Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Ben jij lid van een politieke partij?
ja, van spa 4 3,33%
ja, van groen 1 0,83%
ja, van vld 3 2,50%
ja, van vlaams belang 26 21,67%
ja, van bub 2 1,67%
ja, van lsp 5 4,17%
ja, van nva 8 6,67%
ja, van cd&v 2 1,67%
ja, van vlott 2 1,67%
ja, van spirit 0 0%
ja, van nog een andere partij 6 5,00%
neen 61 50,83%
Aantal stemmers: 120. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2007, 04:37   #241
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Het VB geeft prioriteit aan wat ze "de volksgemeenschap" noemen: de staat dus, want daar komt die gemeenschap in de praktijk altijd op neer.

Hoe je dat concept als niet-collectivistisch kunt beschouwen, is me een raadsel, maar jij kan dat blijkbaar.
Het VB wil een nieuwe, andere Staat gebaseerd op de eigen volksgemeenschap. Collectivisme heeft te maken met de interne politieke organisatie die volgt op dat proces van onafhankelijkheid. De staten die er in Europa zijn bijgekomen sinds de negentiger jaren zijn minder collectivistisch dan de landen waaruit ze afgesplitst zijn.
Jij stelt dat nationalisme een vorm van collectivisme is , maar dat is zeer betwistbaar.
Citaat:
Ik heb het dan nog niet over hun (sporadische, maar toch) reacties op het sociaal-economisch regeringsbeleid, die altijd pro-staat en pro-sociale-sector zijn.
In dat geval is elke partij hier in België / Vlaanderen een collectivistische partij, VLD incluis en is deze kwalificatie politiek irrelevant.
Oud 9 januari 2007, 09:17   #242
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Jij stelt dat nationalisme een vorm van collectivisme is , maar dat is zeer betwistbaar.
Dat is idd de conclusie waartoe ik stilaan aan het komen ben.

Er wordt van mij niet alleen solidariteit geëist met de Walen (Belgisch nationalisme) maar ook met de Vlamingen (Vlaamsnationalisme).

Collectivisme dus: het gepercipieerde belang van de gemeenschap (door een welbepaalde elite) primeert op de vrijheid en de verantwoordelijkheid van het individu. Zie ook het eindeloze geneuzel van de vele VB-ers alhier op "het liberalisme", dat als de bron van alle kwalen wordt afgeschilderd.

Tegen eenieder die een vorm van solidariteit eist, zou ik willen zeggen: de pot op, u hebt geen enkel recht op andermans leven, moei u eindelijk met uw eigen zaken.

Citaat:
In dat geval is elke partij hier in België / Vlaanderen een collectivistische partij, VLD incluis en is deze kwalificatie politiek irrelevant.
Ik ken in Vlaanderen idd geen niet-collectivistische partij. Misschien dat Dedecker, Coveliers en Bouckaert er ooit één van de grond krijgen. Maar tot dan drijft Vlaanderen, samen met de rest van Noord-West-Europa, in ijltempo af naar de Unie van Europese Sovjetstaten.
Oud 9 januari 2007, 16:05   #243
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er wordt van mij niet alleen solidariteit geëist met de Walen (Belgisch nationalisme) maar ook met de Vlamingen (Vlaamsnationalisme).
Jij voelt dus geen solidariteit met Vlaanderen?

Citaat:
Collectivisme dus: het gepercipieerde belang van de gemeenschap (door een welbepaalde elite) primeert op de vrijheid en de verantwoordelijkheid van het individu. Zie ook het eindeloze geneuzel van de vele VB-ers alhier op "het liberalisme", dat als de bron van alle kwalen wordt afgeschilderd.
Om een evenwicht te bereiken moet je soms eens doorduwen op een aspect. Dat neemt niet weg dat een nationalist normaliter een gulden middenweg verkiest tussen individu en collectief.
Bovendien zie ik een neiging tot collectivisme bij alle germaanse volkeren, dus het is ook logisch dat men zich hier eerder collectivistisch begint profileren. Wat niet wegneemt dat we allemaal tegen het etatistische, Belgische collectivisme zijn .(denk ik )

Citaat:
Tegen eenieder die een vorm van solidariteit eist, zou ik willen zeggen: de pot op, u hebt geen enkel recht op andermans leven, moei u eindelijk met uw eigen zaken.
Ga dan op een eiland wonen...
Samenleven gaat samen met rechten en plichten.

Citaat:
Ik ken in Vlaanderen idd geen niet-collectivistische partij. Misschien dat Dedecker, Coveliers en Bouckaert er ooit één van de grond krijgen. Maar tot dan drijft Vlaanderen, samen met de rest van Noord-West-Europa, in ijltempo af naar de Unie van Europese Sovjetstaten.
Doe even serieus wil je.
Oud 9 januari 2007, 16:08   #244
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Op sommige vlakken zouden wij nog goed overeen komen, C uit W.

