Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 januari 2021, 20:43   #241
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Ja.
En je hoeft niet per se te wachten tot het ernstige vormen aanneemt om ambulant hulp te zoeken. Een vriend bellen kan ook helpen uiteraard.
Met iemand kunnen praten is nog steeds de beste remedie. Er hangt dus veel van jezelf af, je ingesteldheid.
Het is toch verbazingwekkend dat in de huidige tijden, met alle bestaande moderne communicatiemiddelen, 70% van de jongeren zou rondlopen met psychische klachten.
Ik heb het gevoel dat gewoonweg wat praten is afgeleerd.
En vooral. Luisteren naar wat iemand te vertellen heeft wordt een probleem.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2021, 20:49   #242
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Met iemand kunnen praten is nog steeds de beste remedie. Er hangt dus veel van jezelf af, je ingesteldheid.
Het is toch verbazingwekkend dat in de huidige tijden, met alle bestaande moderne communicatiemiddelen, 70% van de jongeren zou rondlopen met psychische klachten.
Wat je zegt is ook belangrijk. Als je jezelf niet goed voelt en belt iemand op die zich ook niet goed voelt dan is 1+1=3. Dan ben je na dat gesprek beroerder dan ervoor. Ik denk dat daar het schoentje wringt.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2021, 21:08   #243
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ha ja maar ze zien niet veel mensen om mee te praten he.
Allez de mensen aan wie je wat kwijt kan.
Of aan kwijt wilt.

Als jongeling heb je nood aan andere jongeren. Een opbeurend liefje of zo.

Laatst gewijzigd door Mambo : 6 januari 2021 om 21:10.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2021, 21:47   #244
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dit gebeurt nog steeds het best in levende lijve, een gesprek met een psychiater doe je ook niet over de telefoon. Die moderne communicatiemiddelen zijn soms ronduit slecht voor de psyche. Een dichte kennis van me zit nu in behandeling voor zelfmoord gedachten en z'n internet connecties maakten alles veel erger, ze sleurden hem mee in hun diepte. Je eigen depressieve gedachten worden versterkt omdat dergelijke mensen elkaar aantrekken.

Met sociale netwerken versterk je de eigen interesses maar ook je eigen gedachten en gevoelens, die moderne communicatiemiddelen helpen dus niets. Je hebt real life contacten nodig om te praten, dat is gewoon zo.

Wat ze nu opleggen met die maatregelen is mensonwaardig.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2021, 22:43   #245
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wagner.666 Bekijk bericht
Aha, gij zijt nu al moderator ook, en gij kunt schrijven met onzichtbare inkt., ik denk dat ge ferm aan het lullen zijt jongen. Nog een klein beetje te groen onder uw neus.
Denk je dat ik bang wordt van iemand die alleen maar wat stoere praat kan vertellen en wat beledigingen rondstrooit?

Dacht het niet.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2021, 23:01   #246
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat je zegt is ook belangrijk. Als je jezelf niet goed voelt en belt iemand op die zich ook niet goed voelt dan is 1+1=3. Dan ben je na dat gesprek beroerder dan ervoor. Ik denk dat daar het schoentje wringt.
Praat met iemand die zich wel goed voelt en met wat inlevingsvermogen.
Daar dienen vrienden en vriendinnen voor.
Goeie vrienden zitten niet noodzakelijk in hetzelfde schuitje.
Oud 6 januari 2021, 23:03   #247
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ha ja maar ze zien niet veel mensen om mee te praten he.
Allez de mensen aan wie je wat kwijt kan.
Of aan kwijt wilt.

Als jongeling heb je nood aan andere jongeren. Een opbeurend liefje of zo.
Een goeie vriend of vriendin heeft maar een half woord nodig.
Oud 6 januari 2021, 23:10   #248
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
En dit gebeurt nog steeds het best in levende lijve, een gesprek met een psychiater doe je ook niet over de telefoon. Die moderne communicatiemiddelen zijn soms ronduit slecht voor de psyche. Een dichte kennis van me zit nu in behandeling voor zelfmoord gedachten en z'n internet connecties maakten alles veel erger, ze sleurden hem mee in hun diepte. Je eigen depressieve gedachten worden versterkt omdat dergelijke mensen elkaar aantrekken.

Met sociale netwerken versterk je de eigen interesses maar ook je eigen gedachten en gevoelens, die moderne communicatiemiddelen helpen dus niets. Je hebt real life contacten nodig om te praten, dat is gewoon zo.

Wat ze nu opleggen met die maatregelen is mensonwaardig.
Nogmaals. Mensen contacteren die in hetzelfde schuitje zitten kan best eens leuk zijn. Punt is, ze kunnen je niet helpen.
Iemand met een optimistisch kijk kan confronterend zijn.
Ouders broers zussen, als ze willen en kunnen, kunnen een hulp zijn.
Anders kan professionele hulp nuttig zijn, als het ernstig is.
Praten blijft het belangrijkst.
Oud 6 januari 2021, 23:42   #249
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogmaals. Mensen contacteren die in hetzelfde schuitje zitten kan best eens leuk zijn. Punt is, ze kunnen je niet helpen.
Dit zal wel kloppen.
Feit is dat wie nood heeft aan hulp niet meteen hulp zal zien van iemand die hij kent.
Vaker zijn het vreemde ogen die dwingender zullen zijn.
En die zullen meestal uit een professionele hoek best komen.
Oud 7 januari 2021, 00:07   #250
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Mooie link naar dat knack artikel.

Ik haal er ook het volgende uit :
Degenen die fanatiek vertrouwen op de experts èn degenen die hen volledig wantrouwen (en er complotteurs in zien) maken hier dus wellicht dezelfde fout: ze schrijven aan de experts een te absoluut weten (en macht) toe, de eerste groep in positieve zin, de tweede in negatieve.

Dan die lijnstukken als test is om het voorbeeld van massadruk te illustreren/bewijzen. Alleen in het geval van corona in zijn cijfers is er geen duidelijke juiste keuze. Dat die cijfers wellicht te hoog waren wil ik aannemen. Neemt niet weg dat corona wel degelijk een probleem is.

Hij neemt ook de stelling over die ik hier al geopperd heb. Er is wel degelijk een duidelijke oversterfte in 2020 in tegenstelling tot degenen die het tegendeel trachten te bewijzen en dachten dat de maatregelen een hoax zijn.
Het punt van dat bewijs was dat 2020 niet specialer was dan 2015.
Mijn punt is dat er wel degelijk veel meer mensen gestorven zijn in 2020 door Corona of door de maatregelen. Die nuance heb ik toen in die draad over die hoax gemaakt.

Voor de rest wil ik toch mijn medeforummers op het recht van vrije meningsuiting wijzen. Het is hier bon ton om de tv experts de verguizen en dan kiezen ze een andere expert. Als je je kritisch uitlaat naar die expert, en in mijn ogen heb je daar evenveel recht toe als het recht om de tv experts in twijfel te trekken dan wordt er hier serieus op de man gespeeld. Nergens voor nodig.

Tussen alle informatie en desinformatie probeer ik mijn weg te vinden. Mijn conclusie is voorlopig dat corona bestaat en een reëel probleem is. Maatregelen lossen en hop die cijfers schieten naar omhoog. Landen die het goed deden doen het nu slecht. Wij deden het slecht en nu plots goed.
Er is geen lijn in te trekken. Ik durf geen conclusies meer te trekken omdat het aantonen van causale verbanden tussen besmettingscijfers en maatregelen volgens mij nagenoeg onmogelijk is. Tenzij je met proefgroepen zou werken. je weet wel een dubbelproef.

