Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2018, 15:08   #241
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Niet dat jij daar een HOL mee te maken hebt maar het was mijn vader die mijn eerste man koos.
Guinevere, ben jij dat?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2018, 15:09   #242
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Wie niet ? We dachten allemaal dat geschiedenislessen de meest objectieve weergave van de werkelijkheid waren. Terwijl het niets anders was dan een hersenspoeling. Maar zelfs die hersenspoelingen drongen niet door. Minstens 5/10 halen om niet met een hereksamen te zitten was wel wat belangrijker.
Gelukkig dat gij het doorhad.

wat is eigenlijk het geheim van uw genie?
Oud 31 augustus 2018, 15:10   #243
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie zal het zeggen wat altijd de drijfveren zijn achter zo'n beslissingen.
Ze zijn in elk geval altijd het bewijs dat democratie niet echt werkt.
Welke "democratie" bedoel je?
Belgique is geen democratie maar een particratie.
Oud 31 augustus 2018, 15:14   #244
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Guinevere, ben jij dat?
Je gelooft toch zélf niet dat onze geFlipte himself voor Mathil koos?
Hij stamt nochtans niet uit een islamitische famille.
Oud 31 augustus 2018, 15:16   #245
geertvdb

Standaard

Citaat:
Ge hebt hier in een andere draad de verdediging opgenomen van een moslima die volgens haar geloof het ene kind wierp na het andere.
Dus Guinevere, ... het wordt tijd dat ge u out.

Wees niet bang, we zullen maar een beetje boos zijn.
Oud 31 augustus 2018, 15:29   #246
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ge hebt hier in een andere draad de verdediging opgenomen van een moslima die volgens haar geloof het ene kind wierp na het andere.

Oud 31 augustus 2018, 15:30   #247
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie niet ? We dachten allemaal dat geschiedenislessen de meest objectieve weergave van de werkelijkheid waren. Terwijl het niets anders was dan een hersenspoeling. Maar zelfs die hersenspoelingen drongen niet door. Minstens 5/10 halen om niet met een hereksamen te zitten was wel wat belangrijker.
'meest objectieve weergave' lijkt me wat sterk overdreven.

Maar als ik mijn cursussen van het middelbaar zou opsnorren, denk ik toch niet dat er veel fouten/onwaarheden in gaan staan.

Zijn er bijvoorbeeld mensen die de Bartholomeusnacht ofzo ontkennen?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2018, 15:42   #248
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hersenspoelingen dringen wel degelijk door, daarvoor hoeft men niet te slagen in examens. Je hoeft maar te kijken naar het aantal forumdeelnemers dat kampioen excuustruzen speelt om de volkerenmoord van LeopoldII te minimaliseren, en zelfs compleet te négeren (LOL), om te "zien" HOE GOED indoctrinatie van staatswege werkt.
Oud 31 augustus 2018, 16:03   #249
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
'meest objectieve weergave' lijkt me wat sterk overdreven.

Maar als ik mijn cursussen van het middelbaar zou opsnorren, denk ik toch niet dat er veel fouten/onwaarheden in gaan staan.

Zijn er bijvoorbeeld mensen die de Bartholomeusnacht ofzo ontkennen?
Alleen zijn sommige zaken een "beetje" overbelicht, andere een "beetje" onderbelicht, en weer andere een "beetje" verdraaid. Zeker als "Belgie" het onderwerp was. Maar om eerlijk te zijn, heb de "Bartholomeusnacht" moeten gaan googelen. Maw de kennis hiervan was intertijd zeker niet noodzakelijk om 5/10 te halen. Wiskunde interesseerde me trouwens wel wat meer, dan al die datums van buiten leren.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2018, 16:18   #250
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welke "democratie" bedoel je?
Belgique is geen democratie maar een particratie.
Men zal altijd een particratie hebben. Alleen zal de ene partij misschien wat meer zijn kiezers volgen, dan de andere. Zie niet in hoe men anders kan werken. Men zou wel wat meer volksraadplegingen kunnen houden, dat wel.
Maar sinds de koningskwestie heeft men hier wel ne heilige schrik van.
Oud 31 augustus 2018, 16:23   #251
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

We nemen het allemaal op voor onze grootmoeders die ook het ene kind na het andere wierpen, op basis van wat de pastoor allemaal voorhield, met als basis "gaat en vermenigvuldig u".

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2018, 16:24   #252
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hersenspoelingen dringen wel degelijk door, daarvoor hoeft men niet te slagen in examens. Je hoeft maar te kijken naar het aantal forumdeelnemers dat kampioen excuustruzen speelt om de volkerenmoord van LeopoldII te minimaliseren, en zelfs compleet te négeren (LOL), om te "zien" HOE GOED indoctrinatie van staatswege werkt.
Er zal altijd wel iets van over blijven. Maar over LeopoldII, zoals over gans het koningshuis, werd alleen in positieve zin onderwezen. Dat was de hersenspoeling dan, en daar bleef toch niet veel van over.
Oud 31 augustus 2018, 16:26   #253
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indocrinatie en cultuur zijn slechts gescheiden door een dunne lijn. Die lijn wordt dan nog gelegd door wie achteraf gewonnen heeft.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2018, 16:37   #254
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alleen zijn sommige zaken een "beetje" overbelicht, andere een "beetje" onderbelicht, en weer andere een "beetje" verdraaid. Zeker als "Belgie" het onderwerp was. Maar om eerlijk te zijn, heb de "Bartholomeusnacht" moeten gaan googelen. Maw de kennis hiervan was intertijd zeker niet noodzakelijk om 5/10 te halen. Wiskunde interesseerde me trouwens wel wat meer, dan al die datums van buiten leren.
Er werden bij ons nooit datums gevraagd. De vragen gingen vaak over hoe een gebeurtenis in land x invloed had op land y bijvoorbeeld. Of wat waren de gevolgen van...

Uiteraard moet men de gebeurtenis in de tijd kunnen situeren (om te weten met welke andere gebeurtenissen het ongeveer samenvalt), maar men zou ons nooit gevraagd hebben 'in welk jaar vond x plaats?'.

Ik moet wel toegeven dat we gedurende drie jaar (3de, 4de en 5de middelbaar) een enorm goede leerkracht geschiedenis hadden.

Vermits geschiedenis bij ons per periode werd aangeleerd (klassiek oudheid in 1 en 2, middeleeuwen in 3 en 4, etc.), werd de Belgische geschiedenis volledig in het laatste jaar gegeven. Die leerkracht was echter heel wat minder goed waardoor er me minder van die lessen is bijgebleven.
Oud 31 augustus 2018, 16:50   #255
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er werden bij ons nooit datums gevraagd. De vragen gingen vaak over hoe een gebeurtenis in land x invloed had op land y bijvoorbeeld. Of wat waren de gevolgen van...

Uiteraard moet men de gebeurtenis in de tijd kunnen situeren (om te weten met welke andere gebeurtenissen het ongeveer samenvalt), maar men zou ons nooit gevraagd hebben 'in welk jaar vond x plaats?'.

Ik moet wel toegeven dat we gedurende drie jaar (3de, 4de en 5de middelbaar) een enorm goede leerkracht geschiedenis hadden.

Vermits geschiedenis bij ons per periode werd aangeleerd (klassiek oudheid in 1 en 2, middeleeuwen in 3 en 4, etc.), werd de Belgische geschiedenis volledig in het laatste jaar gegeven. Die leerkracht was echter heel wat minder goed waardoor er me minder van die lessen is bijgebleven.
Effen helemaal off-topic, ik ben verbaasd dat jullie toch wel wat aandacht hebben besteed aan die periode in Frankrijk, zeker omdat er in die tijd toch wel heel belangrijke gebeurtenissen in Vlaanderen plaatsvonden...
Gebeurtenissen die bij mij trouwens helemaal niet aan bod zijn gekomen... Sint-Bartholomeeuw en daarna Henri IV daarentegen...
Oud 31 augustus 2018, 17:05   #256
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zal altijd wel iets van over blijven. Maar over LeopoldII, zoals over gans het koningshuis, werd alleen in positieve zin onderwezen. Dat was de hersenspoeling dan, en daar bleef toch niet veel van over.