Gemeinschaft >> Gesellschaft

Laatst gewijzigd door Praetorian : 9 januari 2007 om 16:09.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 16:11   #245
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Collectivisme dus: het gepercipieerde belang van de gemeenschap (door een welbepaalde elite) primeert op de vrijheid en de verantwoordelijkheid van het individu.
Oej da is nie vanzelfsprekend of wat? Damn!
We zitten er zo gezellig ingeduffeld dat we het niet meer merken dat we bedorven zijn!
U heeft helemaal gelijk (zij het niet dat ik toch vind vanuit eigen idee dat we toch een klein beetje solidariteit moeten kunnen tonen)!
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 17:34   #246
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Oej da is nie vanzelfsprekend of wat? Damn!
We zitten er zo gezellig ingeduffeld dat we het niet meer merken dat we bedorven zijn!
U heeft helemaal gelijk (zij het niet dat ik toch vind vanuit eigen idee dat we toch een klein beetje solidariteit moeten kunnen tonen)!
Kijk, ik begrijp wel wat je bedoelt, maar door je zo uit drukken, stel je jezelf zeer kwetsbaar op. De eerste de beste snode collectivist die jouw uitspraak leest, zal je verwijten tegen (verregaande) solidariteit te zijn. En daar sta je dan.

Natuurlijk zijn liberalen/libertariërs niet tegen het solidair zijn met je medemens. Alleen heeft de door de staat in stand gehouden verzorgingsmachine niets te zien met echte solidariteit. Integendeel, die machine bedreigt juist de sociale cohesie binnen de samenleving. Wat zitten mensen nog met elkaar in, als de staat toch alles regelt?

Echte solidariteit kan slechts op vrijwillige basis bestaan.

Laatst gewijzigd door Zijne Heerlijkheid : 9 januari 2007 om 17:35.
Zijne Heerlijkheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 17:42   #247
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is idd de conclusie waartoe ik stilaan aan het komen ben.

Ik ken in Vlaanderen idd geen niet-collectivistische partij.
Hier kan ik me helemaal in vinden.
Zijne Heerlijkheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 14:25   #248
Kimmie2710
Vreemdeling

Kimmie2710's schermafbeelding

Standaard

Ik ben lid van de sp.a, passief lid. Ik kan me vinden in sommige standpunten van hen maar wil niet zeggen dat ik alles goedkeur wat zij doen en zeker niet welke maatregelen dat ze soms willen nemen.
Kimmie2710 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 14:35   #249
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Jij voelt dus geen solidariteit met Vlaanderen?
Voelen? Maar C toch...

En als ik nu nee antwoord, ben ik dan een slechte Vlaming/flamingant/Vlaamsnationalist?

Citaat:
Om een evenwicht te bereiken moet je soms eens doorduwen op een aspect. Dat neemt niet weg dat een nationalist normaliter een gulden middenweg verkiest tussen individu en collectief.
Bovendien zie ik een neiging tot collectivisme bij alle germaanse volkeren, dus het is ook logisch dat men zich hier eerder collectivistisch begint profileren. Wat niet wegneemt dat we allemaal tegen het etatistische, Belgische collectivisme zijn .(denk ik )
Dat "de Germaanse volkeren" naar collectivisme neigen, kan me eerlijk gezegd niet schelen. Dat ze maar doen.

Citaat:
Ga dan op een eiland wonen...
Samenleven gaat samen met rechten en plichten.
Onzin. Een volwassen mens kiest in alle vrijheid (én verantwoordelijkheid) zijn solidariteit. Het probleem ontstaat pas als iemand - of erger: een staat - een bepaalde solidariteit gaat opeisen. Niemand heeft dat recht.

Citaat:
Doe even serieus wil je.
Ik was bloedserieus. Lees 'Brave New World' en '1984' nog eens, en je zal schrikken hoe dicht we daar al bij staan.

Laatst gewijzigd door baarle : 11 januari 2007 om 14:39.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 14:38   #250
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
dat ik toch vind vanuit eigen idee dat we toch een klein beetje solidariteit moeten kunnen tonen)!
Het is je verdomde recht om solidariteit te tonen of zelfs te vinden dat "we" dat moeten kunnen tonen!

Als je dat echter gaat eisen van je medemensen, steek je de grens van welvoeglijkheid over.
Oud 11 januari 2007, 14:53   #251
Thomas B.
Burger

Thomas B.'s schermafbeelding

Standaard

lid van lsp, omdat er dringend iets moet verandert worden aan de huidige neo-liberale politiek en ik me hiervoor actief wil inzetten
Oud 11 januari 2007, 18:58   #252
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voelen? Maar C toch...

En als ik nu nee antwoord, ben ik dan een slechte Vlaming/flamingant/Vlaamsnationalist?
Dan ben je m.i. géén nationalist.

Citaat:
Onzin. Een volwassen mens kiest in alle vrijheid (én verantwoordelijkheid) zijn solidariteit. Het probleem ontstaat pas als iemand - of erger: een staat - een bepaalde solidariteit gaat opeisen. Niemand heeft dat recht.
Maar dat volwassen worden doe je binnen een gemeenschap, en aan de rechten die je er krijgt, hangen bepaalde plichten.

Citaat:
Ik was bloedserieus. Lees 'Brave New World' en '1984' nog eens, en je zal schrikken hoe dicht we daar al bij staan.
Ik herken er veel zaken van het liberalisme in.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be