Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 februari 2014, 20:05   #2601
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Meer dan 60% van de Nederlanders is voorstander van hereniging, in het zuiden is dit rond de 30%.
Het leeft dus behoorlijk aan twee kanten onder het klootjesvolk. En de politiek? Die loopt eigenlijk altijd weer achter de feiten aan. Geeft ook niet.
We zullen er voor vechten dat het wederzijds begrip steeds groter zal worden tussen het noorden het zuiden. Steeds meer mensen zullen gaan inzien dat de scheiding een historische vergissing was. Zijn wij dan dromers? Nee, wij zullen dit op een praktische manier gaan vormgeven.
Zegt nogal wat zulk soort enquettes. Mauarice de Hond deed eveneens een enquette: 45% was voor, de meerderheid tegen.

Zegt weinig of niets dergelijke uitslagen daar de gemiddelde Nederlander nauwelijks of niet geïnteresseerd is in Vlaanderen. Plus nogal wat Nederlanders nauwelijks op de hoogte ervan zijn dat Nederland en België ooit in het verleden 15 jaar wat gedeeld hebben.
Steevast heeft hij het over Belgen, in doorsnee zelden of nooit over Vlamingen. Zelfs de media hebben het meestal -/dan wel vaak over Belgen wanneer ze specifiek Vlamingen bedoelen

Krijgt een Nederlander plotseling zo’n enquette onder z’n neus denkt hij; Hé da’s grappig en vult het in. Daarna denkt hij er niet of nooit meer over na en interesseert het hem verder geen ruk
Kunt ze evengoed vragen of Duitsland een stuk aan Nederland af moet staan en zullen ze een zelfde antwoord geven.

Als het de Nederlander daadwerkelijk wil gaan interesseren zal het een item moeten worden in de politiek en juist de politiek is daar wars van.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2014, 20:14   #2602
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.212
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Meer dan 60% van de Nederlanders is voorstander van hereniging, in het zuiden is dit rond de 30%.
Het leeft dus behoorlijk aan twee kanten onder het klootjesvolk. En de politiek? Die loopt eigenlijk altijd weer achter de feiten aan. Geeft ook niet.
We zullen er voor vechten dat het wederzijds begrip steeds groter zal worden tussen het noorden het zuiden. Steeds meer mensen zullen gaan inzien dat de scheiding een historische vergissing was. Zijn wij dan dromers? Nee, wij zullen dit op een praktische manier gaan vormgeven.
Natuurlijk was het een historische vergissing en mijn passie voor een hereniging van Nederland met Vlaanderen ,ligt vooral in de geschiedenis en
mijn interpretaties daarvan.
Ook het belang van onze taal nu en in de toekomst is voor mij een belangrijk element.
Toch zal ik me niet begeven in illusies of praktische wegen om een hereniging na te streven.
Zo lang Vlaanderen niet onafhankelijk is, is dit zeker niet aan de orde.
Misschien is er in de toekomst nog een andere mogelijkheid zoals een associatieverdrag van Vlaanderen met het VKN , een variatie op de Carribian

Voorlopig blijft het dus dromen en haalbare doelen zullen zijn
dat Nederland en Belgie een beetje normaal met elkaar kunnen omgaan.
Ook dat is nog lang niet zover.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2014, 20:29   #2603
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.685
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Natuurlijk was het een historische vergissing en mijn passie voor een hereniging van Nederland met Vlaanderen ,ligt vooral in de geschiedenis en
mijn interpretaties daarvan.
Ook het belang van onze taal nu en in de toekomst is voor mij een belangrijk element.
Toch zal ik me niet begeven in illusies of praktische wegen om een hereniging na te streven.
Zo lang Vlaanderen niet onafhankelijk is, is dit zeker niet aan de orde.
Misschien is er in de toekomst nog een andere mogelijkheid zoals een associatieverdrag van Vlaanderen met het VKN , een variatie op de Carribian

Voorlopig blijft het dus dromen en haalbare doelen zullen zijn
dat Nederland en Belgie een beetje normaal met elkaar kunnen omgaan.
Ook dat is nog lang niet zover.
Ondanks dat hereniging niet direct zal plaatsvinden, zal ik op een praktische manier invulling geven aan verdere samenwerking met het zuiden. En die samenwerking gaat trouwens steeds verder. Met of zonder de politiek.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2014, 20:35   #2604
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.685
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Zegt nogal wat zulk soort enquettes. Mauarice de Hond deed eveneens een enquette: 45% was voor, de meerderheid tegen.

Zegt weinig of niets dergelijke uitslagen daar de gemiddelde Nederlander nauwelijks of niet geïnteresseerd is in Vlaanderen. Plus nogal wat Nederlanders nauwelijks op de hoogte ervan zijn dat Nederland en België ooit in het verleden 15 jaar wat gedeeld hebben.
Steevast heeft hij het over Belgen, in doorsnee zelden of nooit over Vlamingen. Zelfs de media hebben het meestal -/dan wel vaak over Belgen wanneer ze specifiek Vlamingen bedoelen

Krijgt een Nederlander plotseling zo’n enquette onder z’n neus denkt hij; Hé da’s grappig en vult het in. Daarna denkt hij er niet of nooit meer over na en interesseert het hem verder geen ruk
Kunt ze evengoed vragen of Duitsland een stuk aan Nederland af moet staan en zullen ze een zelfde antwoord geven.

Als het de Nederlander daadwerkelijk wil gaan interesseren zal het een item moeten worden in de politiek en juist de politiek is daar wars van.
Opnieuw vergist u zich, u onderschat de Nederlanders. Wanneer u de vraag over hereniging met Duitsland zou vragen, denkt u dan dat zestig procent dan ja zegt?
Vlaanderen is voor ons een bijzondere partner
En dat weet iedere Nederlander.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2014, 20:40   #2605
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Opnieuw vergist u zich, u onderschat de Nederlanders. Wanneer u de vraag over hereniging met Duitsland zou vragen, denkt u dan dat zestig procent dan ja zegt?
Vlaanderen is voor ons een bijzondere partner
En dat weet iedere Nederlander.
Dromen mag altijd, zonder het hebben van dromen is het slecht gesteld met een mens
Vrees echter dat u zich iets teveel vergist in wat de gemiddelde Nederlanders bezig houdt.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 26 februari 2014 om 20:41.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2014, 20:54   #2606
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.685
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Dromen mag altijd, zonder het hebben van dromen is het slecht gesteld met een mens
Vrees echter dat u zich iets teveel vergist in wat de gemiddelde Nederlanders bezig houdt.
Uw standpunt is doordrenkt van een laat maar waaien houding.
Ik ga uit vanuit het positief dynamisch realisme, u van het statisch realisme, daar zitten onze verschillen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2014, 21:19   #2607
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Uw standpunt is doordrenkt van een laat maar waaien houding.
Ik ga uit vanuit het positief dynamisch realisme, u van het statisch realisme, daar zitten onze verschillen.
Laat maar waaien ... volgens mij niet, ik probeer er vooral realistisch en praktisch naar te kijken gezien hoe de situatie nu is.
Dat kan kil en zakelijk op u overkomen, maar ik zie meer in huidige feiten dan wat misschien had kunnen zijn of wat ooit in een ver verleden is geweest

Over pakweg 50 jaar zien we verder wat dan misschien mogelijk zou kunnen zijn, maar dat is aan volgende generaties die het moeten doen met wat op dat moment de situatie zal zijn.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2014, 21:27   #2608
Kaaskoppie
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 oktober 2013
Berichten: 1.050
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Laat maar waaien ... volgens mij niet, ik probeer er vooral realistisch en praktisch naar te kijken gezien hoe de situatie nu is.
Dat kan kil en zakelijk op u overkomen, maar ik zie meer in huidige feiten dan wat misschien had kunnen zijn of wat ooit in een ver verleden is geweest

