Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juni 2022, 21:46   #26061
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Inderdaad, ze geven geen fuck meer om de leugens, de censuur en de propaganda.

De asverschuiving is gebeurd, en onomkeerbaar. De ecb, fed, boj, boe, gaan nu allemaal de rente wat verhogen, om een vinger in de lekke dam te steken, maar het is te laat. Faillissementen door boven uw stand te leven gebeuren traag, en dan plotseling.

In a war between bullshit and bombs, bombs win.
Ja maar, jamaar. Rusland heeft slechts een economie ter grote van probleem land Spanje. En we gingen die lam leggen. En die bommen vallen ergens aan de grens met Rusland zelf. Dan vraag ik me af of die destructie van de westerse economieën misschien toch eerder van eigen makelij is. Zo'n zwak land als Rusland met een derde rangsleger dat aan het verliezen is kan dat toch niet allemaal teweeg brengen. Hoe doen die dat?

Of zijn het de resetters die ons gelukkig willen maken door ons alles af te nemen die weer een opportuniteit geroken hebben a la COVID om hun plannen door te voeren? Geen protest want angst voor virus en nu is het de schuld van Rusland, dus ook geen protest

Of onderschatte men ietwat het belang van grondstoffen in vergelijking met overgewaardeerde diensten waar de westerse economie in uitblinkt? Als puntje bij paaltje komt is het schijnt toch eerst das fressen en dan die moraal. Olie, gas, meststoffen, graan, gooi er nog wat rare earth producten bij en ga dat dan boycotten als continent zonder eigen grondstoffen. Is dat wel snugger? Misschien moet Europa toch wat meer de eigen weg gaan ipv de adviezen van haar beschermer slash bezetter te volgen. Het is maar een idee.

De bezetter is ons wel gunstig gezind. Hij staat nu toe dat Europa Venezolaanse olie koopt. Onverkozen straat bully Guaido is wel nog steeds president aldaar schijnt volgens de VS en op diens verzoek ook volgens Europa, maar de deal is met de harde werkelijkheid....Maduro. Vriendelijk van de man nadat de VS zijn oliehandel aan banden legde, inclusief via kapingen van tankers.

Enfin. Tijd voor een whiskeytje.

Laatst gewijzigd door Bach : 16 juni 2022 om 22:03.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2022, 21:57   #26062
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Videos te zien via juansinmiedo op telegram. Daar ook gedetailleerde info over het gebruik van (verboden en zogezegd vernietigde) Franse cluster munitie en het gebruik van remote detonation shells op Donetsk. De bedoeling kan hier enkel zijn zoveel mogelijk burgers te doden.

Nog eens wat nieuws van de andere kant. De intensiteit van bombardementen op Donetsk stad nam toe de laatste dagen.
https://twitter.com/heidytweet/statu...CxlfuLwdMqAAAA
Oud 16 juni 2022, 22:00   #26063
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Dat is maar een detail. Het gaat zelfs over verschillende ziekenhuizen. Met beelden. Maar men hoeft me niet te geloven. Wie content is met info via een westerse filter wil ik niets in de weg leggen.
Oud 16 juni 2022, 22:37   #26064
gunter5148

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja maar, jamaar. Rusland heeft slechts een economie ter grote van probleem land Spanje. En we gingen die lam leggen. En die bommen vallen ergens aan de grens met Rusland zelf. Dan vraag ik me af of die destructie van de westerse economieën misschien toch eerder van eigen makelij is. Zo'n zwak land als Rusland met een derde rangsleger dat aan het verliezen is kan dat toch niet allemaal teweeg brengen. Hoe doen die dat?

Of zijn het de resetters die ons gelukkig willen maken door ons alles af te nemen die weer een opportuniteit geroken hebben a la COVID om hun plannen door te voeren? Geen protest want angst voor virus en nu is het de schuld van Rusland, dus ook geen protest

Of onderschatte men ietwat het belang van grondstoffen in vergelijking met overgewaardeerde diensten waar de westerse economie in uitblinkt? Als puntje bij paaltje komt is het schijnt toch eerst das fressen en dan die moraal. Olie, gas, meststoffen, graan, gooi er nog wat rare earth producten bij en ga dat dan boycotten als continent zonder eigen grondstoffen. Is dat wel snugger? Misschien moet Europa toch wat meer de eigen weg gaan ipv de adviezen van haar beschermer slash bezetter te volgen. Het is maar een idee.

