Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 september 2019, 07:38   #241
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Het zoveelste bewijs dat die Waalsche armoezaaiers op ons neerkijken: wij spreken een wereldtaal en jullie boerkes spreken allerlei dialecten zoals in de Afrikaanse brousse. Maar zonder ons geld vergaan ze wel van honger en ellende...

Geen wonder dat Juncker nog nooit een Belg heeft ontmoet die trots is op zijn land
2 !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 07:56   #242
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Die Waal zijn schoonzoon is een Vlaming (kolonel) die over de "ganse" wereld reist en die Waal en zijn schoonzoon zijn up to date in veel.
Laten we realist zijn... Hoe lang zal het Waals nog bestaan??? De jongeren die nog Waals spreken zijn op één hand te tellen... Waals zal een taal voor Bokrijk worden en de francofonie heeft, zoals overal waar ze haar lange neus en grijpgrage handen heeft getoond zo heel veel linguistieke rijkdom naar het land der fabeltjes verbannen...
Het probleem zit hem niet in het praten van dialecten; nergens buiten de dialectische taal worden de dingen dieper, raker, juister beschreven en een opgedrongen kultuurtaal is dus, linguistiek gezien, een enorme verarming...

Dus het probleem is niet dat er vele mensen dialect spreken; het probleem is dat vele mensen weigeren (en daarin meer en meer aangemoedigd worden door het Belgische établissement) om het algemeen beschaafd Nederlands te spreken zodat dan iedere Vlaming ook zonder problemen over het hele Nederlands sprekende land met elkaar zou kunnen spreken en dat dan ook, specifiek voor la Belgique, de grote mond van de francofonie dat ze niet weten of ze teloren of telieren moeten zeggen gesnoerd zou worden... En juist dat laatste mag niet...
La Belgique sera latine ou ne sera pas...

Vroeger hadden we, ik toch in mijne jonge tijd, het ABN dat op school werd onderwezen... Onze linkse zogezegde volksmensen vonden dat dat te elitair zou zijn en de A, die stond voor Algemeen moest wijken (de francofonie lachte in zijn vuistje)... Nog later, was ook de B er te veel aan en de B die stond voor beschaafd moest er aan geloven (en geen enkele franstalige zag nog het nut in om Nederlands koeterwaals te leren); la Belgique jubbelde...
En nu geven ministers van onderwijs zelf openbaar toe dat men in het Nederlandstalig onderwijs niet meer mag eisen dat leerlingen uit het technische onderwijs, bij hun beeindiging van hun studies, meer dan een woordje Nederlands zouden kennen...

Wie denk je dat de grootste ondergravers zijn van onze Vlaamse taal en kultuur... Onze Vlaamse (collaborateurs met la Belgique) die de Vlamingen voorhouden dat Vlaming zijn iets vies is...
En zulke media, zulke mensen bouwen ons massagraf met ons eigen zweet...
En zijn dan verwonderd dat rechts, extreem rechts noemen ze dat, hier zo hogen toppen scheert en komen af met allerlei nevenkwesties, welke er totaal niets toe doen om de goedgelovige dwaze nog te doen geloven dat het de rechtmatig nadenkende Vlaming is die daar de oorzaak van zou zijn...

Het is goed in eigen harte te kijken... Maar dat mag niet in dit onland, dat wordt weggezet als extreem rechts...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 08:02   #243
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Goh ... los van de tegenstelling tussen Walen en Vlamingen, welke mij geen bal interesseren, zie ik niet in op welke manier een Belg trots zou kunnen zijn.

Ongelooflijk welke schaamteloze en frauduleuze praktijken Belgen erop nahouden en dat op alle niveaus. Mensen hier klagen steeds maar over de politiek, maar ze zijn zelf geen haar beter. Onwetendheid, kortzichtigheid, bekrompenheid, dommigheid, sjoemelaars, schijnheiligheid, egoïsme, huichelaars, vriendjespolitiek, drie maten en drie gewichten zijn allemaal woorden die spontaan bij me opkomen bij het woord "Belg". Een triestige mentaliteit tout court en uit zich tevens in een ongezien bestuurlijk wanbeleid. Een veelvoud aan ( slechte ) regels, maar men doet nauwelijks controle en justitie is een lachertje. Dat zet de deur wagenwijd open ...

Kortom, trots om Belg te zijn? Nee, eerder beschaamd. Ik heb vaak plaatsvervangende schaamte als ik ze bezig zie.