Over pakweg 50 jaar zien we verder wat dan misschien mogelijk zou kunnen zijn, maar dat is aan volgende generaties die het moeten doen met wat op dat moment de situatie zal zijn.
Ik zie de onafhankelijkheid van Vlaanderen nog niet in 50 jaar gebeuren
Kaaskoppie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2014, 03:19   #2609
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaaskoppie Bekijk bericht
Ik zie de onafhankelijkheid van Vlaanderen nog niet in 50 jaar gebeuren
Geen idee, weet u al hoe de wereld eruit ziet over 50 jaar?
Wie weet staat het grootste deel van Nederland en Vlaanderen onder water of eventueel een atoombom op onze krent gehad?
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2014, 08:54   #2610
Effect
Minister-President
 
Geregistreerd: 3 juni 2011
Berichten: 4.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Natuurlijk was het een historische vergissing en mijn passie voor een hereniging van Nederland met Vlaanderen ,ligt vooral in de geschiedenis en
mijn interpretaties daarvan.
1) we leven vandaag, niet in de geschiedenis
2) uw interpretatie is maar 1 van vele. Ik deel ze alleszins niet en een meerderheid is het met me eens aan beide zijden van de grens.

Citaat:
Zo lang Vlaanderen niet onafhankelijk is, is dit zeker niet aan de orde.
Na de onafhankelijkheid is het ook niet aan de orde. Weinig onafhankelijke states willen vrijwillig ingelijfd worden. Dat gebeurt slechts hoog zelden.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2014, 10:53   #2611
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Met 6 miljoen Vlamingen tegenover 17 miljoen Nederlanders, inclusief Caribisch Nederland valt er geen gelijkwaardigheid te verwachten: ± een kwart versus driekwart.[/i]
Dat is toch echt te kort door de bocht.

Eerst en vooral: als je zo redeneert dan is iedere Nederlander gediskrimineerd door de andere pakweg zeventien miljoen Nederlanders (met in de redenering de niet-stemgerechtigde jongelingen, vreemdelingen en zo verder zedig vergetend, maar goed). In Nederland is iedereen evenveel waard, er geldt een evenredige vertegenwoordiging zonder kiesdrempel waar alleen wie de kiesdeler niet haalt uit de boot valt. In Vlaanderen geldt om te beginnen al een struktureel stemmenverlies (zeg maar kiesdrempel) van 5%, en waren er voor één zetel in het parlement bij de jongste verkiezingen van 2010 volgend aantal stemmen nodig (gerangschikt van meest bevoordeelde tot meest benadeelde):

MR: 605617 stemmen voor 18 zetels of 33645 stemmen voor 1 zetel
PS: 894543 stemmen voor 26 zetels of 34406 stemmen voor 1 zetel
Ecolo: 313047 stemmen voor 9 zetels of 34783 stemmen voor 1 zetel
CDH: 360441 stemmen voor 9 zetels of 40049 stemmen voor 1 zetel
CD&V: 707986 stemmen voor 17 zetels of 41646 stemmen voor 1 zetel
N-VA: 1135617 stemmen voor 27 zetels of 42060 stemmen voor 1 zetel
VB: 506697 stemmen voor 12 zetels of 42225 stemmen voor 1 zetel
OVLD: 563873 stemmen voor 13 zetels of 43375 stemmen voor 1 zetel
Sp.a: 602867 stemmen voor 13 zetels of 46374 stemmen voor 1 zetel
Groen: 285989 stemmen voor 5 zetels of 57198 stemmen voor 1 zetel
PP: 84005 stemmen voor 1 zetel
LDD: 150577 stemmen voor 1 zetel
FN: 33591 stemmen en geen zetel

Reken en tel: een zetel kost een Nederlandstalige veel meer (44927 stemmen) dan een Franstalige (36369 stemmen). Dan liever in een samenleving met Nederlanders waar iedereen even zwaar weegt.

