![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 |
Europees Commissaris
|
![]() De mensen die in die regio's werk vinden zullen waarschijnlijk met plezier de
"mentaliteit" ook aanpassen... Dimitri : je hebt wel opgelet in de lessen Aarderijkskunde, maar je mag ook zelf denken : Waarom is India bv. geen werelddeel omringt door oceanen en stevig van de rest van Azië afgeschermd door de Himalaya.. Hoe hette Amerika voordat Amerigo Vespucci het die naam gaf ? En hoe zit dat met die mooie maagd die zo snood door een in Stier vermomde Zeus ontvoerd werd.. Ik zal het uitspellen : al die geografische streken zijn door mensen van een naam voorzien - De romeinen stopten niet met het idee : Oei dit is Afrika, hier hebben we als Europeanen niets te zoeken ... (Wat een mop zeg) Evenzeer gingen de "Europeanen" Grote delen van Azië en nog andere continenten permanent bevolken.. Persoonlijk voer ik fraaie gesprekken via het Internet in het Nederlands en krijg antwoord in het Afrikaans en we begrijpen elkaar echt heelemaal ! Zou het kunnen dat er Europeanen zijn daar in het verre Zuiden ? Ach : we laten de namen van de continenten voor wat ze zijn - politieke grenzen kunnen echt wel hertekend worden zonder acht te slaan over welk continent het eigenlijk gaat. Jan : maar ja die "Eurregio's" zijn nu helemaal kunstmatig zoals de grens tussen Frans en Zuidnederlands Vlaanderen ooit eens totaal kunstmatig wasµ en nu is dat een grens die effectief 2 verschillende mentaliteiten scheidt .. of toch niet ? Ik maak (liefst meer dan eens per jaar) een wandeling van de Panne naar Bray Dunes en retour.. het is inderdaad sedert 1982 toen ik voor het eerst ging nog altijd een wereld van verschil. Maar hier zijn het de welstellende Belgen die de grens over steken om een vakantiestulpje te bouwen - elders zijn het franse wat-meer verdieners die "Vlaanderen komen kolonizeren"... & nu nog werk verschaffende Eurregio's welke rampen gaan ons nog treffen ?
![]() |
#242 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De vergelijking gaat dus op geen enkele wijze op, zeker als men weet dat een staatsgrens vroeger in sommige gevallen potdicht was of op z'n minst de uitwisseling bijzonder moeilijk maakte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#243 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#244 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel geïnvesteerd geld is dat... Die subsidies voor grensoverschrijdende handel.
De EU vindt het ineens dus zijn nobele missie om grensoverschrijdende handel te promoten. Misschien kunnen ze subsidies uitdelen, uitgedrukt per kilomter? Zodat het goedkoper wordt om onze landbouwproducten uit Frans-Polynesië te laten overkomen, dan van de boer hier 100 meter vandaan! Je hebt protectionisme (de handel met eigen bedrijven bevoordeligen), je hebt liberalisme ("het kan mij niet schelen van waar die producten komen, als ze maar goedkoop zijn"), en dan heb je die EU-logica (je krijgt subsidies als ze uit een ander land komen). Het zou mij niet verwonderen mochten Exxon-Mobil en Texaco-Chevron achter deze regel zitten. Want volgens die worden de producten te weinig van hot naar her getransporteerd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#245 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#246 | |
|
![]() Citaat:
India is, met Bangladesh en het grootste deel van Pakistan, inderdaad geografisch afgeschermd van de rest van Azië door gebergten en de Indische Oceaan. Het ligt zelfs op een andere plaat. Maar blijkbaar heeft men het te klein gevonden om er een apart werelddeel van te maken. Het doet in ieder geval niets af aan het feit dat Europa geografische grenzen heeft en niet een gebied met willekeurige grenzen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#247 |
Minister
|
![]() Whats next? 175 dagen Kolder bestuur VB?
