Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2022, 17:58   #241
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
In deze draad hebt gij het alvast niet gepost hé , en kon ik het alvast niet gelezen hebben alvorens ik mijn post heb geplaatst...

Hou uw mandje maar voor u...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2022, 18:03   #242
CUFI
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Goed werk van de politie. Geef ze opslag!
Oud 25 augustus 2022, 18:15   #243
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik draaien ?
Suggereert u hiermee dat ik de champetters van A'pen aanstuur ?

Het is net dhr De Wever die volop mijn groot gelijk aan het bewijzen is. Zonder hulp van de federale, zonder het hoogdringend nood alarm spoedcommittee,...bewijzen zijn mannen van de gardevil dat hij weldegelijk via zijn politiekorps enorm veel kan doen voor de veiligheid van de Antwerpse burger.

De Wever heeft zich weer maar eens laten kennen als een hopeloze bleiter. En nu is zijn politiekorps aan het bewijzen dat die fluiter van A'pen volledig ongelijk heeft als hij zijn manschappen zo laag inschat dat hij ze geen rol spelen in het veilig houden van A'pen.

En dan zou Willen draaien ?
Het wordt weer maar een wreed draaien voor de rechtse rakkertjes om uit te leggen dat Wever zijn onnozel gejank voor niets was.

En trouwens...zijn Bearcats, waarmee hij gans A'pen veilig ging houden ? Hebt u ze al gezien ? Zelfs niet bij deze twee arrestaties ? Zouden ze dat toch een totaal nutteloze uitgave geweest zijn die eigenlijk veel beter en efficienter zou kunnen besteed geweest zijn ?
Klopt. Je zit terug aan je klassieke hoge toerental.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2022, 18:20   #244
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is nochtans wat Kris Luyckx voorstelt
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08...ne-gebruikers/

Als die lijsten er zijn (eeeeek ? Wat weet onze overheid nog allemaal ???) waarom daar dan niet mee aan de slag gaan ?
Een briefje sturen zou velen al van die smeerlapperij afhouden, denk ik.
En dat gecombineerd met een officiële bij de apotheek haalbare "cocaïne-pil" (zie vermelde bron) zou inderdaad de vraag enorm kunnen laten dalen.

Het aanpakken van de kleine dealertjes maakt de straat tot open terrein waar de enkele plaatselijke drugsfamilies dan een lokaal oorlogje kunnen om uitvechten. Dat is pas totaal in de verkeerde richting werken....
Kris Luyckx is een meer dan een beetje verdacht persoon om over dat milieu ronkende verklaringen af te leggen...

Zijn groteske suggestie om de dealers gerust te laten (daar komt het op neer...) en alle energie te steken in wat briefjes te sturen naar gebruikers om die te couilloneren is geen vooruitgang, maar een oproep tot regressie.

De enige landen die vooruitgaan, zijn landen zoals Portugal waar individueel gebruik toegelaten is, en handel illegaal blijft.

Als men Luyckx zijn onnozele suggestie massaal zou toepassen, dan gaat 90% van de opsporingscapaciteit van de politie naar futiliteiten : jointjes rokers.

De zuid-amerikaanse kartels en de mocro-maffia uit antwerpen gaan dat fan-tas-tisch vinden.

Terwijl de flikken hun dagen vullen met jointjes rokers te kloten, kunnen zij dan ongestoord hun business voeren.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 25 augustus 2022 om 18:25.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2022, 18:20   #245
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is nochtans wat Kris Luyckx voorstelt
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08...ne-gebruikers/

Als die lijsten er zijn (eeeeek ? Wat weet onze overheid nog allemaal ???) waarom daar dan niet mee aan de slag gaan ?
Een briefje sturen zou velen al van die smeerlapperij afhouden, denk ik.
En dat gecombineerd met een officiële bij de apotheek haalbare "cocaïne-pil" (zie vermelde bron) zou inderdaad de vraag enorm kunnen laten dalen.

Het aanpakken van de kleine dealertjes maakt de straat tot open terrein waar de enkele plaatselijke drugsfamilies dan een lokaal oorlogje kunnen om uitvechten. Dat is pas totaal in de verkeerde richting werken....
Tut tut,
er moet op alle fronten gevochten worden. Ook voor minder prioritaire frontjes.