Dat gezegd zijnde hebben we wel een goede keuken, bier, frieten en chocolade.
Oud 18 september 2019, 08:07   #244
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

"Il n' y a que la vérité qui blesse"?
Ik ben Vlaming pur sang in hart en ziel maar ik durf de realiteit onder ogen zien.
En voor mij niets slechts over de Waal hij is zo als hij is zoals ook wij zijn en meestal een toffe pé..
Wat die bende parasieten in Brussel betreft zijn het allemaal dezelfde of ze Waal of Vlaming zijn, grabbel grabbel op de eerste plaats.
Zoals mijn vader altijd zegde, als ze er daar in Brussel niet meer met weg komen gaan ze de communautaire toer op voor een tijdje.
Het grote probleem hier is dat de diverse regeringen hier niet samen zoeken naar het beste voor dit land maar naar het beste en het meeste voor zichzelf ....
Oud 18 september 2019, 08:20   #245
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Goh ... los van de tegenstelling tussen Walen en Vlamingen, welke mij geen bal interesseren, zie ik niet in op welke manier een Belg trots zou kunnen zijn.

Ongelooflijk welke schaamteloze en frauduleuze praktijken Belgen erop nahouden en dat op alle niveaus. Mensen hier klagen steeds maar over de politiek, maar ze zijn zelf geen haar beter. Onwetendheid, kortzichtigheid, bekrompenheid, dommigheid, sjoemelaars, schijnheiligheid, egoïsme, huichelaars, vriendjespolitiek, drie maten en drie gewichten zijn allemaal woorden die spontaan bij me opkomen bij het woord "Belg". Een triestige mentaliteit tout court en uit zich tevens in een ongezien bestuurlijk wanbeleid. Een veelvoud aan ( slechte ) regels, maar men doet nauwelijks controle en justitie is een lachertje. Dat zet de deur wagenwijd open ...

Kortom, trots om Belg te zijn? Nee, eerder beschaamd. Ik heb vaak plaatsvervangende schaamte als ik ze bezig zie.

Klopt allemaal maar vertel me eens waar dat anders is?
Het enige wat we kunnen hopen is dat de overheid alles in goede banen houdt en ook dat mankeert hier ze geven zelfs het slechte voorbeeld.
Oud 18 september 2019, 08:27   #246
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het enige wat we kunnen hopen is dat de overheid alles in goede banen houdt en ook dat mankeert hier ze geven zelfs het slechte voorbeeld.
Nederlanders hebben toch wel een geheel andere mentaliteit. Zij zijn beduidend meer plichtbewust, open minded en denken ook op lange termijn. Ook hun regelgeving en organisatie loopt mijlen voor op de onze.
Ook voor Duitsers geldt hetzelfde.

Kortom, op andere plaatsen is het wel degelijk anders.
Oud 18 september 2019, 08:32   #247
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Gisteren op de franstalige TV, een franstalige professor die vroeger Publifin en Moreau al had aangeduid als maffia kwam vertellen dat hij toen te voorzichtig was en dat hij het nu erger was en de maffia publifinpraktijken kon aanraden...

Ik lees de Vlaamse media niet maar spreekt men daar wel over de nieuwe ontwikkelingen bij publifin met Moreau of zou dat het Belgische établissement en de PS te veel in een slecht daglicht stellen en past dat niet in de politiek van la Belgique te redden???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 09:01   #248
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Die Waalse vriend slaat de bal dik mis maar ze leven allemaal met dat waanbeeld dat ze met hun Frans over de ganse wereld terecht kunnen.

Er zijn wel wat meer landen en streken waar er Nederlands, of een vorm van gesproken wordt dan alleen maar in Vlaanderen en Nederland. En zelfs een Duitser kan, met wat moeite een Nederlandstalige verstaan en omgekeerd. Laat die Franstalige maar eens met zijn Frans naar de Scandinavische landen gaan of naar de sovjet landen, of naar Engeland of Amerika, ja zelfs in Italië ga je met Frans niet ver komen.

En dat van die dialecten, dialecten vind ge in alle talen terug en op dat gebied moet een Waal al zeker niet hoog van de toren blazen wand zijn koeterwaals is ook nergens te verstaan hoor.

Ik ken hier aan de kust Grieken, Turken, Algenreine, Marokkanen... die hier handel drijven en die spreken stuk voor stuk behoorlijk Nederlands. Ik ken hier ook Franstalige die hier handeldrijven en die geen woord Nederlands kunnen.

