Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 oktober 2024, 17:17   #241
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Wie is er hier autochtoon? Welke voorouderlijke geschiedenis moet je hebben, of aan welke eigenschappen moet je beantwoorden om 'autochtoon' te zijn volgens u?
Skobolev kan op deze vraag antwoorden.

Ben ik een autochtoon, of allochtoon?

Volgens de wet/regels ben ik een tweede generatie allochtoon.

Ik noem mezelf Vlaming.

En nu?
Oud 3 oktober 2024, 17:46   #242
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Kijk, als je dat nog moet vragen is het uit onwil en ga ik daar mijn tijd en Latijn niet insteken. Zoek het zelf uit.
M.a.w. ge durft geen antwoord geven. Omdat ge weet dat dit niet zo simpel (zwart-wit) is als politici die enkel cafépraat vertellen laten uitschijnen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2024, 18:00   #243
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Skobolev kan op deze vraag antwoorden.

Ben ik een autochtoon, of allochtoon?

Volgens de wet/regels ben ik een tweede generatie allochtoon.

Ik noem mezelf Vlaming.

En nu?
Voor mij ben jij een autochtoon. Uw cultuur is dezelfde als de mijne. Er is niets aan u dat laat vermoeden dat uw ouders of grootouders uit een ander land komen. Een Europees land dan nog.
Turken en ander islamitisch gespuis daarentegen blijven wat mij betreft tot de vijfenvijftigste generatie allochtonen.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 3 oktober 2024 om 18:03.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2024, 08:24   #244
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

De taalgrens...
Oud 10 oktober 2024, 09:32   #245
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie is er hier autochtoon? Welke voorouderlijke geschiedenis moet je hebben, of aan welke eigenschappen moet je beantwoorden om 'autochtoon' te zijn volgens u?
Ik zou de vraag eerder anders stellen. “Wie is allochtoon en blijft allochtoon?”
Naar mijn mening is dat diegene die zich hier komt vestigen maar op allerlei vlakken niet bereid is zich te integreren. M.a.w. iemand die mordicus de modus van het thuisland wil in stand houden ook al botst het met de taal, de normen en de gewoontes van zijn nieuwe omgeving. De betrokkene haalt zich daarmee een hoop moeilijkheden op de rug en gaat dan na verloop van tijd klagen dat hij/zij “gediscrimineerd” wordt.
Oud 10 oktober 2024, 12:12   #246
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik zou de vraag eerder anders stellen. “Wie is allochtoon en blijft allochtoon?”
Naar mijn mening is dat diegene die zich hier komt vestigen maar op allerlei vlakken niet bereid is zich te integreren. M.a.w. iemand die mordicus de modus van het thuisland wil in stand houden ook al botst het met de taal, de normen en de gewoontes van zijn nieuwe omgeving. De betrokkene haalt zich daarmee een hoop moeilijkheden op de rug en gaat dan na verloop van tijd klagen dat hij/zij “gediscrimineerd” wordt.
In een multiculturele samenleving gaat integreren iets heel bijzonders worden.

Stel je woont als enige autochtoon in een straat (wijk) waar iedereen allochtoon is.

Wie gaat of moet zich aanpassen aan wie ?? Denk jij dat die 100 allochtonen in die straat nog gaan rekening houden met de manier van denken of handelen van die uitstervende autochtoon

Dat integratie verhaal ging in mijn ogen nog op in de jaren 60/70 tot mid jaren 80. Daarna gezien de autochtonen in heel wat gemeenten en of wijken stilaan in de minderheid kwamen meer en meer een utopie.

In Brussel staan er steeds meer allochtonen op de kieslijsten.....dus binnen x aantal jaren zullen zij de normen en waarden gaan bepalen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 10 oktober 2024 om 12:14.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2024, 19:35   #247
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
In een multiculturele samenleving gaat integreren iets heel bijzonders worden.

Stel je woont als enige autochtoon in een straat (wijk) waar iedereen allochtoon is.

Wie gaat of moet zich aanpassen aan wie ?? Denk jij dat die 100 allochtonen in die straat nog gaan rekening houden met de manier van denken of handelen van die uitstervende autochtoon

Dat integratie verhaal ging in mijn ogen nog op in de jaren 60/70 tot mid jaren 80. Daarna gezien de autochtonen in heel wat gemeenten en of wijken stilaan in de minderheid kwamen meer en meer een utopie.

In Brussel staan er steeds meer allochtonen op de kieslijsten.....dus binnen x aantal jaren zullen zij de normen en waarden gaan bepalen.
Dat is waar tot op een zeker punt. Typisch voorbeeld de Brusselaar Fouad Ahidar heeft zich goed aangepast inzake taal en tal van andere vlakken maar wenst toch dat het onverdoofd slachten onverkort kan worden toegepast.
Oud 10 oktober 2024, 19:38   #248
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Voor mij ben jij een autochtoon. Uw cultuur is dezelfde als de mijne. Er is niets aan u dat laat vermoeden dat uw ouders of grootouders uit een ander land komen. Een Europees land dan nog.
Turken en ander islamitisch gespuis daarentegen blijven wat mij betreft tot de vijfenvijftigste generatie allochtonen.
Het perfecte voorbeeld is het keelschraap accent van moderne bontkraagplankmakakken.
Oud 10 oktober 2024, 20:18   #249
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het perfecte voorbeeld is het keelschraap accent van moderne bontkraagplankmakakken.
Inderdaad. Zelfs de vierde generatie kan nog steeds geen Nederlands spreken zonder accent van waar ze vandaan komen.
Oud 10 oktober 2024, 21:10   #250
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is waar tot op een zeker punt. Typisch voorbeeld de Brusselaar Fouad Ahidar heeft zich goed aangepast inzake taal en tal van andere vlakken maar wenst toch dat het onverdoofd slachten onverkort kan worden toegepast.

Die Ahidar is in zekere zin een witte raaf. Maar mij gaat het wie zich aan wie gaat aanpassen ? Ik denk dat de overblijvende autochtone Brusselaars zich stilaan willens of nillens zal moeten aanpassen aan de allochtone Brusselaar.

In veel andere steden is dat eveneens al zo. Luik Charleroi Antwerpen....Ninove en de rest gaat wel volgen.

In sommige wijken worden omzeggens al alle handelszaken en andere activiteiten uitgebaat door allochtonen. Ik weet niet of men die mensen nog gaat moeten gaan uitleggen hoe zich aan te passen aan de normen en waarden van mensen die er niet meer zijn.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 10 oktober 2024 om 21:12.
Oud 11 oktober 2024, 00:09   #251
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die Ahidar is in zekere zin een witte raaf. Maar mij gaat het wie zich aan wie gaat aanpassen ? Ik denk dat de overblijvende autochtone Brusselaars zich stilaan willens of nillens zal moeten aanpassen aan de allochtone Brusselaar.
opg
In veel andere steden is dat eveneens al zo. Luik Charleroi Antwerpen....Ninove en de rest gaat wel volgen.

In sommige wijken worden omzeggens al alle handelszaken en andere activiteiten uitgebaat door allochtonen. Ik weet niet of men die mensen nog gaat moeten gaan uitleggen hoe zich aan te passen aan de normen en waarden van mensen die er niet meer zijn.
Waarom zouden zij? Waarom zouden de autochtone bewoners van Antwerpen, Brussel, Luik of Charleroi zich gaan veranderen en dus gaan afwijken van familieleden in de rest van het land, die in het hele land, wel tot de meerderheid behoren. Nee, die stedelijke minderheden passen zich maar aan.
Tuurlijk de praktijk is weerbarstig en het zal van twee kanten komen, toch zal de dan in uw ogen autochtone stedelijke minderheid banden hebben met het stedelijke autochtone achterland en dus niet geheel opgaan in dit. Dit is trouwens vergelijkbaar met allochtonen, die banden hebben onderhouden veel verder weg, soms op andere continenten, wat hen dan weer ernstig heeft verhinderd om goed te integreren, dus zij zijn de laatsten, die hierover zouden mogen zeiken.
Oud 11 oktober 2024, 02:56   #252
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard Boemerang altijd prijs, Kjoe! (:-)

Citaat:

Allez, een beetje zoals gij dus, hè Kjoe:
Een Brugse ingeweken Vlondereir die in Belgenland absoluut een onbestaand Vlonders thuisland als staat wil creëren.

't Was te Scone om te laten liggen!

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 11 oktober 2024 om 03:17.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2024, 09:17   #253
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Weer eens goed gelachen met die Prof.
Ik kom al jaren met de regelmaat in de VS en ook NY. Als je daar binnen de kortste keren geen Engels begrijpt of spreekt kan je het wel schudden. De enige taal die er min of meer ook aan zijn trekken komt is Spaans.

https://www.demorgen.be/nieuws/dat-w...ioen~bbb351a1/
Uw geliefde woont in New York, dus u komt daar nogal vaak. U wees er eerder al op dat Amerikanen heel anders omgaan met nieuwkomers die geen Engels spreken.
Van de broodjeszaak tot de school: overal zie je affiches in twintig of dertig verschillende talen, van Chinees tot Arabisch. Ook in het stemhokje is dat zo. En zowel aan de stembus als in de scholen zijn er vrijwilligers die je helpen in een andere taal. Dat noem ik een warme ontvangst

Die man stelt het voor dat indien je een verzekeringskantoor binnenstapt in Phoenix er wel een vrijwilliger zal klaarstaan om je te helpen in het Nederlands of Frans Ja mijn gat ja

Als er 1 volk is die geen andere taal dan Engels spreekt of begrijpt zijn het wel Engelstaligen.

Vindt die de ontvangst in Belgie dan niet warm ?? Als ik zie hoe ze in de VS reageren op immigranten weet ik niet waar hij het over heeft als hij spreekt over warme ontvangst ? Denk je in Vlaanderen pa warmer wordt ontvangen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 12 oktober 2024 om 09:25.
Oud 12 oktober 2024, 10:52   #254
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Amai, die prof heeft zijn roeping als politicus gemist. Zo windvaan en populistische toogpraat uitkramende.

Ikzelf ben nog niet in de VS geweest. maar heb wel, dankzij 2 van mijn hobbies er veel contacten. Ik gok dat met moeite 2% 2 talig is, en die 2de taal is dan meest Spaans gevolgd door Japans.

Ook binnen Europa kom ik veel verder met Engels. Probeer maar eens Frans in het Oostblok. (Natuurlijk, in Frankrijk kom je met geen enkele andere taal verder dan Frans)

Laatst gewijzigd door maddox : 12 oktober 2024 om 10:52.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2024, 12:52   #255
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Amai, die prof heeft zijn roeping als politicus gemist. Zo windvaan en populistische toogpraat uitkramende.

Ikzelf ben nog niet in de VS geweest. maar heb wel, dankzij 2 van mijn hobbies er veel contacten. Ik gok dat met moeite 2% 2 talig is, en die 2de taal is dan meest Spaans gevolgd door Japans.

Ook binnen Europa kom ik veel verder met Engels. Probeer maar eens Frans in het Oostblok. (Natuurlijk, in Frankrijk kom je met geen enkele andere taal verder dan Frans)
Inderdaad. Amerikanen hebben helemaal niks met talen. Het is Engels of niks....en zoals je schrijft misschien wat woordjes Spaans.

Ik heb ze ook al wel gezien in NY....Manhattan...zo een hippe peperdure tent met dan aan de ingang wat opschriften in allerhande talen. Om de toeristen te paaien terwijl niemand van de NY'ers enige weet heeft om welke talen het gaat.

Je weet in Vietnam zag ik ook van die grote borden langs de weg naar het vliegveld met als opschrift Bon Voyage......denk dat 99,9 % van de Vietnamezen dat totaal niet begrijpt

Zoals veel intelligente mensen is deze prof weer heel naief.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 12 oktober 2024 om 12:56.
Oud 12 oktober 2024, 20:04   #256
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Zowel Komen als Voeren zijn niet echt verbonden met de rest van het grondgebied.
Voeren is even Limburgs als Eisden, Mesch, Mheer, Noorbeek, Slenaken en Epen aan de overkant van de grens.