De bezetter is ons wel gunstig gezind. Hij staat nu toe dat Europa Venezolaanse olie koopt. Onverkozen straat bully Guaido is wel nog steeds president aldaar schijnt volgens de VS en op diens verzoek ook volgens Europa, maar de deal is met de harde werkelijkheid....Maduro. Vriendelijk van de man nadat de VS zijn oliehandel aan banden legde, inclusief via kapingen van tankers.

Enfin. Tijd voor een whiskeytje.
je denkt toch niet dat “zij die denken dat hunne kak niet stinkt” slimme mensen zijn? Het is gewoon een corporatistische structuur, met dien verstande dat we gewoon niet weten WIE de echte bazen zijn. En in die structuur is er maar 1 lijn te volgen op straffe van ontslag; “wij van wc-eend....”

My best guess, is dat de concurrenten die hun eigen javel maken (die overigens al heeeel lang bezig zijn met hun eigen productielijn) de huidige periode een goede periode vonden om zich af te scheuren. Wat, met een us president die zo dement is als een kieken, een admiraal die denkt dat ze een vrouw is, en voor de rest algemene losbandigheid ten top. Over de absolute crème van mensen die wij met de bootlading uit zee oogsten, zwijg ik nog maar...

Voor de rest; schol!
Oud 16 juni 2022, 22:43   #26065
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Videos te zien via juansinmiedo op telegram. Daar ook gedetailleerde info over het gebruik van (verboden en zogezegd vernietigde) Franse cluster munitie en het gebruik van remote detonation shells op Donetsk. De bedoeling kan hier enkel zijn zoveel mogelijk burgers te doden.

Nog eens wat nieuws van de andere kant. De intensiteit van bombardementen op Donetsk stad nam toe de laatste dagen.
Deze? https://t.me/Juansinmiedo
Oud 16 juni 2022, 23:21   #26066
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Ik denk het. Er zit daar ook een Texaan. Met veel info vanuit Donbass. Er is ook ASB military news. Volg ik ook niet eigenlijk. Maar als militaire info je voornamelijk interesseert wel interessant. Eurazia and multipolarity zou ik wel durven aanraden. Daar zitten goede links tussen.

Dit soort van sites tonen zaken die interessanter zijn dan puur militair dag tot dag nieuws of nieuws over misdaden van beide kanten, mijns inziens:

https://thesaker.is/notes-from-spief...conomic-forum/

https://thealtworld.com/alastair_cro...ar-will-end-us

Ex VS militairen zijn dikwijls ook interessant in hun analyses: Ritter, Berletec, Dreisin. Alle drie nog op YouTube. The Duran videos ook interessant.

Journalisten die in Donbass zelf zitten. Van den ende (alhoewel ze niet zo goed schrijft), en nog een paar, een Brit, onder andere een Duitse journaliste die nu vervolgt wordt in Duitsland met nogal ridicule beschuldigingen. De leugen dient beschermd. Ik kom niet goed op de namen nu en geen zin om te zoeken.

Muss, Lampee zijn wel aanraders. Goede analyses. De laatste bespreekt veel Duitse websites.

En nog een paar. Een hele lijst eigenlijk. Wat doe ik hier eigenlijk nog op dit forum? Geen tijd

Naast westerse bronnen. . Maar daar wordt je mee overspoelt. Hoef ik niet te herhalen eigenlijk.