Specifiek voor de kleine dealers dus ook. Ik pleit om die deftig te kunnen vangen met fake bestellingen. Anonieme flikken die dus een verkoop mogen uitlokken.
Zelfs negen keer gewoon aankopen en betalen, en de tiende keer een grote bestelling doen zogezegd om mee te nemen op vakantie. Baf, geld kwijt, drugs kwijt, weekje brommen en hop naar de volgende.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 25 augustus 2022, 18:30   #246
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Herhaling: als er iemand denkt dat die criminelen ineens alle lucratieve zaakjes gaan opgeven door een eventuele legalisering van de soft drugs,
vergeet het dan maar.

Oud 25 augustus 2022, 18:36   #247
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Herhaling: als er iemand denkt dat die criminelen ineens alle lucratieve zaakjes gaan opgeven door een eventuele legalisering van de soft drugs,
vergeet het dan maar.
Foute aanname... legalisering van gebruik van softdrugs haalt niets uit, het moet gaan om legalisering van individueel gebruik van alle drugs.

Dan kan (en moet...) de politie zich concentreren op echt belangrijke zaken : de import van containers met hard drugs via de haven. Want dat heeft niets te zien met wat coke heads of jointjes paffers, maar alles met maffia.
Oud 25 augustus 2022, 19:05   #248
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Foute aanname... legalisering van gebruik van softdrugs haalt niets uit, het moet gaan om legalisering van individueel gebruik van alle drugs.

Dan kan (en moet...) de politie zich concentreren op echt belangrijke zaken : de import van containers met hard drugs via de haven. Want dat heeft niets te zien met wat coke heads of jointjes paffers, maar alles met maffia.
De logica daarvan ontsnapt mij nog altijd. Als er dus grote en legale vraag is naar drugs, dan is het toch normaal dat er grossisten ontstaan die het verdelingsnetwerk bedelen. De groothandel illegaal houden, terwijl je zegt dat individueel gebruik toegelaten is, is toch idioot, als er individueel gebruik is op grote schaal, dan is er ook een gans logistiek netwerk dat aan die vraag tegemoet komt he. Waarom zou een onderdeel van dat bevoorradingsnetwerk illegaal zijn, terwijl men beweert dat de eindconsumptie OK is ?

Omdat dat deel van het bevoorradingsnetwerk crimineel zou zijn ? Maar dat is het toch enkel en alleen maar omdat het er wel moet zijn en het illegaal verklaard is he !

De kleinverdeler en verbruiker "legaal" maken, en de producenten en groothandelaren buiten de wet stellen, is totaal absurd: dat gaat samen. Stel U voor dat het drinken van bier, het bezitten van kleine hoeveelheden bier, het verkopen van kleine hoeveelheden bier perfect legaal is, en dat er een enorme vraag naar bier is, maar dat men verklaart dat bier produceren, en bier groothandel, illegaal is. Dan gaat men "vaststellen" dat er nogal wat illegale criminaliteit is in het netwerk dat de kleinverdelers bevoorraadt, die nochtans "legaal" bezig zijn... En die "vaststelling" zou dan een "reden" zijn om de grootverdelers en brouwers verder illegaal te houden, want ze "zijn" het illegale stuk van de logistieke ketting. Waanzinniger kan moeilijk he.

Oftewel is bier kopen en drinken legaal, en dan is zowel het drinken, kopen, kleinverdelen ervan legaal als de groothandel en de productie ervan legaal is. Oftewel is alles illegaal omdat de finaliteit illegaal is: bier drinken. Maar zeggen dat de finaliteit OK is, en de kleinverdeler OK zijn, maar dat de rest van de logistieke ketting illegaal gemaakt moet worden omdat ze dan illegaal zou zijn, dat is absurd.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2022, 19:16   #249
CUFI
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
vergeet het dan maar.
Die dealers zijn nog niet half zo crimineel als al onze politici.
Hoeveel doden hebben die politici na hun collaboraties op hun naam? Rechtsteeks en onrechtstreeks? Miljoenen man! MILJOENEN!

Laatst gewijzigd door CUFI : 25 augustus 2022 om 19:19.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2022, 19:35   #250
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tut tut,
er moet op alle fronten gevochten worden. Ook voor minder prioritaire frontjes.

Specifiek voor de kleine dealers dus ook. Ik pleit om die deftig te kunnen vangen met fake bestellingen. Anonieme flikken die dus een verkoop mogen uitlokken.
Zelfs negen keer gewoon aankopen en betalen, en de tiende keer een grote bestelling doen zogezegd om mee te nemen op vakantie. Baf, geld kwijt, drugs kwijt, weekje brommen en hop naar de volgende.
Daar ben ik mee akkoord natuurlijk.
Als de strategie "the war on drugs" is, moet men inderdaad alle fronten en frontjes aanpakken.

Maar ik vrees dat "the war on drugs" een verhaal van een aangekondigde mislukking wordt. Kijk naar elke strijd tegen illegale drugs...de criminelen houden het even lang vol als de bestrijders. En vangt men een aantal criminelen of crimineeltjes, dan staan er 10 klaar om voor de vacante positie te vechten.

Het verdienmodel voor criminelen kapot maken is het enige manier om de drugscriminaliteit te stoppen.

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2022, 01:14   #251
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

In een VTM nieuwsuitzending over een bouwvakker die naar het schijnt al jaren cocaïne gebruikt had of het nog steeds gebruikt ging men het gebruik van die 'witte producten' precies verschonen. (zelf niet gezien die uitzending)
Oud 26 augustus 2022, 05:36   #252
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Ondertussen vannacht in Antwerpen ...
Kunnen we geen terrein buiten de stad open stellen waar we gedogen dat drugscriminelen 's nachts geschillen bijleggen?

Zoets gelijk een Homobos, maar dan voor Noord Afrikaanse drugdealers

Liberals say that guns are for killing people because that’s what they use them for.
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2022, 09:46   #253
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Kunnen we geen terrein buiten de stad open stellen waar we gedogen dat drugscriminelen 's nachts geschillen bijleggen?

Zoets gelijk een Homobos, maar dan voor Noord Afrikaanse drugdealers
Die hebben nu al hun eigen gemeenten en wijken.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2022, 10:30   #254
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als de strategie "the war on drugs" is, moet men inderdaad alle fronten en frontjes aanpakken.

Maar ik vrees dat "the war on drugs" een verhaal van een aangekondigde mislukking wordt. Kijk naar elke strijd tegen illegale drugs...de criminelen houden het even lang vol als de bestrijders. En vangt men een aantal criminelen of crimineeltjes, dan staan er 10 klaar om voor de vacante positie te vechten.

Het verdienmodel voor criminelen kapot maken is het enige manier om de drugscriminaliteit te stoppen.

Den Burgemeester is dan wel goed uitgerust van zijn vakantie, maar zijn kijk op drugsproblemen blijft voor 100% gericht op repressie. (naast de obligate Calimero-attitude om steeds maar naar anderen te wijzen, maar dat zijn we gewoon van hem)

Citaat:
“De war on drugs verloren? We zijn hem nog niet eens deftig beginnen te voeren." Bart De Wever (N-VA) pikt de kritiek niet dat hij in Antwerpen aan de verliezende hand is. “Ik zag het probleem en schudde aan elke boom. Maar de maatschappelijke en politieke elite, die vaak zelf drugs gebruikt, gedoogt dat wij een dopeland zijn. Het boeit Vivaldi gewoon niét.”

Antwerpen onder vuur. De kritiek loeihard. Burgemeester Bart De Wever (51) onder stress op vakantie. “Ik stond iets voor zes uur op, ik las de vroegnota van de politie en legde nadien de nodige contacten. Zo had ik al héél veel gedaan tegen het uur waarop mijn gezin opstond en het ontbijt nuttigde. Aangenaam? Nee. Tijdens een terrasje was ik continu aan het tokkelen om op alles te antwoorden.”
U kon ook terugkeren terwijl uw stad beschoten werd?
“Voor het digitale tijdperk, tien jaar geleden, had ik dat moeten doen. Nu lukte het ook op deze manier.”
Wat als PS-burgemeester Catherine Moureaux van Sint-Jans-Molenbeek wegbleef? Had u dat niet gehekeld?
“Waarom? Het gaat om aanslagen die door de georganiseerde misdaad worden besteld. In feite puur gerechtelijke materie waar je als burgemeester weinig tegen vermag - al is Antwerpen een ander verhaal dan Brussel. Als iemand vanuit Dubai, Turkije of de gevangenis in Marokko een handlanger rekruteert om aanslagen te plegen? Die cyclus kan ik niet stoppen. We tellen dit jaar al drie doden, vaak met een Nederlandse link. De volgende stap is bereikt. In Nederland staat men nog verder: executies in de bovenwereld.”

