Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 augustus 2006, 12:33   #241
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Als ik in Brussel iets nodig heb en men verstaat me niet in het Nederlands, dan spreek ik Frans.
Als ik in Wallonie iets nodig heb dan spreek ik automatisch Frans.

Als men van mij iets nodig heeft in Brussel dan versta ik enkel Nederlands.
Als men van mij iets nodig heeft in Wallonië dan begrijp ik wat ze bedoelen in het Frans.

Een hele simpele regel, consequent toegepast gegarandeerd een recept voor veel lol in Brussel: zeker als je op een terrasje zit en uiteindelijk maar in het Frans hebt besteld omdat men in het Nederlands niet wil begrijpen wat je bedoelt.
De lol volgt pas als men nadien de rekening brengt en in het Frans het bedrag vertelt, ten einde raad de rekening laat lézen (sorry, leesbril niet bij) en dan op een ander terras een nederlandssprekende kelner moet gaan halen om het verschuldigde bedrag in het Nederlands te kunnen vertellen!

Hilarisch! goed voor verborgen camera's.

(ik ben met die actie trouwens al bijna 35 jaar geleden mee begonnen. spijtig genoeg kom ik niet zoveel in Brussel, maar het werkt ook aan de Vlaamse kust, alhoewel ik daar gewoon van terras verander indien men me niet wenst te begrijpen in het Nederlands).

Laatst gewijzigd door circe : 30 augustus 2006 om 12:39.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 14:10   #242
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
?????????????????????????

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...elid=G7N10SOAK
Oud 30 augustus 2006, 14:11   #243
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Als ik in Brussel iets nodig heb en men verstaat me niet in het Nederlands, dan spreek ik Frans.
Als ik in Wallonie iets nodig heb dan spreek ik automatisch Frans.

Als men van mij iets nodig heeft in Brussel dan versta ik enkel Nederlands.
Als men van mij iets nodig heeft in Wallonië dan begrijp ik wat ze bedoelen in het Frans.
Indien ze in de randgemeenten deze regel van in het begin hadden toegepast waren er nu geen problemen geweest.

Laatst gewijzigd door schaveiger : 30 augustus 2006 om 14:12.
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 17:22   #244
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Interessant artikel. En een goede maatregel, wat mij betreft, tenminste, als de sancties niet buitensporig zijn. Elke goede taalleerkracht weet, dat alleen oefening, liefst permanente oefening, iemand een taal echt onder de knie laat krijgen.
Maar kan je nog eens uitleggen wat de link is tussen dit artikel, en jouw uitspraak over de Merchtemse burgemeester?
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 17:43   #245
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Maar kan je nog eens uitleggen wat de link is tussen dit artikel, en jouw uitspraak over de Merchtemse burgemeester?
Deze maatregel is toch een indirect bewijs dat er iets verkeerd is met het AN in Vlaanderen. En wat men in Vlaanderen als AN beschouwt moet in Nederland ondertiteld worden. En let wel, dit is niet alleen toepasselijk voor Merchtem maar voor het ganse gewest.
Oud 30 augustus 2006, 18:01   #246
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Deze maatregel is toch een indirect bewijs dat er iets verkeerd is met het AN in Vlaanderen. En wat men in Vlaanderen als AN beschouwt moet in Nederland ondertiteld worden. En let wel, dit is niet alleen toepasselijk voor Merchtem maar voor het ganse gewest.

En onze franstaligen zijn weer eens op dreef met hun neerbuigend gedrag over de taal van hun landgenoten.
En enkel omdat er in vlaanderen en in Nederland het Nederlans binnen en buiten de landsgrenzen heen overtiteld wordt.

Dat rechtvaardigt dan ook de verfransing vanaf 1830 tot 2006, want iemand moet toch die mensen een echte taal leren ipv een gebrabbel dat ze buiten hun dorpsgrenzen niet meer kunnen gebruiken.

Taal mag al blijkbaar niet meer geen regionale verschillen meer hebben. Denkt u nu echt dat een Nederlander dat interview of die serie niet zou begrijpen zonder die ondertitels. Het is een hulpmiddel, maar voor de franstaligen en belgicisten hét bewijs dat het Nederlands in Vlaanderen niet bestaat en ze het daarom ook maar ook niet moeten leren.

Ik zou monsieur coc au vin, chaquefois, hans en rubèn graag eens een echte provencaler (?), een quebeckois (?) of iemand uit Romandië laten horen. Eens kijken of jullie dan nog zo piepen.

