![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Logisch ook, men kropt dingen op en doet alsof iedereen dezelfde mening heeft, want als je te veel afwijkt word je de grond ingeboord of uitgesloten tenzij je je erg sterk van karakter toont. In Nederland klikt het of botst het gewoon. Het doet me denken aan Tom Waes in Japan. Hij had het eens over hikikomori en hij vertelde doodleuk aan die Japanner dat dat in België niet bestaat. Hint: het bestaat wel in België. Depressieve mensen die zich afzonderen vande rest en hun leven naar de klote zien gaan. In Japan is dat een erkend probleem dat ze proberen aan te pakken via sociale werkers, maar Tom Waes was zo overtuigd dat het in België niet bestaat. Toch wel. Laatst gewijzigd door Weyland : 7 juni 2022 om 23:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#242 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#243 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Neen, maar het is aanlokkelijk. Goedkope huizen en het is er niet zo erg als jij denkt hoor. Minder vooroordelen. Ja, veel dingen zijn echt, zoals het hoge drugsgebruik om met stress om te gaan. Alleen wordt er vaak vanuit de Randstad (waar ik geen hekel aan heb) er nogal simplistisch over gedaan. Veel mensen die er wonen zijn niet eens gelovig en vrij open van geest. En niet iedere gelovige is onverdraagzaam, verre van.
Laatst gewijzigd door Weyland : 7 juni 2022 om 23:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#244 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik vond dat als kind ook al raar, en nog raarder vond en vind ik het gemak waarmee mensen dat kritiekloos overnemen, zonder er zich nog maar enige vraag bij te stellen.
Deze kaste van beroepspolitici die de politiek mismeestert en dan een potje gaat jammeren over antipolitiek, die kaste mandaatmaniakken, die moet weg. (Jonathan Holslag) Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 7 juni 2022 om 23:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#245 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Kijk, er is een gebannen lid hier, naam vergeten, een vriend van Tavek (reden van zijn ban, vermoed ik) die in Tulsa, Oklahoma woont. Dat is in de Amerikaanse Biblebelt. Streng-calvinistisch daar. Enkel is het niet zo erg dat je aan totale zelfopoffering moet doen om er te aarden. Als Vlaming van katholieke achtergrond en ongelovige heeft hij het er toch naar zijn zin.
Uiteraard zijn er problemen daar, maar het is geen 'refohel' daar hoor. Althans niet de gebieden die ik vaak heb bezocht en waar ik een half jaar heb gewerkt. Nu ja, Urk en Staphorst, daar geraak ik niet binnen natuurlijk. Er werken echter, doen veel mensen van buiten die dorpen (ook niet-kerkelijke mensen). Als toerist wel interessant. Het eerste is wellicht iets toegankelijker dan het tweede, ondanks dat het veel christelijker is. Veel in de spotlights geweest. Gewoon je gedragen en respect tonen brengt je een heel eind. Als het je niet bevalt moet je er niet gaan, he? Vroeger waren veel Vlaamse dorpelingen streng-katholiek. Vlamingen zonder tong, klein gemaakt door de parochiale mentaliteit en spilfiguren die geen tegenspraak dulden. Dat is nu nog vaak zo, al is het kerkelijke eraf. Dat is tegenwoordig steeds minder, maar toch is het er nog. Dat is een probleem dat protestanten minder hebben, gebrek aan mondigheid. Starheid van principes is hun 'probleem' waarmee velen het inderdaad moeilijk hebben. En toch zijn er ook veel christenen (katholiek of protestant) die erg evenwichtige personen zijn. Laatst gewijzigd door Weyland : 7 juni 2022 om 23:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#246 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je verwijst naar Elio di Supo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#247 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus u gaat ontkennen dat België geworden is tot wat het is, mede door de taalstrijd die is gevoerd?
