan toch liever een constant lichtsignaal.
Voor speedpedelecs die van achter u komen helpt dat niet. En sommige van die nieuwe extreem kachtige led’s kunnen verrekt storend zijn, zeker als ze verkeerd afgesteld staan.
Oud 7 oktober 2022, 10:51   #248
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wandelaars mogen enkel in uitzonderlijke gevallen , als er naast het fietspad (aangeduid met gebodsborden) geen mogelijkheid is om te wandelen. op een fietspad wandelen.

Citaat:
Kijk, als iedereen de wegcode, de verkeersregels respecteert, dan gebeuren er geen ongelukken, tenzij uit verstrooidheid.
Je mag op een fietspad zo snel rijden als dat toegelaten is op die weg. Is er een algemene beperking (ook voor ander weggebruikers), moet de fietser zich daar ook aan houden. Op gewone wegen is dat dus maximum 70km/u. Wanneer ik op het fietspad, of gewone weg, aan 70 per uur een heuvel afrijdt is dat dus wettelijk geen enkel probleem. Meer zelfs. Op 4-baans weg met max 90, mag je zelfs aan 90 km/u fietsen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2022, 10:53   #249
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor speedpedelecs die van achter u komen helpt dat niet. En sommige van die nieuwe extreem kachtige led’s kunnen verrekt storend zijn, zeker als ze verkeerd afgesteld staan.
Klopt, ik ben deze zomer een paar keren verblind door van die fietsers met led's. En dat is niet prettig, eigenlijk levensgevaarlijk, als je langs het kanaal rijdt, op een meter van het water..
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2022, 12:11   #250
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik heb dat ook al gemerkt met bendes wielertoeristen, maar als die eerste het wit van mijn ogen ziet en doorheeft dat none shall pass, schuiven ze meestal wel wat op.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2022, 12:13   #251
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Dat van die infrastructuur die moet aangepast worden is een half verkeerd argument. Je kan net zo goed zeggen dat oude binnensteden moeten platgegooid worden omdat die smalle straten niet aangepast zijn aan het autoverkeer. Dat hebben ze in de Brusselse Noordwijk decennia geleden gedaan.
je kan er ook een bordje zetten met max snelheid bvb. al zou ik zelf eerder uitgaan van gewoon gezond verstand en wederzijds respect.

maar dat lijken 2 ouderwetse begrippen te zijn.
Oud 7 oktober 2022, 12:16   #252
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ge moet eens aan het station van Mechelen kijken daar heeft een groot licht het in zijn hersens gehaald om het voetpad en het fietspad 2 x te laten kruisen.

Bovendien staat dat voetpad vol velo's een schitterend voorbeeld van compleet wanbeheer. En het is gewoon wachten op een accident, of er wordt iemand overhoop gereden door zo een ding, of er wordt een voetganger overhoop gereden door een bus.

Die verkeersplanoloog die dat verzonnen heeft, mogen ze van mij een ferme shot onder zijn ... geven.
Oud 7 oktober 2022, 12:26   #253
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Wandelaars mogen enkel in uitzonderlijke gevallen , als er naast het fietspad (aangeduid met gebodsborden) geen mogelijkheid is om te wandelen. op een fietspad wandelen.

‘Zuivere’ fietspaden hebben we hier weinig. Het is bijna allemaal ‘gemengd’ fiets/wandel.

In en om de dorpskernen meestal zelfs met eigen stroken (‘wit’ voor voetgangers en rood voor fietsers). En dan moet je als voetganger gaande op ‘je’ strook soms nog oppassen voor fietsers die het vertikken om achter mekaar te gaan rijden ook al is ‘hun’ strook daar te smal voor.
Oud 7 oktober 2022, 12:35   #254
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ge moet eens aan het station van Mechelen kijken daar heeft een groot licht het in zijn hersens gehaald om het voetpad en het fietspad 2 x te laten kruisen.

Bovendien staat dat voetpad vol velo's een schitterend voorbeeld van compleet wanbeheer. En het is gewoon wachten op een accident, of er wordt iemand overhoop gereden door zo een ding, of er wordt een voetganger overhoop gereden door een bus.

Die verkeersplanoloog die dat verzonnen heeft, mogen ze van mij een ferme shot onder zijn ... geven.
Aan dat station is het als voetganger sowieso opletten of je wordt omvergereden door een fietser. Pure chaos.
Oud 7 oktober 2022, 12:42   #255
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Autos die mekaar kruisen aan 90 kmu is 180 kmu verschil he.
En dan heb je nog de massa van kruisende vrachtwagens en bussen (zonder kreukelzones, oeps) .
Als men zo redeneert...
Voila, dus dat die speedpedelecs wat sneller kunnen dan een gewone fietser, is geen reden voor kritiek.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2022, 08:55   #256
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Voor achteropkomende fietsers?
Oud 8 oktober 2022, 09:07   #257
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Absurde wegcodes, foute verkeersregels en verouderde infrastructuur .... en daardoor,
verstrooidheid, frustratie, verkeersagressie, misverstanden - dat zijn volgens mij de hoofdredenen van ongevallen.

Cijfers bewijzen dat. Er vallen steeds meer slachtoffers en toch verschijnen er steeds meer regeltjes. Het zal zeker nooit echt doordringen?
Oud 8 oktober 2022, 09:15   #258
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Je kan je enkel op regels baseren indien je er zeker van bent dat die regels ook door iedereen gekend zijn. Indien dat niet zo is moet
je je baseren op gewoon gedrag van mensen. Wandelaars van allerlei slag gaan en staan waar ze denken dat ze mogen gaan en staan...

Of je moet een verplicht buitenhuis wandelbewijs invoeren.
Slaag je niet, dan mag je je huis niet uit. Iedereen zonder dat verplicht buitenhuis wandelbewijs mag dan enkel onder begeleiding op straat.
Inbreuken tot 5000€ boete.

Zoiets?
Oud 8 oktober 2022, 09:21   #259
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Je mag op een fietspad zo snel rijden als dat toegelaten is op die weg.
Weer zo'n regeltje dat in wezen niet af te dwingen is zonder een verplichte en geijkte snelheidsmeter op al wat beweegt.
Ik heb geen enkele fiets die is uitgerust met een snelheidsmeter.
Afhankelijk van de helling en de goesting om eens wat spieren aan te spreken zie ik me, onwetend en vrij gemakkelijk snelheidsbeperkingen overtreden.
Oud 8 oktober 2022, 09:31   #260
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Voila, dus dat die speedpedelecs wat sneller kunnen dan een gewone fietser, is geen reden voor kritiek.
Alles wat zich recent aan een 'schade toebrengende' snelheid verplaatste produceerde een verwittigend geluidsniveau.

Dit ontbreekt vandaag bij al wat elektrisch wordt aangedreven.
Je mag nog 20 ton papier vullen met regeltjes, het zal weinig helpen.
Reken op een veelvoud van ongevallen met gewonden en doden.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be