Erg hé,... heeeeeeel erg!!! Zeg dat maar eens aan uwe vriend.
Ik heb een totaal andere ervaring dan u. In Koksijde hebt u veel Franstalige restaurantuitbaters en ze spreken Nederlands tegenover hun Nederlandstalige klanten.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 09:10   #249
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zoveelste bewijs dat die Waalsche armoezaaiers op ons neerkijken: wij spreken een wereldtaal en jullie boerkes spreken allerlei dialecten zoals in de Afrikaanse brousse. Maar zonder ons geld vergaan ze wel van honger en ellende...

Geen wonder dat Juncker nog nooit een Belg heeft ontmoet die trots is op zijn land
Juncker is geen referentie en zegt zowiezo onzin. De Franstaligen zijn volgens hem "niet meer welkom" aan de Kust maar feit is dat dit al helemaal niet waar is. Ga naar de Kust tijdens vakantieperiodes en u zal merken dat het nog steeds vol Franstaligen is. De Franstaligen gaan nog steeds naar de Kust en dit voor toeristische redenen. Punt aan de lijn. "Il fait très beau, on va ?* la mer" : dit is de Franstalige mentaliteit en het kan hen helemaal niet schelen te weten dat een bepaalde Vlaanderen hen niet graag heeft.
Oud 18 september 2019, 09:26   #250
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht

In Franstalig België voelen ze zich Belg maar ze stellen er zich ook minder vragen en zijn veel minder gericht op politiek dan in Vlaanderen. Een Franstalig equivalent van dit forum zal u bijvoorbeeld nooit vinden, dit zegt al veel.
Er zijn ook bijna geen uitzendingen meer in verband met politiek op de RTBF en RTL. Ja, zondagmiddag op RTL maar behalve dit.................. Ik heb het hier niet over het nieuws maar over equivalenten van "Villa Politica", "Zevende Dag" en compagnie.
Wat een verschil met de VRT waar politiek elke dag aan bod komt.

Dan moet men natuurlijk logisch blijven : als ze geen interesse meer in politiek hebben, betekent dit dus dat ze geen rekening houden met de gevoeligheden die met politiek verbonden zijn.
Wees dus niet verbaasd te zien dat zoveel Franstaligen naar Vlaanderen komen wonen : in hun geest zijn ze Belgen en gaan ze gewoon in een deel van België wonen. Het kan hen niet schelen of het Vlaanderen, Brussel of Wallonië is. Dat een deel van Vlaanderen hen niet graag heeft, laat dit hen koud. "Het is hun probleem".
Oud 18 september 2019, 09:33   #251
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
In Franstalig België voelen ze zich Belg maar ze stellen er zich ook minder vragen en zijn veel minder gericht op politiek dan in Vlaanderen. Een Franstalig equivalent van dit forum zal u bijvoorbeeld nooit vinden, dit zegt al veel.
Er zijn ook bijna geen uitzendingen meer in verband met politiek op de RTBF en RTL. Ja, zondagmiddag op RTL maar behalve dit.................. Ik heb het hier niet over het nieuws maar over equivalenten van "Villa Politica", "Zevende Dag" en compagnie.
Wat een verschil met de VRT waar politiek elke dag aan bod komt.

Dan moet men natuurlijk logisch blijven : als ze geen interesse meer in politiek hebben, betekent dit dus dat ze geen rekening houden met de gevoeligheden die met politiek verbonden zijn.
Wees dus niet verbaasd te zien dat zoveel Franstaligen naar Vlaanderen komen wonen : in hun geest zijn ze Belgen en gaan ze gewoon in een deel van België wonen. Het kan hen niet schelen of het Vlaanderen, Brussel of Wallonië is. Dat een deel van Vlaanderen hen niet graag heeft, laat dit hen koud. "Het is hun probleem".
Als Vlaanderen onafhankelijk wordt zullen de Franstalige Belgen dus erg verbaasd zijn ,

want dan is Vlaanderen plots" hun" probleem weer wel
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 09:33   #252
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...aard~a3e8b030/