Laatst gewijzigd door Miguelito : 30 augustus 2006 om 18:03.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 18:02   #247
groentje
Minister-President

Standaard

Wat is er verkeerd met het AN in Vlaanderen? Het gaat over de kennis van het Nederlands, van voornamelijk anderstalige ouders en hun kinderen, nergens wordt er gerept over het Nederlands van de Nederlandstalige ouders.
Dat de Nederlandse TV ons ondertitelt, is juist, omgekeerd gebeurt dat ook soms. Maar toch is het verschil tussen de Vlaamse en de Nederlandse standaardtaal kleiner dan tussen het Amerikaanse en het Britse Engels, of het Duitse Duits en dat uit Oostenrijk.
Ook het Belgische Frans wijkt af van de Franse standaardtaal, hoor, je kent ongetwijfeld de bekende voorbeelden septante voor soixante-dix, nonante voor quatrevingt-dix, en de namen van de maaltijden (petit) déjeuner, diner, en souper. Vraag het maar eens in Parijs, wat ze vinden van de parlei in Brussel. Toch spreekt men in Brussel echt wel Frans, en in Wallonië ook.
Vlaanderen heeft het AN als officiële taal, maar hanteert een licht afwijkende standaard dan de Nederlandse. Daar is niks mis mee, hetzelfde gebeurt in het Duitstalige gebied, het Engelstalige, het Franstalige gebied, of het Spaanstalige gebied.
Oud 30 augustus 2006, 18:06   #248
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Merchtem grenst zelfs niet eens aan Brussel.
Dat heb ik ook niet beweerd. Ik heb gesproken over DIE REGIO. En dat het belachelijk is dat men daar dus zelfs tweetalige opschriften niet zou toestaan. Of verlang jij nu echt dat marktkramers zich aan gemeenschapsgrenzen houden?
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 18:10   #249
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Brussel is een tweetalige stad, en je kan niet van iedereen verwachten dat hij beide talen perfect onder de knie heeft. Maar een basiskennis om elkaars taal op zijn minst te begrijpen zou toch wel een minimum mogen zijn. En vaak is dat nog niet het geval, tenminste in Brussel. Ik heb al meer mensen ontmoet in Wallonië die het Nederlands machtig zijn, dan in het 2-talige Brussel. Consequent zelf het Nederlands gebruiken helpt de ander ook om die kennis te oefenen.
Komt ongeveer overeen met mijn eigen ervaringen/opvattingen.

Behalve dit : ik vind persoonlijk dat de Brusselse situatie tegenwoordig dermate geëvolueerd is dat men wel wat meer mag eisen dan 'basiskennis'.

Er zijn 22 (!) 'gemeenschapscentra' (een soort cultureel centrum) van de Nederlandstalige gemeenschap (verspreid over de 19 gemeenten), TV Brussel is op de kabel, er zijn verschillende Nederlandstalige radiozenders te ontvangen, ... : een Franstalige Brusselaar heeft m.i. geen enkel geldig argument meer ter verdediging van zijn gebrek aan kennis van het Nederlands.

Omgekeerd geldt dat natuurlijk ook voor de Nederlandstaligen (mochten die het Frans niet machtig zijn).

Ik ontmoet wèl steeds méér Franstaligen die maar wat blij zijn dat ze het (beetje) Nederlands dat ze kennen verder kunnen oefenen met een 'native speaker' die zijn taal toch wel beheerst (ahum, 'k weet 't, eigenlof stinkt).

En daarom ben ik het volmondig met u eens wat dit betreft : Vlamingen doen er inderdaad ècht goed aan koppig vol te houden en zo vaak mogelijk Nederlands te blijven spreken. Zolang dat op een vriendelijke wijze gebeurt, zal nauwelijks iemand zich daarover beklagen, integendeel zelfs.