Sommige politici ook goed. Zowel in Europees parlement als in de VS. Rand Paul of mijn hoop in slechte dagen:

https://vk.com/video-190964553_45623...f43b4320d67b5c

Laatst gewijzigd door Bach : 16 juni 2022 om 23:28.
Oud 16 juni 2022, 23:38   #26067
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je denkt toch niet dat “zij die denken dat hunne kak niet stinkt” slimme mensen zijn? Het is gewoon een corporatistische structuur, met dien verstande dat we gewoon niet weten WIE de echte bazen zijn. En in die structuur is er maar 1 lijn te volgen op straffe van ontslag; “wij van wc-eend....”
Dat is natuurlijk een groot probleem. Dan hoeft er maar 1 zich te vergissen. Die aan de top. Maar zo'n situatie is een logisch gevolg van een systeem dat vast klampt aan macht. Macht zoekt gehoorzaamheid. Idealerwijze dient macht verdeelt te kunnen worden echter. Dat maakt een groep echt sterk. Maar het westen heeft angst tegenwoordig om macht te verdelen en doet het tegenovergestelde. Vandaar de leugen gericht op de eigen bevolking. Vandaar dat de democratie uitgehold is, meer volkscontrole dan medezeggenschap. Buiten Zwitserland misschien. Misschien.

Citaat:
My best guess, is dat de concurrenten die hun eigen javel maken (die overigens al heeeel lang bezig zijn met hun eigen productielijn) de huidige periode een goede periode vonden om zich af te scheuren. Wat, met een us president die zo dement is als een kieken, een admiraal die denkt dat ze een vrouw is, en voor de rest algemene losbandigheid ten top. Over de absolute crème van mensen die wij met de bootlading uit zee oogsten, zwijg ik nog maar...
Het is me niet zo duidelijk hoe groot deze omwenteling is. Is het slechts een ijzeren gordijn in Europa ten voordele van de jaloerse Angelsaxen achter hun zee of gaat het om veel meer, zoals een echte tegenbeweging tegen een westers gedomineerde wereldorde?

Citaat:
Voor de rest; schol!
deju. Vergeten naar de kast te gaan. Doe ik nu.

Laatst gewijzigd door Bach : 16 juni 2022 om 23:47.
Oud 17 juni 2022, 06:16   #26068
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Dacht u dat de industrialisatie er niet gekomen was met een vrije markt en kapitalisme? De Belgen investeerden als gekken in de Donbas en trouwens overal in Oekraïne voor 1914. Tal van tramnetten werden door de Belgen aangelegd. Velen hebben er later hun broek aan gescheurd toen alles genationaliseerd werd. Dat was een dubbele min. En dan moest de holodomor nog plaats vinden. Een geplande hongersnood voor het goede communistische doel.
Ze hadden het toen zo goed dat ze de helft van de 'arbeidstijd' ergens in een wachtfile stonden om een brood of andere essentiële voeding te bekomen. En voor wasmachines, ijskasten, televisies en personenauto's stond iedereen uitgezonderd de apparatsjiks 3 tot 10 jaar op de wachtlijst. De statistieken waren wel zuivere propaganda.
Larie, de lijfeigenschap en de horigheid zijn midden 19de eeuw afgeschaft. Dat er nog veel armoede bestond betwist ik niet en dat de levensomstandigheden achterlijk waren ook niet. Maar die zouden ook verdwenen zijn zonder communisme en ook veel sneller dan.
Zogenaamde 'natuurlijke' hongersnoden kwamen vroeger inderdaad overal voor. Opmerkelijk was dat dit vooral in streken met weinig vervoermogelijkheden gebeurde. Vroeger was die mogelijkheid om de hongersnood te voorkomen de transportmogelijkheid via de zeevaart, later was dat de trein, nu zijn dat de nog steeds de maritieme mogelijkheden en de vrachtauto. Een natuurlijke misoogst is meestal lokaal en vervoersverbindingen veroorloven het transport van voedingsmiddelen naar waar, die het hoogst nodig zijn en best betaald worden. Liefdadigheid wordt daarbij niet uitgesloten en kwam veelvuldig voor.
Het communistische bewind in de USSR en China hebben ook een aantal 'onnatuurlijke' hongersnoden veroorzaakt uit politiek opzet. De koelak-keuterboer met zijn 10 ha landbouwgrond en zijn Chinese homoloog met zijn 3 ha aan rijstvelden dienden uitgeroeid en zo gebeurde. Een sterfte van 30 tot 50 miljoen mensen was een kleine prijs voor het ideaal van de kolchoze en Co. Nadien hebben zowel China als de USSR decennialang graan dienen in te voeren uit het Westen om de tekorten van hun planmatige landbouw op te vangen. Deze importen verdwenen plots toen men min of meer de agrarische sector privatiseerde en de opbrengsten zo stegen dat zelfs export weer mogelijk werd.
Ik heb nog een werk geschreven over de Belgische aanwezigheid in Rusland dus op vertrouwd terrein. Het verscheen in het boek van Anne Morelli.
De Belgen waren uiteindelijk een soort koloniale uitbuiters en op den duur werden ze ook zo gezien door de Russen en verdreven, nog voor de oktoberrevolutie.