Jean-Claude Juncker, de uittredende voorzitter van de Europese Commissie, verblijft elk jaar enkele dagen aan de Belgische kust en dit zijn zijn bevindingen. Zo horen we het ook eens van iemand anders.
Ik heb nog nooit een Belg ontmoet ook al loopt die dan rond met een identiteitskaart opzak waar België op staat. Het zijn altijd al Vlamingen of Walen geweest.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 09:39   #253
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juncker is geen referentie en zegt zowiezo onzin. De Franstaligen zijn volgens hem "niet meer welkom" aan de Kust maar feit is dat dit al helemaal niet waar is. Ga naar de Kust tijdens vakantieperiodes en u zal merken dat het nog steeds vol Franstaligen is. De Franstaligen gaan nog steeds naar de Kust en dit voor toeristische redenen. Punt aan de lijn. "Il fait très beau, on va ?* la mer" : dit is de Franstalige mentaliteit en het kan hen helemaal niet schelen te weten dat een bepaalde Vlaanderen hen niet graag heeft.
Juncker is nog altijd één van de machtigste mannen van Europa dus wat hij zegt heeft wel degelijk een bepaald gewicht. U lult in de leegte over zijn uitspraken over de Belgische kust maar over het feit dat geen enkele Belg fier is op zijn land en zijn nationaliteit daar zwijgt u zedig over, wellicht omdat u zeer goed weet dat dat de harde waarheid is.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 09:41   #254
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
maar over het feit dat geen enkele Belg fier is op zijn land en zijn nationaliteit daar zwijgt u zedig over, wellicht omdat u zeer goed weet dat dat de harde waarheid is.
Laat dat nu paradoxaal genoeg een reden zijn om fier over te zijn: dat men geen enkele fierheid heeft over zijn "land". Dat is een stadium van ontvoogding dat slechts weinigen bereiken.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 09:41   #255
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ik heb nog nooit een Belg ontmoet ook al loopt die dan rond met een identiteitskaart opzak waar België op staat. Het zijn altijd al Vlamingen of Walen geweest.
Officieel zijn we allemaal Belgen.
Wat u voelt, dit is uw zaak.
U mag u Vlaming, Inuit of buitenaardse wezen voelen : who cares.
Oud 18 september 2019, 09:45   #256
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Laat dat nu paradoxaal genoeg een reden zijn om fier over te zijn: dat men geen enkele fierheid heeft over zijn "land". Dat is een stadium van ontvoogding dat slechts weinigen bereiken.
Fier zijn omdat er geen fierheid is

Jah, dat is inderdaad een toestand die weinigen bereiken maar het is dan ook een weinig benijdenswaardige toestand. Wellicht heerst er in een aantal Afrikaanse schurkenstaten dergelijke fierheid.
Oud 18 september 2019, 09:47   #257
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juncker is nog altijd één van de machtigste mannen van Europa dus wat hij zegt heeft wel degelijk een bepaald gewicht. U lult in de leegte over zijn uitspraken over de Belgische kust maar over het feit dat geen enkele Belg fier is op zijn land en zijn nationaliteit daar zwijgt u zedig over, wellicht omdat u zeer goed weet dat dat de harde waarheid is.
Juncker vertrekt vanuit het punt dat ze geen Frans meer aan de Kust spreken. Dit is al totaal onzin.
De meesten in dit land voelen zich nog steeds Belg. Trots op dit land? Tuurlijk wel want leven is veel meer dan politiek. Veel meer mensen dan u denkt liggen helemaal niet wakker van politiek en lachen ermee. Niet iedereen in dit land zevert, vergeleken met de meesten op dit forum.
Oud 18 september 2019, 09:51   #258
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juncker vertrekt vanuit het punt dat ze geen Frans meer aan de Kust spreken. Dit is al totaal onzin.
De meesten in dit land voelen zich nog steeds Belg. Trots op dit land? Tuurlijk wel want leven is veel meer dan politiek. Veel meer mensen dan u denkt liggen helemaal niet wakker van politiek en lachen ermee. Niet iedereen in dit land zevert, vergeleken met de meesten op dit forum.
U sleurt er nu ook de politiek bij, alsof dat ook maar iets te maken heeft met een bepaalde fierheid over een land. Als het over de Belgische politiek gaat dan is er inderdaad niet veel om niet te zeggen niks om fier over te zijn maar verder is er ook niks en dat is het probleem. U kan en wil dat niet erkennen want dan zou u toegeven dat Belgique enkel bestaat ter glorie van uw francofone profiteursvriendjes.
Oud 18 september 2019, 09:57   #259
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fier zijn omdat er geen fierheid is

Jah, dat is inderdaad een toestand die weinigen bereiken maar het is dan ook een weinig benijdenswaardige toestand.
In tegendeel. Het is een hoge graad van mentale vrijheid ! Hoe minder fier je bent, hoe minder je moet investeren om de schijn hoog te houden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 10:02   #260
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
In tegendeel. Het is een hoge graad van mentale vrijheid ! Hoe minder fier je bent, hoe minder je moet investeren om de schijn hoog te houden.
Dikke 2
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be