Laatst gewijzigd door djimi : 30 augustus 2006 om 18:11.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 18:12   #250
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Er bestaat ook nog zoiets als reglementen. Deze worden, zolang ze de wet niet overschrijden wettelijk als bindend beschouwd.
Zo kan een school bijvoorbeeld als inrichtende macht bepaalde kleding verbieden en jawel, ook een taalhouding opleggen. Bijvoorbeeld op de school en de speelplaats alleen Nederlands als omgangstaal toelaten.
Hiermee zou dan de taalkennis van de 'anderstalige leerlingen' aanzienlijk bevorderd worden en de Nederlandstalige leerlingen gevrijwaard worden van wat men wel eens het Neo-Esperanto noemt. Het koeterwaals mengelingetje van Arabisch-Frans en enkele Nederlandse termen dat op nogal wat schoolpleinen in Brussel en omgeving de omganstaal aan het worden is.
Een gemeent kan, als zij de inrichtende macht is, ook vrij een marktreglement opstellen.
De vraag hier is niet wie wat spreekt maar wel of de gemeente hier haar wettelijke bevoegdheid zoals in de grondwet en de wet omschreven te buiten gaat.
En of degene die dit marktreglement opheft wel zijn boekje niet te buiten gaat.
Ook het gemeentebestuur is een wetgevende overheid in België weet u.
Dat marktreglement was wel degelijk ongrondwettelijk (de taalwetgeving is niet van toepassing op het taalgebruik tussen privé-personen). Dat is ook de reden waarom het gemeentebestuur heeft beslist niet in beroep te gaan bij de Raad Van State tegen de vernietiging van het marktreglement door Marino Keulen. Ze wisten dat het juridisch toch niet haalbaar was.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 18:45   #251
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat is er verkeerd met het AN in Vlaanderen? Het gaat over de kennis van het Nederlands, van voornamelijk anderstalige ouders en hun kinderen, nergens wordt er gerept over het Nederlands van de Nederlandstalige ouders.
Dat de Nederlandse TV ons ondertitelt, is juist, omgekeerd gebeurt dat ook soms. Maar toch is het verschil tussen de Vlaamse en de Nederlandse standaardtaal kleiner dan tussen het Amerikaanse en het Britse Engels, of het Duitse Duits en dat uit Oostenrijk.
Ook het Belgische Frans wijkt af van de Franse standaardtaal, hoor, je kent ongetwijfeld de bekende voorbeelden septante voor soixante-dix, nonante voor quatrevingt-dix, en de namen van de maaltijden (petit) déjeuner, diner, en souper. Vraag het maar eens in Parijs, wat ze vinden van de parlei in Brussel. Toch spreekt men in Brussel echt wel Frans, en in Wallonië ook.
Vlaanderen heeft het AN als officiële taal, maar hanteert een licht afwijkende standaard dan de Nederlandse. Daar is niks mis mee, hetzelfde gebeurt in het Duitstalige gebied, het Engelstalige, het Franstalige gebied, of het Spaanstalige gebied.
Als je tussen de regels leest zal je ook wel begrijpen dat daarmee ook de autochtonen bedoelt worden.

Indien het verschil tussen het Vlaamse AN en het Nederlands alleen maar lichtjes zou afwijken zouden de Nederlanders geen onkosten maken om te ondertitelen. Trouwens, op vele DVD's zie je regelmatig ondertitels die voorhanden zijn in het Nederlands en het Vlaams.

Wat betreft het Brussels frans waarmee men in Parijs zo mee spot, daar lachen ze bij ons ook mee. Maar je kan een gewesttaal moeilijk vergelijken met een officiële.
Natuurlijk zijn er ook zogenoemde belgicismen in ons frans, zoals met het Zwitserse en het Canadese. Maar ik heb nog nooit een franstalige film van hier ondertiteld gezien op een franse zender, noch een duitse film in Oostenrijk of een engelse in de VS.

Ik haal dit alleen maar aan omdat de terughoudendheid van de franstaligen om nederlands te leren niet alleen stoelt op onwil en onkunde, maar ook en misschien wel vooral door haar gemis aan homogeïniteit als gewone omgangstaal in Vlaanderen.
Oud 30 augustus 2006, 19:01   #252
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je tussen de regels leest zal je ook wel begrijpen dat daarmee ook de autochtonen bedoelt worden.

Indien het verschil tussen het Vlaamse AN en het Nederlands alleen maar lichtjes zou afwijken zouden de Nederlanders geen onkosten maken om te ondertitelen. Trouwens, op vele DVD's zie je regelmatig ondertitels die voorhanden zijn in het Nederlands en het Vlaams.

Wat betreft het Brussels frans waarmee men in Parijs zo mee spot, daar lachen ze bij ons ook mee. Maar je kan een gewesttaal moeilijk vergelijken met een officiële.
Natuurlijk zijn er ook zogenoemde belgicismen in ons frans, zoals met het Zwitserse en het Canadese. Maar ik heb nog nooit een franstalige film van hier ondertiteld gezien op een franse zender, noch een duitse film in Oostenrijk of een engelse in de VS.

Ik haal dit alleen maar aan omdat de terughoudendheid van de franstaligen om nederlands te leren niet alleen stoelt op onwil en onkunde, maar ook en misschien wel vooral door haar gemis aan homogeïniteit als gewone omgangstaal in Vlaanderen.
Waarom hanteren alle Nederlandstaligen dan bijvoorbeeld dezelfde woordenboeken en bestaat er geen 'Vlaams'-Nederlands woordenboek?

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 30 augustus 2006 om 19:02.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 19:06   #253
groentje
Minister-President

Standaard

Tja, die ondertitels vind ik ook wel wat storend. Akkoord, het is even wennen om het Randstadnederlands te begrijpen, zelfs heel wat Nederlanders begrijpen niet altijd goed wat er bij Baantjer wordt verteld. Maar met een beetje moeite is het perfect begrijpelijk.
Overigens, Zwitserse programma's worden ook regelmatig ondertiteld in Duitsland. Ieren worden ook bijna steevast ondertiteld of met een voice-over gedaan op de BBC. Uitzonderingen? Toch niet.
De omgangstaal in Vlaanderen is niet helemaal homogeen. Ook daarin verschilt het Nederlands niet van het Frans, het Engels, het Duits, of enige andere taal van enige omvang. Daarom ook dat er geen probleem van wordt gemaakt als een anderstalige een klein accent heeft. Door de meeste mensen wordt het al zeer geapprecieerd als men de moeite doet om Nederlands te proberen spreken.
Oud 30 augustus 2006, 19:08   #254
groentje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Waarom hanteren alle Nederlandstaligen dan bijvoorbeeld dezelfde woordenboeken en bestaat er geen 'Vlaams'-Nederlands woordenboek?
Die woordenboeken bestaan wel, als wetenschappelijke werken, Zwartengeel, maar niet als naslagwerk om en woordbetekenis op te zoeken.
Overigens, dat is ook zo in het Engels, waar sommige Amerikaanse woordenboeken heel wat afwijken van de Engelse.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
Oud 30 augustus 2006, 19:12   #255
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die woordenboeken bestaan wel, als wetenschappelijke werken, Zwartengeel, maar niet als naslagwerk om en woordbetekenis op te zoeken.
Overigens, dat is ook zo in het Engels, waar sommige Amerikaanse woordenboeken heel wat afwijken van de Engelse.
Dat was in feite wat ik bedoelde: zowel in Nederland als in vlaanderen hanteert men hetzelfde woordenboek als 'officiële standaard'.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 19:44   #256
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is wel een heel flauw excuus vermits iedere dialectsprekende ook het AN verstaat. De Franstaligen wordt enkel gevraagd AN te leren.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 19:46   #257
groentje
Minister-President

Standaard

En toch hebben we een afwijkend vocabularium. Een Nederlander zal je moeten uitleggen wat een beiaard is (carillon), een vergeetput (oubliette), procureur des Konings e.d.m. En omgekeerd zal je heel wat Vlamingen in hun haren zien krabben bij woorden als tosti (croque monsieur), pinnen (geld afhalen)...
Maar opnieuw, dergelijke voorbeelden kan een Engelsman je ook geven, als hij zich er van bewust is, tenminste.
Oud 30 augustus 2006, 19:47   #258
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik heb het niet over de geschreven maar de gesproken taal.
Oud 30 augustus 2006, 19:52   #259
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
De omgangstaal in Vlaanderen is niet helemaal homogeen. Ook daarin verschilt het Nederlands niet van het Frans, het Engels, het Duits, of enige andere taal van enige omvang. Daarom ook dat er geen probleem van wordt gemaakt als een anderstalige een klein accent heeft. Door de meeste mensen wordt het al zeer geapprecieerd als men de moeite doet om Nederlands te proberen spreken.
Als je bvb eender waar in Wallonië iemand aanspreekt zal hij je in een behoorlijk frans te woord staan. Dat kan je niet zeggen in Vlaanderen, luister maar naar de allochtonen die meestal alleen maar het dialekt machtig zijn. Een taal leert men niet alleen op school maar ook en vooral op straat.
Oud 30 augustus 2006, 19:57   #260
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je bvb eender waar in Wallonië iemand aanspreekt zal hij je in een behoorlijk frans te woord staan. Dat kan je niet zeggen in Vlaanderen, luister maar naar de allochtonen die meestal alleen maar het dialekt machtig zijn. Een taal leert men niet alleen op school maar ook en vooral op straat.
Een allochtoon die in Brussel of Wallonië woont spreekt dan weer perfect Frans, bedoel je?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be