De echte industrialisatie en urbanisatie van Donbass kwam er vanaf eind jaren 20.
Ik denk dat ik meer van het dagelijkse leven in de SU ken dan U. Die rijen, dat was vooral in de tijd van Gorbatsjev, niet onder Khrustsjov of Breznev. Rijen waren er enkel als er een uitzonderlijk product te koop was, bvb. bananen. Groeide niet in de SU of het Oostblok en was dus schaars.

De lijfeigenschap werd officieel in de jaren 60 van de 19de eeuw afgeschaft, maar in plaats daarvan moesten boeren een grote som betalen aan hun eigenaar of aan de Mir als ze vrij wilden zijn. In de realiteit veranderde er zo goed als niets.

Hongersnood is meestal een gevolg van socio-economische achterstelling en uitbuiting. De "Holodomor" was niet bekend in Oekraine voordat Amerikaanse propagandisten ermee op de proppen kwamen onder Yuchtchenko. Wist je dat er in de jaren 20 en 30 ook hongersnood heerste in West-Oekraine, dat toen deel uitmaakte van Polen? De Polen werden daarvoor verantwoordelijk gehouden daarom dat Bandera een genocide tegen de Poolse minderheid uitvoerde. Dat hoor je natuurlijk niet in de westerse media, past niet in het verhaal.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2022, 06:21   #26069
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Niet de Fransman die de natuur plundert is dus uw familielid (het enige waar het kapitalisme toe instaat is, de natuur plunderen), wel diens zwarte vriendin uit Kameroen.
Zij is niet van Kameroen, maar van Orleans een beetje ten zuiden van Parijs. Hij zit in Kameroen als projectleider voor een Chinees koloniaal bedrijf. Hij komt uit het noorden van Frankrijk.

Citaat:
Nu wordt het interessant. De grootste racisten durven zich nogal dikwijls plots bekeren. Er duikt een schone op die eens naar hen lacht en ze zijn verkocht.
Zoals ik reeds zegde, ben ik geen huidskleur racist. Maar ik beschouw dat ook niet als een verwijt of zo. Het is een beetje alsof men zou zeggen dat gij een "liberaal" zijt. Gij zijt dat niet he, maar dat is ook geen verwijt. Dat is ook geen juiste analyse, da's al.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2022, 06:26   #26070
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Men leest hier soms de drogreden dat de oorlog nodig is om 'af te kicken' van fossiele brandstoffen.
Nee, geen oorlog. Die oorlog was niet gewenst. Maar nu die er is, wordt dat aangewend om van fossiele brandstoffen af te kicken door wat men 'sancties' noemt, maar geen sancties zijn.

Citaat:
Het is echter perfect mogelijk om 7 nieuwe kerncentrales te bouwen en ondertussen voort te doen zoals we bezig zijn, incl. 5 bestaande centrales.
Juist, dat is inderdaad het idee. Maar eerst moet de groene ideologie die nucleair door fossiel wil vervangen, duidelijk op haar gezicht gaan, en daar dienen die "sancties" voor, ook al beseffen zij die die doordrukken dat misschien zelf niet. Die oorlog was nergens nodig voor, die is gewoon door een Russische zot in het Kremlin in gang gestoken. We hadden uiteraard liever geen oorlog gehad, maar nu die er is, moeten we ons aan die situatie aanpassen, en die situatie gebruiken voor wat nuttig voor ons is.

En dat zijn twee dingen:

1) beseffen dat we van dat fossiel af moeten, en de groene zottigheden op hun bakkes laten gaan die overal fossiel willen invoeren uit ideologische redenen

2) beseffen dat die Russische zotten gevaarlijk zijn omdat ze zot zijn, en die bij zinnen brengen door ze zwaar moeite te geven in Oekraine (met, spijtig genoeg, het opofferen van Oekraine als noodzaak), zodat ze te zwak zijn om ons ooit nog serieus te bedreigen
Oud 17 juni 2022, 07:30   #26071
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Die oorlog was nergens nodig voor, die is gewoon door een Russische zot in het Kremlin in gang gestoken. We hadden uiteraard liever geen oorlog gehad, maar nu die er is, moeten we ons aan die situatie aanpassen, en die situatie gebruiken voor wat nuttig voor ons is.
Wij hebben die oorlog niet gewenst. Wij Europeanen. Maar de VS (en op het einde ook het GB) heeft er veel aan gedaan om deze oorlog mogelijk te maken, angst dat ze hebben voor een Europees Russische toenadering. Europa is van hen denken ze. Daarom deur op slot en dat Europa zijn grondstoffen maar elders gaat zoeken desnoods aan veel hogere prijzen. Eigenaardig dat u die evidente analyse niet durft te maken. Dit Weimar Europa is een kolonie geworden, gepaaid met een romantische 'westen' idee via eindeloze propaganda en ondertussen rijp om het tanende imperiale centrum te voeden.

Citaat:

1) beseffen dat we van dat fossiel af moeten, en de groene zottigheden op hun bakkes laten gaan die overal fossiel willen invoeren uit ideologische redenen
'Afschaffen' bedoelt u waarschijnlijk? Een slechte planning van een noodzakelijke overgang weg van fossiel, maar daarom hoeft het kind nog niet met het badwater weggegooid te worden.

Citaat:
2) beseffen dat die Russische zotten gevaarlijk zijn omdat ze zot zijn, en die bij zinnen brengen door ze zwaar moeite te geven in Oekraine (met, spijtig genoeg, het opofferen van Oekraine als noodzaak), zodat ze te zwak zijn om ons ooit nog serieus te bedreigen
Dat is inderdaad het VS en GB plan. Ten koste van Oekraïne. Van Frankrijk en Duitsland verwacht is iets meer terughoudendheid want de blowback van dit plan zal voornamelijk Europa treffen. En daarbij is Rusland gelukkig niet zot alhoewel ze de VS meer gegeven hebben dan waarom die vroegen. Maar wie weet zijn ze daar over de oceaan wel wat te overmoedig. Maar evenmin zot. Het is niet omdat men de logica niet begrijpt dat die er niet is.

Wat we nu zien is een afstand die de VS poogt te creëren met Zelensky. Aan de ene kant wapens geven zodat de oorlog voort duurt, en aan de andere kant ervoor zorgen dat als Oekraïne 'verliest' de schuld op Oekraïne zelf gestoken wordt (en niet op de VS).Met hetzelfde doel dient een Russische overwinning zo veel mogelijk als een nederlaag gepresenteerd te worden.

De 'strijd tot het hele grondgebied inclusief de Krim terug herovert is' en 'Oekraïne is aan het winnen' propaganda (hier gretig overgenomen door NATO volgelingen) wordt nu ook vervangen door een 'oekraine dient stukken op te geven' en 'onderhandelen' verhaal. Of Rusland daarin trapt zullen we zien.

Laatst gewijzigd door Bach : 17 juni 2022 om 07:32.
Oud 17 juni 2022, 07:43   #26072
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik heb nog een werk geschreven over de Belgische aanwezigheid in Rusland dus op vertrouwd terrein...
Wat ik niet goed begrijp is hoe de relatie tussen oost en west Oekraïne eigenlijk zit. Er duiken heel wat beelden en getuigenverslagen op die erop duiden dat het Oekraïnse leger of toch bepaalde milities daarvan de oostelijke gebieden als vijandig gebied bestempelen en meer noch, burgers viseren. Menselijk schild logica lees ik soms maar ik vraag me af of dit wel klopt. Soms lijkt het eerder een klopjacht en folterpraktijken (inmetselen burgers zelfs zag ik).

Ik betwijfel ten zeerste of dit om georganiseerde Russische propaganda gaat. Die info geraakt toch amper tot in het westen en er is daar niets meer bij te winnen. Er hoeft niemand meer overtuigt te worden. Dit is ongecontroleerde sociale media.

Vandaag kwam ik dit tegen. Maar een klein voorbeeld. Hoe te verklaren? Is dit fake? Lijkt me van niet. (Ingezoomd wordt op de armband op een bepaald moment, dus de video is wel gemonteerd, maar de beelden lijken authentiek). Maar waarom?

https://mobile.twitter.com/OxaraAlea...07638885949442

Als je een deel van je land zo haat (is het dat?) dan laat je dat toch los ook? Waarom vecht Oekraïne dan? Wie dirigeert dit leger en met welk doel? Denkt men echt te 'bevrijden' wat men zo behandelt? Idem met de bombardementen op Donetsk nu. Dat heeft toch niets met de wens je bevolking te bevrijden van een bezetter te maken. Maar wat dan wel?

Laatst gewijzigd door Bach : 17 juni 2022 om 07:49.
Oud 17 juni 2022, 07:51   #26073
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wij hebben die oorlog niet gewenst. Wij Europeanen. Maar de VS (en op het einde ook het GB) heeft er veel aan gedaan om deze oorlog mogelijk te maken, angst dat ze hebben voor een Europees Russische toenadering.
Draai het of keer het zoals je wil, diegene die de oorlog wilde, was Poetin he.
Oud 17 juni 2022, 07:54   #26074
gunter5148

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is natuurlijk een groot probleem. Dan hoeft er maar 1 zich te vergissen. Die aan de top. Maar zo'n situatie is een logisch gevolg van een systeem dat vast klampt aan macht. Macht zoekt gehoorzaamheid. Idealerwijze dient macht verdeelt te kunnen worden echter. Dat maakt een groep echt sterk. Maar het westen heeft angst tegenwoordig om macht te verdelen en doet het tegenovergestelde. Vandaar de leugen gericht op de eigen bevolking. Vandaar dat de democratie uitgehold is, meer volkscontrole dan medezeggenschap. Buiten Zwitserland misschien. Misschien.

Het is me niet zo duidelijk hoe groot deze omwenteling is. Is het slechts een ijzeren gordijn in Europa ten voordele van de jaloerse Angelsaxen achter hun zee of gaat het om veel meer, zoals een echte tegenbeweging tegen een westers gedomineerde wereldorde?

deju. Vergeten naar de kast te gaan. Doe ik nu.
Het “westers” model is gestoeld op valsemunterij (fiat-geld/petrodollar) waarin de eur in realiteit niet meer dan een satellietmunt is.

In die zin, toen vanuit het kremlin de mededeling kwam dat er een koppeling tussen de rub en au werd ingevoerd, dacht ik effectief dat er een “hard” alternatief werd gelanceerd.

Sindsdien werd het er heel stil rond, mede omdat de voorzitster van de rus.CB eigenlijk tot het eerste systeem behoort.
Oud 17 juni 2022, 08:04   #26075
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Draai het of keer het zoals je wil, diegene die de oorlog wilde, was Poetin he.
Lijkt me eerder dat het met tegenzin is dat Rusland deze oorlog begon. Zelfs een redelijk voorstel voor veiligheidsgarantie werd in de wind geslagen. Niet dat Rusland veel hoop had dat NATO dit zou aanvaarden. En dan heb je nog de 8 voorgaande jaren waar het vooral Rusland was dat gefrustreerd rond liep dat Minsk 2 niet geïmplementeerd werd.

Dat is een aspect. Daarnaast is Europa reeds grotendeels van de VS dat veilig van achter een oceaan honden kan zien vechten. Zonder VS zou deze oorlog er niet zijn, want zowel Europa, Rusland als Oekraïne komen hier gehavend uit. En dat wisten ze alle drie op voorhand.

Zelfde gestook tussen China en Taiwan waar de VS langs alle kanten de status quo poogt te doorbreken om een oorlog uit te lokken. Nu wordt er al gedreigd met kruisraketten op Taiwan tegen China. Het is echter niet dat de VS zo iets zelf zouden aanvaarden in zee 200 km voor New York of zo.

Doel is voor de hand liggend. Een wereld verdeeld in blokken waarbij men China en Rusland poogt te isoleren van de wereldhandel en tegelijkertijd de andere landen verplichten kant te kiezen. Een van de rederen ook waarom vooral de VS aandringen dat Europa de import van Russische olie zou stop zetten. Want nu kunnen andere landen zeggen 'jamaar eurooa voert zelf nog handel met Rusland, waarom zouden wij dat niet mogen".

Alles bijeen een zware gok van de VS. Europa krijgen ze wel mee. Maar men onderschatte reeds het effect van de de 3 procent Russische economie op de wereldhandel. Met China zal dat nog een graad of 10 erger zijn. Misschien beter geen wereldoorlog uitlokken denk ik.

Laatst gewijzigd door Bach : 17 juni 2022 om 08:19.
Oud 17 juni 2022, 08:08   #26076
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad het VS en GB plan. Ten koste van Oekraïne. Van Frankrijk en Duitsland verwacht is iets meer terughoudendheid want de blowback van dit plan zal voornamelijk Europa treffen.
Het is een beetje eigenaardig te denken dat het vooral de USA en GB zijn die het erg zouden vinden dat Frankrijk en Duitsland onder de voeten gelopen worden door een gekke rus.
Oud 17 juni 2022, 08:08   #26077
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het “westers” model is gestoeld op valsemunterij (fiat-geld/petrodollar) waarin de eur in realiteit niet meer dan een satellietmunt is.
In die zin, toen vanuit het kremlin de mededeling kwam dat er een koppeling tussen de rub en au werd ingevoerd, dacht ik effectief dat er een “hard” alternatief werd gelanceerd.
Sindsdien werd het er heel stil rond, mede omdat de voorzitster van de rus.CB eigenlijk tot het eerste systeem behoort.
mee-eters zijn idd. zoals onkruid: een Russische andere levensvorm
Oud 17 juni 2022, 08:18   #26078
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lijkt me eerder dat het met tegenzin is dat Rusland deze oorlog begon.

Ik moet zeggen, die Russische absurde humor, ik ben er telkens door verrast. Beter dan de Britse in zekere opzichten.
Oud 17 juni 2022, 08:21   #26079
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is een beetje eigenaardig te denken dat het vooral de USA en GB zijn die het erg zouden vinden dat Frankrijk en Duitsland onder de voeten gelopen worden door een gekke rus.
Ik denk dat u te veel vast hangt aan WO2 logica en daarom niet goed inschat wat een realistisch scenario is op dit moment in de geschiedenis.
Oud 17 juni 2022, 08:31   #26080
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat u te veel vast hangt aan WO2 logica en daarom niet goed inschat wat een realistisch scenario is op dit moment in de geschiedenis.
Wel, het is omdat we dachten dat het WO II stijl ding niet kon gebeuren, dat we achterover vielen toen Rusland op WO II stijl met zijn tanks bij zijn westerse buren binnenviel he. Vanaf dat ogenblik wisten we dat Poetin volledig in WO II modus was. Dat merk je trouwens aan al zijn herdenkingen, die het over niks anders kunnen hebben dan WO II en het glorierijke verleden toen.

Maw, dat WO II denken was met Poetin 200% terug daar.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be