Dat is nog maar het eerste dat te verbeteren valt. Het belangrijkste is dat Vlaanderen en Nederland dezelfde strategische belangen te verdedigen hebben (onze havendelta, onze kultuur, ons gewicht in de Europese Unie, je zegt het maar – allemaal zaken die nu slechts met toenaderings- en samenwerkingsverdragen gedepanneerd kunnen worden), zodat de mogelijkheid van dominantie zwaar overtrokken is (om niet te zeggen leugenachtig): als je aan hetzelfde zeel trekt speelt dat gewoon niet mee want wat in dezelfde staat goed is voor de noorderling is dat ook voor de zuiderling. Op die manier versterken we mekaar, een win/win situatie heet dat.

In België daarentegen is er geen enkel politiek domein waar Vlamingen en Franstaligen dezelfde strategische belangen verdedigen. Wat goed is voor de Vlaming is slecht voor de Franstalige en omgekeerd omdat de strategische belangen haaks op mekaar staan. Op die manier blokkeer je mekaar.

Of om het met die andere journalist te zeggen (Jean-Pierre Rondas met name): het is beter konfederaties te vormen met andere regio's (dan Wallonië) in onze onmiddellijke omgeving met wie dat veel vriendschappelijker zal verlopen dan met mensen die ons bestaan en onze grenzen niet erkennen.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.

Laatst gewijzigd door Leo : 27 februari 2014 om 11:08.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2014, 11:40   #2612
Effect
Minister-President
 
Geregistreerd: 3 juni 2011
Berichten: 4.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Dat is toch echt te kort door de bocht.

Eerst en vooral: als je zo redeneert dan is iedere Nederlander gediskrimineerd door de andere pakweg zeventien miljoen Nederlanders (met in de redenering de niet-stemgerechtigde jongelingen, vreemdelingen en zo verder zedig vergetend, maar goed). In Nederland is iedereen evenveel waard, er geldt een evenredige vertegenwoordiging zonder kiesdrempel waar alleen wie de kiesdeler niet haalt uit de boot valt. In Vlaanderen geldt om te beginnen al een struktureel stemmenverlies (zeg maar kiesdrempel) van 5%, en waren er voor één zetel in het parlement bij de jongste verkiezingen van 2010 volgend aantal stemmen nodig (gerangschikt van meest bevoordeelde tot meest benadeelde):

MR: 605617 stemmen voor 18 zetels of 33645 stemmen voor 1 zetel
PS: 894543 stemmen voor 26 zetels of 34406 stemmen voor 1 zetel
Ecolo: 313047 stemmen voor 9 zetels of 34783 stemmen voor 1 zetel
CDH: 360441 stemmen voor 9 zetels of 40049 stemmen voor 1 zetel
CD&V: 707986 stemmen voor 17 zetels of 41646 stemmen voor 1 zetel
N-VA: 1135617 stemmen voor 27 zetels of 42060 stemmen voor 1 zetel
VB: 506697 stemmen voor 12 zetels of 42225 stemmen voor 1 zetel
OVLD: 563873 stemmen voor 13 zetels of 43375 stemmen voor 1 zetel
Sp.a: 602867 stemmen voor 13 zetels of 46374 stemmen voor 1 zetel
Groen: 285989 stemmen voor 5 zetels of 57198 stemmen voor 1 zetel
PP: 84005 stemmen voor 1 zetel
LDD: 150577 stemmen voor 1 zetel
FN: 33591 stemmen en geen zetel

Reken en tel: een zetel kost een Nederlandstalige veel meer (44927 stemmen) dan een Franstalige (36369 stemmen). Dan liever in een samenleving met Nederlanders waar iedereen even zwaar weegt.
En laat dat nu net het punt zijn waar ik heel erg mijn vraagtekens bij heb. Ik denk niet dat vlaanderen evenredig gaat wegen op een beleid dat nu al gedomineerd wordt door de 2 Hollandse provincies.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2014, 12:57   #2613
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
En laat dat nu net het punt zijn waar ik heel erg mijn vraagtekens bij heb. Ik denk niet dat vlaanderen evenredig gaat wegen op een beleid dat nu al gedomineerd wordt door de 2 Hollandse provincies.
Kan ook niet. Door een separate ontwikkeling zijn de belangen van Vlaanderen niet zondermeer gelijk aan Nederlandse belangen en zullen dus zondermeer botsen met elkaar.
As simple as that, met 17 miljoen versus 6 miljoen delft Vlaanderen gewoonweg het onderspit. Dat een kwart ten opzichte van driekwart gelijkwaardigheid denkt te verwachten, diegenen dromen met hun ogen open.

Alleen al een belangrijk punt voor Vlaanderen is de Westerschelde. Voor Vlaanderen geldt de ontwikkeling van Antwerpen, terwijl voor Nederland de verdediging tegen het water geldt. De laatste open zeeverbinding dicht kunnen gooien is al sinds de jaren 50 een streven.
In zo'n samengaan gaat een Westerschelde zondermeer dicht, verdiepen van de Westerschelde zal al helemaal geen sprake meer van zijn.
Op dat vlak kunnen de Vlamingen hoog en laag springen, hun eigen veiligheid gaat bij de Nederlanders voor alles.

Dit geldt eveneens voor de internationale politiek. In Vlaanderen zal men soms een andere insteek hebben dan de Nederlanders.
Op het politiek/militaire vlak bijvoorbeeld kunnen er uiteenlopende standpunten zijn die zullen botsen.
Daarnaast kent Vlaanderen tevens ook een sterke economische band met Frankrijk.

Die zetelverdeling gaat niet zondermeer op wat het Noorden betreft. Waarom? EU zetels bezet door Vlamingen dienen in eerste instantie specifiek Vlaamse belangen.
Hetzelfde geldt voor tweede kamerleden, bij een stemming houden zowel het Noorden als het Zuiden het eigenbelang in het oog.
Daarnaast geldt een totaal verschillende politieke cultuur

Een goed voorbeeld zijn momenteel die economische missies waarin men zich gezamenlijk presenteert. Maar als ze de kans hebben steken ze elkaar onderling in de rug om contracten binnen te halen, dan wel voordelen eruit te slepen.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 27 februari 2014 om 13:12.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2014, 13:22   #2614
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.212
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Kan ook niet. Door een separate ontwikkeling zijn de belangen van Vlaanderen niet zondermeer gelijk aan Nederlandse belangen en zullen dus zondermeer botsen met elkaar.
As simple as that, met 17 miljoen versus 6 miljoen delft Vlaanderen gewoonweg het onderspit. Dat een kwart ten opzichte van driekwart gelijkwaardigheid denkt te verwachten, diegenen dromen met hun ogen open.

Alleen al een belangrijk punt voor Vlaanderen is de Westerschelde. Voor Vlaanderen geldt de ontwikkeling van Antwerpen, terwijl voor Nederland de verdediging tegen het water geldt. De laatste open zeeverbinding dicht kunnen gooien is al sinds de jaren 50 een streven.
In zo'n samengaan gaat een Westerschelde zondermeer dicht, verdiepen van de Westerschelde zal al helemaal geen sprake meer van zijn.
Op dat vlak kunnen de Vlamingen hoog en laag springen, hun eigen veiligheid gaat bij de Nederlanders voor alles.

Dit geldt eveneens voor de internationale politiek. In Vlaanderen zal men soms een andere insteek hebben dan de Nederlanders.
Op het politiek/militaire vlak bijvoorbeeld kunnen er uiteenlopende standpunten zijn die zullen botsen.
Daarnaast kent Vlaanderen tevens ook een sterke economische band met Frankrijk.

Die zetelverdeling gaat niet zondermeer op wat het Noorden betreft. Waarom? EU zetels bezet door Vlamingen dienen in eerste instantie specifiek Vlaamse belangen.
Hetzelfde geldt voor tweede kamerleden, bij een stemming houden zowel het Noorden als het Zuiden het eigenbelang in het oog.
Daarnaast geldt een totaal verschillende politieke cultuur
Alle motieven en argumenten die je beschrijft ,vind ik betrekkelijk en relatief.
Iedere staat heeft stedelijke en landelijke gebieden ,industriële en agrarische gebieden ,handel en mainports zoals havens en airports.
Juist in deze tijd van mondialisering is het niet doelmatig om zo provinciaal te denken, zelfs niet doelmatig om binnen eigen landsgrenzen te denken.
In Zuid Limburg zijn economische banden met Duitsland zeer belangrijk.
In Oost Groningen is dat ook het geval.
In Nederland zal naast de Randstad ,ook Eindhoven als hightech regio en Brabant, een steeds een steeds belangrijker rol gaan vervullen.
Dus het is meer toekomstgericht om te denken in regionale concentraties van economische activiteiten.
Daarom kunnen snelle verbindingen Antwerpen -Rotterdam en Hasselt -Maastricht of Leuven--Eindhoven veel belangrijker zijn voor onze welvaart en groei ,dan wie er precies waar regeert.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2014, 13:25   #2615
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
1)
Na de onafhankelijkheid is het ook niet aan de orde. Weinig onafhankelijke states willen vrijwillig ingelijfd worden. Dat gebeurt slechts hoog zelden.
Een waarheid als een koe. Gebeurt hoogst zelden en zou totaal onlogisch zijn.
Plus dat men in doorsnee tevens niet bar enthousiast is over Nederlanders.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2014, 13:34   #2616
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Alle motieven en argumenten die je beschrijft ,vind ik betrekkelijk en relatief.
Iedere staat heeft stedelijke en landelijke gebieden ,industriële en agrarische gebieden ,handel en mainports zoals havens en airports.
Juist in deze tijd van mondialisering is het niet doelmatig om zo provinciaal te denken, zelfs niet doelmatig om binnen eigen landsgrenzen te denken.
In Zuid Limburg zijn economische banden met Duitsland zeer belangrijk.
In Oost Groningen is dat ook het geval.
In Nederland zal naast de Randstad ,ook Eindhoven als hightech regio en Brabant, een steeds een steeds belangrijker rol gaan vervullen.
Dus het is meer toekomstgericht om te denken in regionale concentraties van economische activiteiten.
Daarom kunnen snelle verbindingen Antwerpen -Rotterdam en Hasselt -Maastricht of Leuven--Eindhoven veel belangrijker zijn voor onze welvaart en groei ,dan wie er precies waar regeert.
Je hebt hier over regio's en ook daar prevaleert vooral eerst strategisch het eigenbelang van de onderlinge regio's .... en landen.
Dit speelt in Nederland als wel in België ... Haven Antwerpen versus Zeebrugge bijvoorbeeld

Eindhoven als hightech regio en Brabant is overigens al de belangrijkste regio van Nederland op dat gebied.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 27 februari 2014 om 13:38.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2014, 13:39   #2617
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.212
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Een waarheid als een koe. Gebeurt hoogst zelden en zou totaal onlogisch zijn.
Plus dat men in doorsnee tevens niet bar enthousiast is over Nederlanders.
Je hebt gelijk ,dat een samengaan NL-VL niet zal gebeuren de komende decennia.
Dit vanwege allerlei emoties uit de onderbuik en denken en handelen vanuit provincialisme.

Het zijn geen rationele argumenten ,zoals economische en culturele enz.

Vergelijkbaar met de grote aanhang van de PVV, die uit Europa wil.
Een berg van emoties zoals, xenofobie , geen vertrouwen in politiek, provinciaal/kleinschalig denken, heimwee naar vroeger enz enz.

Als we op basis van deze gevoelens onze toekomst en plaats in Europa gaan bepalen dan wordt het bittere armoede en toch kiezen veel mensen hiervoor

Als het om Nederland en Vlaanderen gaat ,zal voor een groot deel van de mensen, dezelfde emoties en weerstanden een rol spelen.

Laatst gewijzigd door cato : 27 februari 2014 om 13:39.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2014, 13:44   #2618
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.212
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Je hebt hier over regio's en ook daar prevaleert vooral eerst strategisch het eigenbelang van de onderlinge regio's .... en landen.
Dit speelt in Nederland als wel in België ... Haven Antwerpen versus Zeebrugge bijvoorbeeld

Eindhoven als hightech regio en Brabant is overigens al de belangrijkste regio van Nederland op dat gebied.
Juist daarom heb je een staat nodig, om die belangen vanuit het particuliere bedrijfsleven te stroomlijnen.
Het is een illusie dat de Randstad zonder Brabant kan, of Groningen zonder Rotterdam met een haven enz.
Juist bekwame Politici en bestuurders kunnen dit uitleggen.

Laatst gewijzigd door cato : 27 februari 2014 om 13:45.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2014, 13:56   #2619
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Juist daarom heb je een staat nodig, om die belangen vanuit het particuliere bedrijfsleven te stroomlijnen.
Het is een illusie dat de Randstad zonder Brabant kan, of Groningen zonder Rotterdam met een haven enz.
Juist bekwame Politici en bestuurders kunnen dit uitleggen.
Bedoelde ik ook met o.a. strategische belangen. Een goede zaak als regio's internationaal met elkaar samenwerken, maar dit mag niet ten koste gaan van de overige regio's gaan van een land.
Zoals je beschrijft de Randstad, Rotterdam, Groningen of Eindhoven kunnen met geen mogelijkheid zonder de overige regio's.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2014, 14:28   #2620
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Je hebt gelijk ,dat een samengaan NL-VL niet zal gebeuren de komende decennia.
Dit vanwege allerlei emoties uit de onderbuik en denken en handelen vanuit provincialisme.

Het zijn geen rationele argumenten ,zoals economische en culturele enz.

Vergelijkbaar met de grote aanhang van de PVV, die uit Europa wil.
Een berg van emoties zoals, xenofobie , geen vertrouwen in politiek, provinciaal/kleinschalig denken, heimwee naar vroeger enz enz.

Als we op basis van deze gevoelens onze toekomst en plaats in Europa gaan bepalen dan wordt het bittere armoede en toch kiezen veel mensen hiervoor

Als het om Nederland en Vlaanderen gaat ,zal voor een groot deel van de mensen, dezelfde emoties en weerstanden een rol spelen.
Geschiedenis is een onding op dat punt, het staat in de weg en voedt vooral dit onderbuik gevoel. Men zou het weg moeten kunnen poetsen.

1830 erbuiten gelaten speelt tevens dat er geen gezamenlijke geschiedenis is geweest de afgelopen paar eeuwen.
In beide landen kijkt men terug op een andere doorleefde afgelopen twee eeuwen.
Beide landen zijn bijvoorbeeld doortrokken van ieder een ander koloniaal verleden. Kongo zegt ons niets, terwijl Indië een Vlaming niets zegt.

En zeker bij ons is dit van invloed in een maatschappij met een flinke grote Indische achtergrond met alles wat erbij komt, zoals de meer dan 6000 gesneuvelden na 1945 en een zeeslag tegen de Jappen met ongeveer 1000 gesneuvelden.

Indonesië is, hoewel men vaak vanuit gaat van niet, nog steeds bijzonder belangrijk voor ons. Onze grootste ambassade staat bijvoorbeeld in Indonesië.
De samenwerking met de beide Marines neemt voortdurend toe.
Nederland heeft op militair vlak een overeenkomst gesloten om de militaire samenwerking sterk uit te breiden.
Nederland is al sinds eeuwen goed thuis in deze regio en wil hiermee tevens een rol kunnen spelen in verband met een politiek/militair overwicht van China in deze regio.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be