![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#242 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want veel woningen mogen nu enkel gebruikt worden als buitenverblijf en niet vast bewoond worden, terwijl deze woningen vaak beter zijn dan veel vaste verblijfplaatsen. Maar er zouden dan ook veel mensen in hun caravan kunnen gaan wonen, caravans die vaak beter en groter zijn dan sommige studio's of appartementen. Of de mensen zouden vast op hun schepen kunnen gaan wonen, die vaak groter zijn dan de meeste 1gezinswoningen. Door dit soort woningen vrij te geven als toegelaten vaste verblijfplaats, zouden er plots een paar 100.000den woningen bij komen die als vaste verblijfplaats tellen en zelfs de lijsten voor aanvragen voor sociale woningen veel korter worden en de huishuren op de privé markt naar beneden gaan. Maar ook de prijzen van de stenenwoningen zouden dalen en er zouden plots een heleboel bouwgronden en oude woningen vrijkomen. Want zoals vele vergeten of niet weten omdat ze toe nog te jong waren, de prijzen voor de woningen en bouwgronden zijn pas echt extreem beginnen stijgen, nadat de regering was begonnen het aanpakken van de vaste bewoners in recreatiedomeinen en campings. Dit is zo'n 10 jaar geleden begonnen en het is die actie die de prijzen omhoog heeft gejaagd, Samen met de strenge regels op de zone bebouwingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#243 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De vastgoedsector is een economie op zichzelf en de financiële instellingen passen zelfs hun leningenmogelijkheden aan naar deze economie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#244 |
Parlementslid
|
![]() Kom daar alsjeblieft niet meer mee af, na Belgacom, Interbrew, Electrabel etc. In principe zorgt concurrentie voor een lage prijs. In praktijk is er zoiets als 'prijsafspraken', waardoor de producenten allen winnen, op de kap van de consument. Wettelijk verboden, maar vrij lucratief.
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus) Laatst gewijzigd door Goldband : 17 augustus 2007 om 18:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#245 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zowel de Nederlandse als de Duitse huizenprijzen bewegen mee met de economie. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#246 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar hun klanten zijn niet de huurders en kopers, maar de verhuurders en verkopers. Zij bieden dus op tegen elkaar, dat zij er de beste prijs voor maken voor hun klanten, dat dit zuiver op de rug van de koper en huurder is kan hen niet veel schelen, deze kunnen toch niet anders dan naar hen komen, juist omdat er nog weinig woningen uit de hand verkocht of verhuurd worden. De hoge prijzen worden dus door verschillende oorzaken te gelijk veroorzaakt. Maar de economie op zich heeft er eigenlijk niet veel mee te maken. Zolang er banken zijn die zorgen dat de mensen kunnen kopen, zullen de prijzen blijven stijgen. Eens er een terugval is in de economie, dan beginnen de rijken hun geld in opbrengstwoningen te steken en drijven zij de prijzen dus terug omhoog. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#247 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vele jaren geleden werkte ik voor het grootste bedrijf van België waar alle politiekers wel minstens één familielid in hebben en die hadden een kantoor wat verderop (beetje geheim) boven een gekende immo zaak.
Raad eens; er lag daar een map waar in koeien van letters op stond "TOP GEHEIM" en vermits ik daar meestal alleen rondliep in dit overings zwaar bewaakt kantoor waaide dat mapje al eens van de wind open terwijl ik net passeerde. Wel alle verkavelingen die moeten plaatsvinden op grond die niemand nog weet lag daar netjes met luchtfoto's voor mijn neus. Ik moet niet zeggen dat de champagne daar met karren tegelijk binnen gebracht werd zeker? Het kantoor is daar weg naar een andere geheime locatie nu. Kwestie dat één en één niet altijd zomaar twee is.