Taalwetten, Gemeenschappen en Gewesten,... dat is allemaal maar om te lachen? In feite zijn we een eenheidsstaat met een almachtige eenheidsregering? |
![]() |
![]() |
![]() |
#248 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik begrijp niet goed waarom u zou willen 'opscheppen' over uw cultuur, maar als u daar echt op staat: misschien kunt u uw Fransen en Nederlanders er op wijzen dat de 'Vlaamse' cultuur, na een bloeiperiode in de Middeleeuwen en een periode van verval die pas in de late 19e eeuw ophield, ondanks alles toch nog voldoende vitaal bleek/blijkt om er een heuse economische sector rond op te bouwen. Indien u evenwel met één naam al tevreden bent: Louis Paul Boon. Enkele titels die u onbezorgd kunt lezen, en dan later in uw discussies met Fransen en Nederlanders kunt aanhalen: "De voorstad groeit", "Mijn Kleine Oorlog", "De Kapellekensbaan", "Zomer te Ter-Muren", "Het Geuzenboek", "Wapenbroeders". En dat is nog maar het begin.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#249 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#250 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Bij een fris pintje geeft Roland Van Bever zijn mening over het politieke spel waarin zijn gemeente centraal stond. Hij kent kersverse burgemeester Laeremans nog van vroeger en mag dus Bart zeggen. “Bart heeft altijd 1.000 stemmen méér gehad dan de anderen. Niet meer dan logisch dat hij nu eindelijk burgemeester wordt”, klinkt het resoluut. “Bovendien was hij het in 2024 toch sowieso geworden. Dat was onvermijdelijk hoor.” Roland heeft er dan ook een goed oog in, ondanks zijn ‘zwart’ verleden. “Natuurlijk is dat niet helemaal weg, maar Bart is gedreven en competent. Natuurlijk gaat hij dat goed doen.” Een tafeltje verder deelt Luc Semey dit optimisme. “Een heel competente en gematigde man”, geeft hij zijn oordeel over Laeremans. Ook hij gaat niet mee in de heisa rond de nieuwe burgemeester. “Hij had de meeste voorkeursstemmen dus ik vind het niet meer dan logisch dat hij eindelijk op die post terechtkomt”, klinkt het gedecideerd. " https://www.hln.be/grimbergen/marktg...aine~ab14ac8f/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Belgicist betekent trouwens helemaal niet de Vlaamse cultuur negeren. Vlaams-Nationalisten zouden eens moeten stoppen te zeggen dan pro-België Vlamingen "anti-Vlaanderen" of "slechte Vlamingen" of "verraders" zijn. Zo'n onzin heeft geen zin. Ik ken trouwens Franstaligen die, net als ik, helemaal geen probleem met het Nederlands en met de Nederlandstalige cultuur hebben. Neem gewoon als voorbeeld Nederlandstalige liedjes ("Tien Om Te Zien" toestanden of kleinkunst) : denken dat elke Franstalig daarop spuwt, is totaal verkeerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#252 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#253 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Leukeren, weet ik niet. Ik voel me evengoed in beide landen. Ik was vorige maand in Zeeland en Lisse (voor Keukenhof). Verschillen zijn er, zoals met elk land. Ik zal het voorbeeld van Keukenhof nemen : Nederland is proper, te proper voor sommigen : zeer mooie bloemen en vooral geen afval op de grond. In België is het voor dit laatste aspect, niet altijd het geval.
Laatst gewijzigd door Everytime : 9 juni 2022 om 12:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#254 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Everytime : 9 juni 2022 om 11:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit is een beeld van bepaalde deelnemers bij pakweg de vroegere Ijzerbedevaart en de huidige Ijzerwake. Vertegenwoordigen ze heel Vlaanderen? Natuurlijk niet en zeer verre van! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#257 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Klopt, eventjes die 2 door elkaar geslagen, is ook zo lang geleden.
Citaat:
Om op het einde van Belgische auteurs te spreken? Dat is wel degelijk het soort strategie die ik van belgicisten gewoon ben. Ik lees en hoor het vaak, het minimaliseren of zelfs gewoon ontkennen van alles wat Vlaams is. Citaat:
Citaat:
Maar ik blijf het herhalen, mijn ervaringen zijn overwegend negatief, ook op mijn werk. Franstaligen spreken er geen Nederlands, ook al werken ze er al 11 jaar. Ze begrijpen enkele woorden, eigenlijk tegen hun wil in, gewoon omdat ze die woorden zo vaak gehoord hebben van Vlamingen rondom hen. Erger nog, in het begin sprak ik er Frans tegen, net zoals ik Spaans sprak tegen de Spaanstaligen (in de US vestiging). Maar waar de Spaanstaligen dit positief ervaarden, was dit niet zo bij de Franstaligen. Van een 'belgitude' heb ik weinig gemerkt. PS: felicitaties met je Nederlands. Af en toe zie ik wel nog wat foutjes. Ik herinner mij een zinnetje van een tijdje geleden. Het was iets in de aard van : "Ik wacht het resultaat". In het Nederlands kun je niet "iets wachten". Ofwel zeg je : Ik wacht het resultaat af.", of je zegt "Ik wacht op het resultaat."
![]() |
![]() |
#258 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#259 | |