Je méént het? Je hebt dus niets gemerkt van het blijvend negeren, minimaliseren en zelfs glasharde ontkennen van de volkerenmoord van Leopold II door Belgisch nationalistische monarchisten?
Oud 31 augustus 2018, 17:12   #257
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Effen helemaal off-topic, ik ben verbaasd dat jullie toch wel wat aandacht hebben besteed aan die periode in Frankrijk, zeker omdat er in die tijd toch wel heel belangrijke gebeurtenissen in Vlaanderen plaatsvonden...
Gebeurtenissen die bij mij trouwens helemaal niet aan bod zijn gekomen... Sint-Bartholomeeuw en daarna Henri IV daarentegen...
Het jaar dat we die periode bespraken, werden zowel de gebeurtenissen in Frankrijk, Engeland/GB en het Heilige Roomse Rijk behandeld (uiteraard met hier en daar gevolgen voor Vlaanderen).

Bij het bespreken van de gebeurtenissen die aanleiding gaven tot de opsplitsing van de Habsburgse Nederlanden in een calvinistisch noorden en een katholiek zuiden (beginnend met Luther en zijn 95 stellingen) werd uiteraard ook besproken wat er op dat vlak in onze buurlanden (o.a. Hendrik VIII in Engeland, en Hendrik IV in Frankrijk) gebeurde.

Heel de historie over Hendrik Van Navarra/IV, de Bartholomeusnacht, het Edict van Nantes... hebben wij alleszins redelijk uitgebreid bestudeerd.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 31 augustus 2018 om 17:14.
Oud 31 augustus 2018, 17:37   #258
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men zal altijd een particratie hebben. Alleen zal de ene partij misschien wat meer zijn kiezers volgen, dan de andere. Zie niet in hoe men anders kan werken. Men zou wel wat meer volksraadplegingen kunnen houden, dat wel.
Maar sinds de koningskwestie heeft men hier wel ne heilige schrik van.
Inderdaad. Er werd toen bewezen dat Belgique geen democratie verdraagt. DE tsjeven, die nochtans de volstrekte meerderheid hadden, plooiden voor de minderheid anders was Belgique uit elkaar gevallen zoals het ontstaan is: door francofoon geweld.
Oud 31 augustus 2018, 18:00   #259
geertvdb

Standaard

Citaat:
Kronkel kronkel kronkel....

Zéker niet reageren op mijn post! Verberg u maar achter een zekere 'Mathil' ....

kronkel kronkel kronkel.
Oud 31 augustus 2018, 18:07   #260
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het jaar dat we die periode bespraken, werden zowel de gebeurtenissen in Frankrijk, Engeland/GB en het Heilige Roomse Rijk behandeld (uiteraard met hier en daar gevolgen voor Vlaanderen).

Bij het bespreken van de gebeurtenissen die aanleiding gaven tot de opsplitsing van de Habsburgse Nederlanden in een calvinistisch noorden en een katholiek zuiden (beginnend met Luther en zijn 95 stellingen) werd uiteraard ook besproken wat er op dat vlak in onze buurlanden (o.a. Hendrik VIII in Engeland, en Hendrik IV in Frankrijk) gebeurde.

Heel de historie over Hendrik Van Navarra/IV, de Bartholomeusnacht, het Edict van Nantes... hebben wij alleszins redelijk uitgebreid bestudeerd.
ok, tx.

Ik heb wel lessen gehad over de situatie in Engeland (vooral dan rond de bill of rights en het prille begin van de democratie ginder) en uiteraard over Frankrijk, maar niks over de Tachtigjarige Oorlog.

Eigenlijk niet normaal... Maar bon, dat is voer voor een andere discussie.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be