![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#27421 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bouillie. (boelie in schoon wvl). Eerst als soepvlees, en dan als hoofdschotel met bloemaardappelen en botersaus en wortelen.
Een beetje mosterd mag er ook bij. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27422 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Veel werk aan, want bij mij mag er -letterlijk- geen enkel vliesje en geen gram vet meer aanhangen. Eenmaal de bouillie fijn 'geplukt' (zeker niet met een mes snijden, het superzacht gekookte vlees met de hand in kleine stukjes trekken zodat je de structuur van het vlees integraal respecteert ) laten afkoelen, dan gesnipperde zoete ajuin erbij, fijngehakte platte peterselie, (echt niet zuinig zijn met die 2 ingrediënten) zout en peper uiteraard, flinke lepel witte azijn en dan een grote klodder mayonaise erbij. Alles mooi mengen, en best een uurtje of 2 in de frigo laten staan zodat de smaken goed mengen. Serveer dat met verse frietjes en een doodgewone kropsla met wat vinaigrette en het is wat mij betreft feest. Wat ook heel lekker is, is om het te serveren met een getoaste boterham of fijne schijfjes gesneden van een kraakverse baguette. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27423 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oh ja, Bouillie. Superlekker! Ik heb dat al jaren niet meer gegeten maar wat was dat lekker zeg. Mjam.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27424 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De wijze waarop wij het eten is eenvoudiger, volgens mij iets uit het kookboek van de boerinnenbond editie 1965 of zo. De bouillie koken met vet en al. Wie het vet niet lust snijdt het er maar af in z'n bord, wat destijds de gootouders die WO1 hadden meegemaakt niet zo graag zagen, maar dit terzijde. Dan de gekookte bloempatatten erbij en botersaus. Ik doe op alles nog wat zelf geraspte muskaatnoot bij. Dat is kermiskost uit de polders, bij wijze van spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27425 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als kind dikwijls gegeten, en ja het vlees is fantastisch maar ik gruw nog als ik denk aan de klodder vet die eraan hing. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27426 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Deze middag. Hutsepot met een blok gekookt mager spek (3/4 kilo voor 3 personen).
En uiteraard de muskaatnoot. Laatst gewijzigd door Rudy : 13 oktober 2021 om 09:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27427 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toen ik destijds op internaat bij de paterkes zat kregen we op zaterdag gebakken spek. Tis te zeggen, het was gebakken vet met een klein streepje vlees aan. Gewoonweg vreselijk. Op de koop toe mocht je er niets verkeerd over zeggen of enkel het reepje vlees opeten. Het was alles of niets. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27428 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27429 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vandaag was het ballekes in tomatensaus met frieten. Niks speciaal dus maar het was heel lekker!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27430 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27431 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27432 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Morgen staat er een recept op't menu dat we ooit eens gezien hebben van Piet Huysentruyt en dat heel lekker is:
Witloofpuree met geraspte kaas erin. MJAM! - aardappelen koken - witloof in kleine stukjes snijden en aanstoven met sjalot. - aardappelen 'stampen' roomboter toevoegen, scheut warme melk, 1 eidooier, peper, zout en nootmuskaat toevoegen. De puree mengen met de gestoofde witloof en een handvol geraspte kaas erbij voegen. We gaan dat eten met chipolatta. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27433 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook lekker met knolselder, pastinaak of koolrabi ipv witloof. ![]()
![]() |
![]() |
#27434 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Boterham met bereid Mangalica gehakt.
![]() |
#27435 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Scheljessaus met de rest van de hutsepot van gisteren.
Laatst gewijzigd door Rudy : 14 oktober 2021 om 10:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27436 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voila, ik heb weer iets bijgeleerd.
Van Mangalica had ik nog nooit gehoord. https://www.carmansnv.be/mangalica/?v=d3dcf429c679 Moet volgens mij lekker zijn. Als ik het vind in Oostende probeer ik het zeker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27437 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#27438 |
Europees Commissaris
|
![]() Tsss, waar blijven die bands de inspiratie toch halen.
Boterhammen met Metallica gekapt. ![]()
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans. Laatst gewijzigd door Het Verzet : 14 oktober 2021 om 10:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27439 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27440 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Raki, was lang geleden. Ik vind dat toch te scherp van smaak. Geef mij maar Ouzo.
|
![]() |
![]() |