Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 april 2006, 21:08   #241
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Vloms-nationalisten: Eigen volk eerst !
De Waal was aan het einde van zijn latijn...

8)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2006, 09:49   #242
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
De Waal was aan het einde van zijn latijn...

8)
Beschaafd kunnen ze niet discussiëren als het over 12 miljard gaat...
Oud 17 april 2006, 10:54   #243
amydal
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Beschaafd kunnen ze niet discussiëren als het over 12 miljard gaat...
ah! zijn het er nu al twaalf? Bronnen graag (en neen, VB boekjes tellen niet)!
amydal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2006, 12:25   #244
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

--

Laatst gewijzigd door restons courtois : 17 april 2006 om 12:25.
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2006, 12:27   #245
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
U gebruikte het woord 'mof'. Daar reageerde ik op. Het is jammer als scheldwoorden in discussies worden gebruikt omdat het vaak het gesprek de verkeerde kant op stuurt. Er is in deze draad niemand die dat woord (tegen u) zou gebruiken.

(Het zinnetje komt trouwens uit de 'Lorelei''. U niet onbekend denk ik)
Ja, je hebt gelijk, domme uitspraak van mij, sorry.
Oud 17 april 2006, 12:46   #246
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
In welke vorm solidair bedoel je? Er wordt naar mijn smaak in België nogal snel het woord solidair gebruikt, waardoor het een hol containerwoord aan het worden is.

Solidariteit is volgens mij iets persoonlijks, een houding die van mens tot mens verschilt. Een Vlaming die in een Nederlandse autofabriek werkt, kan evengoed een hekel hebben aan Nederland als land en er geen enkele verbondenheid mee voelen. Dan is hij dus niet solidair met Nederland.

In België denkt men echter steeds meer, vooral in Wallonië, dat solidariteit afgedwongen kan worden en automatisch gaat. Als je netjes belasting betaalt ben je volgens sommigen blijkbaar al solidair. Ik vind dat nergens op slaan. Belastingen zijn enkel een bijdrage aan de collectieve voorzieningen waar je zelf ook van profiteert of op terug kunt vallen. Dat is geen solidariteit.

Solidariteit is, zoals Van Dale het omschrijft: "bewustzijn van saamhorigheid en bereidheid de consequenties daarvan te dragen." In België ontbreekt het vaak aan beide: zowel het bewustzijn van saamhorigheid als de bereidheid de consequenties daarvan te dragen zijn ver te zoeken.
Mijn petit Larousse omschrift solidair met: "Qui est ou s'estime lié �* qqn d'autre ou a un groupe par une responsabilté commune, des intérèts communs."
En deze link ( http://www.google.be/search?hl=fr&lr...ition&ct=title ) zegd mij dat "Solidarität" betekend: "bezeichnet unter anderem eines der Grundprinzipien des menschlichen Zusammenlebens: das Zusammengehörigkeitsgefühl von Individuen und Gruppen (im weiteren Sinne auch von Staaten in Bündnissen), das sich in gegenseitiger Unterstützung und Hilfe äußert" en "beschreibt die wechselseitige Verantwortung und den Beistand zwischen Personen oder Gruppen"

Citaat:
als je netjes belasting betaalt ben je volgens sommigen blijkbaar al solidair. Ik vind dat nergens op slaan."
Ik vind dat wel op iets op slaan. Ik kan zeggen: Ich bin solidarisch mit den anderen Belgiern" of "je suis solidair avec les autres Belges" maar blijkbar ben ik "niet solidair met de andere Belgen".

Citaat:
België ontbreekt het vaak aan beide: zowel het bewustzijn van saamhorigheid als de bereidheid de consequenties daarvan te dragen zijn ver te zoeken". .
Dat is jou peroonlijk mening. Deze keuze, of een mens bewust is van de saamhorigheid als de bereidheid de consequenties daarvan te gedragen laat je beter ieder mens zelver kiesen. Belgium is still alive, more or less.

Citaat:
Een Vlaming die in een Nederlandse autofabriek werkt, kan evengoed een hekel hebben aan Nederland als land en er geen enkele verbondenheid mee voelen. Dan is hij dus niet solidair met Nederland.
Ook als de Vlaming in die autofabriek een hekel aan Nederland heeft blijfd hij financieel solidair. Kijk eens hoeveel Vlamingen op deze forum een hekel aan Belgie hebben en toch blijven ze beweren solidair met ons arme taugenichts te zijn.

Laatst gewijzigd door restons courtois : 17 april 2006 om 12:49.
Oud 17 april 2006, 12:50   #247
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois Bekijk bericht
Ook als de Vlaming in die autofabriek een hekel aan Nederland heeft blijfd hij financieel solidair. Kijk eens hoeveel Vlamingen op deze forum een hekel aan Belgie hebben en toch blijven ze beweren solidair met ons arme taugenichts te zijn.
U gooit weer eens alles door elkaar: het afwijzen van een bepaalde staatsvorm betekent niet dat men mensen verwerpt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2006, 12:54   #248
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Ik praat niet over "mensen verwerpen" maat over "solidair" zijn.
Oud 17 april 2006, 13:06   #249
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Solidair? In welke zin?

Wat heeft dat trouwens met taalfaciliteiten te maken?
Ik zie trouwens dat Nederland ook taalfaciliteiten heeft. Ik heb hier een briefje van het Centraal Justitiee Incasso Bureau te Leeuwarden, in 4 talen zeggen ze mij dat 62 in een 50 km/u zone teveel is. Shit.
Daar zie je, zelfs taalfaciliteiten in Nederland...
Oud 17 april 2006, 13:08   #250
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik praat niet over "mensen verwerpen" maat over "solidair" zijn.
Dan nog zit u fout: niemand zal bezwaren hebben tegen een beleidsmatige en gecontroleerde vorm van solidariteit. Dat is niet het geval met de institutioneel verankerde en warrige geldstromen binnen het federale niveau. Dit gaat immers over de werking van de staat.
Oud 17 april 2006, 13:32   #251
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Jaja ik weet, ik zit weer fout.
Wat gebeurd er nu eigenlijk met mijne 30 Euro die ik naar Nederland transfereer?
Oud 17 april 2006, 13:36   #252
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jaja ik weet, ik zit weer fout.
Wat gebeurd er nu eigenlijk met mijne 30 Euro die ik naar Nederland transfereer?
Ja, u zit fout. Dat weten we al van vele berichten eerder.
Oud 17 april 2006, 14:22   #253
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
ah! zijn het er nu al twaalf? Bronnen graag (en neen, VB boekjes tellen niet)!
Niet-VB:

http://www.n-va.be/programma/standpu...ail.asp?ID=136

http://www.belgiantransfers.org/

Jullie zijn echt wel makke tegenstanders hoor...
Oud 17 april 2006, 15:24   #254
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, u zit fout. Dat weten we al van vele berichten eerder.
Ken je het duitse woortje "gleichschalten". Alleen maar een mening? Geen diversiteit? Meningen die "absoluut "fout zijn, en meningen die "absoluut" correct zijn. En mensen die geloven deze te bezitten? En alleen maar op basis van volkeren denken. En binnendit volk zijn alle gelijk, alle betalen of alle profiteeren.
En je bent leraar?
Oud 17 april 2006, 15:53   #255
Dimitri

Standaard

Citaat:
Mijn petit Larousse omschrift solidair met: "Qui est ou s'estime lié �* qqn d'autre ou a un groupe par une responsabilté commune, des intérèts communs."
En deze link ( http://www.google.be/search?hl=fr&lr...ition&ct=title ) zegd mij dat "Solidarität" betekend: "bezeichnet unter anderem eines der Grundprinzipien des menschlichen Zusammenlebens: das Zusammengehörigkeitsgefühl von Individuen und Gruppen (im weiteren Sinne auch von Staaten in Bündnissen), das sich in gegenseitiger Unterstützung und Hilfe äußert" en "beschreibt die wechselseitige Verantwortung und den Beistand zwischen Personen oder Gruppen"
Ik stel vast dat de Franse definitie afwijkt van de Nederlandse en ook de Duitse daar niet volledig mee overeenkomt. Dat kan natuurlijk gebeuren bij leenwoorden, dat ze niet meer exact dezelfde betekenis hebben als in de oorspronkelijke taal.

Citaat:
Ik vind dat wel op iets op slaan. Ik kan zeggen: Ich bin solidarisch mit den anderen Belgiern" of "je suis solidair avec les autres Belges" maar blijkbar ben ik "niet solidair met de andere Belgen".
Dat klopt. In het Frans ben je blijkbaar ook 'solidair' als je verbonden BENT aan iets of iemand, in het Nederlands ben je pas solidair als je je verbonden VOELT met iets of iemand. In het Duits is dat laatste volgens mij ook zo, als ik de definitie juist interpreteer: eerst is er het gevoel van saamhorigheid, dan pas de wederzijdse ondersteuning en hulp. Belasting betalen is in de Duitse definitie dus evenmin een daad van 'Solidarität' als het niet uit een gevoel van saamhorigheid voortkomt.

Citaat:
Dat is jou peroonlijk mening. Deze keuze, of een mens bewust is van de saamhorigheid als de bereidheid de consequenties daarvan te gedragen laat je beter ieder mens zelver kiesen. Belgium is still alive, more or less.
Dat is inderdaad mijn persoonlijke indruk.

Citaat:
Ook als de Vlaming in die autofabriek een hekel aan Nederland heeft blijfd hij financieel solidair.
Dat is hij dus niet. Het woord solidair past hier niet, als de financiële verbondenheid niet voortkomt uit een "bewustzijn van saamhorigheid". Iemand die een hekel heeft aan Nederland en geen verbondenheid met Nederland VOELT, is dus per definitie NIET solidair.

Citaat:
Kijk eens hoeveel Vlamingen op deze forum een hekel aan Belgie hebben en toch blijven ze beweren solidair met ons arme taugenichts te zijn.
Volgens mij is het juist vanuit Franstalige hoek dat men beweert een soort verplichte solidariteit te kunnen handhaven. Misschien met de Franse definitie van solidariteit in het achterhoofd. In het Nederlands is solidariteit duidelijk een stuk beperkender, het kan nl. alleen bestaan als er een bewustzijn van saamhorigheid bestaat. Gedwongen solidariteit is in het Nederlands dus een contradictio in terminis.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2006, 15:57   #256
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik zie trouwens dat Nederland ook taalfaciliteiten heeft. Ik heb hier een briefje van het Centraal Justitiee Incasso Bureau te Leeuwarden, in 4 talen zeggen ze mij dat 62 in een 50 km/u zone teveel is. Shit.
Daar zie je, zelfs taalfaciliteiten in Nederland...
Het CJIB is zo welwillend om bekeuringen in vier talen naar buitenlandse adressen op te sturen, rekening houdend met het feit dat veel buitenlandse toeristen en bezoekers geen of onvoldoende Nederlands beheersen. Binnen Nederland krijgt iedereen echter een bekeuring in uitsluitend het Nederlands toegestuurd, ook mensen met de Duitse nationaliteit in Vaals. Er is in deze dus geen enkele sprake van taalfaciliteiten.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2006, 16:07   #257
amydal
Partijlid

Standaard

Citaat:
Niet-VB:

"[FONT=Arial]Alles samen bereikte de transfers uit het Vlaamse Gewest in 2003 een orde van grootte van 6,6 miljard EUR,"

enkel de NVA telt verder tot 12, cfr. "[/FONT][FONT=Arial, helvetica][SIZE=2]Opgeteld met de geldtransfer via de staatsschuld, gaf dit voor 2003 een totaal van 11,3 miljard euro. Hierbij zouden dan nog de transfers moeten geteld worden die lopen via scheeftrekkingen binnen de federale overheidsbedrijven (vooral De Post en de NMBS) alsook de transfers via de Europese Unie (Vlaanderen draagt er meer toe bij dan het ervan terugkrijgt, voor Wallonië is dat omgekeerd)."

Euh, vraagje, hoe kan je nu een transfer hebben door de staatsschuld?
[/SIZE][/FONT][FONT=Arial]
[/FONT]
Oud 17 april 2006, 16:11   #258
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet-VB:

Niet zo vlug makker.
Ik heb je vriend den Juul zijn tabellen eens vluchtig doorlopen, tenminste die van 1840 en 1850. Wat mij opvalt is dit:

- waarom Brabant apart ?. Waarschijnlijk door Brussel ?
- waarom geen woord over de waalse bedrijven, waarvan de maatschappelijke zetels hoofdzakelijk in Brussel gelegen waren en hun belastingen daar ook betaalden.
- waarom geen woord over de vlaamse bedrijven waarvan de hoofdzetels meestal in oost-Vlaanderen en in Antwerpen gelegen waren.
- waarom geen woord over de herkomst van de financiëringen van die bedrijven die praktisch uitsluitend frans waren, zowel in Vlaanderen als in Wallonië.

Als je daar rekening mee houd krijg je al een heel andere visie.

Wat betreft het verschil in kostprijs van de gronden in Vlaanderen versus Wallonië, dit is nu nog altijd zo. Aangezien de belastingen op onroerende goederen met percenten berekend wordt is het dan ook normaal dat men in Vlaanderen meer ophoest dan in Wallonië.

Laatst gewijzigd door schaveiger : 17 april 2006 om 16:15.
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2006, 16:16   #259
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
"[SIZE=2]
Euh, vraagje, hoe kan je nu een transfer hebben door de staatsschuld?
[/SIZE]
Wel, FONTamydal, als de ene hem afbetaald en de andere hem minder, en de ene hem meer maakt dan de andere... Is dat echt zo moeilijk? Of speelt u die onwetendheid maar?
Oud 17 april 2006, 16:20   #260
amydal
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Niet zo vlug makker.
Ik heb je vriend den Juul zijn tabellen eens vluchtig doorlopen, (...)
ik ken het hier niet te goed, maar volgens mij moet je mij niet overtuigen

Citaat:
Wel, FONTamydal, als de ene hem afbetaald en de andere hem minder, en de ene hem meer maakt dan de andere... Is dat echt zo moeilijk? Of speelt u die onwetendheid maar?
1. gelieve niet op de man te spelen (cfr. "speelt u die onwetendheid maar")
2. hebt u daar cijfers over? Als de NVA zelf al geen link naar die bron kan aangeven, of er zelf geen verder dossier over heeft, plaats ik vraagtekens bij de conclusie. Over de reden ervan moet je mij niet inlichten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be