![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar was hun menselijkheid tegenover dat kind van 10. want dat is voor de rest van haar leven getekend. De persoon die haar moest beschermen tegen de maatschappij, was juist de persoon die haar hielp misbruiken. Zulke mensen hebben geen recht meer op enige menselijkheid van de maatschappij en moeten opgesloten worden en verder gewoon vergeten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#242 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#243 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als je ook maar een klein beetje van wetenschappelijk onderzoek afweet, dan zou je begrijpen dat je eigen ervaringen/reacties op soft-drugs niet veralgemeend kunnen worden naar een populatie toe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#244 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Van de gevangenis een vuilbak maken is toch de oplossing niet. Stel nu dat iemand een moord pleegt na jarenlange pesterijen, krijgt deze persoon geen herkansing meer? Of gaan we dan alles in abstracto beoordelen, moord is moord en dus de vergeetput in. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#245 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die persoon die vermoord is krijgt ook geen herkansing meer. De moordenaar heeft gekozen om een onomkeerbare daad te stellen, waarom zou hij dan nog een herkansing ofzo verdienen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#246 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij mijn weten is pesterij een strafbaar feit en is het moorden wegens pesterijen dus niet goed te praten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#247 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Hetgeen ik eigenlijk wil duiden is dat elke moord anders is en voortspruit uit specifieke omstandigheden waar de rechter rekening mee kan houden in zijn vonnis door een lichtere of zwaardere straf te geven. Door iedereen droogweg 'levenslang' (opsluiten en vergeten) te geven vervalt deze mogelijkheid voor de rechter. Volgens mijn idee is dit dan ook allesbehalve een goede zaak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#248 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In hoeverre hebben de slachtoffers op menselijkheid kunnen rekenen? Hoe moeten de nabestaande zich staande houden? Welke verzachtende omstandigheid gaat de slachtoffers terug tot leven wekken? En vooral wat ga je zeggen tegen de volgende slachtoffers? Sorry, maar hij/zij is ook maar een mens en heeft dus recht op een menselijke behandeling en een tweede kans en zelfs een derde. Ik moet hier bijna dagelijks voorbij het graf van een vermoord meisje, haar moordenaar woonde na zijn straf op 15 km van hier. Hij zit nu terug vast op verdenking van verkrachting en moord van een minderjarige. Wie gaat die ouders uitleggen dat die moordenaar recht had op een tweede kans? Geen van de beide vermoorde meisjes heeft zelfs een eerste kans gekregen van hem. Waar zijn hun mensenrechten? waar is hun recht op een menselijke behandeling? waar is hun recht op een toekomst? Wel geef mijn nu maar eens de uitleg hoe je deze meisjes die rechten gaat terug geven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#249 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Over het voorbeeld dat je hier aangeeft kan ik moeilijk uitspraak doen, ik kan hier enkel uit afleiden dat die ene persoon verdacht wordt van moord en verkrachting maar dat zijn schuld nog niet vaststaat. Natuurlijk hervallen een aantal deliquenten, maar mag dat dan een reden zijn om iedereen over dezelfde kam te scheren en levenslang achter de tralies te stoppen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#250 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En je wil hier dus duidelijk maken dat een HVT en Dutroux en Fourniret en consoortte nog recht hebben op begrip en medeleven van de maatschappij. Dat die moeder in van een bovenstaande posting nog recht heeft op begrip en medeleven, dat die jongeren nog begrip en medeleven moeten krijgen, na alles wat ze hun medemensen en sommige zelfs hun eigen familie hebben aangedaan. Een moeder zou als een leeuwin haar dochter moeten beschermen tegen zo iemand en niet zelf even gaan helpen om haar dochter te verkrachten. Welk begrip moet daar nog voor opgebracht worden? Met welk recht zouden zij nog over hun recht op een menselijke behandeling mogen spreken? Wel, geef dan toch antwoord, waar is het recht van dat 10 jarig meisje op de bescherming van haar moeder? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
In mij ogen komt het feit dat zulke personen nog recht hebben op een humane behandeling voort uit het feit dat ze ondanks alles nog steeds mens zijn en dat is onomkeerbaar. Ik begrijp je frustratie wel voor de kant van de slachtoffers, zij zijn een onrecht aangedaan dat zelfs in de beste gevallen nooit helemaal meer kan hersteld worden. De dader zal en moet zijn verdiende straf krijgen, maar dan uit een rationeel, onafhankelijk oogpunt en niet uit één die geleid wordt door emoties van wraak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#252 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Als je ziet wat de warenhuizen per dag wegsmijten omdat de verkoopsdatum verstreken dan kun je dat toch aan de gevangenen te eten geven? En zwerfkatten of verwilderde duiven?...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#253 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#254 | |
|
![]() Citaat:
Tot op zekere dag sloeg hij zijn vrouw dood tijdens een ruzie, kreeg hij doostraf voor omgezet in levenslang. Vanuit de gevangenis had je die moeten horen bleten, het was er zo slecht! Als hij dat geweten had, dan had hij nooit zo een strenge straffen gevraagd. Bleter! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#255 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#257 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#258 |
|
![]() Dan bent u toch dezelde nee?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#259 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
men heeft door de eeuwen en jaren heen geprobeerd gevangenen psychologische te 'genezen' via godsdienst of aangepaste begeleiding zonder enig succes echter waardoor de ganse legitimiteit van het systeem onder druk kwam te staan. Daarom dat men nu met de basiswet gevangeniswezen een klimaat wil creëeren waarin de gevangeniswereld zoveel mogelijk beantwoord aan de wereld buiten de muren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#260 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb in mijn leven reeds voldoende gezien van het humane gedrag van de mensen, om zelf te weten hoeveel mens zulke types nog zijn. Anders moet je het zelf maar eens meemaken dat mensen waar je mee aan tafel zat, een uur later dood op de grond liggen, na een behandeling door zulke types. En nee, ik heb het hier in België zelf nog niet meegemaakt, maar ben wel mijn beste vriend verloren door zulke types in het buitenland. Gewoon afgemaakt omdat hij toevallig juist op de verkeerd plaats was op het verkeerde ogenblik en omdat de andere het gewoon kon, zowel mentaal als fysiek. Voor zulke types is er geen terugweg, zij zullen steeds opnieuw de drang hebben om hun mentaal voordeel op andere uit te buiten en te gebruiken. Zij zijn koude killers geworden en kunnen niet terug menselijk gemaakt worden, want zij weten dat ze kunnen doden zonder mentale problemen. Een probleem dat de USA trouwens ook had met de vietnamveteranen, ze konden de speciale eenheidsoldaten gewoon niet terug normaal maken. |
|
![]() |
![]() |