Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 oktober 2007, 07:38   #241
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meisje van 10 verkracht met toestemming van moeder
Een koppel uit de omgeving van Beaumont in de provincie Henegouwen is vorige week aangehouden. Het koppel wordt beticht van de verkrachting van de dochter van de vrouw, die actief zou deelgenomen hebben aan de feiten.

De feiten zouden in 2005 begonnen zijn. Het meisje was toen jonger dan 10 jaar. Het paar werd aangegeven door de sociale diensten. De man en de vrouw, die nu gescheiden zijn, werden woensdag opgepakt. Hun aanhouding werd gisteren bevestigd door de raadkamer van Charleroi.

Het koppel heeft bekentenissen afgelegd. Het gerechtelijk onderzoek wordt voortgezet met gerechtelijke expertises.
Nog zo'n soort die wil dat wij menselijk blijven tegenover hen.
Waar was hun menselijkheid tegenover dat kind van 10. want dat is voor de rest van haar leven getekend. De persoon die haar moest beschermen tegen de maatschappij, was juist de persoon die haar hielp misbruiken.

Zulke mensen hebben geen recht meer op enige menselijkheid van de maatschappij en moeten opgesloten worden en verder gewoon vergeten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2007, 08:37   #242
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Ik ben ooit nog na een joint nog naar -40m in volle zee geweest. Je redenering klopt dus langs geen kanten.
U hebt groot gelijk: doe rustig verder met tegelijkertijd roken & drinken + snel autorijden, duiken, valschermspringen enz enz .Hoe gevaarlijker en riskanter hoe beter
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2007, 10:01   #243
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben ooit nog na een joint nog naar -40m in volle zee geweest. Je redenering klopt dus langs geen kanten.
Als je ook maar een klein beetje van wetenschappelijk onderzoek afweet, dan zou je begrijpen dat je eigen ervaringen/reacties op soft-drugs niet veralgemeend kunnen worden naar een populatie toe.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2007, 10:33   #244
Mataiva
Lokaal Raadslid

Mataiva's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Zulke mensen hebben geen recht meer op enige menselijkheid van de maatschappij en moeten opgesloten worden en verder gewoon vergeten.

Van de gevangenis een vuilbak maken is toch de oplossing niet. Stel nu dat iemand een moord pleegt na jarenlange pesterijen, krijgt deze persoon geen herkansing meer? Of gaan we dan alles in abstracto beoordelen, moord is moord en dus de vergeetput in.
Mataiva is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2007, 11:28   #245
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mataiva Bekijk bericht
Van de gevangenis een vuilbak maken is toch de oplossing niet. Stel nu dat iemand een moord pleegt na jarenlange pesterijen, krijgt deze persoon geen herkansing meer? Of gaan we dan alles in abstracto beoordelen, moord is moord en dus de vergeetput in.
Die persoon die vermoord is krijgt ook geen herkansing meer. De moordenaar heeft gekozen om een onomkeerbare daad te stellen, waarom zou hij dan nog een herkansing ofzo verdienen?
Oud 9 oktober 2007, 11:38   #246
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten is pesterij een strafbaar feit en is het moorden wegens pesterijen dus niet goed te praten.
Oud 9 oktober 2007, 11:47   #247
Mataiva
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten is pesterij een strafbaar feit en is het moorden wegens pesterijen dus niet goed te praten.
Hetgeen ik eigenlijk wil duiden is dat elke moord anders is en voortspruit uit specifieke omstandigheden waar de rechter rekening mee kan houden in zijn vonnis door een lichtere of zwaardere straf te geven. Door iedereen droogweg 'levenslang' (opsluiten en vergeten) te geven vervalt deze mogelijkheid voor de rechter. Volgens mijn idee is dit dan ook allesbehalve een goede zaak.
Oud 9 oktober 2007, 12:03   #248
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hetgeen ik eigenlijk wil duiden is dat elke moord anders is en voortspruit uit specifieke omstandigheden waar de rechter rekening mee kan houden in zijn vonnis door een lichtere of zwaardere straf te geven. Door iedereen droogweg 'levenslang' (opsluiten en vergeten) te geven vervalt deze mogelijkheid voor de rechter. Volgens mijn idee is dit dan ook allesbehalve een goede zaak.
Welke kansen hebben de slachtoffers nog gekregen?
In hoeverre hebben de slachtoffers op menselijkheid kunnen rekenen?
Hoe moeten de nabestaande zich staande houden?
Welke verzachtende omstandigheid gaat de slachtoffers terug tot leven wekken?
En vooral wat ga je zeggen tegen de volgende slachtoffers? Sorry, maar hij/zij is ook maar een mens en heeft dus recht op een menselijke behandeling en een tweede kans en zelfs een derde.

Ik moet hier bijna dagelijks voorbij het graf van een vermoord meisje, haar moordenaar woonde na zijn straf op 15 km van hier. Hij zit nu terug vast op verdenking van verkrachting en moord van een minderjarige.

Wie gaat die ouders uitleggen dat die moordenaar recht had op een tweede kans? Geen van de beide vermoorde meisjes heeft zelfs een eerste kans gekregen van hem. Waar zijn hun mensenrechten? waar is hun recht op een menselijke behandeling? waar is hun recht op een toekomst?

Wel geef mijn nu maar eens de uitleg hoe je deze meisjes die rechten gaat terug geven.
Oud 9 oktober 2007, 12:22   #249
Mataiva
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Welke kansen hebben de slachtoffers nog gekregen?
In hoeverre hebben de slachtoffers op menselijkheid kunnen rekenen?
Hoe moeten de nabestaande zich staande houden?
Welke verzachtende omstandigheid gaat de slachtoffers terug tot leven wekken?
En vooral wat ga je zeggen tegen de volgende slachtoffers? Sorry, maar hij/zij is ook maar een mens en heeft dus recht op een menselijke behandeling en een tweede kans en zelfs een derde.

Ik moet hier bijna dagelijks voorbij het graf van een vermoord meisje, haar moordenaar woonde na zijn straf op 15 km van hier. Hij zit nu terug vast op verdenking van verkrachting en moord van een minderjarige.

Wie gaat die ouders uitleggen dat die moordenaar recht had op een tweede kans? Geen van de beide vermoorde meisjes heeft zelfs een eerste kans gekregen van hem. Waar zijn hun mensenrechten? waar is hun recht op een menselijke behandeling? waar is hun recht op een toekomst?

Wel geef mijn nu maar eens de uitleg hoe je deze meisjes die rechten gaat terug geven.
De mensenrechten van de slachtoffers zijn inderdaad onmiskenbaar geschonden, maar net daarom zal de dader ook zijn straf opgelegd krijgen. In principe is een gevangenisstraf ook een inbruek op de mensenrechten, nl. van de individuele vrijheid, die gerechtvaardigd wordt door de bewust ondernomen acties van de dader. Een onafhankelijk en eerlijk proces is dan ook een absolute noodzaak alvorens iemand hierin wordt geschonden.

Over het voorbeeld dat je hier aangeeft kan ik moeilijk uitspraak doen, ik kan hier enkel uit afleiden dat die ene persoon verdacht wordt van moord en verkrachting maar dat zijn schuld nog niet vaststaat. Natuurlijk hervallen een aantal deliquenten, maar mag dat dan een reden zijn om iedereen over dezelfde kam te scheren en levenslang achter de tralies te stoppen?
Oud 9 oktober 2007, 12:32   #250
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De mensenrechten van de slachtoffers zijn inderdaad onmiskenbaar geschonden, maar net daarom zal de dader ook zijn straf opgelegd krijgen. In principe is een gevangenisstraf ook een inbruek op de mensenrechten, nl. van de individuele vrijheid, die gerechtvaardigd wordt door de bewust ondernomen acties van de dader. Een onafhankelijk en eerlijk proces is dan ook een absolute noodzaak alvorens iemand hierin wordt geschonden.

Over het voorbeeld dat je hier aangeeft kan ik moeilijk uitspraak doen, ik kan hier enkel uit afleiden dat die ene persoon verdacht wordt van moord en verkrachting maar dat zijn schuld nog niet vaststaat. Natuurlijk hervallen een aantal deliquenten, maar mag dat dan een reden zijn om iedereen over dezelfde kam te scheren en levenslang achter de tralies te stoppen?
Zijn schuld staat wel vast, hij is op heterdaad gesnapt en heeft direct bekend.

En je wil hier dus duidelijk maken dat een HVT en Dutroux en Fourniret en consoortte nog recht hebben op begrip en medeleven van de maatschappij.

Dat die moeder in van een bovenstaande posting nog recht heeft op begrip en medeleven, dat die jongeren nog begrip en medeleven moeten krijgen, na alles wat ze hun medemensen en sommige zelfs hun eigen familie hebben aangedaan.

Een moeder zou als een leeuwin haar dochter moeten beschermen tegen zo iemand en niet zelf even gaan helpen om haar dochter te verkrachten.

Welk begrip moet daar nog voor opgebracht worden?
Met welk recht zouden zij nog over hun recht op een menselijke behandeling mogen spreken?

Wel, geef dan toch antwoord, waar is het recht van dat 10 jarig meisje op de bescherming van haar moeder?
Oud 9 oktober 2007, 12:59   #251
Mataiva
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Zijn schuld staat wel vast, hij is op heterdaad gesnapt en heeft direct bekend.

En je wil hier dus duidelijk maken dat een HVT en Dutroux en Fourniret en consoortte nog recht hebben op begrip en medeleven van de maatschappij.

Dat die moeder in van een bovenstaande posting nog recht heeft op begrip en medeleven, dat die jongeren nog begrip en medeleven moeten krijgen, na alles wat ze hun medemensen en sommige zelfs hun eigen familie hebben aangedaan.

Een moeder zou als een leeuwin haar dochter moeten beschermen tegen zo iemand en niet zelf even gaan helpen om haar dochter te verkrachten.

Welk begrip moet daar nog voor opgebracht worden?
Met welk recht zouden zij nog over hun recht op een menselijke behandeling mogen spreken?

Wel, geef dan toch antwoord, waar is het recht van dat 10 jarig meisje op de bescherming van haar moeder?
HVT, Dutroux en al wie hiermee in één adem genoemd wordt hebben volgens mij inderdaad nog recht op enige humane behandeling, de tijd dat zulke individuen aan de schandpaal werden gehangen van het dorp is ver achter onze rug.
In mij ogen komt het feit dat zulke personen nog recht hebben op een humane behandeling voort uit het feit dat ze ondanks alles nog steeds mens zijn en dat is onomkeerbaar.

Ik begrijp je frustratie wel voor de kant van de slachtoffers, zij zijn een onrecht aangedaan dat zelfs in de beste gevallen nooit helemaal meer kan hersteld worden. De dader zal en moet zijn verdiende straf krijgen, maar dan uit een rationeel, onafhankelijk oogpunt en niet uit één die geleid wordt door emoties van wraak.
Oud 9 oktober 2007, 13:46   #252
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Als je ziet wat de warenhuizen per dag wegsmijten omdat de verkoopsdatum verstreken dan kun je dat toch aan de gevangenen te eten geven? En zwerfkatten of verwilderde duiven?...
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2007, 15:42   #253
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, zoals ook uw vriendjes is overkomen op 11 september laatsleden.
In mijn vriendjes hun geval had dat nog enig nut. Bij u daarentegen ...
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2007, 15:54   #254
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens Bekijk bericht
Als je ziet wat de warenhuizen per dag wegsmijten omdat de verkoopsdatum verstreken dan kun je dat toch aan de gevangenen te eten geven? En zwerfkatten of verwilderde duiven?...
U zegt zaken zoals meneer Doodstraf indertijd, dat was de procureur van Luik als ik het me goed herinner. Gevangenen moesten afzien volgens hem, alleen dan zouden ze recpect leren voor de wet.

Tot op zekere dag sloeg hij zijn vrouw dood tijdens een ruzie, kreeg hij doostraf voor omgezet in levenslang. Vanuit de gevangenis had je die moeten horen bleten, het was er zo slecht! Als hij dat geweten had, dan had hij nooit zo een strenge straffen gevraagd. Bleter!

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2007, 16:03   #255
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Gevangenen moesten afzien volgens hem, alleen dan zouden ze recpect leren voor de wet.
Dat is net de hele bedoeling van ons gevangenissysteem!

Of zouden ze beter in de watten gelegd worden volgens u?
Oud 9 oktober 2007, 16:24   #256
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Dat is net de hele bedoeling van ons gevangenissysteem!
De bedoeling van het gevangeniswezen is vrijheidsberoving.

Citaat:
Of zouden ze beter in de watten gelegd worden volgens u?
Gewoon menswaardig behandelen, is dat nu echt teveel gevraagd?

Verschaeve
Oud 9 oktober 2007, 16:29   #257
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als straf voor hun gepleegde daden.

Citaat:
Gewoon menswaardig behandelen, is dat nu echt teveel gevraagd?
Het is nutteloos, belachelijk en compleet onrechtvaardig om mensen die verschrikkelijk mensonwaardig hebben gehandeld als menswaardig te gaan behandelen.
Oud 9 oktober 2007, 16:33   #258
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Als straf voor hun gepleegde daden.

Het is nutteloos, belachelijk en compleet onrechtvaardig om mensen die verschrikkelijk mensonwaardig hebben gehandeld als menswaardig te gaan behandelen.
Dan bent u toch dezelde nee?

Verschaeve
Oud 9 oktober 2007, 16:47   #259
Mataiva
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad de enige huidige doelstelling die gelegitimeerd is,
men heeft door de eeuwen en jaren heen geprobeerd gevangenen psychologische te 'genezen' via godsdienst of aangepaste begeleiding zonder enig succes echter waardoor de ganse legitimiteit van het systeem onder druk kwam te staan. Daarom dat men nu met de basiswet gevangeniswezen een klimaat wil creëeren waarin de gevangeniswereld zoveel mogelijk beantwoord aan de wereld buiten de muren.
Oud 9 oktober 2007, 16:52   #260
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
HVT, Dutroux en al wie hiermee in één adem genoemd wordt hebben volgens mij inderdaad nog recht op enige humane behandeling, de tijd dat zulke individuen aan de schandpaal werden gehangen van het dorp is ver achter onze rug.
In mij ogen komt het feit dat zulke personen nog recht hebben op een humane behandeling voort uit het feit dat ze ondanks alles nog steeds mens zijn en dat is onomkeerbaar.

Ik begrijp je frustratie wel voor de kant van de slachtoffers, zij zijn een onrecht aangedaan dat zelfs in de beste gevallen nooit helemaal meer kan hersteld worden. De dader zal en moet zijn verdiende straf krijgen, maar dan uit een rationeel, onafhankelijk oogpunt en niet uit één die geleid wordt door emoties van wraak.
o ja. Wacht tot de dag dat je eigen kinderen verkracht en vermoord worden, we zullen dan eens zien hoeveel humaniteit er nog in jou zit tegenover zulke mensen.

Ik heb in mijn leven reeds voldoende gezien van het humane gedrag van de mensen, om zelf te weten hoeveel mens zulke types nog zijn.

Anders moet je het zelf maar eens meemaken dat mensen waar je mee aan tafel zat, een uur later dood op de grond liggen, na een behandeling door zulke types.

En nee, ik heb het hier in België zelf nog niet meegemaakt, maar ben wel mijn beste vriend verloren door zulke types in het buitenland.
Gewoon afgemaakt omdat hij toevallig juist op de verkeerd plaats was op het verkeerde ogenblik en omdat de andere het gewoon kon, zowel mentaal als fysiek. Voor zulke types is er geen terugweg, zij zullen steeds opnieuw de drang hebben om hun mentaal voordeel op andere uit te buiten en te gebruiken. Zij zijn koude killers geworden en kunnen niet terug menselijk gemaakt worden, want zij weten dat ze kunnen doden zonder mentale problemen. Een probleem dat de USA trouwens ook had met de vietnamveteranen, ze konden de speciale eenheidsoldaten gewoon niet terug normaal maken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be