Patrick zijn redeneringen zijn een zegen voor dit forum. Je kan die niet zonder meer van tafel vegen. Ze zijn mooi opgebouwd en cijfermatig mooi ondersteund. En hij antwoord op vragen. Je kan hem natuurlijk uit zijn tent lokken en hem ogenschijnlijk groffe uitspraken ontlokken. Maar het blijft toch dat hij met zijn berekening met verloren levensjaren iets goed beredeneerd heeft opgebouwd.

Dat het vaccineren traag gaat vind ik tenslotte niet erg. Maar om egoïstische redenen. Ik vertrouw het vaccin vandaag nog niet. Binnen pakweg een half jaar of langer misschien wel.
Het oversterfte is zeker hoger maar dan vooral in de plus 75 groep.
De sterftecijfers van deze groep in 2020 is niet hoger dan de jaren voor 2006.
Ook te zien is dat er in 2002 en 2003 voor de 85plus er een soortgelijke stijging (niet zo hoog) is geweest als dit jaar.
Je kan je de vraag stellen of door de technische kwaliteit van de ziekenzorg het sterftecijfer nu zo kritiek laag is dat een kleine verstoring relatief grote gevolgen heeft. 15 jaar of langer geleden was dit een normaal jaar geweest.

Citaat:
In het groen staan de sterfetijfers die beter waren dan 2020. De sterfte cijfers in het rood duiden aan dat de situatie in dat jaar voor die leeftijds categorie erger was dan dit jaar, niettegenstaande de veelbesproken corona pandemie.

Vergeet ook niet dat de afgelopen 10 jaar nog nooit zo veel mensen tot de leeftijds categorieën 65-74 en 85+ zijn doorgedrongen

Citaat:
Bijdrage verschillende doodsoorzaken in daling direct gestandaardiseerde sterfte, Vlaams Gewest, 2002-2017
Oud 7 januari 2021, 00:16   #251
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Probleem is dat door de lockdown er amper toevallige momenten voor zulke gesprekken zich voordoen.
De stap is veel groter als je expliciet een samenkomst moet organiseren hiervoor.
Oud 7 januari 2021, 07:41   #252
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Luisteren naar elkaar is inderdaad sterk verminderd.

De tijd van Nonkel Bob en Tante Terry is niet meer toen kinderen geacht werden om een uurtje te luisteren.

Naar een preek van de pastoor wordt ook niet meer geluisterd want niemand gaat nog naar de mis. Verleden jaar luisterde ik (niet gelovige) denk ik voor de eerste maal echt in mijn leven naar een preek tijdens de begrafenis van een vriend. En die pastoor zei echt wel rake dingen. Raar dat ik dat vroeger zelden zo heb aangevoeld ....en al zeker niet toen ik als jongere naar de kerk ging.

Andere tijden andere mentaliteit.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 7 januari 2021 om 08:00.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2021, 09:13   #253
Gast_Peken
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Het oversterfte is zeker hoger maar dan vooral in de plus 75 groep.
De sterftecijfers van deze groep in 2020 is niet hoger dan de jaren voor 2006.
Ook te zien is dat er in 2002 en 2003 voor de 85plus er een soortgelijke stijging (niet zo hoog) is geweest als dit jaar.
Je kan je de vraag stellen of door de technische kwaliteit van de ziekenzorg het sterftecijfer nu zo kritiek laag is dat een kleine verstoring relatief grote gevolgen heeft. 15 jaar of langer geleden was dit een normaal jaar geweest.

Ik wil wel meegaan in je overtuiging dat het sterftecijfer voor 75+ voor 2006 niet abnormaal zou geweest zijn, maar de cijfers geven aan dat het sterftecijfer van 2020 over alle categoriën hoger ligt dan in alle jaren voordien. Dat terwijl bijvoorbeeld in 2003 de sterftecijfers per leeftijdsklasse procentueel beduidend hoger liggen in alle leeftijdsklassen individueel dan de sterftecijfers per leeftijdsklasse in 2020.

Als de percentages per individuele leeftijdsklasse van 2003 hoger zijn dan die van 2020, hoe kan het sterftecijfer over alle leeftijdsklassen van 2020 (1,09%) dan hoger liggen dan het sterftecijfer over alle leeftijdsklassen van 2003 (1,03%)?