Voeren is dus wel degelijk territoriaal verbonden met Limburg. Het is alleen een exclave als je uitsluitend de Belgische context bekijkt.
Oud 12 oktober 2024, 20:07   #257
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik lees hier in de streek de slogan: Limburg weer van ons. Maar dan lees je dat ze de provincies willen afschaffen om zo veel mogelijk beslissingen over Limburg(ers) elders buiten Limburg, door niet-Limburgers te laten nemen.
Bij de invoering van regio's (die een deel van de provinciebevoegdheden gaan overnemen), is Limburg één regio gebleven.

Uw gezeur is dus zonder voorwerp.

Oud 12 oktober 2024, 20:09   #258
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik las met veel plezier dat CR bij Vooruit wel degelijk reactie krijgt van Vooruit limburg, die weigeren mee te stappen in het verhaal om de procincies op te doeken.

Ook hoopgevend is dat 'binnenlands bestuur' bij een CD&V minister zit, die gaan dat plan zeker blokkeren ad infinitum.
Vergeet het. Bij de eerste de beste gelegenheid verdwijnt dit restant van de Franse bezetting. Net als de Senaat.

Ondertussen kleden we ze netjes uit qua bevoegheden. Ook in Wallonië trouwens: daar worden de provincieraden voortaan niet meer verkozen.

Kijk, deze mensen zijn kenners en zij waarschuwen voor de verderfelijke afbraak van de Belgische provincies: DE MR EN LES ENGAGES WILLEN, IN NAVOLGING VAN DE SEPARATISTEN VAN DE N-VA EN HET VB, DE PROVINCIES ONTMANTELEN

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 12 oktober 2024 om 20:13.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2024, 20:29   #259
pajoske

Standaard

Citaat:
Weer eens goed gelachen met die Prof.
Ik kom al jaren met de regelmaat in de VS en ook NY. Als je daar binnen de kortste keren geen Engels begrijpt of spreekt kan je het wel schudden. De enige taal die er min of meer ook aan zijn trekken komt is Spaans.
Amerikanen Engels? Mijn kennis (Iers/Engels, die al een dertigtal jaren in Amerika woont en als prof werkte), vroeg in een Amerikaanse winkel inlichtingen met een woord met een Engels accent (zijn moedertaal) uitgesproken. Ze verstonden hem niet.
M.i. zijn die Amerikanen idiote navelstaarders die op taalgebied hééél veel te leren hebben van die 'kleine' Belgen.

PS1 ze mogen hier zeiken zo veel ze willen. Ik ken meer hier wonende allochtonen die de Limburgse streektaal beheersen dan Vlaamse/Antwerpse inwijkelingen.

PS2 Ik hoorde een BV, Willem Boeva (Antwerpenaar), gisteren op de radio verklaren dat hij mensen die AN praten niet vertrouwt. Wat voor een achterlijk navelstaardend mens is dat. Wil hij dat ik met hem communiceer in mijn Limburgse streektaal (wedden dat hij daar geen kl*ten van begrijpt). Of denkt hij dat zijn afschuwelijk lelijke Antwerpse dialect door iedereen moet begrepen worden?

PS3 de collega's van mijn jongste Amerikaans<>Engels hadden altijd discussie over de uitspraak van Engelse woorden. Ik moet dan ook lachen met de mensen die hier onze landgenoten verwijten steenkolenengels te praten.
Oud 12 oktober 2024, 20:31   #260
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Vergeet het. Bij de eerste de beste gelegenheid verdwijnt dit restant van de Franse bezetting. Net als de Senaat.

Ondertussen kleden we ze netjes uit qua bevoegheden. Ook in Wallonië trouwens: daar worden de provincieraden voortaan niet meer verkozen.

Kijk, deze mensen zijn kenners en zij waarschuwen voor de verderfelijke afbraak van de Belgische provincies: DE MR EN LES ENGAGES WILLEN, IN NAVOLGING VAN DE SEPARATISTEN VAN DE N-VA EN HET VB, DE PROVINCIES ONTMANTELEN
Het enige doel van de afschaffing van de provincies is alle geld naar 'de ruit' te versluizen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be