![]() |
#248 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Waarschijnlijk heb jij veel gelezen want je bent een belezen man, met heel veel knnis over geografische en historische materies... maar ik voel aan wat leeft in die steden en de verschillende streken hier... dus dat goed voelen is er een van met mensen omgaan en ter plaatse vertoeven... als je Maastricht op het Vrijthof zit of op de Markt of je wandelt door de Grote Straat, dan hoor je heel veel Frans praten en Duits en ook de dialecten van het aangrenzend Rijnland en van de Oostkantons, Maaslands typische klanken, etc... misschien niet een pot nat, maar veel meer affiniteit voor mekaar dan bijvoorbeeld de Midden-Limburger met Antwerpen of ander Vlaamse steden heeft.. heel veel Limburgers trotseren de slechte verbindingen met Brussel en Antwerpen, noodgedwongen voor hun werk, of het met de trein of langsheen de files op de E313 en E314 is, voor hun werk, maar niet voor hun vrije tijd... daarvoor is men "op een wip" in Luik, Aken, Maastricht, zelfs Eindhoven, etc... de vroegere verbondenheid tussen Limburgs- en Luiks Haspengouw is niet helemaal kwijtgeraakt, ofschoon De Lijn het niet meer nodig vond een bijna honderdjarige drukbezette busverbinding met Luik in stand te houden (wij discussieerden reeds over de "breuk" te Oreye waardoor mijn stokoude moeder heel moeilijk vanuit het St-Truidense naar het graf van haar man, mijn door de VNV invalied geklopte en in de 50'erjaren daardoor te vroeg gestorven vader, wil bezoeken... jij hebt mij zelfs reisplannen overgemaakt die haar urenlang onderweg lieten... daar waar in de 70'er en 80'er jaren zij dat op driekwart uur kon doen. Wel, niettegenstaande de Lijn van NVA boegbeeld Peumans een wig tussen de streken dramde, zijn er nog steeds goede contacten per auto, al was het maar tussen de vroegere werknemers van de Luikse industrie van beide kanten. Jan, ik moet soms je hardnekkigheid bewonderen om maar teksten te vinden of hier of daar een kennis erbij te sleuren... maar de verbondenheid in de Eurregio Maas-Rijn is veel groter dan je smalend noemen van die pot nat...[edit] [size=1]Edit:[/size]
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen... ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steenbok66 : 27 augustus 2005 om 15:06. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#249 |
Europees Commissaris
|
![]() Vive la différence !
![]() |
#250 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aan de Vlaamse kust hoor je ook Frans en allerlei Waalse dialecten, maar dat betekent niet dat de toeristen en bezoekers plotseling eenzelfde identiteit hebben als de Vlaamse inwoners van de kuststreek. Net zo min wordt een Luikenaar die Maastricht bezoek een Nederlander of Limburger. Ik voel me ook goed in de Eifel. Ben ik plotseling een van hen? En ik voel me ook goed in Antwerpen. Ook in Gent. Ook in 's-Hertogenbosch. Ook in Axel. Ook in Trier. Ook in Keulen. Betekent dat dan iets voor mijn identiteit? Neen, wat u aanhaalt is gewoon sentimentele prietpraat. Niets meer. Niets minder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#252 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#253 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zopas de zaak nog even op de stek van De Lijn opgezocht. Bijvoorbeeld: u wil in de namiddag naar Oreye. Welnu, u neemt dan in Sint-Truiden (halte aan het station) om 15:19 de bus van lijn S4. Dat is de lijn Sint-Truiden - Oreye. Om 15.46 bent u al in Oreye (depot van de TEC). Dan kunt u te voet naar het kerkhof. 41 minuten dus. Wat beweerde u ook alweer... Uren onderweg??? Wat bent u toch een leugenaar! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#254 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#255 |
Europees Commissaris
|
![]() Zou het misschien mogelijk zijn dat er vroeger toen de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen nog doorreed tot in Luik er aan het kerkhof zelf een halte was, zodat men niet te voet van het TEC depot tot aan het kerkhof moest stappen ?... Nu veronderstel ik ook dat indien TEC en De Lijn hun vertrek/aankomsttijden zouden willen op elkaar afstemmen een slecht ter been zijnd persoon gemakkelijk zou kunnen overstappen aan de halte in kwestie..
Het is eigenlijk om te lachen.. je kan heel europa door met diverse lijnbusmaatschappijen.. Je kan met de Lijn zelfs naar diverse plaatsen in Nederland rijden (Sluis; Breskens, Tilburg, Maasstricht..) maar naar Luik... ooeioeioei dat is plots een nog verder buitenland geworden (Hetzelfde geldt dus ook voor de TEC) & bovendien willen we de NMBS "regionalizeren".. Waarom zouden we dan een ijzeren Rijn willen ? Die rijdt toch in het buitenland ? Kom : alle gekheid op een stokje - zowel "De Lijn" als "TEC" zijn ruime maatschappijen met een degelijk bestuur - her en der zou de samenwerking wel kunnen verbeteren, zoals er her en der autobussen van "De Lijn" rondtoeren in het Brusselse (iets minder van de "TEC" - maar dat is normaal aangezien er geen "Waalse rand" is. Er zijn echter wel wat creatieve ingrepen in het openbaar vervoer van doen, men moet eens gaan kijken bv. in sommige grote duitse steden waar verschillende vervoermaatschappijen voor een stedelijk gebied een "vereniging" stichten - vooral sedert de NMBS aan "expressvoorstadsnetten" werkt en denkt te werken het is oa. een kleine moeite ontwaardingsautomaten op de perrons te zetten zodat men met een "Lijnkaart" de trein binnen het stadsgebied zou kunnen nemen.. at betreft de verbinding St. Truiden/Luik : zou dat nu echt niet gaan om die te herstellen middels een gemeenschappelijke beurtdienst bv ?
![]() |
#256 | |||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
ik weet je hebt toen om maar gelijk te krijgen de mensen van de lijn met mails bestookt en je hebt allerlei reiswegen uit laten dokteren op de website, zelfs langs Waremme... maar de praktijk is iets anders... leugenaar... och man toch... hoeveel mensen zijn er niet die afhaken als je ze blijft ambeteren... doe de proef... tracht in Sint-Truiden eens op een ogenblik dat het je als oudere senior van 94 jaar oud past... niet 's morgens of 's avonds naar Crisnée te rijden met de bus... maar op je eigen ritme... TROUWENS MIJN PA LIGT NIET IN OREYE MAAR IN CRISNEE... waar hij in 1959 ten gevolge van de martelpraktijken van jullie VNV'er/vlaamse SS terecht gekomen is na nog ocharme meer dan 15 jaar als een wrak geleefd te hebben... dan zal je vlug merken dat ik niet lieg... het verschil is dat ik ter plaatse ben en jij de mensen bestookt met mailtjes en die geven dan het door jou gesuggereerd antwoord om van je af te zijn... je zal[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen... ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steenbok66 : 29 augustus 2005 om 13:46. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#257 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
veel mensen van beider kanten van de landsgrens die met mekaar keuvelden in hun gelijkaardig plat dialect... dus... ja je zal wel eens ergens diep in de Eifel geweest zijn... maar ga naar de streek van Eupen, Welkenraedt en Schleiden, Gemünd (nabijheid van Vogelsang kamp) en bekijk het eens... tegoei dan... niet vooringenomen om je visie van Waregem aan de andere kant van het land op te dringen... vroeger verweet je me al eens dat ik niet wist wat er in de Voerdorpen leefde, daar waar ik veel van de vakanties in de 50'er jaren bij mijn oom die er een boerderij had, doorbracht... dat was de tijd waar noch de vlaams nationalisten, noch de BSP'ers en hun Waalse tegenhangers er de boel verpest hadden... maar ja... meneer is er ooit eens gaan wandelen met Voorpost en ander de boel op stelten zettend schorremorie en weet het dan.... och Jan... laat de mensen uit het Oosten hun boontjes doppen lijk het hun altijd lief geweest is... de grootste hoop moet van jullie Vlaanderen noch vlaams extremisme niets hebben... en naarmate Europa zal vorderen, langzaam maar zeker, dan blijven jullie Vlaanderaars maar in jullie eigen kot... je hebt me al bekleed met alle mogelijke leugenaar, fantaisist, bange wezel, etc... maar ik laat me door een sympathisant van het VNV-Vlaams SS uitschot dat zoveel onheil aanrichte in mijn familie, niet langer uitmaken en zal je elke keer dubbel en dik van wederwoord dienen...
