Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2005, 08:21   #241
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
... en dan nog naar de Nederlanders die 175 jaar geleden door de Belgen verjaagd werden.
Dit is de reinste geschiedenisverdraaiing en -vervalsing. De "Belgen" hebben geenszins de "Nederlanders" verjaagd. Wat er in Brussel gebeurde, was een geheel van opstootjes van het gemeen dat tegen betaling wat amok kwam maken. Ook in Luik ronselden Franse agitatoren, alweer tegen betaling, wat ruwe elementen. Daarbij werd in Brussel geen enkele welstellende burger ontzien, "Nederlander" of "Belg". Het werd zelfs zo gortig dat de burgerij van Brussel een eigen burgerwacht in het leven riep om zich te verdedigen tegen dat schorriemorrie. Ook het door de belgicistische mythologie zo opgeblazen gevecht aan het Warandepark stelde niet al te veel voor. Daarenboven zorgde het verraad van Willems zoon ervoor dat de geweldenaars niet de genadeslag kregen: het Nederlandse leger (dat trouwens bestond uit hoofdzakelijk mensen die men later als "Belgen" zal omschrijven) trok zich terug, omdat Willems zoon het op een akkoordje had gegooid met de Franse/Franstalige "revolutionairen".

In Vlaanderen bleef het ondertussen rustig. Er waren geen opstanden, geen betogingen tegen de "Nederlanders". Meer zelfs, in de weken ervoor had koning Willem nog enkele Vlaamse steden bezocht waar hij door de menigte enthousiast begroet werd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 10:57   #242
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Van den Berghe, de revisionist...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 11:09   #243
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik neem aan dat je dan zaken hebt die aantonen dat er wel degelijk een grote 'belgische' beweging was onder het volk in 1830? Ik heb daar mijn twijfels over hoor, het lijkt me heel onzinnig dat de bevolking zich zou scharen achter een 'revolutie' die tegen haar eigen belangen in gaat. Alsof de vlamingen toen vrijwillig een regime zouden aan de macht brengen dat hun volkstaal verachtte en geenszins democratisch was.
Oud 24 januari 2005, 12:50   #244
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Ik neem aan dat je dan zaken hebt die aantonen dat er wel degelijk een grote 'belgische' beweging was onder het volk in 1830? Ik heb daar mijn twijfels over hoor, het lijkt me heel onzinnig dat de bevolking zich zou scharen achter een 'revolutie' die tegen haar eigen belangen in gaat. Alsof de vlamingen toen vrijwillig een regime zouden aan de macht brengen dat hun volkstaal verachtte en geenszins democratisch was.
Ik vind het interessant dat we naar het verleden kijken met een beetje kritische zin : waarschijnlijk is, dat de meeste mensen die anno 1830 in onze streken leefden niet echt bewust hebben gekozen voor een onafhankelijk België (overigens ook niet voor een België dat samenging met Nederland, niet voor een Oostenrijkse vorst, niet voor de Franse heerschappij, niet voor Spanje, niet voor Caesar enz.).

Met de actuele mentaliteit zouden onze politici, hadden we nu dezelfde situatie als in 1830, (misschien) maandenlang onderhandelen in Den Haag en tot een compromis komen ...

Wat nu feitelijk gebeurt met die nieuwe situatie, die ergens wel vergeleken kan worden. Nu proberen ze dat een beetje democratischer te regelen en Jan Modaal om zijn mening te vragen. Het is wel niet gemakkelijk, want hoogstwaarschijnlijk wil hij alleen maar met rust worden gelaten, zolang hij deftig leeft.

En natuurlijk zijn er nog altijd van die oproerzaaiers (zoals al die toentijdse helden), die Jan Modaal ophitsen, hem vertellen dat hij slachtoffer is, dat hij zoveel beter zou leven indien hij van die anderen verlost was.

De oproerzaaiers zouden eigenlijk niets liever willen dan teruggrijpen naar die goeie oude methodes van vroeger: revolutie, de ander vooral niet om zijn mening vragen, geen compromissen sluiten (ze weten toch zoveel beter dan de anderen wat goed is voor de mensen!)
Avan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 12:56   #245
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Koning Pinteman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar hij heeft wel gelijk.
Leest u er anders Joris Tulkens, Sire, er zijn geen Vlamingen, eens op na. Hij brengt het zeer toegankelijk (volgens sommigen zelfs op een hilarische wijze), en maakt niet enkel komaf met de grote Vlaamse, maar ook met een aantal grote Belgische geschiedkundige 'mythes'.

Laatst gewijzigd door Koning Pinteman : 24 januari 2005 om 13:14.
Koning Pinteman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 15:03   #246
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Raf, waarom is Van den Berghe -die van sommige zaken meer verstand in zijn broekzak heeft dan jij in je hele hersenpan- een revisionist? Hoe zit de werkelijkheid dan wel in elkaar? Kom, knul, minder blaten en meer inhoud, alsjeblieft.... Teach me!
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 16:03   #247
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Heeft iemand dat hier dan ooit beweerd????
Amai, nee ! Wie zou zo'n zotte conclusie kunnen trekken ?
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 16:04   #248
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Bart de Wever!

Laatst gewijzigd door Kim : 25 januari 2005 om 16:04.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 19:45   #249
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als "argument' tegen wat Jan zegt kan dat tellen...
Oud 25 januari 2005, 23:11   #250
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer
Raf, waarom is Van den Berghe -die van sommige zaken meer verstand in zijn broekzak heeft dan jij in je hele hersenpan- een revisionist? Hoe zit de werkelijkheid dan wel in elkaar? Kom, knul, minder blaten en meer inhoud, alsjeblieft.... Teach me!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer
Raf, je toonzetting is een weinig kwaadaardig ironisch en ik wil weten wat ik in godsnaam heb gedaan je in de weg te staan...
Tja...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 23:23   #251
HerrUU
Gouverneur

HerrUU's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Het Engels is nu de taal van de diplomatie. Of denkt u nu werkelijk dat Schröder en Berlusconi in het Frans met elkaar spreken? Of dat de Japanse eerste minister met Poutin in het Frans praat?
Neen, al spreken die wel via tolken met elkaar, maar je hebt een punt. Engels is de universele taal van veel internationale betrekkingen geworden.
Oud 25 januari 2005, 23:26   #252
R. Heydrich
Banneling

R. Heydrich's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
Om de haverklap gebruikt de BUB de term 'Belgisch Volk' (met hoofdletter!). Nu is er na WOI een deel van Duitsland aan België afgestaan, de Oostkantons. Maar dit roept een heleboel vragen op. Behoren deze mensen tot het Belgische Volk? Zoja, behoren zij hier plots toe, vanaf de annexatie? Of hebben zij hier altijd toe behoord, alleen wist niemand dit? Of zijn ze er geleidelijk aan toe gaan behoren? (Hoe snel/traag gebeurde dit dan? Ging dit voor iedereen even snel of met individuele snelheid? ) Geldt dit ook voor toenmalige duitsers, die in WOI tegen België hadden gevochten?

Kortom, vele vragen.
Het "Belgische" volk bestaat NIET. Belg is een nationaliteit, volkeren zijn Vlamingen en Walen.
R. Heydrich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 14:58   #253
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

R.Heydrich, ik ben met u wel akkoord tot op zekere hoogte maar euh... argumenten geven zou geen overbodige luxe zijn
Oud 26 januari 2005, 17:49   #254
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HerrUU
Neen, al spreken die wel via tolken met elkaar, maar je hebt een punt. Engels is de universele taal van veel internationale betrekkingen geworden.
Er schijnt een uitzondering hierop te zijn: naar ik ergens gelezen heb, zouden Schröder en Poetin bij informele gesprekken onder elkaar steeds Duits spreken. Poetin beheerst het Duits immers op een uitstekende wijze.
Oud 26 januari 2005, 18:22   #255
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Dat klopt wel, maar dat heeft te maken met het feit dat Putin tijdens zijn KGB-periode in Oost-Berlijn is gestationeerd geweest, alwaar hij het Duits meester is geworden. Zijn kennis en begrip voor de Duitse cultuur heeft ervoor gezorgd dat Schröder en hij goeie maatjes zijn geworden. Waarschijnlijk is het door Putin gekomen dat Schröder in staat is gesteld een Russisch meisje te adopteren, ook al zou hij daarvoor feitelijk te oud zijn.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 26 januari 2005 om 18:23.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 18:41   #256
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
R.Heydrich, ik ben met u wel akkoord tot op zekere hoogte maar euh... argumenten geven zou geen overbodige luxe zijn
Ik denk dat we die argumenten kennen, de tegenargumenten ook. Dat niemand hier nog door de andere partij overtuigd kan worden en dat we daarover beter niets zeggen. We lijken wel op oude zeveraars.
Oud 27 januari 2005, 19:39   #257
patricia45
Burger

patricia45's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijnheer Albert blijft obstinaat "Frans" met een kleine f schrijven om te illustreren hoe zeer hij die taal misprijst. M.i. illustreert hij er voornamelijk zijn eigen kinderachtigheid mee...
Zoals in "Dit angstsyndroom wordt uitgekristalliseerd in de dwangmatige afkeer van met name franstaligen" ?
Oud 27 januari 2005, 20:10   #258
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patricia45
Zoals in "Dit angstsyndroom wordt uitgekristalliseerd in de dwangmatige afkeer van met name franstaligen" ?
Ik denk dat de juiste spelling inderdaad is : de Nederlandse taal (bij voorbeeld), maar: nederlandstaligen.
Oud 27 januari 2005, 20:12   #259
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avan
Ik denk dat de juiste spelling inderdaad is : de Nederlandse taal (bij voorbeeld), maar: nederlandstaligen.
Neen, dat was voor 1992 het geval maar nu niet langer. Voortaan worden alle talen en de afgeleiden ervan met hoofdletter geschreven.
Oud 27 januari 2005, 22:02   #260
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Neen, dat was voor 1992 het geval maar nu niet langer. Voortaan worden alle talen en de afgeleiden ervan met hoofdletter geschreven.
Au! Dus : Nederlandse taal, Nederlandstalig, Fransonkundig ?
Zeker weten?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be