Mis ik iets?
Gast_Peken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2021, 09:16   #254
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gast_Peken Bekijk bericht
Ik wil wel meegaan in je overtuiging dat het sterftecijfer voor 75+ voor 2006 niet abnormaal zou geweest zijn, maar de cijfers geven aan dat het sterftecijfer van 2020 over alle categoriën hoger ligt dan in alle jaren voordien. Dat terwijl bijvoorbeeld in 2003 de sterftecijfers per leeftijdsklasse procentueel beduidend hoger liggen in alle leeftijdsklassen individueel dan de sterftecijfers per leeftijdsklasse in 2020.

Als de percentages per individuele leeftijdsklasse van 2003 hoger zijn dan die van 2020, hoe kan het sterftecijfer over alle leeftijdsklassen van 2020 (1,09%) dan hoger liggen dan het sterftecijfer over alle leeftijdsklassen van 2003 (1,03%)?

Mis ik iets?
Dat kan liggen aan de veroudering van de bevolking. Dus de groep die nu hier het meeste aan sterft is groter geworden van 2020 tov 2003.
En dat is ook wat ik wou aantonen in een andere draad die ik hier speciaal voor gemaakt had.
En met groter worden bedoel ik niet in absoluut waardes alleen, maar ook procentueel tov de andere bevolkingsgroepen.

Laatst gewijzigd door Jan Janssen : 7 januari 2021 om 09:26.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2021, 09:34   #255
groteAntwerpseGust
Partijlid

Standaard

Wat de psychische klachten betreft daar kan ik van meespreken.

Gisteren gemerkt dat mijn zoon zichzelf verminkt. Uiteraard is dit niet enkel veroorzaakt door de coronamaatregelen, hij voelt zich al een tijd niet goed in zijn vel.
Door de maatregelen zijn wel alle leuke positieve dingen in zijn leven verdwenen, omgaan met vrienden, samenkomen, feesten, noem maar op.

En als ouder heb je nu niet veel opties om om te gaan met deze problemen, iemand professioneel te pakken krijgen zal niet makkelijk worden.
groteAntwerpseGust is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2021, 12:47   #256
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Probleem is dat door de lockdown er amper toevallige momenten voor zulke gesprekken zich voordoen.
De stap is veel groter als je expliciet een samenkomst moet organiseren hiervoor.
Ik zie geen probleem als je met twee een wandeling maakt om wat te praten.
Veel organisatie komt daar niet bij kijken.
Oud 7 januari 2021, 13:01   #257
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gast_Peken Bekijk bericht

Mis ik iets?
Mijn fout, ik heb de link naar de website er niet bij gezet. Enfin ik had die al gepost maar in een andere thread blijkbaar.
Hieronder zie je grafiek van de 85plus en zie je dat er nu ongeveer 1,7 keer meer zijn dan in 2006, en dus ook bijna evenveel overlijdens meer.
Precies zoals Jan hier beneden uitlegt.
Voor de 0 tot 64 is dat amper 1,05 keer.
En gelieve niet meegaan in mijn overtuiging die er niet is, kijk naar de cijfers.

https://hoe-erg-is-corona-echt.be/Thema/Periode9420
Oud 7 januari 2021, 13:04   #258
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor iemand die depressief is kan dit als snel teveel zijn.
Oud 7 januari 2021, 13:11   #259
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij bent ook in die modus: zolang het gene corona is, is het niet erg he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2021, 13:29   #260
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Jij bent ook in die modus: zolang het gene corona is, is het niet erg he.
Dat heb ik niet gezegd.
Wat ik heb gezegd is dat praten helpt bij psychische problemen. Wie in een dip zit is niet per definitie ziek en hoeft niet perse pillekes te slikken.

Laatst gewijzigd door Rudy : 7 januari 2021 om 13:30.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be