Zijn we op weg naar Amsterdamse toestanden?
“Niemand kan uitsluiten dat in België ooit 20 ?* 30 executies per jaar gebeuren, zoals in Nederland. Het geweld is hier nu economisch van aard, tussen de drugsclans. Evolueert het naar irrationeel geweld, dan kan u dood op de parking van DPG Media liggen. Dan moeten advocaten of politici onderduiken, zoals in Nederland geregeld gebeurt. Mensen die zich onaantastbaar wanen, gaan een stapje verder. Ik voorspel al tien jaar waar we op afstevenen!”

Tien jaar geleden verkondigde u ook groots de war on drugs. En nu zegt u dat u als burgemeester weinig kan doen?
“Ik wilde de drugsgerelateerde criminaliteit in Antwerpen terugdringen en die is met meer dan één derde gedaald. Ik interpreteerde mijn bevoegdheid zeer ruim. Ik reisde naar bronlanden in Zuid-Amerika, sprak met de president, overlegde met Nederland, bouwde mijn politie uit en organiseerde congressen rond veilige havens. Ziet u dat ministers doen? (fel) Ik krijg het niet aan de straatstenen verkocht, maar: het geweld toont ook dat we de drugswereld wél onder druk zetten.”
U zegt bijna: we zijn goed bezig, ook al zeggen ze van niet.
“Nee, dat zeg ik niet. Ik kan pas tevreden zijn als federaal - en internationaal - de Antwerpse aanpak volgt: voldoende mensen met goede profielen, middelen en een aangepaste wetgeving om de stroom te doen krimpen. Mijn grote frustratie? Dat is na tien jaar niet gelukt. Ik ben de vader van het Stroomplan (tegen drugs, red.), maar na de val van de regering-Michel zag ik geen volgehouden urgentie.”

U wijst graag naar Vivaldi voor het falen. Maar ook Jan Jambon investeerde in de regering-Michel onvoldoende in de gerechtelijke politie. N-VA heeft deel aan de malaise.
“Iedereen! Maar ik kan mezelf niet verwijten dat ik het probleem niet heb gezien en niet heb geduwd, getrokken en gesleurd om er beweging in te krijgen. En oké, ik kom u tegemoet: ook in Zweeds was drugs niet top of mind. Terreur zoog alles op. Maar ze moesten, omdat ik erop kon wegen.”

310 miljoen euro extra voor politie. 1.000 nieuwe vacatures voor gerechtelijke politie. 108 nieuwe douaniers. En uw ultieme droom: 100% screening op containers. Wat mist u dan nog?
“(zucht) Ik ken de rituele verklaringen en die staan op gespannen voet met de waarheid. Die grote expansie onder Vivaldi? Bestaat niet. Ga het terrein op en spreek met alle betrokkenen: de malaise was nog nooit zo groot als vandaag. De federale politiebaas Marc De Mesmaeker roept zijn onmacht uit. En wat gebeurt er? Niks. Er komt zelfs geen reactie.”

Is Sky ECC een inspanning van het federale niveau dat zegt: het boeit niet? Is dat een anekdotische inspanning zoals u die van de regering al eens noemde?
“Dat dreigt het te worden, omdat je maar een klein deel kan aanpakken. Bij die grote politieoperatie ging de grot van Ali Baba open. De politie ziet de snoep nu staan, maar ze is onmachtig om elk potje te openen. Er is een gouden opportuniteit om de drugsmaffia te ontwrichten, maar we dreigen die grotendeels te missen.”

Wat vraagt u precies van de regering-De Croo?
“Een fatsoenlijke beveiliging van de Antwerpse haven. Die is 120 vierkante kilometer groot, heeft 300 kilometer wegen, kent 150.000 werknemers. En dat hele gebied wordt beveiligd door enkele tientallen mensen. Mijn respect voor de scheepvaartpolitie is groot, maar zij krijgen gewoon de middelen niet om dat grondig te doen. En de vacatures raken niet ingevuld. Dat lukt de Antwerpse politie gelukkig nog wel.”

U vraagt meer middelen voor de gerechtelijke politie. Maar u weet hoe hoog de noden overal zijn en de begroting laat weinig toe.
“Je kan véél doen zonder dat het iets kost. Reorganiseer de veiligheidsdiensten. Maak keuzes. Ga voor prioriteiten.”

Kan u samenwerken met deze regering waar u zo op schiet als partijvoorzitter?
“Let op met uw beeldspraak. (lacht) Ik heb geregeld en goed contact met Annelies Verlinden (CD&V). Zat ik samen met de premier? Jawel, één keer. Met de Nederlandse minister-president Mark Rutte al drie keer - straks een vierde keer. Praat ik met collega-burgemeesters? Jawel. Ik noem geen namen, ik wil ze niet in verlegenheid brengen, maar ik trek ook naar Wallonië.”

U trok met de Rotterdamse burgemeester naar onze premier, die u niet spaart van kritiek. Had u Aboutaleb nodig als entreeticket?
“(knikt) Vreemde ogen dwingen. Wij helpen elkaar. Ik ben de burgemeester van iedereen, dat is mij genoeg diets gemaakt. Dat geldt ook voor de premier. Ah, de maatschappelijke elite heeft de strijd gewoon opgegeven.”

Hoe komt dat?
“Omdat ze vaak zelf aan de drugs zitten en er zelfs mee koketteren. Drugs staan voor snelle wagens, topmodellen, veel geld hebben. Er is een normalisering van drugs en dat is puur schuldig verzuim. Men wil niét zien dat het lijntje coke een link heeft met de georganiseerde misdaad die voor veel doden en maatschappelijke ellende zorgt. En wat hoor je dan: legaliseer! Vandaag nog een opinie in ‘De Morgen’. Heel die politieke linkerzijde: ‘Geweld, oeh help, legaliseer!’”

Dat is niet het standpunt van die krant. Maar we deden het ook met alcohol.
“(fel) Net daarom! Het is immoreel. De roesmiddelen die wij hebben gelegaliseerd en sociaal hebben aanvaard, leren ons twee zaken. Eén: je kan het nooit terugdraaien. Twee: de maatschappelijke gevolgen zijn onvoorstelbaar verwoestend. In Nederland is het drugsprobleem pas echt begonnen na het gedoogbeleid van cannabis. De cannabismiljonairs waagden zich aan synthetische drugs. Denk je écht dat de handelaar die legaal cannabis aan de voordeur verkoopt, geen straffer illegaal product aan de achterdeur verkoopt? Hoe naïef kan je zijn! Het breng ook geen zoden aan de dijk. Maar kijk: dit is dus het idee van een groot deel van de elite.”

Sommigen criminologen vragen om meer preventieve inspanningen.
(rolt met ogen)

Baat dat dan niet?
“Toen ik 18 jaar was, had ik ‘Scarface’ nodig om een idee te hebben hoe je aan coke komt. Mijn kinderen? Ze moeten de app Snapchat maar opendoen en het is prijs. Dus ik geloof niet dat preventieve posters met ‘doe het niet’ op mijn trams helpen. En jongeren behoeden voor een crimineel bestaan? Daar zetten we op in met de jeugddienst. Ik kan hen de weg naar een eerbaar bestaan tonen. Op je 18de een job aan 2.000 euro bruto per maand. Maar waarmee concurreer ik? Op je 16de als loopjongen al enkele duizenden euro’s verdienen. Klimmen ze op, dan kunnen ze al BMW’s en een huis in Marokko kopen. Ze zien Ferrari’s en Bentley’s tijdens trouwstoeten in de armste wijken. Als ik dan niét kan zeggen: uw vriend met zijn BMW zit nu in de Begijnenstraat (gevangenis, red.), dan helpt het niet dat een wijkagent jongeren wijst op het belang van een deugdelijk bestaan.”

U hamert al lang op de wet op gewapend bestuur die u meer macht moet bieden om in te grijpen. De MR twijfelt.
“Wat baten kaars en bril als de uil niet zien en wil? De MR bestuurt geen grote stad en schermt met de grote rechtsfilosofische principes die los staan van de grootstedelijke uitdagingen.”