![]() |
![]() |
#258 | |||||
|
![]() Citaat:
Als ik de Nederlands-Duitse grens in Drenthe even als voorbeeld neem: - grensoverschrijdende treinverbindingen: geen, alleen een goederenlijntje tussen Coevorden en Bad Bentheim - grensoverschrijdende busverbindingen: ééntje, tussen Emmen en Meppen (Emsland), die van maandag t/m zaterdag maarliefst drie keer per dag rijdt. Daarnaast is er een buslijn van Coevorden naar Emmen via Nieuw-Schoonebeek, in het uiterste zuidoosten van Drenthe, die speciaal omrijdt via de grens. Deze lijndienst bestaat naar verluidt al tientallen jaren en werd lange tijd uitgevoerd door een lokale busmaatschappij (Pieper), maar valt tegenwoordig onder de concessie van Connexxion. Eenmaal met deze bus aangekomen bij de grens moet je echter nog twintig minuten lopen naar de Kirchstraße in het dorpje Twist-Bült, waar je de Duitse bus naar Meppen kunt pakken. Voor die buslijn is Twist-Bült nota bene het beginpunt, maar de Duitse busmaatschappij heeft het blijkbaar niet nodig gevonden door te rijden naar de grens. Bovendien sluiten de bussen nauwelijks op elkaar aan, omdat de Nederlandse bus van Connexxion een uurdienst draait, terwijl de Duitse bus op verschillende tijden aankomt en vertrekt. Maar goed, daar is dan nog een verbinding. Tussen Nederland en de Graafschap Bentheim is er helemaal geen busverbinding meer. Bovendien rijdt er maar vier keer per dag een trein (de IC A'dam-Berlijn stopt in Hengelo en Bad Bentheim), terwijl er inmiddels toch al een paar duizend Nederlanders in het gebied wonen. Men gaat daarom nu onderzoeken of de treinen van Syntus op de lijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal in de toekomst door kunnen rijden naar Bad Bentheim en evt. verder naar Rheine (spoorwegknooppunt). Voorlopig geldt echter nog steeds: als je de grens over wil moet je een auto hebben! Een (soms wat gedateerd) overzicht van alle grensoverschrijdende busverbindingen met Nederland: http://www.xs4all.be/~rvdborgt/bus/grensbus.html[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Dimitri : 29 augustus 2005 om 16:34. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#259 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
U beweert dat er een "breuk" is, nl. dat De Lijn aan een bepaalde halte stopt en dat men dan te voet naar de TEC-halte (het TEC-depot) moet gaan. Dat was indertijd uw bewering. Welnu, dat is een groteske leugen. De Lijn baat tot op heden een verbinding uit naar Oreye die als laatste halte het TEC-depot heeft. Daarnaast beweerde u "dat men uren onderweg is". Ook dat is een kanjer van een leugen. De routeplanner van De Lijn zelf (u beweert, alweer zonder enige aanduiding of bewijs, dat de routeplanner fout is) duidt op een reistijd van nauwelijks driekwartiers. De praktijk zou volgens u "anders" zijn... M.a.w. de informatie die De Lijn zelf geeft is volgens u niet correct. Wat een giller! De webstek van De Lijn wordt permanent bijgewerkt. Nu begint u plotseling over Crisnée. Als ik het goed begrepen heb, stelt u nu dat die "urenlange" reistijd toepasselijk is op de reis van Sint-Truiden naar Crisnée. Is dat zo? Dan moet u eens lezen wat u eerder schreef: u schrijft immers het probleem toe aan de "breuk" in OREYE. Wat moeten we trouwens begrijpen onder "eigen ritme reizen"? Gaat u soms te voet? Tja, dan is het niet verwonderlijk dat het "uren" duurt... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#260 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |