Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 april 2007, 08:38   #241
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
En als ik beweer dat de universele rechten van de mens mensenwerk is dat door een rechtvaardige God is geïnspireerd, is dat dan ook geen religieus document ?
En is dat zo? Waaruit leidt u dat af? En gelooft u het zelf ook?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 09:03   #242
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En als ik beweer dat de universele rechten van de mens mensenwerk is dat door een rechtvaardige God is geïnspireerd, is dat dan ook geen religieus document ?
Neen, want de Verklaring van de Universele Rechten van de Mens is, ongeacht wat u beweert, niet tot stand gekomen door goddelijke inspiratie.
Oud 27 april 2007, 09:04   #243
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En is dat zo? Waaruit leidt u dat af? En gelooft u het zelf ook?
Ja, ik geloof dat ze geïnspireerd zijn door de spiritualiteit en de evolutie van de mens en zoals u weet zijn voor mij het universum, de evolutie en de spiritualiteit nauw met elkaar verbonden, ze zijn zelfs één en goddelijk. Het is voor mij een religieus document.

Alles is één en het ene is het goddelijke, zei Spinoza.

En ik geloof dat want ik voel dat, het voldoet aan mijn verstand en mijn emoties.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 27 april 2007 om 09:06.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 09:07   #244
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, ik geloof dat ze geïnspireerd zijn door de spiritualiteit en de evolutie van de mens en zoals u weet zijn voor mij het universum, de evolutie en de spiritualiteit voor mij nauw met elkaar verbonden, ze zijn zelfs één en goddelijk. Het is voor mij een religieus document.

Alles is één en het ene is het goddelijke, zei Spinoza.

En ik geloof dat want ik voel dat, het voldoet aan mijn verstand en mijn emoties.
Dat mag u best geloven, maar net zoals u de bijbel verwerpt of in vraag stelt, mag ook ik, als andersgelovige, uw verklaring kritisch bekijken en niet beschouwen als een niet-geïnspireerd document.
Oud 27 april 2007, 09:16   #245
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat mag u best geloven, maar net zoals u de bijbel verwerpt of in vraag stelt, mag ook ik, als andersgelovige, uw verklaring kritisch bekijken en niet beschouwen als een niet-geïnspireerd document.
Natuurlijk. U maakt toch ook deel uit van het geheel en hebt recht op uw eigen mening en uw eigen religie. Universeel bewustzijn sluit niemand uit noch in het verleden noch in de toekomst want beiden zijn immers deel van het ene en zijn nauw verbonden met het heden ?
Wanneer gaan we samenwerken tot ieders heil, een stevige schakel vormen in het nu ?

Laatst gewijzigd door labyrinth : 27 april 2007 om 09:17.
Oud 27 april 2007, 23:43   #246
ggolsteyn
Schepen

Standaard Religare (lat.) geeft als subst. religatio.= bundel

Citaat:
U begrijpt duidelijk niet het begrip "godsdienst" of "religie". 't Eerste duidt op de "dienst aan God", het tweede over "religare", het verbinden van hemel en aarde, van mens met God, van aardse en hemelse.

De URM zijn zaken die de mens heeft uitgedacht. Of iedereen die zo "universeel" vindt, is nog maar de vraag. Een aantal moslimlanden in ieder geval niet. In ieder geval hebben zijn hun eigen "universele rechten" afgekondigd in 1999.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Beste Jan,

Dat zijn hier al enkele bladzijden dikke zever tussen jullie twee.

Er zijn weinig talen die een ander woord hebben voor godsdienst dan de onze: het Frans niet, het Engels niet, het Spaans niet, het Russisch niet en noem maar op.
Je bent niet de enige die hier een onderscheid maakt dat niet bestaat.

Van het woord RELIGARE kan enkel in het latijn: Religatio komen.
En dat geeft :"een bundel" (brandhout bijvoorbeeld).
Het is enkel wanneer men op de fantastische toer gaat dat men nog allerlei betekenissen vindt, die dan nog op hetzelfde neerkomen: godsdienst.

Wat onze andere vriend "bezielt" weet ik ook niet, maar deze fantastische speculaties heb ik al enkele keren moeten tot nul terugbrengen.

Dat hij dan maar gewoon zegt dat hij geen bal begrijpt van deze verhalen.

Groetjes,

Gerard Golsteyn.
Oud 28 april 2007, 10:20   #247
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ggolsteyn Bekijk bericht

Het is enkel wanneer men op de fantastische toer gaat dat men nog allerlei betekenissen vindt, die dan nog op hetzelfde neerkomen: godsdienst.
Welk onderscheid maak ik dan wel dat volgens u niet bestaat? M.i. is er weldegelijk een verschil tussen de inhoud en draagwijdte van een woord als "godsdienst" en "religie". 't Pure boeddhisme is wel een religie maar geen godsdienst. Strikt genomen kan men de islam als religie beschouwen, daar het meer is dan louter een godsdienst. De islam is naast godsdienst ook een sociaal bindend geheel, daar waar het christendom zoiets niet kent.
Oud 28 april 2007, 10:25   #248
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Neen, want de Verklaring van de Universele Rechten van de Mens is, ongeacht wat u beweert, niet tot stand gekomen door goddelijke inspiratie.
Hoe zeker kan jij daarover zijn? "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk" nietwaar?

En zijn deze niet ingegeven door naastenliefde, het ENIGE gebod waar JC over spreekt? (want in deze is de gehele schrift vervuld...)

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2007, 10:27   #249
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
En zijn deze niet ingegeven door naastenliefde, het ENIGE gebod waar JC over spreekt? (want in deze is de gehele schrift vervuld...)
Om tot het heil te komen, zegt Jezus heel duidelijk dat we herboren moeten worden door water en geest.
Oud 28 april 2007, 10:38   #250
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Welk onderscheid maak ik dan wel dat volgens u niet bestaat? M.i. is er weldegelijk een verschil tussen de inhoud en draagwijdte van een woord als "godsdienst" en "religie". 't Pure boeddhisme is wel een religie maar geen godsdienst. Strikt genomen kan men de islam als religie beschouwen, daar het meer is dan louter een godsdienst. De islam is naast godsdienst ook een sociaal bindend geheel, daar waar het christendom zoiets niet kent.
??

Het Christendom, naargelang wat je eronder verstaat, misschien niet. JC echter wél. Wat Hij predikte was NAASTENLIEFDE in al zijn aspecten. Nogal wat socialer dan de wetjesdienst van Moke. Het humanisme en zijn regels kunnen zo uit de Bijbel (NT) overgenomen zijn, alleen dat men het "zonder" "god" doet. Bemin Uw naaste gelijk Uzelve. De parabel over de barmhartige Samaritaan vergeten? DAT was de boodschap van JC en DAT is het dat de "kerken" zouden moeten uitdragen. DUIZEND keer beter dan wat de meeste vormen van het Christendom prediken, en honderduizendkeer beter dan de Islam, die JC als een groot profeet aanvaard, maar wel zijn woorden rap vergeet en voor een onderscheid pleit. Onder JC zijn ALLE mensen gelijk. Gelovig of niet.

Niet voor niets spreekt men van het ouden en het nieuwe testament. Het OUDE heeft afgedaan, IK ben de weg en de waarheid. Niemand komt tot de Vader dan door mij. Het NT leert ons dat de mensen zich niet meer aan de wetten van het oude verbond, het OT, dienen te houden, maar dat iedereen slechts één wet dient te volgen: naastenliefde. Waarom onders zou hij de VERLOSSER zijn denk je? Hij verloste ons van het volgen van al die regeltjes!

.
Oud 28 april 2007, 10:40   #251
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Om tot het heil te komen, zegt Jezus heel duidelijk dat we herboren moeten worden door water en geest.
Maar:

Anderen zullen gered worden, maar als door een vuur.

Een beetje interpretatie en voila, het vagevuur was geboren... Wat de mensen allemaal niet uitvinden he...

LAAT U GEEN NIEUW JUK OPLEGGEN!

.
Oud 28 april 2007, 10:46   #252
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
??

Het Christendom, naargelang wat je eronder verstaat, misschien niet. JC echter wél. Wat Hij predikte was NAASTENLIEFDE in al zijn aspecten. Nogal wat socialer dan de wetjesdienst van Moke. Het humanisme en zijn regels kunnen zo uit de Bijbel (NT) overgenomen zijn, alleen dat men het "zonder" "god" doet. Bemin Uw naaste gelijk Uzelve. De parabel over de barmhartige Samaritaan vergeten? DAT was de boodschap van JC en DAT is het dat de "kerken" zouden moeten uitdragen. DUIZEND keer beter dan wat de meeste vormen van het Christendom prediken, en honderduizendkeer beter dan de Islam, die JC als een groot profeet aanvaard, maar wel zijn woorden rap vergeet en voor een onderscheid pleit. Onder JC zijn ALLE mensen gelijk. Gelovig of niet.

Niet voor niets spreekt men van het ouden en het nieuwe testament. Het OUDE heeft afgedaan, IK ben de weg en de waarheid. Niemand komt tot de Vader dan door mij. Het NT leert ons dat de mensen zich niet meer aan de wetten van het oude verbond, het OT, dienen te houden, maar dat iedereen slechts één wet dient te volgen: naastenliefde. Waarom onders zou hij de VERLOSSER zijn denk je? Hij verloste ons van het volgen van al die regeltjes!
Inderdaad, Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven. Wie evenwel Jezus niet als Heiland aanneemt, treedt niet het koninkrijk Gods binnen. Juist heeft dat immers zelf gezegd: we moeten door water en geest herboren worden en Jezus aannemen om tot de Vader te komen. Ik raad u aan heel het evangelie te lezen en dus niet enkel die passages die u bevallen.
Oud 28 april 2007, 10:46   #253
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar:

Anderen zullen gered worden, maar als door een vuur.

Een beetje interpretatie en voila, het vagevuur was geboren... Wat de mensen allemaal niet uitvinden he...

LAAT U GEEN NIEUW JUK OPLEGGEN!
U begrijpt duidelijk niet wat het "vagevuur" is...
Oud 28 april 2007, 10:56   #254
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ggolsteyn Bekijk bericht
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Beste Jan,

Dat zijn hier al enkele bladzijden dikke zever tussen jullie twee.

Er zijn weinig talen die een ander woord hebben voor godsdienst dan de onze: het Frans niet, het Engels niet, het Spaans niet, het Russisch niet en noem maar op.

Wat onze andere vriend "bezielt" weet ik ook niet, maar deze fantastische speculaties heb ik al enkele keren moeten tot nul terugbrengen.

Dat hij dan maar gewoon zegt dat hij geen bal begrijpt van deze verhalen.

Groetjes,

Gerard Golsteyn.
Om binnen te treden in de heerlijkheid van het Christendom moet je een pasje ( het doopsel ) hebben of tenminste de intentie om er een aan te schaffen had je geweten dat het bestond. Hoe kan je de intentie hebben iets te doen als je niet weet dat het bestaat ?
Oud 28 april 2007, 10:58   #255
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. U maakt toch ook deel uit van het geheel en hebt recht op uw eigen mening en uw eigen religie. Universeel bewustzijn sluit niemand uit noch in het verleden noch in de toekomst want beiden zijn immers deel van het ene en zijn nauw verbonden met het heden ?
Wanneer gaan we samenwerken tot ieders heil, een stevige schakel vormen in het nu ?
Dat doen ze nooit. Dat doet geen enkele 'geopenbaarde' godsdienst. Pro forma het hebben over oecumene tussen de christenen en daar blijft bij. Is ook begrijpelijk: elke godsdienst van het Boek denkt dat hij de waarheid heeft en geeft, wanneer het er op aankomt, geen duimbreed toe.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2007, 11:00   #256
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat doen ze nooit. Dat doet geen enkele 'geopenbaarde' godsdienst. Pro forma het hebben over oecumene tussen de christenen en daar blijft bij. Is ook begrijpelijk: elke godsdienst van het Boek denkt dat hij de waarheid heeft en geeft, wanneer het er op aankomt, geen duimbreed toe.
Eerste zin is niet correct. 't Vatikaan, de conservatieve protestantse groepen en de islamvertegenwoordigers werken geregeld samen binnen de VN als het gaat over ethische kwesties. Ook was er enige tijd geleden een betoging in Brussel tegen homoadoptie waarbij christenen als moslims hun opwachting maakten.
Oud 28 april 2007, 11:01   #257
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U hebt het begrepen, de Universele rechten van de mens zijn een religieus document in een 'religie van vrede die mensen verbindt met hetzelfde verlangen' dat ten dienste staat van het geheel of het goddelijke.
Oud 28 april 2007, 11:05   #258
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Eerste zin is niet correct. 't Vatikaan, de conservatieve protestantse groepen en de islamvertegenwoordigers werken geregeld samen binnen de VN als het gaat over ethische kwesties. Ook was er enige tijd geleden een betoging in Brussel tegen homoadoptie waarbij christenen als moslims hun opwachting maakten.
Maar diep er onder deze uiterlijkheden ligt het adagium verscholen: de vijand van mijn vijand is (voorlopig) mijn vriend.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2007, 11:06   #259
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat kan toch ook symbolisch zijn. We moeten een evolutie meemaken tijdens ons leven dat van ons een ander ( hopelijk beter ) mens maakt. U moet niet alles zo letterlijk interpreteren.
Oud 28 april 2007, 11:12   #260
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar diep er onder deze uiterlijkheden ligt het adagium verscholen: de vijand van mijn vijand is (voorlopig) mijn vriend.
Natuurlijk, en daar is niets fouts aan. Er is soms een hoger moreel goed dat absoluut na te streven is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be