Begrijpt u zijn vrees niet dat burgemeesters uit gemeentes cowboy gaan spelen, en zijn geloof in de scheiding der machten?
“Doe het dan alleen in de grote steden met veel criminaliteit! Of daar waar de ambtenarij een niveau behaalt! Burgemeesters hebben al rechtsmacht. Wij beboeten burgers via GAS-boetes. Beste Bouchez, die brug staken we al over. En ook dat kent checks and balances: burgers kunnen in beroep gaan. Ik ken mijn pappenheimers in Antwerpen. Ik weet in welke wijken en sectoren malafiditeit zit. Ik wil meer macht om daar druk op uit te oefenen.”
Een lijst met goede en slechte ondernemingen. De ondernemers horen het graag.
“Maar allez! Een eerlijke ondernemer heeft geen last als malafide ondermingen worden gestraft. Ik ken een pannenkoekenhuisje op ’t Zuid, één van de duurste straten van Antwerpen. Nog voor de opening vliegt daar een granaat binnen. We weten dat het een foute boel is. Ik sluit dat, onder de redenering: de zaak is een bedreiging voor de openbare orde, want ze trekt aanslagen aan. De Raad Van State fluit mij terug: de handelaar is slachtoffer van het geweld en dan straf je het slachtoffer. Dan denk je...”

...naïeve rechters?
“(fronst) Ik durf wel eens kritiek geven op een arrest of vonnis, maar ik kan de Raad van State volgen: de huidige wetgeving geeft mij geen basis om op die manier in te grijpen. En dan denk ik: de wet trekt op niks. Om te vloeken! Een café hier buitte Nigeriaanse vrouwen seksueel uit. Zij moeten zich dag en nacht laten afwerken door perverten voor een appel en een ei. Via undercoverwerk deed mijn politie die vaststellingen. Via de link mensenhandel kan ik sluiten. Maar nooit definitief. En dan begint het circus van voren af aan. En dan zegt die Bouchez: de burgemeester wil te veel sheriff spelen?! Leg dat uit op het terrein!”

Ahmed Aboutaleb werd al serieus bedreigd, en u?
“Ze raden af daar veel over te spreken. Daders lezen mee. Maar ik sta altijd onder een bepaald niveau van beveiliging. Soms stijgt dat niveau en krijg ik close protection. Dat is ingrijpend. Je rijdt niet met je eigen wagen. Je kan nergens binnen zonder dat snuffelhonden de plaats controleerden. Ik kreeg een vuurwerkbom tegen mijn gevel. Mijn vrouw en ik lagen in bed en we lagen meteen op de grond, ons gezicht plat op de planken. Ik dacht eerst dat mijn auto ontploft was. Ik riep naar de kinderen om weg te blijven van de ramen. Want daar lokken ze je heen, om dan te schieten. Het was een waarschuwing: ze weten mij wonen.”

Houdt u zich daarom soms in?
“Dat kan ik niet. Dan moet ik stoppen. Ik ben geen held, verre van. Maar je ontwikkelt wel een bepaald fatalisme. Als ze mij dood willen, stappen twee gasten ’s morgens op de vlieger met een foto en adres. Ze schieten mij neer en vliegen de volgende dag terug. Voor pakweg 4.000 ?* 5.000 dollar. Ik verzin hier niks, hè.”

Kunnen we dit wel winnen?
“Neen, maar we kunnen wél de parasiet beheersbaar maken. Dat zeggen ook criminologen, die er iets van kennen. Ik ben bereid om een voorbeeld te stellen als hoofd van het grootste politiekorps van het land. Ik wil elke drie maanden een drugstest ondergaan. Ik moet als burgemeester soms politieagenten ontslaan die in hun privéleven drugs namen in een maatschappij waar het bon ton is. Dat wringt. Want ze zien dat in de hele kaste boven hen wordt gesnoven en geslikt dat het een lieve lust is, maar die mensen ontspringen de dans. Ik heb genoeg gezien. Ik heb ook ervaring met mensen die een verslaving ontwikkelden. Het is deel van mijn motivatie. Een voorbeeld stellen als signaal? Ik vind dat niet kwaad.”
bron https://www.hln.be/binnenland/interv...llar~a7a0e548/

Hij verzet zich met hand en tand tegen legalisering van gebruik en bezit voor privé gebruik.
Dan ben je gedoemd om te blijven voort ploeteren, kostbare politietijd te verspillen in nutteloze beteugeling van straatverkoop van drugs.

Jammer... Terwijl er in zijn interview ook een aantal heel terechte vragen en suggesties staan...

Maar als een visie is : "laat mij voortdoen met wat al 10 jaar niets oplevert, zelfs nog met méér middelen, en laat het federale daar ook nog een schep bijdoen. En néén, zeker geen legalisering" dan vrees ik dat hij predikt in de woestijn.

Ik vind bv zijn pleidooi voor die nieuwe wetgeving om de macht van een burgemeester te vergroten zeer terecht. Die moet idd meer macht hebben om drugsgerelateerde panden en handelszaken te sluiten. En niet alleen tijdelijk zoals nu...
Oud 26 augustus 2022, 10:52   #255
De Rode Willem

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Den Burgemeester is dan wel goed uitgerust van zijn vakantie, maar zijn kijk op drugsproblemen blijft voor 100% gericht op repressie. (naast de obligate Calimero-attitude om steeds maar naar anderen te wijzen, maar dat zijn we gewoon van hem)

bron https://www.hln.be/binnenland/interv...llar~a7a0e548/

Hij verzet zich met hand en tand tegen legalisering van gebruik en bezit voor privé gebruik.
Dan ben je gedoemd om te blijven voort ploeteren, kostbare politietijd te verspillen in nutteloze beteugeling van straatverkoop van drugs.

Jammer... Terwijl er in zijn interview ook een aantal heel terechte vragen en suggesties staan...

Maar als een visie is : "laat mij voortdoen met wat al 10 jaar niets oplevert, zelfs nog met méér middelen, en laat het federale daar ook nog een schep bijdoen. En néén, zeker geen legalisering" dan vrees ik dat hij predikt in de woestijn.

Ik vind bv zijn pleidooi voor die nieuwe wetgeving om de macht van een burgemeester te vergroten zeer terecht. Die moet idd meer macht hebben om drugsgerelateerde panden en handelszaken te sluiten. En niet alleen tijdelijk zoals nu...
Ik lees dat dhr De Wever zeer goed overeenkomt en samenwerkt met de bevoegde minister in de Federale. Dat hij zelfs goed samenwerkt met de Walen.....Ondanks het gejammer en gezeik hier op het forum van zijn blinde kritiekloze fans.

Maar ik lees ook een hoop onwaarheden. De legalisering van Cannabis in Nederland heeft dus voor een wereldprobleem met drugs gezorgd. Neen beste heer De Wever....hier gaat u de mist in.

En zijn pleidooi voor meer directe macht, dicht bij het gebeuren is terecht als dit kan binnen alle wettelijke en grondwettelijke bepalingen is totaal terecht. Ook zijn vraag naar grotere efficientie bij de betrokken diensten en instellingen is meer dan gerechtvaardigd.

Maar idd zijn starheid na 10 jaar kompleet falen (het is in die 10 jaar alleen maar erger geworden) is stuitend. En wie na tien jaar nog moet verwijzen naar het verleden om zijn resultaatloosheid te verklaren...die heeft gefaald en is eigenlijk mislukt. Als we na 10 jaar dit niet mogen besluiten als we zien dat de parasiet is uitgegroeid tot een volwassen zich snel voortplantende Alien ?

Geef nooit een boomerang aan idioten

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 26 augustus 2022 om 10:55.
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2022, 14:16   #256
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...
En wellicht dan ook met voorschriftplichtige geneesmiddelen ...
Wel, dat is niet mijn visie op de taak van de overheid.
Die moet niet zeggen: "beste burgers, vanaf vandaag mag u zich vergiftigen met x aantal ipv met maar twee legale drugs" of risico lopen van automobilisten met drugs in hun kloten te ontmoeten ... enz. enz.

Ik aanvaard het bestaan van andere visies, maar pleit toch zwaar voor de strengere standpunt-inname.
We hebben het parlement om erover te beslissen.

Oud 26 augustus 2022, 14:16   #257
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Die dealers zijn nog niet half zo crimineel als al onze politici.
Hoeveel doden hebben die politici na hun collaboraties op hun naam? Rechtsteeks en onrechtstreeks? Miljoenen man! MILJOENEN!
U verwart met godsdienstoorlogen.

Oud 26 augustus 2022, 14:19   #258
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ze vinden dan wel een ander verdienmodel.

Oud 27 augustus 2022, 07:59   #259
DucDEnghien

Standaard

DS:

"Een sushizaak in de Kerklei in Brecht heeft vrijdagnacht zware schade opgelopen na twee explosies. Een deel van de glazen gevel van het afgesloten terras sneuvelde door de impact."

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220827_92481631
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2022, 08:06   #260
CUFI
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U verwart met godsdienstoorlogen.
Vandaag wordt het niet Gods naam gedaan maar in die van u en mij.
Ze moeten ons wel massaal voor de zot houden en draconisch censuur toepassen om het zover te krijgen, dat terzijde.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be