![]() |
#248 | ||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Waarom verdedig je dan een systeem dat mensen laat werken voor anderen? Je lijkt me verder nochtans intelligent ![]() Aanvaarden dat we in 2007 nog steeds aan het ploeteren zijn en wel voor het geld van anderen is een gemakkelijkheidsoplossing (die je je maar kan permitteren als je geluk hebt). Wat middelen betreft IS er helemaal geen schaarste, ik weet niet waar jij dat haalt. Maak even de oefening: vraag je af hoe we van stam naar maatschappij zijn gegaan. Toch al een tijdje geleden hé. Is het logisch dat wij vandaag minder vrije tijd hebben dan mensen toen? Is het logisch dat we vroeger moeten opstaan? Is het logisch dat we geen eigen huis hebben? Heel simpel: ofwel leef ik in een bos en moet ik mijn eigen eten zoeken. Ik ben vrij en ik heb ruimte maar ik moet hard werken om te overleven en misschien zal de storm mijn huis verwoesten. Ofwel leef ik in een samenleving. Ik ben dus niet vrij en heb geen ruimte, maar dan verwacht ik daar GVD iets voor terug. Een woning is het minimum, anders was ik beter in het bos gebleven (jammer genoeg, in het bos wonen mag niet meer). Ik leef ook maar 1 keer, zoals jij vermoed ik. Is het okee dat ik 30 jaar zal werken, gewoon om te kunnen wonen? Vind je dat nu geen wantoestand? (ik kan er niet bij, zoals je ziet ![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Trouwens, ECONOMIE is het verkeer van goederen en diensten, meen ik me te herinneren uit mijn cursus economie ... Dit kan op vele manieren. Vrije markt is een optie, staatsgestuurde economie ook. Dat de economie er moet zijn voor de mensen lijkt me nogal evident. Wat is de zin van een economie waarin wij zo'n beetje worden meegesleurd? Je kunt wel zeggen dat die er IS maar durf aub ook eens vragen of die er MOET zijn.
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus) Laatst gewijzigd door Goldband : 17 augustus 2007 om 19:08. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#249 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus) Laatst gewijzigd door Goldband : 17 augustus 2007 om 19:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#250 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#251 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat is ook weer iets nieuws. Je gaat je argumenten voor een vrije markteconomie toch niet bij de politici halen? Dan kun je net zo goed aan Dutroux vragen wat hij vindt van seksuele vrijheid.
![]() |
#252 | ||||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Een winkel in een doorsnee staatsgestuurde economie ziet er een beetje uit zoals de Aldi, maar dan met lege rekken en langere wachtrijen en minder producten en minder vernieuwing van het gamma en allicht ook zonder de 'buitenkansjes'. Allez, het ziet er dus eigenlijk helemaal anders uit: het is geen winkel. Citaat:
Het klopt inderdaad dat de judeo-christelijke traditie, toch zeker voor de huidige situatie, duidelijk stelt dat er een schaarsteprobleem is: om die reden mag men niet stelen, andermans goederen niet begeren, en zal men zijn brood verdienen in het zweet zijns aanschijns. Langs de andere kant zegt die religie ook dat het verloren paradijs (een wereld van overvloed) terug kan komen of zal komen (het Rijk Gods op aarde); dat is een inspiratiebron geweest voor heel wat religieuze bewegingen. Maar bon, da's een beetje off-topic. Citaat:
Het is nu eenmaal simpelweg onwaar dat onder een vrije markt alle voordeel naar de kapitalist gaat. De kapitalist boekt winsten, zeer zeker; hij boekt winsten doordat hij een stuk van de omzet voor zichzelf houdt, maar dat is niet meer dan logisch. De vraag is hoe het zit met de arbeiders, in hun positie van werknemers en consumenten. Het antwoord: kapitalisten hebben géén vrij spel om de lonen naar beneden te drukken, en competitie zorgt ervoor dat productiviteitsverhogingen, verbeteringen, innovaties, ... uiteindelijk leiden tot méér producten aan lagere prijzen voor de consumenten. Onder een volledige "laissez-faire" economie zouden de lonen van arbeiders niet stijgen; maar de prijzen in de winkel zouden constant dalen. Dat is een reële loonsverhoging. Citaat:
Dan nog: stel dat iemand als zelfstandige werkt en geen personeel in dienst heeft. Dan hebben we het volgende patroon: aankoop van goederen -> (eigen arbeid) -> verkoop van goederen. Omzet - Kosten = Winst De vergoeding voor de eigen arbeid is de winst. Winst is het verschil tussen omzet en kosten. Indien we bij "aankoop van goederen" ook nog "aankoop van diensten" zouden plaatsen, verandert dat niets fundamenteels aan de redenering. Indien we daar nog zouden aan toevoegen dat die diensten bijdragen tot een hogere omzet, dan zou dat nog steeds niets veranderen aan de redenering. De enige houdbare conclusie is dan ook: winst gaat vooraf aan loon, er is met andere woorden niet zoiets als een "diefstal van meerwaarde"; er is een primaat van de winst. Ik zeg niet dat lonen "liefdadigheid" zijn van de werkgevers, maar wel dat men de juiste volgorde niet mag omkeren: het is niet zo dat werkgevers een stuk van de meerwaarde van de arbeiders afnemen; het is omgekeerd zo dat werkgevers een stuk van de meerwaarde gebruiken om arbeiders te betalen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik zou evengoed kunnen zeggen: ik leef in een samenleving tussen allemaal andere mensen, in plaats van helemaal alleen op een eiland; al die andere mensen ambeteren me regelmatig (iets wat ik niét zou hebben op m'n eiland) maar dan verwacht ik godverdomme toch ook wel dat ik een knap lief vind; anders was ik wel op m'n eiland gebleven! Je kan zoiets niet eisen. Veronderstel dat je binnen dertig jaar een woning hebt afbetaald. Zal je het dan nog rechtvaardig vinden als er een twintigjarige snotaap plots bij je inbreekt, met als motief dat hij nu eenmaal leeft en dus het recht heeft om gratis te mogen wonen bij jou? De meeste mensen steigeren als "recht op huisvesting" vertaald wordt naar een "plicht tot huisvesten". Citaat:
Citaat:
Ja, iedereen heeft een woning nodig, en ja, eigenaars willen zoveel mogelijk huur, maar dat heeft er simpelweg niets mee te maken. Prijzen worden bepaald door de vraag (de totale geldvraag naar woningen) en het fysieke aanbod aan woningen. Mocht het aanbod gigantisch groot zijn en de vraag klein, dan mogen immokantoren dus nog zoveel woekerprijzen vragen als ze willen: ze zullen hun huizen niet kwijtraken. De geldvraag naar woningen wordt echter voortdurend opgedreven door de losse geldpolitiek van de Europese Centrale Bank (bij ons toch; in de V.S. is de Federal Reserve de schuldige). Door de lage interestvoeten kunnen mensen schijnbaar meer lenen en kunnen ze dus meer bieden voor huizen. Het fysieke aanbod aan woningen wordt kunstmatig beperkt door ruimtelijke ordening, stedenbouwkundige voorschriften (�* la: "dit is een villawijk, u mag op dit stuk grond enkel een open bebouwing plaatsen en dan nog moet u aan weerszijden drie meter open ruimte laten"), en regulering van hier tot in Tokyo. Wat de centrale bank doet, is de geldhoeveelheid laten groeien en de interestvoet kunstmatig laag houden (de twee gaan samen). Daardoor stijgt de geldvraag (het totale geldbedrag dat gebruikt wordt om op huizen te bieden). Maar de fysieke, tastbare hoeveelheid huizen verandert niet of weinig. Het gevolg is stijgende vastgoedprijzen... En vanaf een bepaald punt gaat de vraag nog snéller stijgen, doordat mensen beginnen denken dat de vastgoedprijzen zullen blijven stijgen. Dan kopen ze speculatief. Maar zoiets is enkel mogelijk als de prijzen eerst al een hele tijd aan het stijgen waren. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#253 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De Staat bekommert zich immers om het algemeen belang.
![]() |
![]() |
#254 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een woning kostte vroeger zo'n 25% van het inkomen van een alleenverdiener, nu is dat voor dezelfde woning vaak zelfs meer dan 150% van wat een alleenverdiener aan inkomen heeft. Op 20 jaar tijd is de woonkost dus met maal 6 gestegen, ik denk dat je dit toch een enorme stijging kan noemen. De oorzaken hiervan zijn natuurlijk veelledig, maar wel bijna allemaal veroorzaakt door de Belgische staat of door de staat in de hand gewerkt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kom daar alsjeblieft niet meer mee af, na Belgacom, Interbrew, Electrabel etc. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#257 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sociale woningen die 20jaar geleden zijn verkocht geweest voor 1.250.000Bfr toen een arbeider 50.000Bfr per maand verdiende die nu voor 200.000€(8.000.000bfr)verkocht worden terwijl die zelfde arbeider zijn loon is gestegen naar 1500€(60.000Bfr)per maanden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#258 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#259 | |
Secretaris-Generaal VN