![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Je noemt enkele nadelen van planeconomie, maar zijn dit eigelijk geen 2de rangs problemen? Volgens mij ligt het probleem van planeconomie ergens anders: In een marktgerichte economie worden vraag en aanbod op elkaar afgestemd. Waar geen vraag naar is zal niet meer geproduceerd worden. Door het prijsmechanisme gaat dit vrij snel Bij een planeconomie zit het probleem denk ik in het feit dat de overheid moet plannen, beslissen wat en hoeveel ze moeten produceren, maar hoe kan die overheid dat weten. Hoe weet de overheid wat de voorkeuren van de consumenten zijn? Planeconomie werkt enkel als de overheid alwetend is (wat duidelijk niet zo is) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#242 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Wat productmarkten betreft heb je helemaal gelijk. Een democratie kan nooit tegemoet te komen aan de preferenties van alle mensen tenzij ze allemaal dezelfde preferenties hebben. In een democratie wordt er per definitie een keuze gemaakt over welke preferenties voorrang krijgen en vooral de welke geen voorrang krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#243 |
Schepen
|
![]() Zijn er op de arbeidsmarkt ook geen preferenties?
De vraag naar arbeid is toch verschillend van bedrijf tot bedrijf: het éne bedrijf wil nauwkeurige rekenaars, het andere sterke dragers, nog andere bedrijven zorgvuldige naaisters. Zijn dit ook geen preferenties die de overheid in een planeconomie moet inschatten om bvb te beslissen hoeveel naaisters er opgeleid moeten worden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#244 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Waarom heeft bedrijf X mensen Y nodig? Omdat ze die nodig hebben om hun segment te bedienen. Dat zijn eigenlijk geen preferenties, maar gewoon wat nodig is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#245 | |||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hier in Belgie staat echter de doodstraf op het ontslaan van mensen. Waar zit het probleem dan, denk je? Omdat bedrijven enkel nog mensen durven aanwerven die ze ZEKER voor een LANGE tijd nodig zullen hebben.. Gebrek aan flexibiliteit is het gevolg. Citaat:
Het heeft niks met verwend zijn te maken, wel met het feit dat de eisen die de vrije markt stelt steeds harder worden. Mede dankzij de technologisering. Waar ook weer een interessante paradox aan vast zit: meer technologie zou normaal gezien leiden tot meer vrije tijd. In deze maatschappij leidt het tot werkloosheid. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#246 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#247 |
Partijlid
|
![]() Pelgrim,
Mag ik stellen dat je nog niet zo goed begrijpt of weet wat een markt is? Ik vind het echt een vruchteloze discussie en ik heb bergen werk. Als je dan toch zo links wilt zijn, neem dan een voorbeeld aan iemand zoals Koen Raes, op en top linkse professor, maar toch begrijpt hij goed dat economisch links zoals jij het wil, niet werkt. In de plaats daarvan kaart hij de problemen aan van de markt met het oog op oplossingen, maar niet met een onrealistisch alternatief, de planeconomie. Regards |
![]() |
![]() |
![]() |
#248 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zou economisch links zoals ik het wil (jij weet blijkbaar ook niet hoe ik het wil, er is veel verschil tussen mijn economisch links en het economisch links van pakweg de ussr) niet werken? Door zevenhonder keer te schrijven dat het niet werkt maak je het nog niet de waarheid hoor.
En wat een markt is, ik heb de indruk dat iedereen daar andere definities voor gebruikt. Voor mij is de markt simpelweg de interactie tussen mensen. Het communisme gebruikt ook een markt. Geen 'vrije' markt, wel een democratische.
![]() |
![]() |
#249 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Een planeconomie schakelt de markt uit. In die zin is zelfs vrije markt een pleonasme. De markt is namelijk altijd vrij, indien ze niet vrij is, is ze namelijk geen markt meer. Groetjes, Blazer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#250 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door solidarnosc : 16 februari 2005 om 20:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Ik heb respect voor ieders visie, maar niet voor diegenen die evidente, logische zaken negeren of ontkennen. En vraag nu niet welke dat zijn, het is al genoeg vermeld. Lees eens iets wetenschappelijks over bijvoorbeeld technologische evolutie http://www.druid.dk/conferences/wint...Paper/Maio.pdf Of zoek iets over de transitie van plan naar markt.. of free-riding Zoek zelf eens iets op en test of je visies wel kloppen.. Gebruik bv: http://scholar.google.com Ik voel me bijzonder nutteloos als ik hetzelfde moet blijven herhalen.. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#252 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Verklaar dan eens waarom Cuba (met een planeconomie) bekend staat voor haar moderne, innovatieve biomedica?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#253 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Ben je ooit in Cuba geweest? De mensen krijgen daar nauwelijks genoeg om te overleven. Ze zijn quasi verplicht om iets (gelijkwat) illegaals te doen om een behoorlijke levensstandaard te hebben. Iedereen doet dan ook massaal aan "illegale" praktijken, veelal zaken met betrekking tot toeristen (illegaal sigaren verkopen) en prostitutie. Wat ben je met biomedica als de mensen nauwelijks iets hebben? Verklaar jij eens waarom zoveel mensen daar weg willen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#254 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#255 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En het is wel heel gemakkelijk om de situatie van de Cubanen aan onze levensstandaard te toesten hé, vergelijk eens met de regio en vergeet dan niet de boycot en de sabotage door de VS in het achterhoofd te houden, Flat V.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat het free riding probleem en andere zaken betreft: niemand zal ontkennen dat een systeem (ook het communistische) nooit perfect zal werken. Elke maatschappijvorm heeft zijn voor- en nadelen. Dus ook het communisme. Democratische controle zal zulke problemen moeten aanpakken. De vraag is simpelweg, in hoeverre de nadelen van het communisme opwegen tegen de nadelen van het kapitalisme. Waar, overigens, er geen enkele collectieve controle bestaat, alleen een heilig geloof dat 'de markt' wel automatisch voor 'evenwicht' zal zorgen - wat dat evenwicht ook moge zijn. Ik verkies bovenal een systeem waar de burger rechtstreeks en onvoorwaardelijk kan ingrijpen. Als hij dat nodig acht uiteraard.
![]() |
![]() |
![]() |
#257 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#258 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Het is wel heel gemakkelijk stellen dat de lage levensstandaard van de cubanen integraal te wijten is aan de boycot. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#259 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Bovendien heb ik niet (in eerste instantie) gepoogd een vergelijking te maken tussen voorbeelden. Ik heb conceptuele tekortkomingen aangehaald van het systeem. Je hebt daarop geen antwoord gegeven. Verder kan je je de vraag stellen of communisme überhaupt wel gewenst wordt door de mensen? Geen antwoord op: -Free riding en Innovatie -Regeling van de arbeidsmarkt (zonder markt dan). Is dat gewenst? -Hoe kent het systeem de preferenties van de verschillende mensen? (vs hoe dat in een markt gaat) -Hoe ga je om met schaarste van productiefactoren (efficientie) en het milieu? Hoe alloceer je concreet de middelen van de gemeenschap? -Hoe organiseer je het systeem concreet? -Hoe voorkom je de braindrain die gepaard zal gaan met de overschakeling naar plan? -... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#260 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |