![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 |
Banneling
|
![]() Trouwens het Slavische denken dat O-H mede fataal werd toch gevormd uit Servisch nationalisme,een demogr. aangroei van de Serviers (ook in Kroatie) en de geboorte van de Jugosl. (=Serv/Kroat.) gedachte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#242 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() sint katelijne waver wil de namen van kiss and ride zone aan de scholen veranderen door een nederlandse benaming na een klacht van de plaatselijke NVA.
Vorige keer was het nog een VZW uit brugge die pleite voor nederlandstalige namen. Nu dus de NVA. Hoe belachelijk is dit? Het stoort bena niemand maar toch moet het nederlands? Ruik ik hier pure provocatie? Dikke zever is dit.. dat engels kent iedereen ! Dus zal ik de titel eigenlijk moeten veranderen in: ONOZELITEIT VLAAMS NATIONALISTEN. bron: RTV journaal. (als je snel kijkt kan je nog een herhaling zien)
![]() |
#243 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Ik denk dus wel dat het gerechtvaardigd is om een correct gebruik van het Nederlands te eisen. Ik wil er u trouwens op wijzen dat Franstaligen wèl Franse equivalenten zoeken voor dergelijke Engelse termen, en dat is best iets waar wij een voorbeeld mogen aan nemen.
![]() |
![]() |
#244 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
U grijpt weer als voorbeeld naar de franstaligen.. een tick nerveux ofzo? Neen ik kan niet ontkennen dat daar zo voor gesteden is. Maar zeg nu zelf. Dat bordje is toch geen bedreiging? Dat komt toch niet van buitenaf? Dat is door politici zelf beslist. Dus door vlamingen zeg maar hé!! Die staan daar al zolang er heeft nog geen belg iets op gezegt.. maar natuurlijk daar de vlaams nationalist.. stoort het hem?ik weet niet.. als ze maar kunnen provoceren hé. Nederlands bedreigt? Ik denk het niet.. en trouwens.. dat is dan door al uw zogezegde overtuigde vlamingen dan. Die mooi studeren en nog liefst eens naar het buitenland in een andere taal om dat in het bedrijfsleven te stappen voor veel engels gesproken wordt (ik heb het dan over de top). Neen geef toe dat dit gewoon belachelijk is. Vorige keer was het de VZW die scone en toen was het inderdaad belachelijk.. ik blij verrast dat jullie het met mij eens waren. Nu echt de NVA dit beslist is dit ineens heilig? Ach mensen dat is gewoon belachelijk ja..
![]() |
![]() |
#245 | |||
Schepen
|
![]() Citaat:
Ik kan er mij inderdaad akkoord mee verklaren dat het Brugse voorbeeld waar cafénamen in het Vlaams zouden moeten zijn belachelijk is. Het gaat hier om privé-initiatief en tenslotte noem je je etablissement zoals je zelf wilt (zolang je de klanten natuurlijk maar in het Nederlands te woord kan staan). In Katelijne ging het echter helemaal om iets anders. Daar ging het om een communicatie van de overheid naar de burger. Het is toch maar de normaalste zaak dat die communicatie gebeurt in de landstaal, in Katelijne nog steeds het Nederlands dacht ik.
![]() |
![]() |
#246 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Het Sloveens parlement kon zich beroepen op het zelfbeschikkingsrecht voor volkeren dat door de Verenigde Naties is erkend (ja, ik weet dat jij geen volkeren erkent, maar de VN en de rest van de wereld wel). Er werd overigens een referendum gehouden over de onafhankelijkheid, het waren dus niet alleen de volksvertegenwoordigers die beslisten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#247 |
Banneling
|
![]() Door zo te handelen ondergroef het eigenmachtig de kracht van de Unie, te vergelijken met J. Madison die in de jaren 1820 meende dat elke staat in de VSA een "liberum veto" had. De toenmalige president heeft daar zeer krachtdadig opgetreden, en we zien waar de VSA- idd na nog een burgeroorlog- vandaag staat ivm ex-Joegoslavie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#248 |
|
![]() De onafhankelijkheid heeft Slovenië anders geen windeieren gelegd. Slovenië was altijd al het rijkste land van Joegoslavië, en moest dus relatief het meeste afstaan. Als je dan ook nog eens gediscrimineerd wordt door de Serven, lijkt het me niet meer dan logisch dat er een streven naar onafhankelijkheid ontstaat. Het verschil met 1820 en met de V.S. is, dat het hier gaat om een volk en dat er nu internationaal vastgelegde rechten voor volkeren zijn, waar Slovenië zich op kon beroepen. Was het trouwens ook niet de Amerikaanse president Wilson die na WO I elders in Midden- en Oost-Europa op basis van het zelfbeschikkingsrecht van volkeren en het principe van de nationale staat natiestaten liet vormen (helaas niet echt met eerlijke grenzen en alleen in de gebieden van de verliezers, maar toch)?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#249 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Misschien kan u meteen de vermeende Servische gruwelen uiteenzetten? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#250 |
|
![]() Ik dacht toch dat het Duitsland was dat de Tweede Wereldoorlog begon en niet Oostenrijk-Hongarije?
De oorzaken van de Tweede Wereldoorlog zijn volgens mij vooral de enorme en vernederende herstelbetalingen die Duitsland werden opgelegd, gecombineerd met allerlei buitenlandse inmengingen in Duitsland, en het verplicht afstaan van gebieden waar Duitstaligen wo(o)n(d)en aan andere landen (België, Frankrijk, Italië, Roemenië, Tsjecho-Slowakije, enz.). |
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#252 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het is heel verhelderend om boeken en artikels te lezen uit de periode net voor 1991. Er is bijvoorbeeld een interview met Franjo Tudjman in het Nederlandse 'Oost-Europa Verkenningen' (1991?), waarin de latere president van Kroatië alternatieven voorstelt voor Milosevic' unitarisme, alles binnen Joegoslavië. Ook het boek van ene Pavlovic (dacht ik toch, m'n Servo-Kroatisch begint een beetje te schimmelen), die in 1988 reeds een ernstige crisis voorzag als reactie op de politiek van Belgrado. De grondwet van 1974, die Milosevic net wilde terugschroeven, garandeerde de republieken overigens het recht om uit de unie te stappen. Grondwettelijk was de keuze van Slovenië en Kroatië dus volledig in orde, ondanks de opvattingen van de Servische president, die het federale leger inschakelde om zogezegd het land bijeen te houden.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#253 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#254 |
Banneling
|
![]() En het wegvallen van een stabiele factor in midden-Europa: Oostenrijk-Hongarije.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#257 | |||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#258 | ||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#259 | |||||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#260 |
Banneling
|
![]() Wanneer krijgen we desbetreffend artikel nu te zien?
|
![]() |
![]() |