Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 19 april 2005, 16:11   #241
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judge
Ik zeg ook dat het theorie is en dat het in de praktijk wel eens anders loopt .

Mbt het voorbeeldje. De democratie bedenkt mechanismes om beide belangen te beschermen:
- de eigenaar kan huurders die niet betalen uit het huis zetten maar moet eerst bij de vrederechter langs.
- de eigenaar betaalt belastingen op zijn eigendom.
- de dakoze kan geen niet zomaar leegstaande huizen betrekken.
- de dakloze kan bij het OCMW terecht.

Verhindert u er iemand om daarachter te staan? Stelt de overheid daden die daar radicaal tegen ingaan?

Heb ik dat gezegd?

Net zoals de vrijheid van godsdienst, het gelijkheidsbeginsel, het recht op een eerlijk proces, de vrijheid om de taal te spreken die men wenst...

Er zijn voor een democratie twee essentiële grondrechten: vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vereniging. Alle andere vrijheden volgen daar uit.

U doelt natuurlijk op de vrije meningsuiting en Vlaams Belang. Vlaams Belang zetelt nog steeds in het parlement, in raden van bestuur van diverse overheidsinstellingen, krijgt subsidies, is niet verboden... en groeit bovendien bij elke verkiezing. De slachtofferrol van VB is m.i. overdreven al moet ik toegeven dat vrije meningsuiting 'reguleren' en afwegen tov de andere vrijheden altijd balanceren is op een slappe koord.

Nee. De discussie hier gaat niet over een partij, want dan zou het probleem verholpen zijn als de partij er niet meer is. Het gaat hier om een fundamentele discussie en de ontaarding van een generatie die in de jaren '60 stond te roepen dat het verboden was te verbieden. Het Vlaams Belang is daarvan een belangrijk slachtoffer, dat wel.

Ik heb die sociologische rapporten nog niet tegengekomen. Laat mij dan ook toe daar licht sceptisch over te zijn.
En net omdat verkiezingen slechts een gebrekkige waardemeter zijn om dit te meten moet de overheid zich ver houden van waarden en leitkulturen...

Tja, dat zijn wel interviews aan huis. Dus geen telefonische enquêtes. Die zijn toch waardevoller.

Juist, en ook de aanhang van Vlaams Belang is zeer divers. Om met het een boutade te zeggen. Niet alle VB'ers zijn Vlaams-nationalisten. Het lijkt mij dat Vlaams Belang haar succes vooral te danken heeft aan haar vreemdelingenstandpunt en anti-esthablishement positie. Haar rol in de Vlaamse strijd is dan ook redelijk klein (daar ging deze discussie toch over).

Dat klopt ten dele. Het kiespubliek komt inderdaad zo'n beetje van overal, maar daar zitten pakken VU'ers van vroeger tussen, die al dan niet een overstapje hebben gemaakt richting VLD of CD&V.

Je kan de partij ook niet verwijten geen ruchtbaarheid te geven aan het republikeinse standpunt. Maar over die rol kunnen we nog lang discussiëren.

Het is dan ook slechts één element in de discussie.
De Garde is offline  
Oud 19 april 2005, 16:12   #242
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Kijk eens aan, een militante homofiel die het opneemt voor het gebuisde nonnetje Colen, tegen het VB! Het kan allemaal nog zo erg niet gesteld zijn met die ethische standpunten van Colen (of beter gezegd: haar man Beliën, van wie Colen de spreekbuis is).
Ocharme Marijke Dillen.
De Garde is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be